Το ”χύμα” ελαιόλαδο κερδίζει έδαφος έναντι του τυποποιημένου

 25/02/2024    06 : 59 : 55
λαδι scaled
70 / 100

Το «χύμα» ελαιόλαδο του τενεκέ, κερδίζει ολοένα και περισσότερο έδαφος ως εναλλακτικό και οικονομικότερο έναντι του τυποποιημένου. Και αυτό γιατί σύμφωνα με τις εκτιμήσεις οι ποσότητες του τυποποιημένου ελαιόλαδου που θα καταναλωθούν τον επόμενο χρόνο δεν θα υπερβούν τους 11.000 τόνους, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται στο λάδι σε τενεκέ με τιμή μόλις 10 ευρώ το κιλό.

Η κατανάλωση τυποποιημένου ελαιόλαδου στην εσωτερική αγορά βρίσκεται υπό ισχυρή πίεση, κυρίως λόγω των υψηλών τιμών που έχουν διαμορφωθεί στη διάρκεια του τελευταίου χρόνου. Στη διάρκεια του 2023, η μέση τιμή αυξήθηκε κατά 30%. Αντιθέτως ευνοείται κατά κύριο λόγο η συσκευασία του δεκαεξάκιλου τενεκέ με το χύμα ελαιόλαδο και, σε δεύτερο επίπεδο, η κατανάλωση των σπορελαίων. Και σύμφωνα με όλες τις προγνώσεις η κατάσταση αυτή αναμένεται να επιδεινωθεί στη διάρκεια του 2024. Εκτιμάται ότι οι ποσότητες του τυποποιημένου ελαιόλαδου που θα καταναλωθούν τον επόμενο χρόνο δεν θα υπερβούν τους 11.000 τόνους.

Βέβαια, αξίζει να σημειωθεί ότι το 50% της αξίας των πωλήσεων τυποποιημένου ελαιόλαδου πραγματοποιείται στην Αττική και την Κεντρική Ελλάδα, το 45% πραγματοποιείται στη Θεσσαλονίκη, την υπόλοιπη Μακεδονία και την Θράκη, ενώ η Κρήτη και η Πελοπόννησος έχουν πολύ μικρό τζίρο.

Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen, στη διάρκεια του 2022 η κατανάλωση τυποποιημένου ελαιολάδου ανήλθε σε 18.000 τόνους – με την αξία των πωλήσεων του να έχει διαμορφωθεί στα 100 εκατ. ευρώ – και η πρόβλεψη για το 2023 είναι μείωση ύψους περίπου 18%. Δηλαδή η κατανάλωση του τυποποιημένου, που διακινείται κυρίως από τα σούπερ μάρκετ, έχει χάσει περισσότερους από 3.000 τόνους.

Υπολογίζεται ότι δεν θα υπερβεί τους 14.760 τόνους – βεβαίως λόγω της μεγάλης αύξησης της τιμής οι πωλήσεις θα αυξηθούν κατά 6%. Αλλά και οι εκτιμήσεις για το 2024 είναι ακόμη πιο οδυνηρές για τους παραγωγούς τυποποιημένου ελαιόλαδου. Υπολογίζεται ότι θα χάσουν περίπου το 20% του όγκου των πωλήσεων τους.

Οι καταναλωτές προτιμούν – όπως είναι φυσικό – την συσκευασία του ενός λίτρου. Ωστόσο η κατάρρευση της εν λόγω κατηγορίας αντισταθμίζεται από την αύξηση των εξαγωγών, λόγω της δραματικής μείωσης της ισπανικής παραγωγής. Οι ποσότητες που χάνονται από την εσωτερική αγορά, κερδίζονται από την διεθνή αγορά.

Όμως αυτό δεν σημαίνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές σταμάτησαν να καταναλώνουν ελαιόλαδο. Αντιθέτως κερδίζει μερίδιο – μετά από χρόνια υποχώρησης – ο δεκαεξάκιλος τενεκές. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η τιμή του έξτρα παρθένου – ελαιολάδου στο ράφι του σούπερ μάρκετ πλησιάζει τα 17 ευρώ το λίτρο, ενώ ο τενεκές πωλείται προς 160, αλλά στις περισσότερες περιπτώσεις προς 170 ευρώ. Δηλαδή, η τιμή του προϊόντος είναι 10 ευρώ το λίτρο.

Η διαφορά είναι εμφανής και αποτελεί ισχυρό κίνητρο για σημαντική μερίδα καταναλωτών. Όμως στη προκειμένη περίπτωση εξίσου υψηλό με το κίνητρο είναι και το ρίσκο του νοθευμένου προϊόντος. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, από τις συνολικές ποσότητες του τυποποιημένου που καταναλώνονται στην εσωτερική αγορά, το 60% αφορά στο έξτρα παρθένο ελαιόλαδο και το 40% στο κλασικό παρθένο ελαιόλαδο.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}