2 σε 1: Παντού pos και οι νέες ανατιμήσεις που θα φέρουν πείνα
2 σε 1: Παντού pos και οι νέες ανατιμήσεις που θα φέρουν πείνα
Ταμειακές μηχανές: Αλλάζουν πάλι για να διασυνδεθούν με τα POS
Ούτε ένας χρόνος δεν έχει περάσει από τότε που επαγγελματίες έτρεξαν να αλλάξουν τις ταμειακές μηχανές τους προκειμένου να διασυνδεθούν τα συστήματα της εφορίας και το τώρα πρέπει να το κάνουν ξανα.
Η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ) στέλνει νέες προδιαγραφές για την αναβάθμιση 400.000 ταμειακών μηχανών (παλαιού τύπου) με στόχο την διασύνδεση τους με τα μηχανήματα πληρωμής POS. Ζητά όμως και αντικατάσταση 140.000 ταμειακών ειδικού τύπου (οι λεγόμενες ταμειακές κομπιούτερ) με φορολογικούς μηχανισμούς νέας γενιάς! Και όλα αυτά πρέπει να γίνουν μέσα στο καλοκαίρι!
Ειδικότερα, οι περίπου 400.000 ταμειακές παλαιού τύπου θα πρέπει να αναβαθμίσουν το λογισμικό τους… εάν μπορούν. Εάν είναι πολύ παλιές ίσως χρειαστεί να αλλάξουν και το μηχανισμό. Και για τις δύο περιπτώσεις όμως θα υπάρχει επιδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης μέσω βάουτσερ και συγκεκριμένα 120 € για το λογισμικό και 350 € για την αναβάθμιση του μηχανισμού. Με τη διασύνδεση ταμειακών – POS η πληρωμή με κάρτα θα πραγματοποιείται μόνο όταν η απόδειξη εκδοθεί από την ταμειακή ενώ το POS δεν μπορεί να δεχθεί «ελεύθερες συναλλαγές», δηλαδή συναλλαγές εκτός του ΦΗΜ. Η αναβάθμισή θα πρέπει να γίνει μέχρι τον Ιούνιο του 2023 για επιχειρήσεις με τζίρο μέχρι 100.000 ευρώ και μέχρι τέλος Ιουλίου 2023 για επιχειρήσεις με τζίρο άνω των 100.000 ευρώ.
Τα πράγματα είναι πιο περίπλοκα με ταμειακές μηχανές ειδικού τύπου. Από τους ελέγχους έχει διαπιστωθεί ότι με τους μηχανισμούς (υπολογιστές) που χρησιμοποιούνται σήμερα από τις επιχειρήσεις η έκδοση αποδείξεων βασίζεται σε αρχεία που αποθηκεύονται μόνο στον υπολογιστή, οι μηχανισμοί δεν αποθηκεύουν αξίες στη φορολογική μνήμη ενώ έχουν διαπιστωθεί παρακάμψεις στη λειτουργία των μηχανισμών. Περίπου 140.000 φορολογικοί μηχανισμοί αποσύρονται μέχρι τον Οκτώβριο και αντικαθίσταται από νέους μηχανισμούς που αποθηκεύουν όλα τα ποσά στη φορολογική τους μνήμη και εκδίδουν σχετικές αναφορές με ποσά ενώ διαβιβάζουν απευθείας, και όχι μέσω υπολογιστή, τις συναλλαγές στην ΑΑΔΕ. Όμως και σ’ αυτή την περίπτωση θα υπάρχουν οι παραπάνω επιδοτήσεις.
Το μεγάλο εγχείρημα αφορά την εστίαση. Σε ουκ ολίγες περιπτώσεις χρησιμοποιούνται μηχανισμοί που δεν καταγράφουν τραπέζια και παραγγελίες, καταγράφονται παραγγελίες σε αρχεία στον υπολογιστή και όχι στον ΦΗΜ, εκδίδονται δελτία παραγγελίας που στη συνέχεια είτε ακυρώνονται, χωρίς καταγραφή στη φορολογική μνήμη του μηχανισμού, είτε δεν εκδίδεται τελική απόδειξη και διαγράφεται τζίρος εκ των υστέρων. Ετσι λοιπόν οι επιχειρηματίες θα πρέπει να προμηθευτούν ταμειακές μηχανές που θα αποτελούν μέρος ενός και κλειστού κυκλώματος με τα μηχανήματα παραγγελίας και τα POS. Υπολογίζεται οτι την εστίαση πρέπει να αλλάξουν 82.000 παλαιού τύπου ταμειακές μηχανές και 11.000 ειδικά μηχανήματα έκδοσης αποδείξεων
Το σχέδιο δράσης και το χρονοδιάγραμμα της διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τα POS και τη λειτουργία των νέου τύπου φορολογικών μηχανισμών παρουσιάστηκαν χθες από τον υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα, τον υφυπουργό Οικονομικών Απόστολο Βεσυρόπουλο, τον Διοικητή της ΑΑΔΕ Γιώργο Πιτσιλή, και το Διευθύνοντα Σύμβουλο της Κοινωνίας της Πληροφορίας, Σταύρο Ασθενίδη.
Υπό αναθεώρηση τα κίνητρα για αποδείξεις
Την ίδια ώρα, επανεξετάζονται τα φορολογικά κίνητρα για τις ηλεκτρονικές αποδείξεις τα οποία δεν έφεραν τα αναμενόμενα αποτελέσματα στο μέτωπο της φοροδιαφυγής, όπως το μέτρο της έκπτωσης φόρου έως 2.200 ευρώ που κερδίζουν οι φορολογούμενοι όταν πληρώνουν με ηλεκτρονικό χρήμα δαπάνες σε 20 κλάδους επαγγελματιών που βρίσκονται ψηλά στη λίστα της φοροδιαφυγής (υδραυλικοί, ηλεκτρολόγοι, ταξί, κομμωτήρια, σχολές χορού, γυμναστήρια κ.α.). Σύμφωνα με κορυφαίο στέλεχος του οικονομικού επιτελείου το νέο αναμορφωμένο πλαίσιο των φορο-κινήτρων για τις αποδείξεις θα παρουσιαστεί στο πρώτο εξάμηνο της νέας θητείας της νέας κυβέρνησης
Έρχονται νέες αυξήσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ: 7 στα 10 λένε ότι θα κάνουν ανατιμήσεις το 2023
Σε περαιτέρω ανατιμήσεις θα προχωρήσουν τα ελληνικά σούπερ μάρκετ εντός της φετινής χρονιάς, όπως ανέφεραν σχετικά, διευθύνοντες σύμβουλοι από μεγάλα σούπερ μάρκετ και βιομηχανίες της Ελλάδας.
Πιο συγκεκριμένα, σύμφωνα με το capital και τον Γιώργο Λαμπίρη, το 68% των ερωτώμενων αναφέρουν ότι έχουν σχεδιάσει ανατιμήσεις σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε ο διευθύνων σύμβουλος της NielsenIQ, Βάιος Δημοράγκας. Ειδικότερα, αναφορικά με τυχόν ανησυχίες για την οικονομία υπάρχει η πρόβλεψη των ερωτώμενων, το 68% απαντά ότι και το 2023 θα υπάρχουν περαιτέρω αυξήσεις τιμών. Λένε ότι έχουν ήδη σχεδιάσει ανατιμήσεις, κάτι που εξηγείται από το γεγονός ότι είχαμε ήδη μία σταδιακή ανατίμηση και όχι απότομη (επομένως έχουν συγκρατηθεί τιμές) και απορρόφηση του κόστους χωρίς να μετακυληθούν την αγορά.
Πόσο εκτιμούν ότι θα αυξηθεί ο τζίρος
Αυτό που προκύπτει μεταξύ άλλων είναι ότι στην αγορά των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, οι Έλληνες CEOs της βιομηχανίας και των σούπερ μάρκετ απαντούν ότι θα υπάρχει ανάπτυξη από 2 έως και 5% για το 53%, ενώ αύξηση 6-10% βλέπει το 28%.
Μείωση κατανάλωσης από -2 έως -5% βλέπουν το 44% και πάνω από 6% το 5% σε όγκο, ωστόσο κάποιοι – το 38% – περιμένουν αύξηση όγκου από 0 έως 1%.
Επιπλοκές στην αγορά
Αναφορικά με τις επιπλοκές στην αγορά, οι βιομήχανοι βλέπουν επιπλοκές στην εφοδιαστική αλυσίδα, αλλαγή στις συμπεριφορές των καταναλωτών λόγω της πανδημίας και όσων προηγήθηκαν αλλά και λόγω του πληθωριστικού περιβάλλοντος που ακολούθησε. Πολλοί αναφέρονται στα αυξημένα κόστη logistics αλλά και σε κόστη logistics, ενώ θέματα πληρωμών και επάρκειας έρχονται αμέσως μετά, ενώ γίνεται αναφορά και στον κατακερματισμό του λιανεμπορίου που είναι ακόμα κατακερματισμένο για τους λιανέμπορους.
Το online κανάλι των πωλήσεων και οι ευκαιρίες
Διαφορετικές είναι οι αντιλήψεις των λιανεμπόρων αναφορικά με τη χαμηλή ή μηδενική κερδοφορία του online καναλιού. Ωστόσο αποτελεί γρίφο πώς θα συνοδευτεί από κέρδος. Ταυτόχρονα οι επικεφαλής των σούπερ μάρκετ βλέπουν μικρή κερδοφορία γενικότερα, αστάθεια προμηθειών από τους βιομηχάνους, πολυδιάσπαση του λιανεμπορίου. Στις ευκαιρίες που παρουσιάζονται οι βιομήχανοι στέκονται στο λανσάρισμα νέων προϊόντων και στο μάρκετινγκ και οι ιδιοκτήτες σούπερ μάρκετ στην χρήση των δεδομένων.