POLITICO: Γιατί η έκθεση του Μονάχου IAA αποτελεί την τελευταία προειδοποίηση για την αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης

 18/06/2024    11 : 53 : 37
international motor show germany audi pavilion 1024x538 1
66 / 100

Η έκθεση αυτοκινήτου International Motor Show Germany (IAA) ανοίγει τις πύλες της σήμερα στο Μόναχο, αλλά αντί να αντηχούν από αυτήν πανίσχυροι κινητήρες Mercedes και να παρελαύνουν σιλουέτες από κομψές νέες Porsche τυλιγμένες κάτω από φύλλα από πεντακάθαρο σατέν ύφασμα, τα φώτα της δημοσιότητας θα είναι στραμμένα στα νέα μοντέλα της Tesla και της Κίνας, αποκλειστικά ηλεκτρικά.

Από τους Joshua Posaner και Wilhelmine Preussen/POLITICO

Μετά από κάποια χρόνια ανηλεούς συναγωνισμού, εδώ, στο Μόχανο, είναι που οι αντίπαλοι των παλαιών εταιρειών της Ευρώπης θα ξεκινήσουν να δείχνουν τις γροθιές τους.

Σε μια σπάνια εμφάνιση για έκθεση αυτοκινήτου, η Tesla του Elon Musk πρόκειται να αποκαλύψει στο Μόναχο μια ενημερωμένη έκδοση του μοντέλου 3, του οχήματος της με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, ενώ η BYD με έδρα τη Shenzhen της Κίνας, η μεγαλύτερη εταιρεία ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας, θα παρουσιάσει έξι μοντέλα στους εκθεσιακούς χώρους της IAA, έναν αριθμό ρεκόρ.

Οι διοργανωτές της έκθεσης λένε ότι το 41% όσων θα εκθέσουν θα είναι ασιατικές εταιρείες, στις οποίες περιλαμβάνονται και μεγάλοι κατασκευαστές μπαταριών από τη Νότια Κορέα, όπως η LG και η Samsung. Το ρόστερ των κινεζικών εταιρειών έχει υπερδιπλασιαστεί από την πιο πρόφαστη έκθεση του 2021, και αυτό περιλαμβάνει ηγέτες της αγοράς στην τεχνολογία μπαταριών με μεγάλες φιλοδοξίες όσον αφορά την ευρωπαϊκή ήπειρο.

«Η Κίνα έχει στραμμένο το βλέμμα της στην ευρωπαϊκή αγορά, με τη δυνατότητα να αλλάξει θεμελιωδώς το πρόσωπο των βιομηχανιών της Ευρώπης όπως την ξέρουμε», έγραψε σε ανοιχτή επιστολή η Sigrid de Vries, επικεφαλής λόμπι αυτοκινήτων στην Ευρώπη στην ένωση ACEA. «Στηριζόμενη από δημόσιο χρήμα και κυβερνητικές προθέσεις, δεν είναι μυστικό ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας αποτελεί πλέον πρόκληση για την αυτοκινητοβιομηχανία στην Ευρώπη και πέρα από αυτήν».

Στο Μόναχο, η BMW υπόσχεται μια αποκλειστικότητα με το πρωτότυπο Vision Neue Klasse στην έκθεση της πόλης της. Αλλά και τόσο η Volkswagen όσο και και η Mercedes έχουν επίσης νέα μοντέλα EV για να παρουσιάσουν. Αλλά πολλά από τα οχήματα επόμενης γενιάς δεν πρόκειται να εισέλθουν στην εμπορική παραγωγή παρά αργότερα αυτή τη δεκαετία.

«Ενώ η μετάβαση των παλαιών OEM [κατασκευαστών αυτοκινήτων] σε ηλεκτρικά οχήματα γίνεται με μέτριο ρυθμό, η Tesla και η BYD απομακρύνονται με ταχύτητα», ανέφερε η τράπεζα UBS σε σημείωμα ανάλυσης της που κοινοποιήθηκε πριν από την έκθεση του Μονάχου. «Θεωρούμε ότι τα δύο τρίτα της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτων θα καταληφθούν από κινεζικούς κατασκευαστές OEM και η Ευρώπη είναι η πιο ελκυστική περιοχή, δεδομένου του μεγέθους της και του σαφούς οδικού χάρτη για τα EV».

Η ανησυχητική εκτίναξη της Κίνας, παγκόσμιου ηγέτη στις μπαταρίες, δεν είναι κάτι καινούργιο στους ευρωπαϊκούς κύκλους της αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι επωνυμίες της έχουν δημιουργήσει πλεονεκτήματα σε πλουσιότερες ηπειρωτικές αγορές με υψηλή διείσδυση ηλεκτρικών οχημάτων από το Σαλόνι Αυτοκινήτου του Παρισιού το 2022. Ωστόσο, η εισβολή είναι στα πρόθυρα να μετατραπεί σε καταστροφή για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.

Στοιχεία από την Schmidt Automotive Research, που καλύπτουν 18 αγορές σε όλη τη Δυτική Ευρώπη, δείχνουν ότι περίπου ένα στα 10 νέα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία που πωλήθηκαν τον Ιούλιο ήταν από κινεζική μάρκα, με φήμες ότι τουλάχιστον μία μεγάλη κινεζική εταιρεία θα επενδύσει σύντομα σε μια τοπική μονάδα παραγωγής.

«Αν το Παρίσι δεν ήταν μια κλήση αφύπνισης, το Μόναχο είναι σίγουρα», δήλωσε ο Matthias Schmidt, αναλυτής του τομέα των αυτοκινήτων.

Η Tesla έχει ήδη κατακτήσει τις δύο πρώτες θέσεις στις ευρωπαϊκές πωλήσεις EV με το Model Y και το Model 3, αλλά καμία εταιρεία δεν έχει κατακτήσει ακόμη την αγορά EV κάτω των 30.000 δολαρίων. Η Κίνα θα μπορούσε να το κάνει αυτό. Σε μια μελέτη σύγκρισης κόστους, η UBS λέει ότι θα είναι «σχεδόν αδύνατο» για μια παλαιού τύπου αυτοκινητοβιομηχανία να ανταγωνιστεί οποιοδήποτε κινεζικό μοντέλο ακόμα κι αν κατασκευάζεται εντός της ΕΕ.

Αυτό οφείλεται στα δομικά πλεονεκτήματα που έχουν εταιρείες όπως η BYD στην προμήθεια μπαταριών και εξαρτημάτων, είπε η UBS.

Ενώ η BYD πούλησε μόλις 1.900 μονάδες σε όλη τη Δυτική Ευρώπη τον Ιούλιο, ο Schmidt αναμένει ότι η εταιρεία θα επιταχύνει τις πωλήσεις της κατά το δεύτερο εξάμηνο του έτους με την κυκλοφορία νέων μοντέλων, τα οποία θα παρουσιάσει στο Μόναχο, συμπεριλαμβανομένης της νέας παραλλαγής SUV Seal. Η εταιρεία «είναι πραγματικά αφοσιωμένη στην εισαγωγή καινοτόμων και υψηλής τεχνολογίας οικολογικών αυτοκινήτων στην ευρωπαϊκή αγορά», δήλωσε ο Michael Shu, διευθύνων σύμβουλος της BYD για την Ευρώπη, σε μια δήλωση του.

Η αναστάτωση από νεοεισερχόμενους στην ευρωπαϊκή αγορά ήδη καταστρέφει το επιχειρηματικό μοντέλο του κλάδου.

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες σχεδιάζουν παραδοσιακά λανσαρίσματα προϊόντων για επταετείς κύκλους ανάπτυξης και πωλήσεων, δίνοντάς τους άφθονο χρόνο για να κερδίσουν μεγάλα κέρδη από κάθε γενιά τεχνολογίας κινητήρων εσωτερικής καύσης. Αλλά ο ρυθμός της καινοτομίας στις μπαταρίες και τις ψηφιακές τεχνολογίες το ανατρέπει όλο αυτό και μετατρέπει τα αυτοκίνητα, τουλάχιστον κατά τη διάρκεια αυτής της ταχείας περιόδου καινοτομίας, σε γρήγορα κινούμενα καταναλωτικά αγαθά παρόμοια με τα κινητά τηλέφωνα, με μοντέλα που γρήγορα ξεπερνούν τα προηγούμενα, δήλωσε ο Martin Benecke από την S&P Global.

Στο IAA στο Μόναχο, η Tesla σχεδιάζει να αποκαλύψει αλλαγές στο Model 3 της που θα το δουν να προσφέρει μεγαλύτερη εμβέλεια μετά από μια φόρτιση. Αυτό ασκεί πίεση στις παλαιού τύπου αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης να ανταγωνιστούν και μπορεί να καταλήξουν στο να υπολείπονται μακράν.

«Ένα παράδειγμα είναι το ID.3 της VW», είπε ο Benecke. «Είναι αρκετά φρέσκο, αλλά θα μείνει για τρία ή τέσσερα χρόνια στην αγορά, παρόλο που φαίνεται ήδη αρκετά παλιό. Υπήρξε ένα face lift, αλλά θα είναι δύσκολο να ανταγωνιστείς [με τους Κινέζους] με το ίδιο όχημα».

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}