Χαμός στη Γαλλία με τα καύσιμα: Στέρεψαν τα πρατήρια

Δευτέρα 03/02/2023    04 : 53 : 41
γαλλια απεργια scaled
70 / 100

Καθεστώς ξηρασίας στα υγρά καύσιμα έχει προκαλέσει στη Γαλλία η απεργία των εργαζομένων στα διυλιστήρια, οι οποίοι ζητούν τις τελευταίες ημέρες αύξηση των αποδοχών τους, προκαλώντας χάος στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Μπροστά στην έκρυθμη κατάσταση και με τις κινητοποιήσεις να μεταφέρονται στους γαλλικούς δρόμους, σε κινήσεις εκτόνωσης της κατάστασης προέβη η γαλλική κυβέρνηση, σε μια προσπάθεια να ανακτήσει τον έλεγχο, την ώρα που ρήγμα εμφανίστηκε για πρώτη φορά χθες στην κοινή, μέχρι πρότινος, διεκδικητική γραμμή των εργατικών συνδικάτων.

Κάπως βελτιωμένη, ωστόσο, υπήρξε η εικόνα κατά το Ελιζέ, μετά την επίταξη εργαζομένων στο διυλιστήριο της Esso-ExxonMobil στη Νορμανδία, την περασμένη Τετάρτη, για να ακολουθήσει την επομένη η αναστολή των κινητοποιήσεων στη συγκεκριμένη μονάδα.

Πρωτοβουλίες ανέλαβε, από πλευράς της, τα τελευταία εικοσιτετράωρα και η διοίκηση της Total Energie, καταφέρνοντας να διαρρήξει με τις αντιπροτάσεις το αρραγές απεργιακό μέτωπο. Διαχωρίζοντας τη στάση της, η Γενική Εργατική Συνομοσπονδία (CGT), δηλαδή η ισχυρότερη, συνδικαλιστική οργάνωση, απέρριψε τις αντιπροτάσεις της εταιρίας και αποχώρησε από το τραπέζι του διαλόγου, εν αντιθέσει με τα σωματεία CFDT και CFE-CGC, τα οποία ήρθαν τελικά σε συμφωνία με τη διοίκηση. Το περιεχόμενο της συμφωνίας αφορά στην αύξηση μισθών κατά 7% και ένα εφάπαξ μπόνους στους εργαζόμενους που θα κυμαίνεται από 3.000 έως 6.000 ευρώ. Σημειωτέον ότι στην αρχική πρόταση της TotalEnergies περιλαμβανόταν αύξηση 6%.

Νωρίτερα, η γαλλική κυβέρνηση είχε απευθύνει έκκληση προς την εταιρεία, προκειμένου να δοθεί λύση αναφορικά με τις αυξήσεις στους μισθούς των εργαζομένων, μολονότι η Γενική Εργατική Συνομοσπονδία CGT επιμένει σταθερά σε αύξηση μισθών κατά 10%.

Εκπρόσωποι της Συνομοσπονδίας επικαλούνται τα «τεράστια κέρδη» των βιομηχανικών κολοσσών, όπως η Total και η Exxon, για να αιτιολογήσουν την πάγια θέση τους για διψήφια αύξηση της τάξης του 10%, με δεδομένη την έκρηξη του κόστους ζωής στη Γαλλία, λόγω του κύματος ακρίβειας και του υψηλού πληθωρισμού.

Η αλλαγή γραμμής πλεύσης από τα συνδικάτα CFDT και CFE-CGC αντίστοιχα, εκτιμάται ότι θα δρομολογήσει εξελίξεις εξομάλυνσης της κατάστασης, ενώ δεν αποκλείεται η γαλλική κυβέρνηση να προχωρήσει στη λήψη σκληρότερων μέτρων, με αφετηρία την επίταξη εργαζομένων στο διυλιστήριο της Δουνκέρης.

Εντείνοντας την πίεση, το αριστερό συνδικάτο προκήρυξε απεργία στις 13 Οκτωβρίου για τον κλάδο, η οποία αναμένεται να επεκταθεί σε όλους τους τομείς στις 18 Οκτωβρίου στη Γαλλία, σε μια προσπάθεια να διατηρήσει συσπειρωμένες τις δυνάμεις του, ιδίως μετά το συμβιβασμό των σωματείων CFDT και CFE-CGC με την TotalEnergies.

Οριακή κατάσταση

Με τις κινητοποιήσεις, ωστόσο, στα διυλιστήρια να διαρκούν εδώ και τρεις εβδομάδες, περισσότερα από 1 στα 4 γαλλικά βενζινάδικα, δηλαδή σε ποσοστό 28,5%, είναι εκτός αποθέματος για τουλάχιστον ένα καύσιμο, όπως δήλωσε η Γαλλίδα υπουργός Ενεργειακής Μετάβασης Agnes Pannier-Runacher.

 

Πλην της απεργίας, κύκλοι της γαλλικής κυβέρνησης εκτιμούν ότι το «sold out» στα γαλλικά καύσιμα αποτελεί σε σημαντικό βαθμό μια μορφή ψυχολογικής αντίδρασης των καταναλωτών, οι οποίοι ελλείψει προσφοράς, κατέφυγαν σε υπερκατανάλωση καυσίμων για παν ενδεχόμενο, προβαίνοντας σε αγορές πανικού. Σε αρκετά προάστια του Παρισιού, πάντως, οι μετακινήσεις έχουν δυσκολέψει σημαντικά, ακόμη και αν έχουν σε μεγάλο βαθμό ελαχιστοποιηθεί, με τους Γάλλους πολίτες να μετακινούνται συντηρητικά το τελευταίο διάστημα με το αυτοκίνητό τους, κυρίως για λόγους μετάβασης στην εργασία τους.

Ο όποιος πανικός παραμένει, εξάλλου, ανεξήγητος, καθώς οι εταιρείες φυσικού αερίου παρέχουν αύξηση μεταξύ 30% και 50% στην παροχή φυσικού αερίου στις αντλίες αυτή την εβδομάδα, σε σύγκριση με μια κανονική εβδομάδα, περιέγραψαν οι ίδιοι κύκλοι. Παρόλα αυτά, πηγές του γαλλικού Υπουργείου Ενέργειας σημείωναν ότι η ζήτηση την τρέχουσα εβδομάδα αυξήθηκε κατά 20% από τον μέσο όρο της εποχής, αντανακλώντας την ανασφάλεια των πολιτών, λόγω της διάρκειας των κινητοποιήσεων.

Αν τελικά αυτές τερματιστούν, θα απαιτηθούν τουλάχιστον δύο εβδομάδες, μέχρις ότου να επιστρέψει στα προηγούμενα επίπεδα, τόσο η παραγωγή των διυλιστηρίων, όσο και η εφοδιαστική αλυσίδα στη Γαλλία.

Στο στόχαστρο η Totalenergies

Αν και η γαλλική κυβέρνηση έχει καλέσει την Totalenergies να επιληφθεί άμεσα του μισθολογικού ζητήματος, τέσσερα από τα επτά συνολικά διυλιστήρια της χώρας παραμένουν κλειστά, σε μια στιγμή που ο γαλλικός ενεργειακός κολοσσός βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα πρωτοφανές, κατασκοπευτικό σκάνδαλο. Με τους εργάτες της στους δρόμους, πληροφορίες θέλουν την Totalenergies να αντιμετωπίζει δίωξη για «συνενοχή σε εγκλήματα πολέμου», για φερόμενη βοήθεια στα ρωσικά αεροπλάνα που βομβάρδισαν την Ουκρανία, μετά από μήνυση που κατέθεσαν οι ΜΚΟ Darwin Climax Coalition και Razom We Stand παρέδωσαν τον φάκελο.

Σύμφωνα με τα όσα υποστηρίζουν οι δύο Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, η Totalenergies φέρεται ότι εκμεταλλεύτηκε ένα κοίτασμα φυσικού αερίου που χρησιμοποιείται για την παραγωγή κηροζίνης που χρησιμοποιούν τα ρωσικά αεροπλάνα στους βομβαρδισμούς τους στην Ουκρανία, ιδιαίτερα στην επίθεση της 16ης Μαρτίου 2022 σε θέατρο της Μαριούπολης που φιλοξενούσε αμάχους που σκότωσαν περίπου 600, όπως μετέδωσε η γαλλική εφημερίδα Le Monde.

Η TotalEnergies απέρριψε τις κατηγορίες, αποκαλώντας τις «εξωφρενικές και συκοφαντικές», σε δήλωση στη Le Monde, εκπρόσωποι των δύο ΜΚΟ, ωστόσο, επέμειναν στα λεγόμενά τους, δηλαδή ότι έχουν υποβάλει καταγγελία κατά της TotalEnergies, υποστηρίζοντας ότι η εταιρεία «συνέβαλε στην παροχή στη ρωσική κυβέρνηση με τα απαραίτητα μέσα για τη διάπραξη εγκλημάτων πολέμου».

Στην ίδια κατεύθυνση, έρευνα που επικαλείται η ΜΚΟ Global Witness με έδρα το Λονδίνο ανέφερε ότι το συμπύκνωμα φυσικού αερίου από το κοίτασμα Termokarstovoye της Total μεταφέρθηκε σε ολόκληρη τη Ρωσία για διύλιση, προτού αποσταλεί ως καύσιμο αεροσκαφών σε βάσεις της Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας κοντά στην Ουκρανία, σύμφωνα με το FRANCE24, περιλαμβάνοντας βάσεις για τα μαχητικά-βομβαρδιστικά Sukhoi Su-34.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}