Το απύθμενο θράσος των εταιρειών βρεφικού γάλακτος

 21/06/2024    05 : 59 : 23
gala moro
63 / 100

Στο Συμβούλιο της Επικρατείας προσέφυγαν οι εταιρείες που παράγουν βρεφικό γάλα πρώτης (έως 6 μηνών) και δεύτερης (6-12 μηνών) ηλικίας. Επικαλούνται παραβίαση των αρχών της επιχειρηματικότητας, της ελεύθερης οικονομίας, του ελεύθερου ανταγωνισμού ( ωραία ακούγονται) για να καταλήξουν στο κερασάκι της τούρτας που είναι ο ισχυρισμός ότι στο μεικτό κέρδος είναι αυθαίρετο και καθορίζει τελική τιμή πώλησης που είναι κατώτερη του κόστους παραγωγής και διάθεσης.

Γράφει ο Αντώνης Κεφαλάς

Η κυβέρνηση, βέβαια, δεν είχε πράξει στα τυφλά. Είχε προηγηθεί διεξοδική έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού που έδειξε πως ακριβώς το ίδιο προϊόν πωλείται στην Ελλάδα έως και πάνω από 200% ακριβότερο σε σύγκριση με την φτηνότερη τιμή στην Ε.Ε. Ανάλογα με το προϊόν η μικρότερη αύξηση που εντοπίστηκε ήταν 32% και η μεγαλύτερη 213%. Σημειώνεται ότι, για παράδειγμα, το ίδιο προϊόν πωλείται στην Ελλάδα από 146% έως 197% ακριβότερα, ανάλογα με την χώρα σύγκρισης.

Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Παιδικών Τροφών και Ειδικής Διατροφής Ελλάδος ( ΣΕΠΤΕΔΕ) κυριαρχείται από τις εταιρείες Friesland Campina, Danone–Nutricia, Nestlé, και Vian (ΒΙΑΝΕΞ ΑΕ). Αυτές αποφασίζουν, οπότε αυτές είναι πλέον υπόλογες στην συνείδηση των πολιτών—ιδιαίτερα αυτών που δεν έχουν να πληρώσουν 40 ευρώ (100 ευρώ το κιλό) για ένα κουτί ειδικού αντιαλλεργικού γάλακτος.

Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι οι καλές εταιρείες (τρεις από αυτές είναι γνωστές πολυεθνικές) θα προσκομίσουν πληθώρα στοιχείων στηρίζοντας την άποψη τους. Φαντάζομαι κούτες ολόκληρες. Είναι παλιά τακτική που χρησιμοποιούν οι δικηγόροι μεγάλων εταιρειών όταν ο ενάγων είναι μικρός και με περιορισμένους πόρους. Στην διαδικασία εύρεσης στοιχείων που τις υποχρεώνει ο νόμος να παράσχουν, στέλνουν δεκάδες κιβώτια με την λογική πως ο ενάγων δεν έχει τον χρόνο και τα χρήματα να ψάξει να βρει αυτά που είναι υπέρ του.

Με την απλή λογική, όμως, και με αναφορά στην ελάχιστη διαφορά του +32%, δεν υπάρχει περίπτωση καμία εταιρεία να επιβαρύνει την διάθεση της με αυτό το εξωπραγματικό, από οικονομικής πλευράς, ποσό. Τώρα, πως μπορεί συνολικά η παραγωγή και διάθεση στην Ελλάδα να είναι ακριβότερη από, π.χ., την Σουηδία, είναι κάτι που θα πρέπει να εξηγήσουν και να τεκμηριώσουν.

Είναι σαφές ότι οι διαφορετικές ετικέτες που βάζουν οι εταιρείες στο ίδιο προϊόν αλλά σε διαφορετικές χώρες, μπερδεύει την κατάσταση—σκόπιμα ή όχι. Η Επιτροπή Ανταγωνισμού προφανώς εξέτασε την σύνθεση και μπόρεσε να ταυτοποιήσει ποια προϊόντα φέρουν μεν άλλη σήμανση, είναι δε ακριβώς τα ίδια.

Οι εταιρείες μπορούν να ισχυριστούν ότι λειτουργεί ο ανταγωνισμός καθώς στην αγορά διατίθενται δεκάδες βρεφικά γάλατα σε διαφορετικές τιμές. Και πράγματι έτσι είναι, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα όμως. Απλά, κατά τύχη ή όχι, όλες οι εταιρείες πουλάνε το βρεφικό γάλα στην Ελλάδα πολύ ακριβότερα απ’ ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη. Ο ανταγωνισμός ζει και βασιλεύει – απλάελε γίνεται σε υψηλότερο επίπεδο τιμών.

Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}