Έρευνα ράπισμα για τα ελληνικά ΜΜΕ: Μόλις δύο στους δέκα τα εμπιστεύονται

Έρευνα ράπισμα για τα ελληνικά ΜΜΕ: Μόλις δύο στους δέκα τα εμπιστεύονται
65 / 100 SEO Score

Το χαμηλότερο επίπεδο εμπιστοσύνης του κοινού στις ειδήσεις μεταξύ των 48 χωρών που εξετάστηκαν καταγράφει η Ελλάδα, όπως αναφέρεται στην έκθεση του Ινστιτούτου Reuters «Digital News Report 2025», σε ένα τοπίο ψηφιακού κατακερματισμού και μεγάλης χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης για ενημέρωση.

Η φετινή έρευνα διεξήχθη του Ινστιτούτου κατά τη διάρκεια μαζικών διαδηλώσεων στην Ελλάδα με αφορμή τη δεύτερη επέτειο από το θανατηφόρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη το 2023, με αιτήματα που απευθύνονταν κυρίως στην κυβέρνηση για βελτίωση της ασφάλειας των σιδηροδρόμων και δικαιοσύνη.

Η εμπιστοσύνη στους θεσμούς της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του συστήματος δικαιοσύνης, βρίσκεται κοντά στα χαμηλότερα επίπεδα όλων των εποχών, ενώ η δημόσια κριτική επεκτάθηκε και στα ειδησεογραφικά μέσα ενημέρωσης και την κάλυψη του συμβάντος και των συνεπειών του. Η εμπιστοσύνη στα ειδησεογραφικά μέσα ενημέρωσης παραμένει πολύ χαμηλή στην Ελλάδα καθ’ όλη τη διάρκεια των δέκα ετών που μετράται από την έκθεση.

Η φετινή χρονιά δεν αποτελεί εξαίρεση, αφού μόνο το 22% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι εμπιστεύεται τα μέσα ενημέρωσης, το χαμηλότερο ποσοστό μεταξύ 48 χωρών.

Έκθεση Reuters: Μείωση της εμπιστοσύνης στα ελληνικά ΜΜΕ

Όπως αναφέρεται, φέτος σημειώθηκε επίσης σημαντική μείωση της εμπιστοσύνης σε όλα τα ειδησεογραφικά μέσα που εξετάστηκαν, συμπεριλαμβανομένης της δημόσιας ραδιοτηλεόρασης (ΕΡΤ) (-11 ποσοστιαίες μονάδες), ενώ πολλοί κατηγόρησαν την ΕΡΤ για ελλιπή κάλυψης της πρώτης τεράστιας διαδήλωσης για τα Τέμπη.

Η έκθεση αναφέρεται και στην απόφαση ελληνικού δικαστηρίου να απορρίψει αγωγή που είχε καταθέσει ο πρώην διευθυντής του γραφείου του Έλληνα πρωθυπουργού, Γρηγόρης Δημητριάδης, κατά δημοσιογράφων και μέσων ενημέρωσης για την κάλυψη του σκανδάλου των υποκλοπών το 2022 που οδήγησε στην παραίτησή του.

Το Ινστιτούτο υπενθυμίζει πως η αγωγή κρίθηκε ως η SLAPP (Strategic Lawsuit Against Public Participation) της χρονιάς στο Ευρωπαϊκό Συνέδριο κατά των SLAPP το 2022. Το ελληνικό δικαστήριο έκρινε ότι οι αναφορές των μέσων ενημέρωσης δεν ήταν ούτε ψευδείς ούτε δυσφημιστικές και τηρούσαν τα πρότυπα δημοσιογραφικής δεοντολογίας. Μια δεύτερη αγωγή που ζητούσε αποζημίωση 950.000 ευρώ απορρίφθηκε ως επί το πλείστον από άλλο δικαστήριο, το οποίο δέχτηκε μόνο ότι ένας τίτλος έβλαψε τη φήμη του Δημητριάδη και επιδίκασε 3.000 ευρώ από κάθε εναγόμενο.

Έρευνα Reuters: Ανεβαίνουν τα podcasts, ακόμη και τα ειδησεογραφικά

Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός πως τα podcasts αποκτούν ολοένα και μεγαλύτερη σημασία μεταξύ των Ελλήνων στο διαδίκτυο. Μετά από μια περίοδο κατά την οποία καθιερώθηκαν ως πηγή ψυχαγωγικού, κωμικού και lifestyle περιεχομένου, πλέον έχουν αρχίσει να κυκλοφορούν αρκετά ειδησεογραφικά podcasts.

«Ειδησεογραφικοί οργανισμοί όπως Το Βήμα, η Καθημερινή και η LiFO έχουν αναπτύξει τα δικά τους podcasts για θέματα επικαιρότητας. Για παράδειγμα, Το Βήμα Simera, το οποίο παρέχει μια καθημερινή επισκόπηση ενός επίκαιρου θέματος, και LiFO Politics, με συνεντεύξεις σε βάθος για την πολιτική. Συνολικά, το 9% των Ελλήνων στο διαδίκτυο χρησιμοποιεί πλέον podcasts για ειδήσεις κάθε εβδομάδα. Ωστόσο, παρά τις πρωτοβουλίες αυτές στα podcasts ειδήσεων και επικαιρότητας, τα podcasts που επικεντρώνονται στην ψυχαγωγία και τον τρόπο ζωής παραμένουν τα πιο επιτυχημένα», σημειώνει στη σχετική σύνοψη ο Αντώνης Καλογερόπουλος, αναπληρωτής καθηγητής Επικοινωνίας στο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο των Βρυξελλών (VUB) και ερευνητικός συνεργάτης του Ινστιτούτου Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.

Αξίζει να αναφερθεί πως η Ελλάδα δεν διαθέτει ένα τυποποιημένο σύστημα μέτρησης της επισκεψιμότητας των δικτυακών τόπων και των μοναδικών επισκέψεων στα διαδικτυακά μέσα. Αυτό μπορεί να δυσχεράνει τον ανταγωνισμό των εκδοτών για διαφημιστικά έσοδα έναντι πλατφορμών όπως το Facebook, οι οποίες είναι σε θέση να αξιοποιούν λεπτομερή δημογραφικά δεδομένα και δεδομένα χρηστών, σύμφωνα με το Ινστιτούτο.

Έτσι, οι ελληνικές ενώσεις των ψηφιακών διαφημιστών -που επίσης επηρεάζονται από αυτό το ζήτημα- αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την καθιέρωση ενός κοινά αποδεκτού μέτρου για την επισκεψιμότητα των ιστοτόπων.

ΠΗΓΗ-ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ