Έρευνα Klarna: Το 95,1% των Ελλήνων δηλώνει ότι η ακρίβεια θα επηρεάσει τις χριστουγεννιάτικες αγορές τους
Αναλυτικά στοιχεία για προϋπολογισμούς, στρατηγικές εξοικονόμησης και την αυξανόμενη χρήση ψηφιακών εργαλείων στις γιορτινές αγορές
Η συνεχιζόμενη άνοδος των τιμών επηρεάζει σχεδόν κάθε καταναλωτή στην Ελλάδα, σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποίησε η Klarna τον Νοέμβριο του 2025 σε συνεργασία με την εταιρεία Appinio. Στη μελέτη συμμετείχαν 1.000 Έλληνες καταναλωτές ηλικίας 18-77 ετών και τα αποτελέσματα δείχνουν ότι το 95,1% δηλώνει πως η ακρίβεια επηρεάζει τον τρόπο που θα πραγματοποιήσει τις φετινές χριστουγεννιάτικες αγορές.
Οι στρατηγικές των καταναλωτών
- 46,9% θα αναζητήσει πιο οικονομικά προϊόντα.
- 37,9% θα περιορίσει τις δαπάνες σε μη απαραίτητα είδη.
- 31,3% θα αγοράσει μόνο εφόσον υπάρχει προσφορά.
- 23% θα οργανώσει καλύτερα το γιορτινό μενού για να αποφύγει σπατάλη τροφίμων.
- 21% σκοπεύει να αγοράσει λιγότερα δώρα.
Προϋπολογισμοί και δαπάνες
Η πλειονότητα (50,7%) έχει θέσει συγκεκριμένο προϋπολογισμό για τις γιορτές.
- 6,9% θα ξοδέψει 1-50 ευρώ.
- 20,9% θα διαθέσει 51-100 ευρώ.
- 39,1% προϋπολογίζει 101-250 ευρώ.
- 20,1% θα ξοδέψει 251-500 ευρώ.
- 7,7% στοχεύει σε 501-1.000 ευρώ.
- 1,6% θα ξοδέψει 1.001-2.000 ευρώ.
Οι άνδρες εμφανίζονται να προγραμματίζουν υψηλότερες δαπάνες για δώρα, ενώ οι γυναίκες συγκεντρώνουν μεγαλύτερα ποσοστά στα χαμηλότερα κλιμάκια.
Έρευνα και παρακολούθηση εξόδων
- 57,8% πραγματοποιεί ενδελεχή έρευνα πριν από τις αγορές.
- 51,4% παρακολουθεί συστηματικά όλες τις δαπάνες του.
- 9,4% χρησιμοποιεί εφαρμογές προϋπολογισμού.
Χρονοδιάγραμμα αγορών
- 12,2% ξεκινά από τις πρώτες δύο εβδομάδες του Νοεμβρίου.
- 31% συνεχίζει στο δεύτερο μισό του μήνα.
- 36,8% προτιμά αρχές Δεκεμβρίου.
- 14,8% αφήνει τις αγορές για τις τελευταίες δύο εβδομάδες του Δεκεμβρίου.
Ψηφιακά εργαλεία και νέες τάσεις
Περισσότερο από το 27% χρησιμοποίησε υπηρεσίες Buy Now, Pay Later το τελευταίο δωδεκάμηνο, ενώ το 42,4% δηλώνει ότι θα εξέταζε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης για τις αγορές του. Η πρόθεση υιοθέτησης είναι υψηλότερη στις ηλικίες 25-34, ακολουθούμενη από τις ομάδες 18-24 και 35-44.
Οι πιο συνηθισμένες πρακτικές εξοικονόμησης
- Αγορές κατά τη διάρκεια εκπτώσεων (52,9%).
- Χρήση εργαλείων σύγκρισης τιμών (39,4%).
- Προγράμματα ανταμοιβής (36,5%).
- Κουπόνια (31,6%).
- Επιστροφή χρημάτων (27,1%).
Το κανάλι των αγορών
- 51,2% αναζητά και αγοράζει προϊόντα online.
- 25,3% κάνει έρευνα online αλλά αγοράζει σε φυσικό κατάστημα.
- 20,8% προτιμά αποκλειστικά παραδοσιακές αγορές σε καταστήματα.