Handelsblatt: «Οι ανεμογεννήτριες ισοπεδώνουν τον ελληνικό τουρισμό, καταστρέφουν τη φύση»
Στις προθέσεις της ελληνικής κυβέρνησης να καταστήσει τα νησιά κλιματικά ουδέτερα με τη χρήση της ηλιακής ενέργειας, της αιολικής ενέργειας και της ηλεκτροκίνησης και στις συνέπειές τους αναφέρεται η οικονομική εφημερίδα του Ντίσελντορφ Handelsblatt. Όπως επισημαίνεται, πολλοί επισκέπτες στην Ελλάδα έχουν βιώσει ένα συνεχές βουητό το οποίο μπορεί να τους στερήσει τον ύπνο σε πολλά νησιά.
Προέρχεται από τα πετρελαιοκίνητα εργοστάσια, των οποίων οι γεννήτριες λειτουργούν αδιάκοπα μέρα και νύχτα για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας. Σε μικρότερα νησιά, ο κρατικός πάροχος ενέργειας ΔΕΗ λειτουργεί τέτοιου είδους εργοστάσια. Στα μεγαλύτερα νησιά, η ηλεκτρική ενέργεια παράγεται κυρίως από εργοστάσια που χρησιμοποιούν μαζούτ.
Μόνο στην Κρήτη, τη Ρόδο και τη Χίο υπάρχουν πέντε τέτοια εργοστάσια, με συνολική εγκατεστημένη ισχύ 630 μεγαβάτ (MW).
Οι μέρες τους ωστόσο είναι μετρημένες.
Η Ελλάδα σκοπεύει να μεταβεί σε μια σχεδόν κλιματικά ουδέτερη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά της.
Σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ), το ελληνικό Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας δημιούργησε τον Νοέμβριο ένα Ταμείο Απανθρακοποίησης, το οποίο θα χρηματοδοτήσει επενδύσεις για την «πράσινη μετάβαση» των νησιών.
Πράσινη Ενέργεια και για Κρουαζιερόπλοια
Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί από το 2025 έως το 2032. Περιλαμβάνει κυρίως την κατασκευή ηλιακών πάρκων, αιολικών πάρκων στη στεριά και στη θάλασσα, καθώς και συστημάτων αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες στα νησιά.
Η διασύνδεση νησιωτικών ομάδων, όπως τα Δωδεκάνησα και οι Κυκλάδες, θα σταθεροποιήσει την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας.
Άλλοι σημαντικοί άξονες του προγράμματος είναι η προώθηση της ηλεκτροκίνησης στα νησιά, η ανάπτυξη σταθμών φόρτισης, καθώς και το λεγόμενο Cold Ironing στα λιμάνια.
Αυτό έχει να κάνει με την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από τη στεριά σε πλοία κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στα λιμάνια.
Έτσι, τα πλοία –συμπεριλαμβανομένων των φέρι και των κρουαζιερόπλοιων– μπορούν να συνδέσουν το δίκτυό τους με το ηλεκτρικό δίκτυο της στεριάς και να απενεργοποιήσουν τις γεννήτριες ντίζελ τους.
Η παροχή ρεύματος από τη στεριά μειώνει τη ρύπανση από καυσαέρια και θόρυβο. Ένα κρουαζιερόπλοιο μπορεί να καταναλώσει τόσο ρεύμα όσο μια μικρή πόλη.
Επίσης, το πρόγραμμα περιλαμβάνει την έξυπνη διαχείριση των υδάτινων πόρων.
Λόγω της κλιματικής αλλαγής και της αυξανόμενης τουριστικής κίνησης, το πόσιμο νερό στα νησιά γίνεται ολοένα και πιο πολύτιμο αγαθό.
Για να εξασφαλιστεί η παροχή, ολοένα και περισσότερα νησιά κατασκευάζουν μονάδες αφαλάτωσης θαλασσινού νερού.
Ωστόσο, η κατανάλωση ενέργειας αυτών των μονάδων είναι υψηλή.
Η κυβέρνηση σχεδιάζει να προωθήσει την κατασκευή υβριδικών ταμιευτήρων, οι οποίοι θα λειτουργούν τόσο ως δεξαμενές πόσιμου νερού όσο και ως υδροηλεκτρικά αντλητικά συστήματα για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας.
Ταμείο απανθρακοποίησης
Σύμφωνα με τη Handelsblatt, το Ταμείο Απανθρακοποίησης μπορεί να κινητοποιήσει πόρους ύψους επτά δισεκατομμυρίων ευρώ.
Από το Ταμείο Απανθρακοποίησης επιδοτούνται ιδιωτικές επενδύσεις με ποσοστό έως και 60%. Το ταμείο χρηματοδοτείται από έσοδα προερχόμενα από τη δημοπρασία 25 εκατομμυρίων πιστοποιητικών του Συστήματος Εμπορίας Εκπομπών (ETS).
Η αξία τους εκτιμάται αυτή τη στιγμή σε 1,6 δισεκατομμύρια ευρώ. Στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας εκτιμούν ότι μέχρι το τέλος του 2032 θα κινητοποιηθούν επενδύσεις ύψους 3,8 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Λαμβάνοντας υπόψη τις προβλέψεις για την αύξηση της τιμής των πιστοποιητικών, θα μπορούσε να προστεθεί ακόμη 1,5 δισεκατομμύρια ευρώ στο ταμείο.
Αυτό θα αύξανε το συνολικό επενδυτικό ποσό σε περισσότερα από επτά δισεκατομμύρια ευρώ. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θεόδωρος Σκυλακάκης, υπολογίζει ότι με το πρόγραμμα μπορούν να μειωθούν έως και 15 εκατομμύρια τόνοι CO2 καθ’ όλη τη διάρκεια ζωής των προγραμματισμένων εγκαταστάσεων.
Αυτό αντιστοιχεί σε ένα τέταρτο των ετήσιων εκπομπών CO2 της χώρας.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης χαρακτηρίζει το πρόγραμμα απανθρακοποίησης «ολοκληρωμένη στρατηγική, που αποτελεί κλειδί για την ανάπτυξη των νησιών μας».
Ο Πρωθυπουργός υπόσχεται στους νησιώτες «φθηνό ρεύμα, βιώσιμο τουρισμό και προστασία του περιβάλλοντος».
«Ανεπανόρθωτες συνέπειες»
Ωστόσο, όπως αναφέρει η γερμανική εφημερίδα, τα σχέδια δεν απολαμβάνουν ομόφωνη υποστήριξη. Σε πολλές περιοχές εκδηλώνονται αντιδράσεις από την τοπική κοινωνία και τους τοπικούς πολιτικούς. Οι ανεμογεννήτριες είναι ιδιαίτερα αντιδημοφιλείς.
Παρόλο που τα αιολικά πάρκα προωθούνται, καθώς, σε αντίθεση με τα ηλιακά πάρκα, μπορούν να παράγουν ηλεκτρική ενέργεια και τη νύχτα, συμβάλλοντας έτσι στην ενεργειακή ασφάλεια, πολλοί φοβούνται ότι τα ανεμογεννήτριες θα αλλοιώσουν το μοναδικό τοπίο του Αιγαίου.
Ιδιαίτερα αμφιλεγόμενα είναι τα σχεδιαζόμενα υπεράκτια αιολικά πάρκα. Πρωτοβουλίες πολιτών, επαγγελματικοί σύνδεσμοι και τοπικοί πολιτικοί εκφράζουν αντιρρήσεις.
Ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Λασιθίου στην Κρήτη φοβάται “ανεπανόρθωτες συνέπειες” για τον τουρισμό. Οι περιβαλλοντολόγοι θεωρούν ότι κινδυνεύουν προστατευόμενες περιοχές. Οι αντίπαλοι των αιολικών πάρκων σκοπεύουν τώρα να προσφύγουν στα δικαστήρια, κάτι που θα μπορούσε να καθυστερήσει την κατασκευή των υπεράκτιων αιολικών πάρκων για χρόνια.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης δείχνει ελάχιστη κατανόηση. Αυτή η “ρητορική κατά των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας” είναι “επιζήμια και αντιπατριωτική”, δήλωσε ο Μητσοτάκης.
“Δεν είναι πατριωτικό να εισάγουμε πετρέλαιο και φυσικό αέριο, αντί να χρησιμοποιούμε τις δικές μας ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που μπορούν να μας κάνουν αυτόνομους.”