Κομισιόν: «Φρένο» στις κινεζικές πλατφόρμες

Το πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε η Κομισιόν για τα εισαγόμενα προϊόντα μέσω ηλεκτρονικού εμπορίου αξίας έως 150 ευρώ, με ετήσιο τζίρο 4,6 δισ. ευρώ, στοχεύει ευθέως στους κολοσσούς Temu και Shein.
Tα σχέδιά της για την αυστηροποίηση των κανόνων σχετικά με τους κινεζικούς διαδικτυακούς γίγαντες, όπως οι Temu και Shein που πωλούν φτηνά ρούχα και άλλα προϊόντα στην Ε.Ε., παρουσίασε χθες η Κομισιόν.
Οι καταναλωτές λαμβάνουν μικρά πακέτα αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ και σε ποσοστό πάνω από το 90% από την Κίνα. Μόνο πέρσι περίπου 4,6 δισεκατομμύρια δέματα μικρής αξίας, δηλαδή εμπορεύματα που δεν υπερέβησαν τα 150 ευρώ, εισήλθαν στην αγορά της Ε.Ε. Αυτό μας κάνει 12 εκατ. δέματα ημερησίως και είναι αριθμός διπλάσιος από το 2023 και τριπλάσιος από το 2022. Φυσικά η πρόταση αφορά όλες τις πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου με εισαγόμενα προϊόντα, αλλά με δεδομένη την κινεζική κυριαρχία που αποκαλύπτουν τα παραπάνω στοιχεία είναι προφανές… για ποιον χτυπάει η καμπάνα.
Γι’ αυτό η Κομισιόν θέλησε να λάβει μέτρα τόσο για την ποιότητα, που δεν είναι σίγουρα πάντα η καλύτερη, όσο και για τις αθέμιτες πρακτικές σε βάρος των Ευρωπαίων εμπόρων. Με τίτλο «Μια ολοκληρωμένη εργαλειοθήκη της Ε.Ε. για ασφαλές και βιώσιμο ηλεκτρονικό εμπόριο» η Επιτροπή ενθαρρύνει δράσεις, μεταξύ άλλων, στους τομείς των τελωνείων και του εμπορίου, όπως η έναρξη τελωνειακών ελέγχων, η προστασία των καταναλωτών και οι πράξεις για τις ψηφιακές υπηρεσίες και τις ψηφιακές αγορές.
Η Κομισιόν προτείνει επίσης και κατάργηση ή μείωση του αδασμολόγητου ορίου των 150 ευρώ, προκειμένου να επιτρέπονται τελωνειακοί έλεγχοι. Επίσης προτείνει στοχοθετημένα μέτρα για τα εισαγόμενα εμπορεύματα, συμπεριλαμβανομένης της έναρξης συντονισμένων ελέγχων μεταξύ των τελωνειακών αρχών και των αρχών εποπτείας της αγοράς, καθώς και συντονισμένες δράσεις για την ασφάλεια των προϊόντων, όπως η πρώτη σάρωση για την ασφάλεια των προϊόντων. Συνιστά τη χρήση ψηφιακών εργαλείων τα οποία μπορούν να συμβάλουν στη διευκόλυνση της εποπτείας του τοπίου του ηλεκτρονικού εμπορίου μέσω του ψηφιακού διαβατηρίου προϊόντος και των νέων εργαλείων Τεχνητής Νοημοσύνης για τον εντοπισμό δυνητικά μη συμμορφούμενων προϊόντων.
Στόχος είναι η προστασία του περιβάλλοντος, αλλά και η ενδυνάμωση των καταναλωτών και των εμπόρων μέσω εκστρατειών ευαισθητοποίησης σχετικά με τα δικαιώματα των καταναλωτών, τους κινδύνους και τους μηχανισμούς προσφυγής.
Η Επιτροπή καλεί τα κράτη-μέλη να συνεργαστούν για να διαδραματίσουν ισχυρό ρόλο. Σε έναν χρόνο θα εξετάσει την εφαρμογή και την αποτελεσματικότητα των μέτρων.
Το δίκτυο συνεργασίας για την προστασία των καταναλωτών (CPC) των εθνικών αρχών προστασίας των καταναλωτών και η Επιτροπή ενημέρωσαν επίσης τη Shein σχετικά με την έναρξη συντονισμένης δράσης. Η κινεζική εταιρεία υποσχέθηκε να συνεργαστεί στενά.