«Προγραμματική αντιπολίτευση» από τους φοροτεχνικούς

«Προγραμματική αντιπολίτευση» από τους φοροτεχνικούς
54 / 100

Ενώ ο νόμος 5162/2024 με τίτλο «Μέτρα για την καινοτομία και τους μετασχηματισμούς επιχειρήσεων και άλλες διατάξεις» δημοσιεύτηκε σε ΦΕΚ και τέθηκε σε ισχύ, οι φοροτεχνικοί άρχισαν την «προγραμματική αντιπολίτευση» πριν στεγνώσει το μελάνι. Το πιο δραστήριο τμήμα τους, που εκπροσωπείται από την Ενωση Φοροτεχνικών Ελεύθερων Επαγγελματιών Αττικής (ΕΦΕΕΑ), διοργάνωσε κινητοποίηση με συγκέντρωση έξω από το υπουργείο Οικονομικών, ενώ εξέδωσε κείμενο που αποτελεί συστηματική κριτική στον εν ισχύι πλέον νόμο.

Το υπουργείο Οικονομικών, όχι μόνο με τις πρωτοβουλίες του (με τη συνεπικουρία της ΑΑΔΕ) αλλά και με τον «τρόπο» του, δηλαδή με την εχθρική του στάση συνολικά απέναντι στον κλάδο των φοροτεχνικών, έχει προκαλέσει τα ανακλαστικά του κλάδου, με αποτέλεσμα την εκτεταμένη δυσαρέσκεια προς την κυβέρνηση. Οπως εκτιμούν στελέχη του χώρου, η δυσαρέσκεια αυτή αναμένεται να εκφραστεί και στις εκλογές στον κλάδο των φοροτεχνικών, τόσο στην ΕΦΕΕΑ (το πρώτο 10ήμερο του Φεβρουαρίου) όσο και για την Ομοσπονδία των Φοροτεχνικών (ΠΟΦΕΕ: Πανελλήνια Ομοσπονδία Φοροτεχνικών Ελευθέρων Επαγγελματιών) στις 21-22 και 23 Μαρτίου 2025.

Η δυσαρέσκεια αυτή αφορά ευρύτερα τον χώρο των μικρών επιχειρήσεων, που ήταν τα κύρια «θύματα» της βίαιης συγκεντροποίησης του φορολογικού μηχανισμού και της βίαιης ψηφιοποίησης των φορολογικών διαδικασιών, αλλά και της άτεγκτης και χωρίς την παραμικρή διάθεση για διάλογο και συναίνεση στάσης του υπουργείου Οικονομικών και της ΑΑΔΕ.

Καταγραφή διαφωνιών

Οι αυτοαπασχολούμενοι λογιστές – φοροτεχνικοί καταγράφουν τα βασικά σημεία κριτικής στον νέο φορολογικό νόμο σε αδρές γραμμές ως εξής:

Αρθρο 3 Κατάργηση τέλους επιτηδεύματος για φυσικά πρόσωπα:

Ο φόρος επιτηδεύματος θα εξακολουθήσει να ισχύει για όλα τα νομικά πρόσωπα, καθώς δεν προβλέπεται κατάργησή του γι’ αυτά, ανεξαρτήτως του είδους της επιχείρησης. Πέρα από τις κεφαλαιουχικές εταιρείες, όμως, υπάρχουν και προσωπικές των μορφών Ο.Ε. και Ε.Ε., οι οποίες ουσιαστικά είναι σε μεγάλο βαθμό συνενώσεις ατομικών επιχειρήσεων. Δεδομένου ότι τον τελευταίο καιρό τονίζεται ότι πρέπει να συγχωνευτούν οι μικρότερες επιχειρήσεις, η παραμονή του μέτρου για προσωπικές εταιρείες αποτελεί αντικίνητρο.

Αρθρο 29 Προσωρινοί περιορισμοί στις βραχυχρόνιες μισθώσεις:

Το άρθρο αναφέρει στο σημείο 2 Α: «Από την 1η Ιανουαρίου 2025 έως την 31η Δεκεμβρίου 2025 δεν επιτρέπεται η εγγραφή για πρώτη φορά στο Μητρώο Ακινήτων Βραχυχρόνιας Διαμονής για ακίνητα που βρίσκονται στο 1ο, 2ο και 3ο Δημοτικό Διαμέρισμα του Δήμου Αθηναίων».

Εδώ δεν αποσαφηνίζει ο νόμος πώς θα βλέπει το σύστημα ότι ένα ακίνητο ήταν ήδη στη βραχυχρόνια μίσθωση ή όχι. Εχουμε δει σε άλλες διατάξεις στο παρελθόν, η τεχνική εφαρμογή μιας διάταξης να καταστρατηγεί ουσιαστικά τη βούληση του νόμου για βραχυχρόνια μίσθωση.

Αρθρο 84 Εκπτωση φόρου ανάλογα με τον χρόνο υποβολής της φορολογικής δήλωσης (τελευταία παράγραφος):

Αρχικά να τονίσουμε ότι με το μέτρο αυτό θα ασκηθεί τεράστια πίεση στα λογιστήρια σε μια παραδοσιακά πολύ φορτισμένη περίοδο, καθώς ο μήνας Απρίλιος είναι μήνας υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ για επιχειρήσεις με απλογραφικά βιβλία, συμφωνητικών κ.λπ. Επιπλέον, το 2025 ο Απρίλιος προβλέπεται να είναι μήνας εφαρμογής του ψηφιακού δελτίου αποστολής. Ενα άλλο σημείο για το οποίο είμαστε αντίθετοι είναι ότι ο Απρίλιος συνήθως είναι και ο μήνας της ανάπαυλας λόγω εορτών για το Πάσχα, το 2025 συγκεκριμένα να υπενθυμίσουμε ότι η Κυριακή του Πάσχα πέφτει στις 20 Απριλίου.

Οποιος ισχυριστεί ότι με την εφαρμογή του μέτρου δεν θα πρέπει οι υπάλληλοι των λογιστικών γραφείων να δουλεύουν όλο τον Απρίλιο 7 ημέρες την εβδομάδα 12 ώρες την ημέρα, όπως και ότι δεν θα χρειαστεί να περικόψουν τις λίγες ημέρες διακοπών του Πάσχα, προφανώς και λέει ψέματα.

Αρθρο 86 Οριστικοποίηση προσυμπλήρωσης δήλωσης για τον προσδιορισμό εισοδήματος φυσικών προσώπων:

Η οριστικοποίηση, σε περίπτωση λανθασμένης προσυμπλήρωσης, συνεπάγεται υποβολή τροποποιητικής; Και αν γίνει τροποποιητική μετά τις 30 ημέρες από την έναρξη της προθεσμίας (15/3), για παράδειγμα στις 30/6, τι θα ισχύει; Θα έχει χάσει την έκπτωση 4%; Ή θα έχει εφαρμογή η παρ. 2 του άρθρου 23 του ΚΦΔ-Ν.5104/2024 για την «υποβολή τροποποιητικής φορολογικής δήλωσης», που ορίζει: «2. Αν ο φορολογούμενος υποβάλει τροποποιητική φορολογική δήλωση μέσα στην προθεσμία υποβολής της αρχικής φορολογικής δήλωσης, τότε και η τροποποιητική φορολογική δήλωση επέχει θέση αρχικής δήλωσης και θεωρείται ότι και οι δύο, αρχική και τροποποιητική, έχουν υποβληθεί εμπρόθεσμα».

ΠΗΓΗ-ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ