Black Friday στην Ελλάδα: Επικοινωνιακό υπερθέαμα με μικρές εκπτώσεις…

Black Friday στην Ελλάδα: Επικοινωνιακό υπερθέαμα με μικρές εκπτώσεις...
76 / 100 SEO Score

Πώς η αμερικανική «γιορτή των εκπτώσεων» ρίζωσε στην ελληνική αγορά, αλλά παραμένει αμφιλεγόμενη.

Το Black Friday γεννήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες τη δεκαετία του 1960, ως η ημέρα που σηματοδοτούσε την έναρξη της χριστουγεννιάτικης περιόδου. Ο όρος καθιερώθηκε από την αστυνομία της Φιλαδέλφειας, που μιλούσε για «Μαύρη Παρασκευή» λόγω του χάους στους δρόμους. Μέχρι τη δεκαετία του ’80, οι λιανοπωλητές είχαν μετατρέψει την ημέρα σε πανεθνικό καταναλωτικό γεγονός, με εκπτώσεις που έφταναν το 70% και 80%.

Η ελληνική εκδοχή

Στην Ελλάδα το Black Friday έκανε την πρώτη του δυναμική εμφάνιση γύρω στο 2015–2016, όταν μεγάλες αλυσίδες ηλεκτρικών και τεχνολογίας άρχισαν να το προωθούν επιθετικά. Παρά την οικονομική κρίση, οι καταναλωτές ανταποκρίθηκαν εντυπωσιακά και η πρακτική εξαπλώθηκε γρήγορα σε ρούχα, καλλυντικά, σούπερ μάρκετ και μικρά καταστήματα.

Ωστόσο, η ελληνική εκδοχή διαφοροποιήθηκε:

  • Η «μία ημέρα» έγινε εβδομάδα ή και μήνας προσφορών.
  • Οι εκπτώσεις συχνά περιορίζονται σε 20–30%, παρά τις διαφημίσεις για «έως 70%».
  • Πολλοί καταναλωτές καταγγέλλουν ότι οι τιμές ανεβαίνουν λίγο πριν, ώστε να «πέσουν» την Black Friday.

Οι αντιδράσεις

Black Friday στην Ελλάδα: Επικοινωνιακό υπερθέαμα με μικρές εκπτώσεις...

Κάθε χρόνο τα social media γεμίζουν με παραδείγματα προϊόντων που εμφανίζονται «σε προσφορά», ενώ η τιμή τους παραμένει ίδια ή μειώνεται ελάχιστα. Το φαινόμενο έχει γίνει σχεδόν ανέκδοτο, με τους πολίτες να σχολιάζουν ότι «οι εκπτώσεις είναι ψεύτικες».

Παράλληλα, μικρομεσαίες επιχειρήσεις δυσκολεύονται να προσφέρουν πραγματικές μειώσεις, καθώς δεν έχουν τα περιθώρια κέρδους των μεγάλων αλυσίδων. Έτσι, το Black Friday στην Ελλάδα συχνά καταλήγει σε ένα μείγμα υπερβολικής επικοινωνίας και περιορισμένων πραγματικών προσφορών.

Γιατί συνεχίζει να έχει απήχηση

Παρά τα παράπονα, η συμμετοχή των καταναλωτών παραμένει υψηλή. Οι λόγοι είναι τρεις:

  • Η χρονική συγκυρία, λίγο πριν τις γιορτές.
  • Η γοητεία του ξενόφερτου και θεαματικού event.
  • Η ελπίδα ότι κάπου θα βρεθεί μια πραγματική ευκαιρία.

Το μέλλον του θεσμού

Οι καταναλωτές είναι πλέον πιο ενημερωμένοι: παρακολουθούν τιμές, χρησιμοποιούν εργαλεία σύγκρισης και εκθέτουν τις κακές πρακτικές στα social media. Αυτό ασκεί πίεση στις επιχειρήσεις να προσφέρουν πιο ειλικρινείς εκπτώσεις. Το Black Friday έχει πια γίνει μέρος της καταναλωτικής κουλτούρας στην Ελλάδα – το ερώτημα είναι αν θα εξελιχθεί σε αξιόπιστη εμπορική περίοδο ή αν θα παραμείνει μια «γκρίζα ζώνη» με πολλές υποσχέσεις και λίγες πραγματικές ευκαιρίες

ΠΗΓΗ