Το ελληνικό κρασί εκπέμπει SOS λόγω Τράμπ

Το ελληνικό κρασί εκπέμπει SOS λόγω Τράμπ
64 / 100 SEO Score

Σήμα κινδύνου εκπέμπει η ευρωπαϊκή οινοπαραγωγή και κατ’ επέκταση ο ελληνικός αμπελώνας, λόγω του κινδύνου που υπάρχει όχι μόνο εξαιτίας των δασμών Τράμπ αλλά και του ενδεχομένου του αποκλεισμού του κρασιού από τη συμφωνία ΕΕ-ΗΠΑ.

Ο Ευρωπαϊκός Φορέας Οινοπαραγωγών (CEEV), στον οποίο ιδρυτικό ρόλο έχει ο Σύνδεσμος Ελληνικού Οίνου (ΣΕΟ), εκφράζει «βαθιά ανησυχία» μετά τις πληροφορίες ότι το κρασί μπορεί να εξαιρεθεί από τη λίστα των ευαίσθητων προϊόντων στη νέα εμπορική πρόταση της ΕΕ προς την κυβέρνηση των ΗΠΑ.

«Μια τέτοια εξέλιξη θα ήταν καταστροφική», προειδοποιεί ο Στέλιος Μπουτάρης, πρόεδρος του ΣΕΟ. «Ο κλάδος μας ήδη δοκιμάζεται σκληρά. Η επιβολή μόνιμου ad valorem δασμού θα βαθύνει την κρίση και θα πλήξει χιλιάδες οινοποιεία και αμπελουργούς σε όλη την ΕΕ και βεβαίως στην Ελλάδα».

Για τους Έλληνες παραγωγούς, η Αμερική είναι κάτι παραπάνω από μια αγορά. Είναι η δεύτερη σημαντικότερη εξαγωγική πύλη για το ελληνικό κρασί, με μερίδιο 19% στην αξία των εξαγωγών. Από τη Νάουσα έως τη Σαντορίνη, δεκάδες μικρές και μεσαίες επιχειρήσεις βασίζονται στις ΗΠΑ για βιωσιμότητα.

Η επιβολή εισαγωγικού δασμού 10% τον περασμένο Απρίλιο προκάλεσε πτώση 12% στις πωλήσεις ευρωπαϊκών κρασιών στις ΗΠΑ. Αν το ποσοστό αυξηθεί στο εύρος 17–20%, και δεδομένης της ενίσχυσης του ευρώ κατά 15% έναντι του δολαρίου, οι απώλειες για τον ευρωπαϊκό οινικό κλάδο μπορεί να φτάσουν το 30%.

Η ελληνική περίπτωση είναι ιδιαίτερη. Ο ΣΕΟ εκπροσωπεί πάνω από το 90% των εξαγωγών, το 80% της εγχώριας εμπορίας και το 70% της παραγωγής ελληνικού κρασιού. Ένας τομέας με μακρά παράδοση και σύγχρονη δυναμική, που συντηρεί αγροτικές κοινότητες και παράγει υπεραξία σε μια χώρα που ακόμα παλεύει να ανακάμψει από τη δεκαετή κρίση.

Όμως το πρόβλημα, επιμένει ο ΣΕΟ, δεν είναι μονομερές. Το ευρωπαϊκό κρασί ωφελεί την αμερικανική οικονομία. «Το τριπλό σύστημα διανομής στις ΗΠΑ, παραγωγός/εισαγωγέας, διανομέας, λιανέμπορος, σημαίνει ότι για κάθε δολάριο σε ευρωπαϊκό κρασί που φτάνει στην Αμερική, δημιουργούνται 4,5 δολάρια προστιθέμενης αξίας εντός των ΗΠΑ».

«Το 2024, εξαγωγές ύψους 4,88 δισ. ευρώ απέφεραν περί τα 22 δισ. δολάρια σε αμερικανικές επιχειρήσεις του κλάδου HORECA και του λιανεμπορίου» καταλήγει ο κ. Μπουτάρης.

ΠΗΓΗ