Η ΕΕ ξαναγράφει τους κανόνες εκπομπών CO₂ για αυτοκίνητα και επαγγελματικά οχήματα

Η ΕΕ ξαναγράφει τους κανόνες εκπομπών CO₂ για αυτοκίνητα και επαγγελματικά οχήματα
63 / 100 SEO Score

Νέο πλαίσιο με σταδιακούς στόχους έως το 2035 – Προσαρμογή στη βιομηχανία, επενδύσεις σε μπαταρίες και δίκτυα φόρτισης

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε ένα νέο πακέτο παρεμβάσεων που αναδιαμορφώνει το πλαίσιο για τις εκπομπές CO₂ των νέων επιβατικών αυτοκινήτων και ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων. Η πρωτοβουλία έρχεται σε μια κρίσιμη συγκυρία, καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση προχωρά με άνισους ρυθμούς στα κράτη-μέλη και η ευρωπαϊκή παραγωγή δέχεται ισχυρές πιέσεις από τον διεθνή ανταγωνισμό.

Το ισχύον πλαίσιο και οι στόχοι

  • 2025: Μείωση 15% των εκπομπών CO₂ σε σχέση με τα επίπεδα του 2021.
  • 2030: Μείωση 55% για τα επιβατικά αυτοκίνητα και 50% για τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.
  • 2035: Όλα τα νέα οχήματα που ταξινομούνται στην ΕΕ θα πρέπει να έχουν μηδενικές εκπομπές CO₂ κατά τη λειτουργία τους.

Οι στόχοι αυτοί θεωρούνται οι πιο φιλόδοξοι που έχουν τεθεί παγκοσμίως για τον οδικό τομέα.

Η συζήτηση για ευελιξία

Παρά τον φιλόδοξο σχεδιασμό, η συζήτηση έχει ήδη ανοίξει για το πώς θα εφαρμοστεί στην πράξη ο στόχος του 2035. Οι πιέσεις εστιάζουν στην ετοιμότητα των υποδομών φόρτισης, στο κόστος για τους καταναλωτές και στην αντοχή της ευρωπαϊκής παραγωγής απέναντι σε ανταγωνιστές από Ασία και ΗΠΑ.

Η βιομηχανία στο επίκεντρο

Η Επιτροπή αναγνωρίζει ότι η επιτυχία των στόχων δεν εξαρτάται μόνο από τα νομικά όρια, αλλά και από τη βιομηχανική πολιτική που τα συνοδεύει. Η μετάβαση συνδέεται με επενδύσεις σε μπαταρίες, πρώτες ύλες, δίκτυα φόρτισης και αναβάθμιση των αλυσίδων εφοδιασμού. Παράλληλα, η διατήρηση της παραγωγής και της απασχόλησης στην Ευρώπη αποτελεί κρίσιμο πολιτικό ζητούμενο, καθώς ο κλάδος απασχολεί εκατομμύρια εργαζομένους.

Μια λεπτή ισορροπία

Με το νέο πλαίσιο, η ΕΕ επιχειρεί να κρατήσει ζωντανή τη φιλοδοξία για δραστική μείωση των εκπομπών, αποφεύγοντας όμως μια απότομη μετάβαση που θα μπορούσε να οδηγήσει σε απώλεια παραγωγικής βάσης. Το χρονοδιάγραμμα έως το 2035 παραμένει ο βασικός άξονας, αλλά η εφαρμογή του θα κριθεί από τις αποφάσεις των επόμενων ετών και από το κατά πόσο η αγορά θα μπορέσει να ακολουθήσει τον ρυθμό που θέτει η ευρωπαϊκή νομοθεσία.

ΠΗΓΗ