Ελλάδα δεν είναι μόνον η Αθήνα!
Ο τερματισμός λειτουργίας 204 καταστημάτων ΕΛΤΑ στην περιφέρεια, αν και ανακλήθηκε μερικώς, φέρνει στην επιφάνεια το μείζον ζήτημα της εγκατάλειψης της ελληνικής επαρχίας από το αθηνοκεντρικό κράτος. Μίας πολιτικής με πολλαπλές επιπτώσεις, που αναμένεται να αντικατοπτριστούν και στην κάλπη.
Γράφει ο Ν. Γ. Δρόσος
Η συζήτηση για την ερημοποίηση της ελληνικής περιφέρειας είναι παλιά. Η Ελλάδα, όμως, επιμένει να μην μαθαίνει από τα λάθη της.
Το ζήτημα, πλέον, δεν αφορά μόνον στο φαινόμενο της αστυφιλίας με επίκεντρο την εξεύρεση εργασίας και στην συγκέντρωση του ελληνικού πληθυσμού στα αστικά κέντρα και δη την Αθήνα, όπως στις προηγούμενες δεκαετίες. Κυριότερα, αφορά στην συνεχιζόμενη πολιτική εγκατάλειψης της ελληνικής περιφέρειας, της ελληνικής επαρχίας, από το επίσημο κράτος. Μία πολιτική η οποία επιτείνει κατά τρόπο πολλαπλασιαστικό τις τάσεις ερημοποίησης. Εντείνει, δε, την αίσθηση της απουσίας μέριμνας από την Πολιτεία και την ύπαρξη πολιτών δυο ή και περισσότερων ταχυτήτων.
Μολονότι αυτή η συζήτηση επανήλθε στην επικαιρότητα με την υπόθεση της αιφνιδιαστικής παύσης λειτουργίας 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ, η οποία εμφανίζεται να ανακλήθηκε μερικώς υπό το φως της ευρύτερης κατακραυγής, τα σημάδια εγκατάλειψης της επαρχίας από το αθηνοκεντρικό κράτος είναι, εδώ και καιρό, πολλά.
Η μείωση του αριθμού των αστυνομικών τμημάτων, των σχολείων, των Ειρηνοδικείων, των εφοριών, των τραπεζικών υποκαταστημάτων ή ακόμη και των ΑΤΜ, η απουσία στοιχειώδους ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης στα νησιά και το ολοένα αυξανόμενο μεταφορικό κόστος καθιστούν ακόμη δυσχερέστερη την επιβίωση στην ελληνική επαρχία και ειδικά στις «ξεχασμένες» περιοχές αυτής της χώρας.
Αντί να παρέχονται κίνητρα για την αναβίωση αυτών των περιοχών με νέους κατοίκους, μειώνεται και η υπάρχουσα παρουσία της πολιτείας, με όλες της τις εκφάνσεις, χάριν οικονομικών προτεραιοτήτων, οι οποίες αν και ορθές σε πρώτη ανάγνωση, παραλείπουν να προσμετρήσουν την κοινωνική και εντέλει την εθνική παράμετρο.
Προφανώς, όμως, όλα αυτά θα «τα βρει μπροστά της» η ελληνική Πολιτεία και όσοι τυγχάνει να κρατούν σήμερα τα ηνία της. Για το κυβερνών κόμμα, δε, το οποίο αν και προηγείται στις δημοσκοπήσεις και μάλιστα με απόσταση από το δεύτερο κόμμα, εμφανίζεται να δίνει αγώνα για την εξασφάλιση της αυτοδυναμίας στις εκλογές, τα επίχειρα των αποφάσεών του είναι ήδη ορατά και στην κάλπη ενδέχεται να αποδειχθούν οδυνηρά.
Ο «διπλός γαλάζιος πονοκέφαλος» που αποτυπώνει ο συνάδελφος Φίλιππος Πανταζής καταδεικνύει τον «τρόμο» με τον οποίο αντιμετωπίζουν σήμερα δεκάδες βουλευτές της ΝΔ την κάθοδό τους στις περιφέρειες όπου εκλέγονται, υπό το φως των ανεπίλυτων προβλημάτων που έχουν δημιουργήσει για τους δημότες τους, τόσο τα πλήγματα από φυσικές καταστροφές όπως ο Daniel και όσες προηγήθηκαν, για τις οποίες ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί οι οικονομικές αποζημιώσεις, όσο και από την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, εξαιτίας της οποίας χιλιάδες νομοταγείς και συνεπείς αγρότες στερούνται σήμερα τις επιδοτήσεις τους.
Υπ’ αυτήν την έννοια, η υπόθεση του τερματισμού λειτουργίας 204 καταστημάτων των ΕΛΤΑ ανά την χώρα ήταν μόνον η «σταγόνα που ξεχείλισε το ποτήρι», εντείνοντας το κύμα διαμαρτυρίας για την πολιτική εγκατάλειψης, όπως την βιώνουν οι κάτοικοι της περιφέρειας, που ακολουθεί η κυβέρνηση στην ελληνική επαρχία.
Πρόκειται, δε, για ένα μήνυμα που υπογράμμισε και ο πρώην πρωθυπουργός, Αντώνης Σαμαράς, τονίζοντας με δήλωσή του ότι «… ο συμβολισμός αυτής της κίνησης υπερβαίνει κατά πολύ τα όποια λογιστικά σχέδια μιας επιχείρησης. Ιδιαίτερα όταν σήμερα η ελληνική επαρχία -και ιδίως η ακριτική Ελλάδα- αναζητά με κάθε τρόπο το αντίδοτο στην εγκατάλειψη».
«Ελλάδα δεν είναι μόνον η Αθήνα», θέλει η λαϊκή θυμοσοφία. Καιρός να την ακούσουν και στο Μέγαρο Μαξίμου.