Ηλεκτρικά πατίνια: Τι αλλάζει με τον νέο ΚΟΚ
Τα ηλεκτρικά πατίνια μπήκαν στη ζωή μας ως μία από τις πιο βολικές λύσεις μικροκινητικότητας στις πόλεις. Είναι εύχρηστα, σβέλτα, βολικά και παράγουν μηδενικούς ρύπους, χωρίς θόρυβο.
Ωστόσο, η ανεξέλεγκτη χρήση τους, ιδιαίτερα από ανηλίκους, έρχεται να οδηγήσει σε προτάσεις για λήψη νέων μέτρων -σαν αυτά που υιοθετούνται σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες-, όπως η υποχρεωτική ασφάλισή τους, μέχρι και η απαγόρευσή τους, όπως αυτή που εξετάστηκε στη Θεσσαλονίκη, εν αναμονή των αλλαγών στη χρήση τους -και των βαρύτατων προστίμων, μέχρι και ποινών σε βαθμό κακουργήματος για παραβάσεις που σήμερα είναι… καθημερινότητα- που προβλέπει ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας…
Αυτές τις μέρες ένας 12χρονος δίνει μάχη για τη ζωή του στη ΜΕΘ του Νοσοκομείου Παίδων «Αγλαΐα Κυριακού», καθώς παρασύρθηκε από αυτοκίνητο στη λεωφόρο Μεσογείων, στον Χολαργό. Λιγότερο από έναν μήνα πριν, στη Νέα Σμύρνη, σε ένα άλλο σοκαριστικό τροχαίο, ένας 15χρονος παρασύρθηκε από το τραμ – γλιτώνοντας μόνο με τραυματισμούς. Ανεξάρτητα από τις συνθήκες των ατυχημάτων, προστέθηκαν στην ολοένα και διευρυνόμενη λίστα των ατυχημάτων με πατίνια, που είναι σχεδόν καθημερινά και με διάφορους τρόπους, αιτίες και θύματα.
Από έναν εξάχρονο που παρασύρθηκε από οδηγό πατινιού και έναν 40χρονο που έπεσε σε κάδο σκουπιδιών με το πατίνι του την ώρα της αποκομιδής στη Θεσσαλονίκη έως τον 21χρονο και τον 15χρονο που έπεσαν επάνω σε διερχόμενο αυτοκίνητο με το πατίνι στο οποίο επέβαιναν «δικάβαλο».
Με τον ΚΟΚ στη χώρα μας να προβλέπει με σαφήνεια τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να κινούνται τα ηλεκτρικά πατίνια, η «απάντηση» της Τροχαίας είναι στοχευμένοι έλεγχοι στις μεγαλύτερες πόλεις της χώρας, από τους οποίους προκύπτουν εντυπωσιακά αποτελέσματα για το χάος που επικρατεί.
Στην τελευταία «εξόρμηση» στη Θεσσαλονίκη, βεβαιώθηκαν 248 παραβάσεις μέσα σε ένα δεκαήμερο για μη χρήση κράνους και ανακλαστικού γιλέκου, για χρήση κινητού τηλεφώνου, για μεταφορά συνεπιβατών(!) έως και πιο εξοργιστικά, όπως την οδήγηση πατινιού υπό την επήρεια αλκοόλ, αλλά και την κίνηση τη νύχτα χωρίς το όχημα να έχει φώτα.
Τα παραπάνω δεν προκαλούν ιδιαίτερη… έκπληξη στους άνδρες και τις γυναίκες της Τροχαίας, καθώς μέσα στις περισσότερες από 2.500 παραβάσεις που βεβαίωσαν στο πρώτο πεντάμηνο του τρέχοντος έτους και στις πολυάριθμες καταγγελίες που έχουν λάβει από πολίτες, τα έχουν… δει και ακούσει όλα: πατίνια να κάνουν σφήνες με 120 χλμ. την ώρα σε κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αθήνας, ανήλικοι να βγαίνουν με τα πατίνια σε κεντρικές λεωφόρους όπως η Συγγρού για… κόντρες (ποιος θα φτάσει γρηγορότερα στην παραλιακή!), διοργάνωση παράνομων «αγώνων» σε πεζόδρομους, δικάβαλα και τρικάβαλα σε ηλεκτρικά σκούτερ, ανάπτυξη υπερβολικής ταχύτητας σε πεζοδρόμια, παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, μέχρι και οδηγούς να κινούνται τα ξημερώματα στην εθνική οδό με πατίνια χωρίς φώτα, αλλά και πεταμένα πατίνια μέσα σε ρέματα.
Αλλάζουν όλα
Ο νέος ΚΟΚ έρχεται να τα αλλάξει όλα, καθώς προβλέπει ουσιαστικά κίνητρα για χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας (ηλεκτρικά πατίνια, ποδήλατα τροχοπέδιλα, ηλεκτρικές τροχοσανίδες, hoverboards, καθώς και ηλεκτροκίνητα αμαξίδια για ΑμεΑ), αλλά και βαρύτατες ποινές για τη μη ορθή χρήση τους. Στην πράξη λοιπόν, καθώς ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας μειώνει στα 30 χλμ. το όριο ταχύτητας στον αστικό ιστό, ανοίγει τον δρόμο ώστε να κινούνται τα οχήματα μικροκινητικότητας σε… περισσότερους δρόμους, με όρους των υπόλοιπων δίτροχων (μοτοσικλετών κ.λπ.), επιτρέποντας να κινούνται όπως αυτά σε κεντρικές λεωφόρους.
Ομως, από την άλλη, θεσπίζει αυστηρότατες ποινές για τη μη τήρηση των ορίων ταχύτητας, τη μη χρήση κράνους κάνοντας αναφορά και στα οχήματα μικροκινητικότητας, την παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ και την αντικανονική προσπέραση.
Και αφού προσωποποιεί τις ποινές, δηλαδή πλέον δεν θα τιμωρεί ποτέ το όχημα (όπως συνέβαινε έως τώρα με αφαίρεση της άδειας κυκλοφορίας) αλλά τον παραβάτη, θα είναι πλέον πολύ εύκολο και γρήγορο να βεβαιώνονται ποινές για παραβάσεις στους οδηγούς των ηλεκτρικών πατινιών. Αυτό αφορά και τους ανήλικους, αφού όλοι ανεξαιρέτως οι οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών, είτε πρόκειται για ιδιωτικά είτε μισθωμένα, οφείλουν να έχουν μαζί τους ταυτοποιητικά έγγραφα και αποδεικτικό της ενοικίασης του οχήματος – κάτι για το οποίο έχουν ήδη βεβαιωθεί εκατοντάδες κλήσεις από την Τροχαία.
Με τις ποινές να είναι αυστηρότατες, προβλέποντας πρόστιμα που φτάνουν έως και τις 10.000 ευρώ και ποινές φυλάκισης έως και πέντε ετών, μπαίνουν στο… παιχνίδι και οι οδηγοί των οχημάτων μικροκινητικότητας, τους οποίους αφορά επίσης η κατηγορία παραβάσεων Ε3, δηλαδή οι υψηλής επικινδυνότητας παραβάσεις και η αντικοινωνική οδήγηση.
Σε αυτές περιλαμβάνεται η παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, η επικίνδυνη οδήγηση, η υπερβολική ταχύτητα, η κίνηση στη ΛΕΑ, η παραβίαση STOP, οι παραβάσεις «που συνδέονται με την επίδειξη ικανότητας, εντυπωσιασμού, ανταγωνισμού ή την τέλεση αυτοσχέδιων αγώνων, καθώς και των παραβάσεων των διατάξεων με τις οποίες ορίζεται ο τρόπος προσπέρασης οχημάτων» και η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ που θα τιμωρούνται ποινικά, με τις ποινές να είναι ιδιαίτερα αυστηρές, έχοντας κακουργηματικό χαρακτήρα.
Για την ακρίβεια, στον Ποινικό Κώδικα υπάρχει πρόβλεψη τέτοιων (κακουργηματικού χαρακτήρα) ποινών γι’ αυτές τις παραβάσεις. Προβλέπεται, λοιπόν, φυλάκιση έως τρία έτη αν προκύπτει κίνδυνος σε ξένα πράγματα, φυλάκιση τουλάχιστον ενός έτους αν προκύπτει κίνδυνος για άνθρωπο, κάθειρξη έως δέκα έτη για βαριά σωματική βλάβη ή σημαντική βλάβη σε κοινωφελείς εγκαταστάσεις, κάθειρξη τουλάχιστον 10 ετών για θάνατο ανθρώπου. Αν προκλήθηκε ο θάνατος μεγάλου αριθμού ανθρώπων, το δικαστήριο μπορεί να επιβάλει ισόβια κάθειρξη.
Τι ισχύει μέχρι σήμερα
Αρχικά, τα e-scooters διακρίνονται σε δύο κατηγορίες: τα μικρά, στα οποία η μέγιστη ταχύτητα ορίζεται στα έξι χιλιόμετρα ανά ώρα και επιτρέπεται να οδηγούνται από άτομα ηλικίας 12 ετών και άνω, αποκλειστικά στα πεζοδρόμια (αφού εκλαμβάνονται από τον ΚΟΚ ως πεζοί), και τα μεγαλύτερα πατίνια, στα οποία η ανώτατη ταχύτητα ορίζεται σε 25 χλμ. (οι ταχύτητες για τα πατίνια δεν αλλάζουν με τον νέο ΚΟΚ), που θεωρούνται ποδήλατα και κινούνται στο οδόστρωμα ακολουθώντας τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας.
Εκτός από το όριο ταχύτητας των 25 χλμ., για τα ηλεκτρικά πατίνια αυτά επιτρέπεται να τα οδηγούν άτομα ηλικίας από 15 ετών και άνω, ενώ δεν επιτρέπεται η κίνηση σε μεγάλες λεωφόρους, οδούς ταχείας κυκλοφορίας (και φυσικά τους κλειστούς αυτοκινητοδρόμους), ορίζοντας την απαγόρευση της κίνησής τους σε δρόμους που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χιλιόμετρα ανά ώρα.
Ανεξάρτητα από τα παραπάνω, απαγορεύεται αυστηρά η μεταφορά δεύτερου ατόμου στα οχήματα αυτά, ενώ οι οδηγοί υποχρεούνται να φορούν κράνος και αντανακλαστικό γιλέκο τις νυχτερινές ώρες – εκτός από τα φωτιστικά σώματα που οφείλει να έχει το e-scooter σε λειτουργία εμπρός και πίσω.
Τα ηλεκτρικά πατίνια πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και κόκκινο ανακλαστικό φως πίσω. Απαγορεύεται κατά την οδήγησή τους η χρήση κινητού τηλεφώνου και ακουστικών, ενώ κατ’ εξαίρεση επιτρέπεται η χρήση κινητού με ανοιχτή ακρόαση, εάν αυτό είναι στερεωμένο σε ειδική βάση στο ηλεκτρικό πατίνι.
Βάσει του σημερινού ΚΟΚ, οι οδηγοί e-scooters υποχρεούνται να χρησιμοποιούν τους ποδηλατόδρομους. Αν δεν υπάρχουν, υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.
Σε χώρους όπου κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα. Οταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος, οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.