Πρόεδρος ΕΚΠΟΙΖΩ: «Η φτωχοποίηση των ελληνικών νοικοκυριών όλο και βαθαίνει»

 29/03/2024    09 : 36 : 56
Παναγιώτα Καλαποθαράκου 1280x720 1
68 / 100

Σε άγρια λεηλασία του πενιχρού εισοδήματος τους, υπόκεινται τα ελληνικά λαϊκά νοικοκυριά με την ακρίβεια πλέον να χτυπά κάθε πτυχή της ζωής τους.

Το topontiki.gr επιχειρώντας να σκιαγραφήσει τις πτυχές της ακρίβειας, που πλήττει την κοινωνία, απευθύνθηκε στην πρόεδρο της ΕΚΠΟΙΖΩ Παναγιώτα Καλαποθαράκου, από την οποία ζήτησε να αναφερθεί στις καταγγελίες που δέχεται η οργάνωση από καταναλωτές που παραπονιούνται για την ακρίβεια.

Ακρίβεια σε λογαριασμούς, τρόφιμα αλλά και στις… τράπεζες

Η κ. Καλαποθαράκου αναφέρθηκε στην ακρίβεια που παρατηρείται στους λογαριασμούς ενέργειας, οι οποίοι έχουν δημιουργήσει μια νέα γενιά χρεών των πολιτών: «Έχουμε πλήθος καταγγελιών από καταναλωτές που δεν μπορούν να πληρώσουν τους λογαριασμούς ενέργειας. Βλέπουμε ότι έχει δημιουργηθεί μια νέα γενιά χρεών και πληρώνουν οι άνθρωποι με δόσεις τα συσσωρευμένα ποσά που έχουν δημιουργηθεί όλα αυτό το χρονικό διάστημα. Αν δεν υπήρχε η επιδότηση κανείς μας δεν θα μπορούσε να πληρώσει τους λογαριασμούς . Η κοινωνική πλειοψηφία πλήττεται ανεπανόρθωτα από την ακρίβεια» αναφέρει χαρακτηριστικά και συνεχίζει:

«Ακρίβεια στον τομέα των τροφίμων, σοβαρότατο το πρόβλημα το οποίο υπάρχει, αυξήσεις πάρα πολύ μεγάλες, πάνω από τα επίπεδα του πληθωρισμού, διψήφια νούμερα δηλαδή και αυτό το επιβεβαιώνει και η Ελληνική Στατιστική Αρχή. Βασικά καταναλωτικά αγαθά έχουν αύξηση σε διψήφιο ποσοστό που είναι ανεπίτρεπτο,» τόνισε η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ.

Η κ. Καλαποθαράκου αναφέρει ότι οι αυξήσεις των επιτοκίων των στεγαστικών δανείων αφαιρούν σεβαστά ποσά από τον οικογενειακό προϋπολογισμό: «Με την αύξηση των επιτοκίων πλήθος καταναλωτών μας απευθύνεται διότι δεν μπορεί να πληρώσει τη δόση του δανείου, η οποία έχει αυξηθεί 70 ευρώ, 120, 190 και πάει λέγοντας, ανάλογα με το στεγαστικό δάνειο που οφείλει. Χώρια οι προμήθειες, που είναι ένα άλλο μεγάλο κομμάτι στις τραπεζικές υπηρεσίες».

«Εισπράττουμε δυσαρέσκεια των καταναλωτών για το Καλάθι του Νοικοκυριού»

Μοιραία η συζήτησή μας με την πρόεδρο της ΕΚΠΟΙΖΩ στράφηκε και στο πολυδιαφημισμένο από το υπουργείο Ανάπτυξης «Καλάθι του νοικοκυριού» για το οποίο η κ. Καλαποθαράκου ανέφερε ότι υπάρχουν παράπονα από τους καταναλωτές, και εξήγησε: «Βλέπουμε ότι υπάρχουν τεράστιες αυξήσεις στα τρόφιμα, ότι υπάρχουν πρακτικές οι οποίες παραπλανούν τους καταναλωτές με την έννοια ότι παρουσιάζουν την ίδια συσκευασία αλλά με μικρότερη ποσότητα, ή λιγότερες μεζούρες στα απορρυπαντικά και δεν συμμαζεύεται. Πρέπει κανείς να το ψάχνει πολύ το θέμα και να συγκρίνει. Δεν είναι δυνατόν βέβαια να απομνημονεύουμε ή να κρατάμε στο σπίτι μας το προηγούμενο βούτυρο που ήταν 400 γρ με το τωρινό που είναι 380 πχ» τόνισε αναφερόμενη στα «κόλπα των σούπερ μάρκετ» προκειμένου να ξεγελάσουν τον καταναλωτή.

«Βλέπουμε μια κρίση εμπιστοσύνης στο Καλάθι του Νοικοκυριού από τους καταναλωτές, με δεδομένο ότι τα περισσότερα προϊόντα είναι ιδιωτικής ετικέτας, που ούτως ή άλλως ήταν πάντα φθηνότερα πό τα επώνυμα», τόνισε η κ. Καλαποθαράκου.

«Τα επώνυμα προϊόντα που έχουν μπει στο καλάθι είναι κυρίως προσφορών και λίγα και αυτό έχει δημιουργήσει δυσαρέσκεια στους καταναλωτές, οι οποίοι μας λένε: Τι, μας κοροϊδεύουν;

Βλέπουν, δηλαδή, στο καλάθι του νοικοκυριού ένα προϊόν ιδιωτικής ετικέτας και υπάρχει επώνυμο εκτός καλαθιού φθηνότερο, ενώ κάποια προϊόντα που είναι συσκευασμένα όπως πχ η φέτα, αν τα πάρει χύμα ο καταναλωτής είναι φθηνότερα.

Υπάρχουν διάφορα θέματα και είμαστε πολύ επιφυλακτικοί κατά πόσο αποτελεσματική είναι αυτή η ενέργεια του υπουργείου για να αναχαιτίσει το κύμα της ακρίβειας, δεν θεωρούμε ότι το αναχαιτίζει. Διότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας ήταν ήδη φθηνότερα ασφαλώς και δεν δημιουργείται κάποιος ανταγωνισμός στα επώνυμα, διότι από τη μια τα επώνυμα είναι πολύ λίγα και από την άλλη κάθε εβδομάδα αλλάζουν, δεν είναι το ίδιο προϊόν, μπαίνει κάποιο άλλο, άρα ούτε συγκρισιμότητα μπορεί να υπάρχει ούτε ανταγωνισμός» ανέφερε η Παναγιώτα Καλαποθαράκου.

Πώς θα αναχαιτιστεί το κύμα ακρίβειας

Η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ δε μασάει τα λόγια της για το πώς θα μπει φρένο στην ακρίβεια. Συγκεκριμένα, αναφέρει ότι θα πρέπει να λειτουργήσουν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, να μειωθεί ο ΦΠΑ στα βασικά είδη διατροφής, να μειωθεί ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης που μετακυλύεται στην αλυσίδα των προϊόντων.

«Πρέπει να ληφθούν μέτρα ρηξικέλευθα, ουσιαστικά και μακροπρόθεσμα. Αυτά τα μέτρα της επιδότησης είναι βραχυπρόθεσμα και περιστασιακά. Βέβαια, και ένα ευρώ να ωφεληθεί ο καταναλωτής θετικό είναι, δεν το συζητούμε, αλλά δεν είναι μέτρο το οποίο μακροπρόθεσμα θα ωφελήσει την τσέπη του καταναλωτή. Από την άλλη βλέπουμε το εισόδημά μας να είναι παγωμένο εδώ και 10-12 χρόνια από όταν μπήκαμε στην κρίση, με το σταγονόμετρο να γίνονται κάποιες αυξήσεις ή να εξαγγέλλονται, όπως η επικείμενη αύξηση που θα γίνει τον Απρίλη, που δεν έχουν όμως καμία σχέση με τις αυξήσεις που γίνονται σε διάφορες κατηγορίες προϊόντων ή των υπηρεσιών».

Η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ αναφέρθηκε και στην τεράστια ψαλίδα μεταξύ του εισοδήματος των πολιτών και των προϊόντων ή των υπηρεσιών που καλείται ο καταναλωτής να αγοράσει για να διατηρήσει ένα αξιοπρεπές επίπεδο διαβίωσης.«Η φτωχοποίηση των ελληνικών νοικοκυριών όλο και βαθαίνει και τολμώ να πω ότι έχει πληγεί πλέον η μεσαία τάξη. Η ακρίβεια έχει αγγίξει πλέον την κοινωνική πλειοψηφία της χώρας μας και αυτό είναι εξαιρετικά ανησυχητικό και δε βλέπει κανείς εύκολα διέξοδο με τις πολιτικές που εφαρμόζονται» κατέληξε.

Τι θα σημάνει για τον καταναλωτή η έλευση του Market pass

Η κ. Καλαποθαράκου χαρακτήρισε «ψίχουλα» το market pass που εξήγγειλε ο πρωθυπουργός, το οποίο αφορά στο 10% επί των αγορών κάθε νοικοκυριού, ενώ χαρακτήρισε άδικη τη μείωση κατά 20% για όσους δεν προτιμήσουν την ψηφιακή κάρτα.

«Αυτό είναι άδικο και αφορά άτομα τα οποία δεν έχουν πρόσβαση στην ψηφιακή κάρτα, είναι υπερήλικες, άτομα με ειδικές ανάγκες ενδεχομένως, δηλαδή είναι μια κατηγορία ευάλωτων καταναλωτών που δεν έχει πρόσβαση σε ηλεκτρονικές μορφές αγορών, να έχει την ψηφιακή κάρτα και να κάνει τις συναλλαγές του».

«Επίσης, δεν κατανοούμε γιατί λαμβάνεται υπόψιν η αξία της περιουσίας, αυτό είναι άσχετο, δηλαδή μπορεί να υπάρχουν κάποια περιουσιακά στοιχεία και να χρειάζεται κάποιος το market pass. Είναι σαν να του λέμε πούλησε ένα ακίνητο και ζήσε, άσε που για την ακίνητη περιουσία ήδη πληρώνουμε φόρους. Αυτό το κριτήριο το οποίο έχουν θέσει παντού είναι εξωπραγματικό, δεν θα έπρεπε να υπάρχει, μόνο το εισόδημα» τόνισε η κ. Καλαποθαράκου.

«Η ακρίβεια δεν θα αναχαιτιστεί ούτε με το market pass. Η ακρίβεια θα αναχαιτιστεί με ελέγχους, με παρέμβαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού ώστε να λειτουργεί ο υγιής ανταγωνισμός και έτσι να μειώνονται οι τιμές, να μην εφαρμόζουν αθέμιτες εμπορικές πρακτικές οι επιχειρήσεις και να τιμωρούνται παραδειγματικά» αναφέρει η πρόεδρος της ΕΚΠΟΙΖΩ και προσθέτει: « Έχουμε ζητήσει οι ενώσεις καταναλωτών, όταν μπαίνουν πρόστιμα στα επιχειρήσεις, αυτά να δημοσιοποιούνται και να υπάρχει μια black list ούτως ώστε οι καταναλωτές να γνωρίζουμε ποιες επιχειρήσεις έχουν παραβατική συμπεριφορά και εμείς με τη σειρά μας να τους τιμωρούμε με το να μην ψωνίζουμε από αυτούς».

Σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδας (ΕΕΚΕ) οι αυξήσεις σε βασικά προϊόντα διατροφής, όπως στον ελληνικό καφέ, το κοτόπουλο, το ελαιόλαδο, το ψωμί, τα μακαρόνια και τις φρυγανιές, ξεκινούν από 8% και φτάνουν το εξωπραγματικό 81,27%, ουσιαστικά καταργώντας στην πράξη το market pass πριν καν αυτό έρθει στα χέρια των καταναλωτών.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}