Κυκλοφοριακό στην Αττική: 111 ώρες χαμένες το 2024
Η συμφόρηση στους δρόμους κοστίζει εκατομμύρια και απαιτεί συνολική στρατηγική
Το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Αττική έχει λάβει πλέον διαστάσεις που επηρεάζουν όχι μόνο την καθημερινότητα των πολιτών αλλά και την ίδια την οικονομία. Σύμφωνα με τον πρόεδρο των Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Θανάση Τσιάνο, ο μέσος οδηγός έχασε το 2024 περίπου 111 ώρες λόγω συμφόρησης, έναντι 104 ωρών το 2023. Πρόκειται για αύξηση 6,7% μέσα σε έναν χρόνο, που δείχνει ότι η τάση είναι σταθερά ανοδική.
Η εικόνα στους βασικούς οδικούς άξονες είναι αποκαλυπτική. Στον Κηφισό καταγράφονται πάνω από 260.000 διελεύσεις ημερησίως, με τα φορτηγά να έχουν δυσανάλογη επιρροή στη ροή της κυκλοφορίας. Στην Αττική Οδό οι διελεύσεις φτάνουν τις 280.000 την ημέρα, αυξημένες κατά 20% σε σχέση με το 2022. Μάλιστα, η κίνηση βαρέων οχημάτων έχει αυξηθεί κατά 8,1% από το 2024, γεγονός που επιβαρύνει ακόμη περισσότερο την κατάσταση.
Το οικονομικό κόστος είναι τεράστιο. Μόνο οι καθυστερήσεις στον Κηφισό προκαλούν ζημία που προσεγγίζει τα 90 εκατ. ευρώ ετησίως. Σε επίπεδο Αττικής, μιλάμε για δεκάδες εκατομμύρια χαμένες εργατοώρες κάθε χρόνο, που μειώνουν την παραγωγικότητα, περιορίζουν το διαθέσιμο χρόνο των πολιτών και επηρεάζουν αρνητικά το επίπεδο διαβίωσης.
Ο Θανάσης Τσιάνος τονίζει ότι το πρόβλημα δεν λύνεται με αποσπασματικά μέτρα ή ευχολόγια. Χρειάζεται μια συνολική στρατηγική που θα αντιμετωπίζει τις μεταφορές ως ενιαίο οικοσύστημα. Αυτό σημαίνει παράλληλη πρόοδο σε τρεις άξονες:
- Πυκνό και αξιόπιστο δίκτυο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ώστε να αποτελούν πραγματική εναλλακτική στο ΙΧ.
- Ενίσχυση των περιφερειακών οδικών υποδομών, για να μειωθεί η πίεση στους κεντρικούς άξονες.
- Στοχευμένα περιοριστικά μέτρα στη χρήση του αυτοκινήτου, όπως ζώνες χαμηλών εκπομπών, κανόνες για την τροφοδοσία και την κίνηση βαρέων οχημάτων.
Η πρόταση περιλαμβάνει επίσης άμεσα μέτρα επιχειρησιακής διαχείρισης της κυκλοφορίας: αυστηρή αστυνόμευση της παράνομης στάθμευσης, επικαιροποίηση της φωτεινής σηματοδότησης, απαγόρευση κυκλοφορίας φορτηγών σε ώρες αιχμής, καλύτερη διαχείριση κρίσιμων αξόνων όπως η Λεωφόρος Κηφισού, ακόμη και δημιουργία χώρων στάθμευσης μετεπιβίβασης. Παράλληλα, προτείνεται η ανανέωση του γηρασμένου στόλου οχημάτων, καθώς οι συχνές βλάβες δημιουργούν σημαντικά προβλήματα.