Τις χειρότερες πωλήσεις της τελευταίας δεκαετίας κατέγραψαν οι πωλήσεις smarthphone το 2022

 18/05/2024    10 : 10 : 01
κινητο
74 / 100

Οι πληθωριστικές πιέσεις και η αβεβαιότητα που έχει δημιουργηθεί από το ασταθές μακροοικονομικό περιβάλλον έπληξαν τις πωλήσεις των smartphones το 2022, που κατέγραψε τη χειρότερη επίδοση της τελευταίας δεκαετίας, ενώ και το μέλλον προμηνύεται δύσκολο. Ωστόσο ο τζίρος κινείται υψηλότερα, καθώς οι καταναλωτές στρέφονται σε όλο και πιο προηγμένες συσκευές. Εν μέσω απροθυμίας των καταναλωτών να αγοράσουν καινούριες συσκευές, η αγορά μεταχειρισμένων ανθεί.

Είναι χαρακτηριστικό πως η Samsung επιβεβαίωσε τις προβλέψεις ότι το τελευταίο τρίμηνο του 2022 αποτέλεσε το πιο αδύναμο τρίμηνο των τελευταίων οκτώ ετών, με τη νοτιοκορεάτικη εταιρεία να σημειώνει πως ο ανταγωνισμός αναμένεται να ενταθεί εν μέσω αυτού που περιέγραψε ως «υψηλή αβεβαιότητα της ζήτησης λόγω του πληθωρισμού και των αυστηρών νομισματικών πολιτικών» από τις κεντρικές τράπεζες σε όλο τον κόσμο.

Η Samsung ανέφερε ότι τα λειτουργικά κέρδη ανήλθαν σε 3,5 δισ. δολάρια, υποχωρώντας κατά 69% σε σχέση με πέρυσι με τον κλάδο των οθονών να αποτελεί το 1,48 δισ. δολάρια του συνόλου ενώ 1,38 δισ. δολάρια προήλθαν από την κινητή τηλεφωνία.

Ο όμιλος προβλέπει επίσης τη συρρίκνωση της παγκόσμιας αγοράς το 2022, με τα τηλέφωνα χαμηλότερης κατηγορίας να επηρεάζονται περισσότερο, ενώ δήλωσε ότι στοχεύει να «διατηρήσει την ηγετική θέση στη σχετικά σταθερή αγορά των high-end smartphones, αξιοποιώντας το τεχνολογικό χάσμα επιδόσεων και την ανταγωνιστικότητα του κόστους».

«Η κατάσταση στην αγορά είναι ακόμη χειρότερη από ό,τι στο παρελθόν και ο ανταγωνισμός εντείνεται. Τα επόμενα χρόνια, θα είναι ζωτικής σημασίας για τη Samsung να αντιμετωπίσει αυτές τις αντίξοες συνθήκες και παράλληλα να διατηρήσει το μερίδιο αγοράς της», σημείωσε ο Subhendu Behera, αναλυτής της Crispidea Research, επισημαίνοντας ότι «η επιβράδυνση της ζήτησης για smartphones και προσωπικούς υπολογιστές απειλεί τις προοπτικές για τα τσιπ μνήμης και άλλα εξαρτήματα».

Δύσκολο αναμένεται το 2023
Σύμφωνα με στοιχεία της Canalys, η αγορά των smartphone έχει δεχθεί ισχυρό πλήγμα από το περιβάλλον που δημιουργήθηκε το 2022, καθώς οι πωλήσεις παγκοσμίως υποχώρησαν κατά 11% πλησιάζοντας τις 1,2 δισ. μονάδες, με τους αναλυτές να επισημαίνουν ότι «οι κατασκευαστές smartphones έχουν δυσκολευτεί σε ένα δυσχερές μακροοικονομικό περιβάλλον καθ’ όλη τη διάρκεια του 2022. Τα κανάλια διανομής είναι πολύ προσεκτικά όσον αφορά την συσσώρευση νέων αποθεμάτων, γεγονός που συνέβαλε στις χαμηλές πωλήσεις κατά το 4ο τρίμηνο».

Για το 2023 οι προβλέψεις κάνουν λόγο για στασιμότητα έως οριακή ανάπτυξη, εν μέσω δύσκολων συνθηκών για την αγορά, με τις εταιρείες να προσεγγίζουν «προσεκτικά το 2023, δίνοντας προτεραιότητα στην κερδοφορία και προστατεύοντας τα μερίδια αγοράς τους». Η Canalys σημειώνει επίσης πως «παρ’ όλο που οι πληθωριστικές πιέσεις θα αμβλυνθούν σταδιακά, οι επιπτώσεις των αυξήσεων των επιτοκίων, της οικονομικής επιβράδυνσης και της ολοένα και πιο προβληματικής αγοράς εργασίας θα περιορίσουν τις δυνατότητες της αγοράς smartphones».

Κυριαρχία Samsung παρά την αντεπίθεση της Appple
Σύμφωνα με στοιχεία της Canalys, οι παγκόσμιες πωλήσεις αν και δεν έφεραν μεγάλες ανακατατάξεις, σημείωσαν μια μικρή μετατόπιση της τάξης του 4% από τα κινεζικά brands προς Samsung και Apple.

Ειδικότερα, η Samsung παρά τη δεύτερη θέση του τελευταίου τριμήνου βρέθηκε για μια ακόμη χρονιά στην κορυφή των πωλήσεων παγκοσμίως στο σύνολο του έτους, έχοντας 22% μερίδιο αγοράς, σημειώνοντας άνοδο από το 20% του 2021. Η Apple, που πήρε κεφάλι το τελευταίο τρίμηνο κατέχει το 19% της αγοράς σημειώνοντας άνοδο από το 17% που ήταν το 2021, παρά το γεγονός ότι αντιμετώπισε συρρικνούμενη ζήτηση και προβλήματα παραγωγής στο μεγαλύτερο εργοστάσιο της στην Κίνα.

Η Xiaomi διατήρησε την τρίτη θέση παρά το γεγονός ότι το μερίδιό της έπεσε στο 13% από 14% το 2021, κυρίως λόγω των προκλήσεων στην αγορά της Ινδίας. Επίσης, OPPO και vivo ήταν οι δύο κατασκευαστές που συμπλήρωσαν την πρώτη πεντάδα, έχοντας μερίδια αγοράς 9% ο καθένας σημειώνοντας πάντως πτώση από το 11% και 10% αντίστοιχα το 2021, ενώ στο 28% διατηρήθηκε και το 2022 το ποσοστό αγοράς των υπόλοιπων εταιρειών.

Διαφοροποιείται σαν αγορά η Ελλάδα

Στην Ελλάδα το οικονομικό αποτέλεσε το βασικό κριτήριο επιλογής smartphone, καθώς οι κινεζικές μάρκες κατέχουν υψηλό ποσοστό πωλήσεων, με την Xiaomi να βρίσκεται στην πρώτη θέση για το 2022 σύμφωνα με τα στοιχεία του statcounter, έχοντας το 33,1% των πωλήσεων. Στη δεύτερη θέση των πωλήσεων βρίσκεται η Samsung με 28,85%, διευρύνοντας τον Δεκέμβριο τη διαφορά της με την τρίτη Apple που κατείχε το 18,15% των πωλήσεων. Στην τέταρτη θέση η Huawei με 8,2%, και στο 2,1% ήταν το μερίδιο αγοράς της Realme, ενώ 3,66% ήταν άλλες μπράντες.

Η αυξητική τάση των μεταχειρισμένων επιβραδύνει τις πωλήσεις
Ακόμα ένας παράγοντας της επιβράδυνσης που καταγράφεται στην πώληση νέων smartphone αποτελεί το γεγονός πως οι καταναλωτές στρέφονται στις μεταχειρισμένες συσκευές. Μια τάση που θα αυξηθεί τα επόμενα χρόνια, καθώς οι καταναλωτές αναζητούν οικονομικές λύσεις, ενώ θεωρούν ότι τα νέα μοντέλα των εταιρειών δεν ενσωματώνουν πολύ σημαντικές καινοτομίες.

Όπως αναφέρουν τα στοιχεία της IDC οι πωλήσεις μεταχειρισμένων smartphones το 2022 έφτασαν τις 282 εκατ. μονάδες σημειώνοντας αύξηση 11,5% έναντι του 2021 που ήταν 253,4 εκατ. μονάδες. Oι πωλήσεις στη Βόρεια Αμερική έφτασαν τις 73,5 εκατ. μονάδες αντιπροσωπεύοντας το 26% του συνόλου. Υπολογίζεται πως μέχρι το 2026 οι παγκόσμιες πωλήσεις μεταχειρισμένων smartphone θα φτάσουν τα 413,3 εκατ. συσκευές, με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 10,3% μεταξύ 2021 και 2026.

Ωστόσο, όπως παρατηρεί η IDC, ο αγώνας αποθέματος υψηλού επιπέδου λόγω παρατεταμένων κύκλων ανανέωσης στη νέα αγορά έχει οδηγήσει σε αυξήσεις τιμών στα μεταχειρισμένα smartphones, που κυμαίνονται από 11% και πάνω το 2022 σε σχέση με το 2021.

Στην Ελλάδα, αν και η αγορά μεταχειρισμένου smartphone δεν έχει μπει στην κουλτούρα του καταναλωτή, σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών για λογαριασμό της Pandas, το 15% Ελλήνων δήλωσε πως έχει ήδη αγοράσει ένα μεταχειρισμένο smartphone, ενώ το 30% ανέφερε πως ενδιαφέρεται να αγοράσει στο μέλλον μια μεταχειρισμένη συσκευή.

Αυξήθηκαν οι χρόνοι αντικατάστασης των συσκευών
Οι χρήστες διατηρούν για περισσότερο καιρό πλέον τις συσκευές τους, με τον μέσο κύκλο αντικατάστασης να είναι σημαντικά υψηλότεροι έναντι του 2016. Ειδικότερα, μετρώντας τις ετήσιες αποστολές smartphone σε σχέση με τον αριθμό των προγραμμάτων διαπιστώνεται ότι οι κύκλοι αντικατάστασης και στις δύο αγορές επεκτάθηκαν σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Σε σύγκριση με το 2016, ο κύκλος αντικατάστασης είναι πλέον οκτώ μήνες μεγαλύτερος στην Ευρώπη (+24%, με 40 μήνες κατά μέσο όρο), έξι μήνες μεγαλύτερος στη Βόρεια Αμερική (+30%, με 24 μήνες κατά μέσο όρο) και 24 μήνες μεγαλύτερος παγκοσμίως (+75%, με 55 μήνες κατά μέσο όρο).

Η αλλαγή στάσης των καταναλωτών απέναντι στο περιβάλλον έχουν διευρύνει τους χρόνους αντικατάστασης των συσκευών καθώς γίνεται αντιληπτός ο αντίκτυπος της πληροφορικής στο περιβάλλον, ενώ η μαζική εξόρυξη των μετάλλων που χρησιμοποιούνται σε συσκευές έως την ηλεκτρική ενέργεια που καταναλώνει η ψηφιακή υποδομή, όχι μόνο αυξάνεται γρήγορα αλλά και καταγράφεται με μεγαλύτερη ακρίβεια. Επίσης στην Ευρώπη, η νομοθεσία ωθεί τις εταιρείες να αυξήσουν τη δυνατότητα επισκευής των συσκευών που φέρνουν στις αγορές.

Σε ένα σενάριο όπου οι κύκλοι αντικατάστασης συνεχίζουν με την προηγούμενη τάση τους και φθάνουν τους 72 μήνες παγκοσμίως έως το 2025, οι παγκόσμιες αποστολές θα μειωθούν κατά 8% και θα χαθούν 36 δισ. δολάρια ετησίως σε πωλήσεις. Για την Ευρώπη και τις ΗΠΑ συγκεκριμένα, οι κύκλοι αντικατάστασης θα μπορούσαν να φτάσουν τους 48 και τους 30 μήνες, αντίστοιχα. Σε αυτήν την περίπτωση, οι τοπικές αποστολές θα μειωνόταν κατά -11% και θα εξαλείψουν συνολικά 16 δισ. δολάρια σε πωλήσεις ετησίως.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}