Κινέζικη “εισβολή”: Σε Temu και Shein ένα στα πέντε ευρώ του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα!!

Τη βιωσιμότητα χιλιάδων ελληνικών επιχειρήσεων απειλεί η επέλαση των ασιατικών πλατφορμών. Μόνο το 2024 οι πωλήσεις στην Ελλάδα ξεπέρασαν τα 600 εκατ. ευρώ με το μεγαλύτερο μέρος να κατευθύνεται τις δημοφιλείς πλατφόρμες Shein και Temu. Ποσό το οποίο εκτιμάται ότι το 2025 μπορεί να διπλασιαστεί.
Το σήμα κινδύνου για το ελληνικό αλλά και ευρωπαϊκό εμπόριο από την επέλαση των ασιατικών πλατφορμών έκρουσε ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ, Σταύρος Καφούνης σε σχετική ενημερωτική εκδήλωση σε συνεργασία με τη Eurocommerce.
«Οι πλατφόρμες αυτές μπαίνουν επιθετικά στα σπίτια μας και κλονίζουν τα θεμέλια του ελληνικού και ευρωπαϊκού εμπορίου», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Καφούνης, περιγράφοντας έναν αθέμιτο ανταγωνισμό που δεν αφήνει περιθώρια επιβίωσης στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις.
Η Ελλάδα μάλιστα με βάση τα στοιχεία που αφορούν στην περίοδο 2023–2024 κατατάσσεται μεταξύ των κορυφαίων αγορών για τις δύο πλατφόρμες.
Στα 200 εκατ. ευρώ οι απώλειες για την ελληνική οικονομία
Όπως είπε, αυτός ο τζίρος των 600 εκατ. ευρώ έφυγε από τις ελληνικές επιχειρήσεις και μεταφέρθηκε στις ασιατικές πλατφόρμες. Η απώλεια εσόδων για τον ελληνικό κράτος μέσω των δασμών φτάνει στα 50 εκατ. ευρώ. Οι απώλειες από φόρους και ασφαλιστικές εισφορές άλλα τόσα. Το 2024 συνολικά οι απώλειες έφτασαν στα 200 εκατ. ευρώ μαζί με τους πολλαπλασιαστές του οφέλους για την ελληνική οικονομία.
Η πρακτική εισαγωγής μικροδεμάτων αξίας κάτω των 150 ευρώ – που εξαιρούνται από δασμούς και τελωνειακούς ελέγχους – έχει μετατρέψει την Ε.Ε. σε πεδίο ανεξέλεγκτης δράσης, όπως επισημάνθηκε. Ενώ το φαινόμενο επιδεινώθηκε από την αύξηση της διαφημιστικής δαπάνης κατά 1,5 δισεκ. ευρώ που κατευθύνθηκε στην Ευρώπη μετά την επιβολή δασμών στις ΗΠΑ αλλά και τους περιορισμούς που έβαλαν στους κανόνες λειτουργίας των επιχειρήσεων αυτών. Όπως επισημάνθηκε η ετήσια διαφημιστική δαπάνη των Temu και Shein στην Ε.Ε. για το 2024 έφτασε τα $3,5 δισ.. Μετά την επιβολή περιορισμών στις ΗΠΑ, αναμένεται μετατόπιση $1,4 δισ. στην ευρωπαϊκή αγορά, προκαλώντας αύξηση του κόστους διαφήμισης (CPC) από 15% έως 54%.
Οι προτάσεις της ΕΣΕΕ
«Θα δούμε λουκέτα και καταστροφή και η Ευρώπη και η Ελλάδα πρέπει να λάβει πρωτοβουλίες, σύμφωνα με τον κ. Καφούνη. Η ΕΣΕΕ έχει στείλει επιστολή στον ευρωπαίο Επίτροπο Εμπορίου, στον υπουργό Εθνικής Οικονομίας με συγκεκριμένα στοιχεία και την έρευνα που δείχνει τον κίνδυνο για το εμπόριο.
Τρομακτικές επιπτώσεις σε εκατοντάδες χιλιάδες εμπορικές επιχειρήσεις σε όλη την Ευρώπη, αλλά και στην Ελλάδα, θα προκαλέσει η ανεξέλεγκτη δράση των ασιατικών πλατφορμών Temu και Shein, εάν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα – με τον κίνδυνο μαζικών “λουκέτων” να είναι πλέον ορατός, τόνισε ο κ. Καφούνης.
«Η ΕΣΕΕ δεν ζητάει επιβολή νέων περιορισμών ή δασμών αλλά τη θέσπιση δίκαιων κανόνων. Ζητάμε ισονομία για τις πλατφόρμες και η λειτουργία τους να διέπεται από τους ίδιους κανόνες που ακολουθούν τόσο οι ευρωπαϊκές όσο και οι ελληνικές επιχειρήσεις» ανέφερε ο κ. Καφούνης. Η ΕΣΕΕ σε συνεργασία με τη Eurocommerce προτείνει μια σειρά μέτρων για τον περιορισμό των επιπτώσεων και ειδικότερα:
o Άμεση αλλαγή στον κανονισμό της Ε.Ε και κατάργηση του de minimis για τα δέματα με αξία κάτω από 150 ευρώ
o Θέσπιση διαχειριστικού τέλους και ενίσχυση των ελέγχων στις εισαγωγές, αναφορικά με ζητήματα ασφαλείας των προϊόντων και εναρμόνισής τους με βάση τους κανόνες που ισχύουν στην Ε.Ε.
o Καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών.
o Υποστήριξη της ψηφιακής μετάβασης και της ανταγωνιστικότητας των ελληνικών επιχειρήσεων.