New York Times: Έρχεται το τέλος της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας;;

 24/02/2024    05 : 43 : 04
Volkswagen αυτοκινητοβιομηχανια αυτοκινητο
66 / 100

Ένα φωτεινό πορτοκαλί ρομπότ, ύψους 3 μέτρων, δεσπόζει πάνω από τη νέα γραμμή συναρμολόγησης ηλεκτρικών αυτοκινήτων της Volkswagen στην κεντρική Κίνα. Εισήχθη από τη Γερμανία. Τα άλλα 1.074 ρομπότ του εργοστασίου κατασκευάστηκαν στη Shanghai.

Από τους Keith Bradsher και Melissa Eddy/New York Times

Η Volkswagen συνήθιζε να εισάγει αμορτισέρ από την Κεντρική Ευρώπη για αυτοκίνητα που κατασκευάζει σε κινεζικά εργοστάσια. Τώρα τα αγοράζει από μια εταιρεία στην Κίνα με 40% λιγότερο.

Αφού βασίστηκε για δεκαετίες σε μηχανικούς στη Γερμανία για να σχεδιάσει αυτοκίνητα για την κινεζική αγορά, η Volkswagen άρχισε να προσλαμβάνει πλέον μια ομάδα περίπου 3.000 Κινέζων μηχανικών, η οποία τελικά θα περιλαμβάνει εκατοντάδες που μετακινήθηκαν από επιχειρήσεις της Volkswagen αλλού στην Κίνα. Θα κατασκευάζουν ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο βιομηχανικό συγκρότημα της VW στο Hefei, μια πόλη στην κεντρική Κίνα.

Η νέα στρατηγική, την οποία η Volkswagen αποκαλεί «Στην Κίνα, για την Κίνα», είναι ακόμα ένα σημάδι του πώς το κυρίαρχο προβάδισμα της Κίνας στα ηλεκτρικά οχήματα έχει ανατρέψει την παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία. Οι κινεζικές μάρκες αυτοκινήτων κυριαρχούν ολοένα και εντονότερα στη Γερμανία και σε ολόκληρη την Ευρώπη, με αποτέλεσμα οι Ευρωπαίοι πολιτικοί να ανησυχούν για την απώλεια χιλιάδων θέσεων εργασίας.

Ωστόσο, η Volkswagen διπλασιάζει ήδη τις δραστηριότητές της στην Κίνα, η οποία είναι η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτου στον κόσμο και επίσης η μεγαλύτερη αγορά της Volkswagen.

Στόχος της VW είναι να ανταποκρίνεται στην ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα των Κινέζων κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων, οι οποίοι έχουν καταλάβει ένα ταχέως αυξανόμενο μερίδιο της κινεζικής αγοράς αυτοκινήτων. Αυτό προκάλεσε την πτώση των πωλήσεων των βενζινοκίνητων οχημάτων της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας στη χώρα.

Οι κυβερνήσεις των πόλεων της Κίνας και οι τράπεζες που ελέγχονται από το κράτος έχουν ρίξει πολλά χρήματα σε κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, βοηθώντας τους να χτίσουν νέα εργοστάσια ταχύτερα από ό,τι αυξήθηκαν οι πωλήσεις τους. Η προκύπτουσα πλεονάζουσα παραγωγική ικανότητα έχει πυροδοτήσει έναν πόλεμο τιμών που έχει ωθήσει τις τιμές των ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε απότομη πτώση. Η Volkswagen θέλει το χαμηλό κόστος για να διασφαλίσει ότι τα ηλεκτρικά της αυτοκίνητα μπορούν να έχουν ανταγωνιστικές τιμές. Έτσι, σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή στο Hefei τις επόμενες εβδομάδες του νέου της σπορ οχήματος της Tavascan προς πώληση στην Κίνα και για εξαγωγή στην Ευρώπη.

«Όλοι γνωρίζουμε πόσο δύσκολο είναι να βγάλεις χρήματα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», δήλωσε ο Ralf Brandstätter, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος των συνολικών επιχειρήσεων της VW στην Κίνα.

Η ανάγκη μείωσης του κόστους είναι τόσο μεγάλη που σήμανε και οδυνηρές περικοπές στη Γερμανία -μια δύσκολη επιλογή για μια εταιρεία που υπήρξε πυλώνας της γερμανικής βιομηχανίας από τη δεκαετία του 1930. Το γερμανικό κρατίδιο της Κάτω Σαξονίας κατέχει σχεδόν το 12% της εταιρείας.

Η Volkswagen επιδιώκει να συρρικνώσει το δαπανηρό, έντονα συνδικαλισμένο εργατικό δυναμικό της στην Ευρώπη, καθώς και να περιορίσει την εξάρτησή της από Ευρωπαίους κατασκευαστές ανταλλακτικών αυτοκινήτων υψηλού κόστους. Τα στελέχη της άρχισαν να ανακοινώνουν τα νέα στα τέλη Νοεμβρίου στο προσωπικό στα κεντρικά γραφεία της εταιρείας στο Wolfsburg ότι οι μειώσεις θέσεων εργασίας στην Ευρώπη θα πρέπει να αποτελούν μέρος ενός παγκόσμιου σχεδίου μείωσης δαπανών ύψους 10 δισεκατομμυρίων ευρώ ή 10,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων που ξεκίνησε στις αρχές του έτους.

«Για να αυξήσουμε την αποτελεσματικότητά μας, πρέπει να μειώσουμε το εργατικό μας δυναμικό», δήλωσε ο Oliver Blume, διευθύνων σύμβουλος της Volkswagen, στη γερμανική εφημερίδα Frankfurter Allgemeine Zeitung.

Οι περικοπές στην Ευρώπη και οι εισαγωγές από την Κίνα θα μπορούσαν να προκαλέσουν διπλό κακό για τη Γερμανία, όπου η αυτοκινητοβιομηχανία υπήρξε βασικός πυλώνας της οικονομίας και αντιπροσωπεύει σχεδόν 800.000 θέσεις εργασίας. Οι αναλυτές του κλάδου προβλέπουν ότι η στροφή προς τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία συναρμολογούνται πιο εύκολα από τα βενζινοκίνητα, θα προκαλέσει συρρίκνωση αυτού του αριθμού κατά 12%.

Η VW και οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν αρχίσει να κατασκευάζουν νέες εγκαταστάσεις στην Κίνα για την κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αντί να μετατρέπουν τα υπάρχοντα εργοστάσια. Τα νέα εργοστάσια, για τοπικούς κατασκευαστές όπως η BYD και η Nio καθώς και για την VW στο Hefei, είναι από τα πιο σύγχρονα και εξαιρετικά αυτοματοποιημένα στον κόσμο.

Η Midea, μια κινεζική εταιρεία κατασκευής συσκευών, αγόρασε το 2016 τη γερμανική Kuka, κορυφαία εταιρεία παραγωγής ρομπότ εργοστασίων αυτοκινήτων. Το νέο εργοστάσιο της VW στο Hefei χρησιμοποιεί ρομπότ από την Kuka, η οποία έχει μεταφέρει σημαντική παραγωγή στη Shanghai.

Το περασμένο καλοκαίρι η Volkswagen απέκτησε μερίδιο 4,9% στην Xiaopeng, μια κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών αυτοκινήτων που είναι ιδιαίτερα ισχυρή στα ηλεκτρονικά του πίνακα οργάνων. Και η VW αντικαθιστά ήδη τους Ευρωπαίους κατασκευαστές ανταλλακτικών που εξακολουθούν να προμηθεύουν τα κινεζικά της εργοστάσια.

«Το πραγματικά μεγάλο δυναμικό είναι η τοπική προσαρμογή, να τοπικοποιηθεί πραγματικά το 100% των ανταλλακτικών στην Κίνα», δήλωσε ο Ludger Lührmann, ο επικεφαλής τεχνολογίας για τις επιχειρήσεις της VW στο Hefei.

Η κίνηση της Volkswagen αντικατοπτρίζει μια οδυνηρή πραγματικότητα για κάθε παραδοσιακή πολυεθνική εταιρεία αυτοκινήτων: Έχουν πιαστεί στον ύπνο από την ταχεία στροφή της Κίνας στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την επιτυχία των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στη μείωση του κόστους, δήλωσε ο Bill Russo, σύμβουλος βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων στη Shanghai.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αντιπροσωπεύουν πάνω από το 30% της αγοράς αυτοκινήτων της Κίνας, από 5% πριν από τρία χρόνια. Μέχρι το 2025, η VW αναμένει ότι τα μισά αυτοκίνητα που θα πωλούνται στην Κίνα θα είναι ηλεκτρικά.

Οι πολυεθνικές εταιρείες έχουν πουλήσει εδώ και καιρό την πλειοψηφία των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων της Κίνας μέσω κοινοπραξιών με τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Αλλά πωλούν λιγότερο από το 20% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα, και αυτά κατασκευάζονται κυρίως από την Tesla, την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία. Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων BYD, Shanghai Automotive Industry Corporation, Zhejiang Geely, Li Auto και Nio έχουν κινηθεί πολύ πιο γρήγορα από τους Ευρωπαίους ομολόγους τους.

Η Volkswagen είναι ο μακροχρόνιος ηγέτης στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα στην Κίνα, κατέχοντας σχεδόν το ένα πέμπτο της αγοράς μέσω δύο μεγάλων κοινοπραξιών με κινεζικές κρατικές εταιρείες. Αλλά πουλά λιγότερο από το 3% των ηλεκτρικών αυτοκινήτων της χώρας.

Η VW αγωνίζεται πλέον για να προλάβει.

Το νέο της εργοστάσιο στο Hefei έχει σχεδιαστεί για να παράγει αρχικά 350.000 αυτοκίνητα ετησίως, περισσότερα από το τυπικό μέγεθος της βιομηχανίας των 250.000 περίπου. Και τα κτίρια έχουν κατασκευαστεί με μεγάλες εκτάσεις κενού χώρου στο εσωτερικό, έτσι ώστε να μπορεί να εγκατασταθεί γρήγορα περαιτέρω εξοπλισμός για να αυξηθεί ακόμη περισσότερο η παραγωγή.

Η κατασκευή ενός εργοστασίου στην Κίνα, αντί να μετατρέψει τα υπάρχοντα εργοστάσια, έχει μεγάλα πλεονεκτήματα για τη Volkswagen. Από τη δεκαετία του 1980, όταν η Κίνα άρχισε να ανοίγει την αγορά της σε ξένες επενδύσεις στην αυτοκινητοβιομηχανία, το Πεκίνο ζήτησε από τις διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες να συναρμολογούν βενζινοκίνητα αυτοκίνητα στην Κίνα μέσω κοινοπραξιών με τις κρατικές αυτοκινητοβιομηχανίες της και να μοιράζονται τον έλεγχο της διαχείρισης. Η Volkswagen κατέχει το 40% μίας από τις κοινοπραξίες της, με την First Auto Works, και το 50% της άλλης, με τη Shanghai Automotive.

Αλλά το Πεκίνο έχει εξαιρέσει την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τον κανόνα της κοινής επιχείρησης. Η Volkswagen κατέχει το 75% των εργασιών της στην κατασκευή ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο Hefei -ένας τοπικός συνεργάτης κατέχει το υπόλοιπο- και η VW κατέχει πλήρως το νέο της κέντρο μηχανικής της στην πόλη. Έχει τον πλήρη διαχειριστικό έλεγχο και των δύο. Η Tesla, ο κορυφαίος ξένος κατασκευαστής ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Κίνα, δραστηριοποιείται στη Shanghai από το 2019 χωρίς καμία απαίτηση κοινοπραξίας.

Στις ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες επιτρέπεται η πλήρης ιδιοκτησία των εργοστασίων που κατασκευάζουν ανταλλακτικά αυτοκινήτων. Έτσι, η μετατροπή τους σε κέντρα παραγωγής εξαρτημάτων ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι πιο ενδεδειγμένη.

Παρά τη νέα επιθετική ώθησή της στην Κίνα, η Volkswagen πρέπει να ανταγωνιστεί έναν εγχώριο κλάδο αυτοκινήτων που λαμβάνει μεγάλη κρατική βοήθεια.

Μόλις 50 χιλιόμετρα από το εργοστάσιό της στο Hefei, ένας Κινέζος ηλεκτρικός αντίπαλος, η Nio, άνοιξε το δεύτερο εργοστάσιό της. Η λειτουργία του είναι κατά κάποιο τρόπο ακόμη πιο προηγμένη από αυτή της Volkswagen —τα τμήματα της γραμμής συναρμολόγησης είναι ουσιαστικά κινητά και μπορούν να μεταφερθούν σε νέες τοποθεσίες.

Η τοπική κυβέρνηση παρείχε τη γη και το κτίριο, δήλωσε ο Ji Huaqiang, αντιπρόεδρος της Nio για την κατασκευή. «Η Nio δεν κατέχει το εργοστάσιο ή τη γη —νοικιάζει, αλλά το εργοστάσιο κατασκευάστηκε κατά παραγγελία για την Nio», είπε.

Τα δύο εργοστάσια της Nio της δίνουν τη δυνατότητα να συναρμολογεί 600.000 αυτοκίνητα ετησίως, παρόλο που ο ετήσιος ρυθμός πωλήσεών της αυτό το φθινόπωρο ήταν μόνο περίπου 200.000 αυτοκίνητα. Ωστόσο, η Nio κατασκευάζει ήδη ένα τρίτο εργοστάσιο.

Τα στελέχη της Volkswagen λένε ότι με την Κίνα να κάνει τόσα πολλά για να αναπτύξει την αυτοκινητοβιομηχανία της, πρέπει να συμμετάσχουν. «Η δημιουργία μιας κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας», είπε ο Brandstätter, «ήταν πάντα σαφής στόχος της βιομηχανικής πολιτικής της κυβέρνησης».

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}