Χαμός χθες στο δικαστήριο για τα χρέη του ΟΣΕ
«Διαγράφετε τα χρέη 10 δισ. του ΟΣΕ; Kαι σκοτώνουν τα παιδιά μας;».
Την οργή του κόσμου προκάλεσε στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας, όπου εκδικαζόταν σήμερα, η υπόθεση των χρεών του ΟΣΕ προς το Δημόσιο, που – όπως αποκάλυψε το iEdiseis – διεγράφησαν με ρύθμιση της Κυβέρνησης, η οποία πέρασε «μουλωχτά», σε νόμο του 2021, που ψηφίστηκε για την… Πανδημία!
Έξαλλοι έγιναν όσοι βρίσκονταν μέσα στη δικαστική αίθουσα, όπου επρόκειτο να εκδικαστεί η υπόθεση, όταν άκουσαν την Πρόεδρο του δικαστηρίου, να αναφέρει ότι, τα χρέη του ΟΣΕ προς το δημόσιο ξεπέρασαν τα 10 δισ. ευρώ.
Ο κόσμος ξέσπασε με φωνές οργής, για τα θύματα του φονικού δυστυχήματος στα Τέμπη, που επέβαιναν στην αμαξοστοιχία – φέρετρο.
Σείστηκε το δικαστήριο από τις φωνές «Διαγράφετε τα χρέη 10 δισ. του ΟΣΕ; Kαι σκοτώνουν τα παιδιά μας;».
Άναυδοι οι συνήγοροι του ΟΣΕ, έμειναν παγωμένοι. Θεωρούσαν προεξοφλημένη την αθώωση των πελατών τους, καθώς το ορίζει ο σχετικός νόμος, που πέρασε η Κυβέρνηση Μητσοτάκη, η οποία διέγραψε τα χρέη του ΟΣΕ προς το Δημόσιο, βασιζόμενη σε παλαιότερο νόμο του 2010.
Φρένο στα χρέη
Οι δικηγόροι των δύο πρώην στελεχών της Διοίκησης του ΟΣΕ (του Προέδρου και του Διευθύνοντος Συμβούλου, οι οποίοι δεν προσήλθαν στο δικαστήριο), θεωρούσαν βέβαιη την απαλλαγή των εντολέων τους, καθώς η δίκη είχε αναβληθεί την προηγούμενη δικάσιμο, προκειμένου να εκδοθεί η ΚΥΑ περί διαγραφής των χρεών του ΟΣΕ προς το Δημόσιο.
Γι΄ αυτό και τους ήρθε… ψυχρολουσία από την Πρόεδρο της τριμελούς σύνθεσης του δικαστηρίου, η οποία είχε μελετήσει εξονυχιστικά το νόμο και είχε εντοπίσει μιά λεπτομέρεια, που ματαίωσε τις ελπίδες των κατηγορουμένων για απαλλαγή από την κατηγορία, που ήταν μη καταβολή χρεών προς το Δημόσιο.
Έτσι, παρά το γεγονός ότι, οι συνήγοροι προσκόμισαν τη σχετική ΚΥΑ, η οποία εκδόθηκε το Δεκέμβριο του 2022 και περίμεναν την απαλλαγή των πελατών τους, έμειναν άφωνοι, όταν η διευθύνουσα τη διαδικασία τους είπε:
«Bάσει του άρθρου 2 της ΚΥΑ, που προσκομίζεται απαιτείται να έχουν εκδοθεί από την ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων) ατομικά φύλλα διαγραφής του χρέους, για κάθε έναν από τους κατηγορούμενους. Από το έγγραφο της ΑΑΔΕ όμως δεν προκύπτει κάτι τέτοιο, προφανώς επειδή η Αρχή δεν έχει ενημερώσει την αρμόδια Εφορία, καθώς ενημερώθηκε για την ΚΥΑ στις 28 Φεβρουαρίου».
Και συμπλήρωσε η δικαστής: «Δεν μπορούμε να απαλλάξουμε τους κατηγορούμενους, εάν δεν έρθουν στο δικαστήριο οι ανάλογες ατομικές πράξεις διαγραφής χρεών του ΟΣΕ από τη ΔΟΥ».
Η δίκη αναβλήθηκε εκ νέου, προκειμένου οι συνήγοροι του ΟΣΕ, να προσκομίσουν τα απαιτούμενα έγγραφα, ενώ ο κόσμος φώναζε «Μπράβο» στους δικαστές.
Την υπόθεση, που καταδεικνύει διαχρονικό «φαγοπότι» με δάνεια που έπαιρνε ο ΟΣΕ για «αγορά εξοπλισμού», τα οποία αναγκάστηκε να αποπληρώσει το ελληνικό δημόσιο, με νόμο που ίσχυε από το 2010, αποκάλυψε το iEdiseis.
Η υπόθεση
Δάνεια, που δίνονταν αφειδώς στο ΟΣΕ με εγγυήσεις του ελληνικού δημοσίου και δεν αποπληρώθηκαν, κατέληξαν σε πρωτοφανές «κουκούλωμα» από την Κυβέρνηση Μητσοτάκη, η οποία ψήφισε νόμο το 2021, που διέγραψε χρέη δισεκατομμυρίων ευρώ του ΟΣΕ προς το Δημόσιο, με ρύθμιση, η οποία πέρασε «μουλωχτά» το Δεκέμβριο του 2021 σε νόμο (ΝΟΜΟΣ ΥΠ’ ΑΡΙΘΜ. 4876 ΦΕΚ Α 251/23.12.2021), που αφορούσε «Ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας του κορoνοϊού COVID-19 και την προστασία της δημόσιας υγείας και άλλες επείγουσες διατάξεις»!
Η υπόθεση έφτασε στη Δικαιοσύνη σήμερα(σ.σ. χθες), καθώς σε Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας, όπου δύο πρώην στελέχη του ΟΣΕ (ο Πρόεδρος και ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ), δικάζονταν κατηγορούμενοι, για μη καταβολή βεβαιωμένων χρεών προς το δημόσιο, που με τους τόκους και τις προσαυξήσεις ξεπέρασαν τα 10 δισεκατομμύρια.
Η δίκη είχε αναβληθεί και προηγουμένως από πλευράς των κατηγορουμένων, καθώς επρόκειτο να προσκομίσουν την ΚΥΑ «περί διαγραφής χρεών προς το Δημόσιο», η οποία τότε είχε εκδοθεί, προκειμένου να απαλλαγούν.
Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, για τον έναν εκ των κατηγορουμένων, που είναι ο πρώην διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ Π.Θ. , αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι: «… όντας οφειλέτης του Δημοσίου κι ενώ τα χρέη του κατέστησαν ληξιπρόθεσμα κατά την ισχύ του Ν. 3230/2004, με πρόθεση καθυστέρησε την καταβολή χρεών προς το Δημόσιο, για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των τεσσάρων μηνών, το δε ποσό της ληξιπρόθεσμης για την καταβολή οφειλής, μαζί με τις κάθε είδους προσαυξήσεις υπερβαίνει τις 200.000 ευρώ».
Oπως αναφέρεται σε άλλο σημείο του κατηγορητηρίου «… ενώ είχαν βεβαιωθεί σε βάρος της εταιρίας με την επωνυμία «ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΕΛΛΑΔΟΣ ΑΕ», της οποία τυγχάνει διευθύνων σύμβουλος, διάφορα χρέη υπερ του Δημοσίου στη ΔΟΥ Φ.Α.Ε. Αθηνών…ηθελημένα δεν κατέβαλλε ποσό 4.563.250.465,95 ευρώ».
Σύμφωνα όμως με όσα ακούστηκαν σήμερα στη δίκη, τα συνολικά χρέη του ΟΣΕ προς το Δημόσιο, με τις προσαυξήσεις, ανέρχονται πλέον σε 10 plus δισ. ευρώ.
Για την ιστορία, ο ΟΣΕ φέρεται ότι, είχε λάβει ομολογιακά δάνεια από Τράπεζες, με εγγυητικές επιστολές του Δημοσίου, για αγορά εξοπλισμού. Ένα από τα δάνεια ποσού 700 εκατομμυρίων ευρώ (αριθμός δανείου Gr 115000 267), είχε λήξει 12.6.2037.
Τα δάνεια δεν αποπληρώθηκαν και κατέπεσε η εγγύηση υπέρ του Δημοσίου, με αποτέλεσμα το Δημόσιο να αναγκαστεί να τα αποπληρώσει, ενώ εστράφη στη συνέχεια κατά του ΟΣΕ, απαιτώντας την αποπληρωμή των χρεών.
Με την ψήφιση διαδοχικών νόμων διεγράφησαν οι απαιτήσεις του Δημοσίου από τον ΟΣΕ, βασιζόμενες στο ΝΟΜΟ ΥΠ’ ΑΡΙΘ. 3891 ΦΕΚ Α 188 4.11.2010, για την «Αναδιάρθρωση, εξυγίανση και ανάπτυξη του ομίλου ΟΣΕ και της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες διατάξεις για το σιδηροδρομικό τομέα».
Οι ποινικές διώξεις
Στο μεταξύ είχε ασκηθεί ποινική δίωξη, όπως ορίζει ο νόμος, σε βάρος των διοικήσεων του ΟΣΕ, που κληρονόμησαν τα χρέη προς το Δημόσιο, οι οποίοι είναι κατηγορούμενοι.
Μάλιστα βάσει του αρχικού νόμου 3891/2010 και του νόμου 4876/2021 (επί πανδημίας), εκδόθηκε ΚΥΑ με ισχύ μέχρι 30.6.2022, βάσει της οποία διεγράφη μέρος των χρεών.
Παρά τις τραγικές εξελίξεις με το σιδηροδρομικό έγκλημα στα Τέμπη, αναπάντητα παραμένουν δύο σφοδρά ερωτήματα:
– Πού κατέληξαν τα ιλιγγιώδη ποσά, που δανειζόταν ο ΟΣΕ για αγορά εξοπλισμού και τι είδους εξοπλισμός αγοράστηκε, σε ένα σιδηροδρομικό δίκτυο, που παρέμεινε απηρχαιωμένο και κατέληξε στο έγκλημα με θύματα δεκάδες αθώους?
– Ο Εισαγγελέας Αρείου Πάγου, o οποίος στη μακροσκελή παραγγελία του περί αναζήτησης ευθυνών της σιδηροδρομικής τραγωδίας, όπου ζητάει τον εντοπισμό των υπευθύνων «όποιοι κι αν είναι, όπου κι αν ανήκουν, απ΄ όπου και αν προέρχονται» και μάλιστα σήμερα ανέσυρε δικογραφία για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο το 2017, θα ψάξει και τα παραπάνω;