New York Times: Η Κίνα ετοιμάζεται να πλημμυρίσει τον κόσμο με αυτοκίνητα

 29/09/2023    02 : 38 : 41
xi jinping κινα
64 / 100

Σε μια εποχή που πολλές από τις κινεζικές εξαγωγές παραπαίουν και οι καταναλωτές της ξοδεύουν λιγότερα στo εσωτερικό της, η χώρα πλημμυρίζει τον κόσμο με αυτοκίνητα.

Από τον Keith Bradsher/New York Times

Η ζήτηση στο εξωτερικό για φθηνά οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα, κυρίως βενζινοκίνητα μοντέλα που πλέον οι Κινέζοι καταναλωτές αποφεύγουν εξαιτίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, είναι τόσο μεγάλη που το μεγαλύτερο εμπόδιο για την πώληση περισσότερων στο εξωτερικό είναι η έλλειψη εξειδικευμένων πλοίων για τη μεταφορά τους.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κατακτήσει ήδη τη Ρωσία από τότε που ξεκίνησε η εισβολή στην Ουκρανία, μεταφέροντας αυτοκίνητα με τα τρένα. Οι κινεζικές εταιρείες έχουν επίσης καταλάβει μεγάλα μερίδια αγορών στη Νοτιοανατολική Ασία, την Αυστραλία, τη Νότια Αμερική και το Μεξικό. Με τους δασμούς της εποχής Trump να εμποδίζουν ακόμα τις πωλήσεις στις Ηνωμένες Πολιτείες, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες προετοιμάζουν μια μεγάλη εισβολή προς την Ευρώπη -μόλις αποκτήσουν αρκετά πλοία.

Ήδη, τα ναυπηγεία κατά μήκος του ποταμού Yangtze κατασκευάζουν ένα στόλο πλοίων που θα μεταφέρουν αυτοκίνητα και τα οποία θα λειτουργούν ως γιγάντια πλωτά πάρκινγκ, ικανά να μεταφέρουν 5.000 ή περισσότερα οχήματα τη φορά.

Το ναυπηγείο Jinling στο Yizheng, μια πόλη κοντά στο Nanjing, «είναι απασχολημένο όλο το εικοσιτετράωρο, υπάρχουν νυχτερινές βάρδιες κάθε μέρα», είπε ο Feng Wanyou, ένας συγκολλητής πλοίων, κατά τη διάρκεια ενός μεσημεριανού διαλείμματος.

Οι συνολικές εξαγωγές κινεζικών προϊόντων, από έπιπλα μέχρι ηλεκτρονικά είδη ευρείας κατανάλωσης, μειώθηκαν κατά 5,5% τους πρώτους οκτώ μήνες του τρέχοντος έτους, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσιεύθηκαν την Πέμπτη. Ωστόσο, η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας έχει τετραπλασιάσει τις εξαγωγές σε μόλις τρία χρόνια, ξεπερνώντας φέτος την Ιαπωνία ως παγκόσμιας ηγέτιδος. Φέτος, οι εξαγωγές αυτοκινήτων αυξήθηκαν κατά 86% έως και τον Ιούλιο.

Η όρεξη των κινεζικών νοικοκυριών για δαπάνες —για νέα αυτοκίνητα και σχεδόν οτιδήποτε άλλο— έχει μειωθεί καθώς οι τιμές των ακινήτων έχουν πέσει. Η καταναλωτική εμπιστοσύνη έχει δείξει ελάχιστα σημάδια ανάκαμψης ακόμη και μετά την άρση σχεδόν τριών ετών αυστηρών πολιτικών «μηδενικής Covid».

Όταν τα κινεζικά νοικοκυριά αγοράζουν αυτοκίνητα, επιλέγουν όλο και περισσότερο ηλεκτρικά οχήματα από τοπικούς κατασκευαστές, οι οποίοι οδηγούν την παγκόσμια παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων. Το αποτέλεσμα είναι μια τεράστια παραγωγή βενζινοκίνητων μοντέλων που οι Κινέζοι καταναλωτές δεν θέλουν πλέον, αλλά εξακολουθούν να πωλούν στο εξωτερικό.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν κολλήσει με την αχρησιμοποίητη εργοστασιακή ικανότητα τους να κατασκευάζουν περίπου 15 εκατομμύρια βενζινοκίνητα αυτοκίνητα ετησίως. Έχουν ανταποκριθεί στέλνοντας περισσότερα από τέσσερα εκατομμύρια αυτοκίνητα φέτος στις ξένες αγορές, σε τιμές ευκαιρίας.

«Γιατί έχουν οδηγηθεί σε εξαγωγές; Γιατί πρέπει —τι θα κάνεις, να κλείσεις ένα εργοστάσιο;» είπε ο Bill Russo, πρώην διευθύνων σύμβουλος της Chrysler China, ο οποίος είναι τώρα διευθύνων σύμβουλος της Automobility, μιας εταιρείας συμβούλων στη Shanghai.

Σε όλο τον κόσμο, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν καταλάβει μερίδιο αγοράς. Ο χάλυβας και τα ηλεκτρονικά που χρησιμοποιούνται στα αυτοκίνητα είναι φθηνά στην Κίνα, δίνοντας στις αυτοκινητοβιομηχανίες ένα σημαντικό πλεονέκτημα. Οι τοπικές κυβερνήσεις στην Κίνα παρέχουν επίσης στις εταιρείες σχεδόν δωρεάν γη, δάνεια με σχεδόν μηδενικό επιτόκιο και άλλες επιδοτήσεις.

Μετά από χρόνια κερδών και τεχνολογικών βελτιώσεων, τα κινεζικά αυτοκίνητα, ακόμη και αυτά με κινητήρες καύσης (εκτός μόδας), καταφέρνουν να προκαλούν το ενδιαφέρον σε εκδηλώσεις της βιομηχανίας όπως η έκθεση αυτοκινήτου του Μονάχου αυτή την εβδομάδα.

Στην Αυστραλία, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ξεπεράσει τους αντιπάλους της Νότιας Κορέας σε πωλήσεις και πλησιάζουν τους Ιάπωνες ανταγωνιστές τους. Η Κίνα έχει επίσης επεκτείνει γρήγορα τις εξαγωγές προς το Μεξικό και τη Βρετανία και αρχίζει να αυξάνει τις αποστολές προς το Βέλγιο και την Ισπανία, που διαθέτουν σημαντικά λιμάνια εκφόρτωσης αυτοκινήτων που χρησιμεύουν ως πύλη προς άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ωστόσο, η έλλειψη πλοίων είναι αυτή που έχει εμποδίσει την Κίνα να εξάγει ακόμη περισσότερα.

«Κατασκευάζουν αυτοκίνητα πολύ πιο γρήγορα από ό,τι κατασκευάζουν πλοία», δήλωσε ο Michael Dunne, πρώην πρόεδρος της General Motors Indonesia. Αυτό όμως αρχίζει να αλλάζει.

Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η BYD και η Chery, και οι ναυτιλιακές εταιρείες της Ευρώπης και της Σιγκαπούρης που μεταφέρουν αυτοκίνητα για αυτές, έχουν υποβάλει σχεδόν όλες τις παραγγελίες που εκκρεμούν τώρα σε όλο τον κόσμο και αφορούν 170 πλοία που μεταφέρουν αυτοκίνητα. Πριν από την έκρηξη των εξαγωγών αυτοκινήτων της Κίνας, παραγγέλνονταν μόνο τέσσερα πλοία το χρόνο, δήλωσε ο Daniel Nash, επικεφαλής των εταιρειών μεταφοράς οχημάτων στη VesselsValue, μια εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων του Λονδίνου.

Τα κίνητρα για ναυπήγηση περισσότερων πλοίων είναι σαφή. Το κόστος ανά ημέρα για μια αυτοκινητοβιομηχανία για την ενοικίαση ενός πλοίου που μεταφέρει αυτοκίνητα έχει εκτιναχθεί στα 105.000 δολάρια, από 16.000 δολάρια πριν από δύο χρόνια. Ήδη, η BYD έχει ξοδέψει σχεδόν 100 εκατομμύρια δολάρια για την κατασκευή μίας εκ των έξι μεγαλύτερων εταιρειών μεταφοράς αυτοκινήτων που κατασκευάστηκαν ποτέ. Τα περισσότερα από τα πλοία έχουν προγραμματιστεί να ολοκληρωθούν τα επόμενα τρία χρόνια.

Η Ευρώπη γίνεται ο κύριος στόχος για τις περισσότερες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Χρησιμοποιούν μάρκες όπως η Volvo και η MG, που αποκτήθηκαν πριν από πολλά χρόνια, για να κερδίσουν μεγαλύτερη αποδοχή στην Ευρώπη.

Η κρατική Shanghai Automotive Industry Corporation, η οποία απέκτησε τη θρυλική μάρκα MG της Βρετανίας το 2007, εξάγει φθηνά αυτοκίνητα από την Κίνα όχι μόνο στη Βρετανία αλλά και στην Αυστραλία. Η MG επανεμφανίστηκε φέτος στην Αυστραλία ως μία από τις μάρκες αυτοκινήτων με τις μεγαλύτερες πωλήσεις της χώρας.

Η κοινοπραξία της General Motors με τη SAIC ξεκίνησε να αποστέλλει αυτοκίνητα Chevrolet Aveo subcompact στο Μεξικό, προς πώληση τον Ιούνιο από 16.300 $.

Ωστόσο, μία είναι η μεγάλη αγορά που λείπει εμφανώς μεταξύ των κορυφαίων προορισμών για τις κινεζικές εξαγωγές αυτοκινήτων: Οι Ηνωμένες Πολιτείες. Σχεδόν κανένα κινεζικό αυτοκίνητο δεν πηγαίνει εκεί τώρα, και λίγα αναμένεται να το κάνουν σύντομα.

Όταν η κυβέρνηση Trump επέβαλε δασμούς στις εισαγωγές από την Κίνα το 2018 και το 2019, η πρώτη δέσμη περιελάμβανε εισφορές 25% σε βενζινοκίνητα και ηλεκτρικά αυτοκίνητα και σε βενζινοκινητήρες και μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Όχι μόνο οι δασμοί εξακολουθούν να ισχύουν, αλλά εκδόθηκαν βάσει νομοθεσίας που παρέχει ευρεία διακριτική ευχέρεια στην εμπορική εκπρόσωπο των Ηνωμένων Πολιτειών, επί του παρόντος την Katherine Tai, να τους αυξήσει εάν χρειαστεί.

*Ο Li You και ο Siyi Zhao συνέβαλαν στην έρευνα.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}