Ευρώπη και ΗΠΑ πατούν φρένο στα ηλεκτρικά οχήματα

Ευρώπη και ΗΠΑ πατούν φρένο στα ηλεκτρικά οχήματα
65 / 100 SEO Score

Η υπαναχώρηση από τις δεσμεύσεις για την ηλεκτροκίνηση ανοίγει τον δρόμο στην Κίνα να κυριαρχήσει στην παγκόσμια αγορά EV

Η εγκατάλειψη των φιλόδοξων σχεδίων για την πλήρη μετάβαση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη δημιουργεί ένα νέο γεωοικονομικό τοπίο. Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, με πρωταγωνιστές την BYD και τη Xiaomi, βρίσκουν την ευκαιρία να ενισχύσουν την κυριαρχία τους σε μια αγορά που μέχρι πρότινος θεωρούνταν προνομιακό πεδίο για τους δυτικούς κατασκευαστές.

Η υπαναχώρηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε πίσω στην απαγόρευση των κινητήρων εσωτερικής καύσης έως το 2035, μια απόφαση που θεωρήθηκε συμβολική για την πράσινη μετάβαση. Η αλλαγή αυτή δείχνει έλλειψη πολιτικής βούλησης να προχωρήσει η Ευρώπη σε μια δύσκολη αλλά αναγκαία επιλογή. Παράλληλα, η Volkswagen ανακοίνωσε τον τερματισμό της παραγωγής του ηλεκτρικού ID.3 στη Δρέσδη, σηματοδοτώντας την πρώτη διακοπή παραγωγής σε γερμανικό εργοστάσιο μετά από 88 χρόνια.

Η στρατηγική της Ford

Στις ΗΠΑ, η Ford ανακοίνωσε ζημιές ύψους 19,5 δισ. δολαρίων από την απόσυρση της στρατηγικής της στα ηλεκτρικά οχήματα. Η εταιρεία εγκαταλείπει τα σχέδια για ηλεκτρικά φορτηγά F-Series και στρέφεται ξανά σε βενζινοκίνητα και υβριδικά μοντέλα. Το ηλεκτρικό F-150, με αυτονομία μόλις 240 μιλίων, δεν μπορούσε να ανταγωνιστεί την πρακτικότητα της βενζινοκίνητης έκδοσης, γεγονός που ανέδειξε τα όρια της τεχνολογίας.

Η κινεζική αντεπίθεση

Η BYD και η Xiaomi επενδύουν σε τεχνολογίες καμπίνας, προηγμένα συστήματα υποβοήθησης οδηγού και υπερταχεία φόρτιση. Η BYD παρουσίασε το Dolphin Surf στην Ευρώπη με τιμή κάτω των 23.000 ευρώ, προσφέροντας ένα προσιτό και πλήρως ηλεκτρικό hatchback. Παρά τους ευρωπαϊκούς δασμούς, οι κινεζικές εταιρείες διαθέτουν αρκετά πλεονεκτήματα ώστε να ανταγωνιστούν αποτελεσματικά.

Ευρώπη και ΗΠΑ πατούν φρένο στα ηλεκτρικά οχήματα

Οι προοπτικές της αγοράς

Παρά την ατονία του ενδιαφέροντος, το BloombergNEF προβλέπει αύξηση 16% στις παγκόσμιες πωλήσεις EV το 2026, φτάνοντας τα 25,4 εκατομμύρια οχήματα. Η Ευρώπη παραμένει βασική αγορά για τις κινεζικές μάρκες, που αναζητούν υψηλότερα περιθώρια κέρδους ώστε να αντισταθμίσουν τον πόλεμο τιμών στην Κίνα. Ωστόσο, η υπαναχώρηση των δυτικών κυβερνήσεων κινδυνεύει να οδηγήσει σε εφησυχασμό και απώλεια ανταγωνιστικότητας.

Οι προκλήσεις για την Κίνα

Παρά την ισχυρή παρουσία τους, οι κινεζικές εταιρείες αντιμετωπίζουν επιβράδυνση ζήτησης στην εγχώρια αγορά, αυξημένη ρυθμιστική εποπτεία και περιορισμούς στις υπερβολικές μειώσεις τιμών. Η BYD έχει καταγράψει πτώση πωλήσεων για τρεις συνεχόμενους μήνες, ενώ εξακολουθεί να παράγει ένα plug-in υβριδικό για κάθε αμιγώς ηλεκτρικό όχημα.

Το παγκόσμιο δίλημμα

Με τις ΗΠΑ να αποκλείουν ουσιαστικά τα κινεζικά EV λόγω δασμών και την Ευρώπη να χαλαρώνει τις δεσμεύσεις της, οι αγορές της Νότιας Αμερικής, της Μέσης Ανατολής και της Νοτιοανατολικής Ασίας ανοίγουν διάπλατα για την Κίνα. Η έλλειψη ανταγωνιστικών μοντέλων από Ευρωπαίους και Αμερικανούς κατασκευαστές κινδυνεύει να παραδώσει αυτές τις αγορές σε κινεζικά χέρια.

ΠΗΓΗ