Τεχνητή νοημοσύνη και Big Tech

 23/06/2024    09 : 09 : 52
ai
73 / 100

Μπορεί τελικά η Τεχνητή Νοημοσύνη να δώσει νέα ώθηση στις μέχρι πρότινος βαλτωμένες BIG TECH;

Πριν από ένα χρόνο, οι προοπτικές της βιομηχανίας τεχνολογίας φαινόταν ζοφερές. Τα κέρδη της Google μειώνονταν. Οι μετοχές της μητρικής εταιρείας του Facebook, Meta ήταν σε ελεύθερη πτώση. Η ανάπτυξη των επιχειρήσεων στην Amazon επιβραδύνονταν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δύο δεκαετιών.

Από τον Tripp Mickle/New York Times

Αλλά αυτό που έμοιαζε με έναν καθρέπτη σε όλη τη βιομηχανία φαίνεται πως ήταν τελικά μια διόρθωση. Το πιο πρόσφατο τρίμηνο ήταν εκπληκτικά ισχυρό για τις μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας. Οι επιχειρήσεις διαφημίσεων της Meta και της Google ανέκαμψαν. Η επιχείρηση cloud computing της Microsoft συνέχισε να επεκτείνεται. Το ίδιο έκανε και η επιχείρηση ηλεκτρονικού εμπορίου της Amazon. Η Apple, με πτώση 1%, ήταν η μόνη μεγάλη εταιρεία τεχνολογίας της οποίας τα έσοδα μειώθηκαν.

Ωστόσο, η ύφεση αποκάλυψε μια αδυναμία: Οι μεγαλύτερες εταιρείες τεχνολογίας στον κόσμο δεν είχαν αναπτύξει μια μεγάλη νέα ιδέα εδώ και χρόνια. Παρά το γεγονός ότι διοχέτευαν χρήματα σε αυτοοδηγούμενα αυτοκίνητα, στο metaverse και στους κβαντικούς υπολογιστές, οι επιχειρήσεις εξακολουθούσαν να βασίζονται στις πωλήσεις ψηφιακών διαφημίσεων, τα iPhone και το cloud computing.

Τώρα οι εταιρείες ελπίζουν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα είναι η απάντηση στο πρόβλημα και ότι θα είναι ένας τρόπος για να ανανεωθούν οι γηρασμένες σειρές προϊόντων που δεν έχουν αλλάξει και τόσο πολύ τα τελευταία χρόνια. Έχουν σχέδια να επενδύσουν δισεκατομμύρια σε Generative A.I. τεχνολογία, η οποία τροφοδοτεί chatbots όπως το ChatGPT.

Σε μια συνομιλία με τους επενδυτές την Πέμπτη, ο Andy Jassy, διευθύνων σύμβουλος της Amazon, είπε ότι εργάζονται για τη δημιουργία νέων προϊόντων Τεχνητής Νοημοσύνης τα οποία, ναι μεν είναι ακόμα σε αρχικά στάδια, αλλά «νομίζω ότι όλο αυτό θα είναι μεταμορφωτικό και πιστεύω ότι θα αλλάξει ουσιαστικά κάθε εμπειρία που γνωρίζουμε». Ο Tim Cook, διευθύνων σύμβουλος της Apple, έκανε παρόμοια σχόλια την Πέμπτη. Και κατά τη διάρκεια πρόσφατων συνομιλιών με αναλυτές, η Google, η Meta και η Microsoft δήλωσαν επίσης ότι θα αυξήσουν τις επενδύσεις όσον αφορά τα πρότζεκτς σε προϊόντα Τεχνητής Νοημοσύνης.

Για τους αναλυτές στο χώρο της τεχνολογίας όπως η Stacy Rasgon, που καλύπτει τη βιομηχανία τσιπ για 15 χρόνια, η αύξηση των δαπανών για την υποστήριξη της ανάπτυξης Τεχνητής Νοημοσύνης θυμίζει τις αντίστοιχες επενδύσεις σε διακομιστές στα τέλη της δεκαετίας του 1990 και σε κέντρα δεδομένων το 2010.

Η αποκαλούμενη γενετική τεχνητή νοημοσύνη (Generative A.I.) αναμένεται να αποφέρει περισσότερα από 2 τρισεκατομμύρια δολάρια σε οικονομικά οφέλη, σύμφωνα με την McKinsey, την συμβουλευτική εταιρεία, αυξάνοντας την παραγωγικότητα σε μια σειρά από επιχειρήσεις.

Οι επενδύσεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη θα μπορούσαν επίσης να αυξήσουν τις πωλήσεις του cloud computing σε ολόκληρη την τεχνολογία. Ο αριθμός των πελατών που χρησιμοποιούν την υπηρεσία Azure OpenAI της Microsoft, ένα εργαλείο που βασίζεται σε μοντέλα γενετικής A.I. που αναπτύχθηκαν από τον συνεργάτη της OpenAI, αυξήθηκαν φέτος σε περισσότερα από 11.000, από μόλις 250. Η Microsoft είπε ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη θα συνεισφέρει δύο ποσοστιαίες μονάδες ανάπτυξης στην επιχείρηση Azure το τρέχον τρίμηνο.

«Είναι πολύ νωρίς, αλλά κανείς δεν θέλει να μείνει πίσω», δήλωσε ο Gavin Baker, διευθύνων σύμβουλος στην Atreides Management, μια επενδυτική εταιρεία της Βοστώνης με 3,5 δισεκατομμύρια δολάρια υπό διαχείριση.

Ο Baker το συνέκρινε όλο αυτό με τις πρώτες μέρες του εμπορικού Διαδικτύου τη δεκαετία του 1990. «Ήταν προφανές ότι θα άλλαζε τον κόσμο, έτσι οι άνθρωποι συνέχισαν να επενδύουν», είπε. «Το ίδιο συμβαίνει και με την Τεχνητή Νοημοσύνη».

Τα προϊόντα της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης μόλις αρχίζουν να βγαίνουν στην αγορά: Η Microsoft σχεδιάζει να χρεώνει 360 $ ετησίως για το Microsoft 365 Copilot, έναν ψηφιακό βοηθό που υποστηρίζεται από την Τεχνητή Νοημοσύνη όσον αφορά τα προγράμματα Word, Excel και PowerPoint. Αλλά το ποσό των νέων πωλήσεων που δημιουργεί δεν θα είναι σαφές μέχρι κάποια στιγμή το επόμενο έτος, σύμφωνα με τους αναλυτές.

Για την κατασκευάστρια τσιπ Nvidia, η έκρηξη της Τεχνητής Νοημοσύνης έχει ήδη φτάσει. Το Μάιο, η Nvidia συγκλόνισε τη Wall Street προβλέποντας ότι θα δημιουργήσει πωλήσεις 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων το δεύτερο τρίμηνο της, το οποίο έληξε στις 30 Ιουλίου, ξεπερνώντας τις προσδοκίες των αναλυτών κατά περισσότερα από 4 δισεκατομμύρια δολάρια.

Το μεγάλο άλμα αντανακλά την αυξανόμενη ζήτηση για τις μονάδες επεξεργασίας γραφικών ή κάρτες γραφικών (GPU), που σχεδιάζει για να τροφοδοτήσει τεχνολογίες Τεχνητής Νοημοσύνης. Η Nvidia δεν έχει σοβαρούς αντιπάλους σε αυτήν την αγορά.

«Φαίνεται ότι όλοι, ακόμα και ο σκύλος τους αγοράζουν GPU», είπε ο Elon Musk κατά τη διάρκεια μίας δημόσιας ομιλίας του στο Twitter Spaces τον Απρίλιο, ενώ συζητούσε τα σχέδιά του για μια εταιρεία Τεχνητής Νοημοσύνης.

Η δραστηριότητα των κέντρων δεδομένων της Nvidia αναμένεται να διπλασιάσει τις πωλήσεις φέτος, προσθέτοντας 15 δισεκατομμύρια δολάρια. Προβλέπεται ότι θα προσθέσει 20 δισεκατομμύρια δολάρια σε νέες πωλήσεις το επόμενο έτος, σύμφωνα με την Bernstein Research. Και η τιμή της μετοχής της Nvidia τριπλασιάστηκε φέτος, καθιστώντας την εταιρεία μία από τις ελάχιστες με συνολική αξία άνω του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων.

Για χρόνια, ο Jensen Huang, ο διευθύνων σύμβουλος της Nvidia, μιλούσε για το πώς οι κάρτες γραφικών θα τροφοδοτούσαν τις τεχνολογίες της Τεχνητής Νοημοσύνης. Ήταν τόσο πεπεισμένος για αυτό που είχε περι σε αναλυτές το 2017 ότι η εταιρεία του ήταν «ολόκληρη μέσα» σε ένα ενιαίο σχέδιο τσιπ.

Άλλες εταιρείες ημιαγωγών προσπαθούν επίσης να διεκδικήσουν ένα κομμάτι της επέκτασης της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η Broadcom είχε κάποια πρόωρη επιτυχία δουλεύοντας σε ένα προσαρμοσμένο στην Τεχνητή Νοημοσύνη τσιπ για την Google και η AMD εισάγει στην αγορά μία νέα κάρτα γραφικών προκειμένου να ανταγωνιστεί την Nvidia.

Αν όμως όλες αυτές οι επενδύσεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη αποτύχουν να δημιουργήσουν τη χρηματοοικονομική έκρηξη που ελπίζουν οι εταιρείες και οι επενδυτές, τότε οι εταιρείες τεχνολογίας που έχουν ξεχυθεί για να δημοσιουργήσουν νέα συστήματα βασισμένα στην A.I. θα πρέπει να είναι σε θέση να επωμιστούν το κόστος και να σηκώσουν στους ώμους τους την απογοήτευση, είπε η Rasgon.

Ωστόσο, υπάρχουν και οι διαφορετικές απόψεις, κυρίως ως προς το ότι είναι ακόμα πολύ νωρίς για πανηγυρισμούς.

Μιλώντας με αναλυτές της UBS σε μια τηλεφωνική κλήση στα μέσα του περασμένου μήνα, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Stability AI, Emad Mostaque, ανέφερε στο CNBC: «Νομίζω ότι αυτή (η Τεχνητή Νοημοσύνη) θα είναι η μεγαλύτερη φούσκα όλων των εποχών». Πρόσθεσε ότι είναι ακόμα σε πολύ πρώιμα στάδια και δεν είναι ακόμη έτοιμη για μαζική υιοθέτηση από βιομηχανίες όπως ο τραπεζικός κλάδος. «Την ονομάζω φούσκα “dot AI” και δεν έχει καν ξεκινήσει ακόμα», είπε.

Η Stability AI είναι η εταιρεία πίσω από το Stable Diffusion, ένα από τα άλλα πιο δημοφιλή εργαλεία παραγωγής Τεχνητής Νοημοσύνης εκτός από την OpenAI.

Το Stable Diffusion επιτρέπει στους χρήστες να δημιουργούν φωτορεαλιστικές εικόνες εισάγοντας κείμενο. Διαθέτει περισσότερους από ένα εκατομμύριο χρήστες και έχει συγκεντρώσει πάνω από 100 εκατομμύρια δολάρια από επενδυτές όπως η Coatue και η Lightspeed Venture Partners.

Ο Mosaque, ο συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλός του, έχει κατηγορηθεί για παραπλανητικούς ισχυρισμούς σχετικά με το παρελθόν, τα επιτεύγματα και τις συνεργασίες του. Ωστόσο, έχει αμφισβητήσειο ίδιος έναν προς έναν τους ισχυρισμούς σε μια λεπτομερή απάντηση στο προσωπικό του blog.

Η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία πολλών ακαδημαϊκών, διευθυντικών στελεχών, ακόμη και μαθητών σχολείου, για την ικανότητά της να παράγει από το μηδέν, γλωσσικό και οπτικό περιεχόμενο που μοιάζει με το ανθρώπινο, ανταποκρινόμενη σε προτροπές του χρήστη, αντλώντας τεράστιες ποσότητες δεδομένων.

Η τεχνητή νοημοσύνη υπάρχει εδώ και πολύ καιρό, με τη συγκεκριμένη τεχνολογία πλέον να αποτελεί κοινό χαρακτηριστικό της διαδικτυακής περιήγησης και των πλατφορμών μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Πέρα από τις καταναλωτικές εφαρμογές, η τεχνολογία χρησιμοποιείται επίσης στην ιατρική, τις μεταφορές, τη ρομποτική, την επιστήμη, την εκπαίδευση, τα οικονομικά, την άμυνα και άλλες βιομηχανίες.

Ωστόσο, μια πιο νέα μορφή τεχνητής νοημοσύνης που εμφανίστηκε πρόσφατα είναι η δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη, η οποία χρησιμοποιείται σε εργαλεία όπως το δημοφιλές chatbot AI ChatGPT από την αμερικανική εταιρεία OpenAI, καθώς και το Google Bard και το Microsoft Bing Chat, και παραγωγοί εικόνων όπως οι Dall-E, Stable Diffusion και Midjourney.

Ο Mostaque ανέφερε ότι το συνολικό ποσό της επένδυσης που απαιτείται στην τεχνητή νοημοσύνη είναι πιθανό να αγγίξει το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια «επειδή είναι πιο σημαντική από το 5G ως υποδομή για τη γνώση» και ισχυρίστηκε ότι τράπεζες όπως η UBS θα πρέπει να υιοθετήσουν την τεχνολογία καθώς είναι μια «μαζική αγορά». Όμως, πρόσθεσε, βρίσκεται ακόμα στα «πρώιμα στάδια» της ανάπτυξης αυτή τη στιγμή. «Δεν είναι αρκετά έτοιμη» να αναπτυχθεί σε κλίμακα σε μεγάλες βιομηχανίες όπως οι χρηματοπιστωτικές υπηρεσίες, «αλλά μπορούμε να δούμε την αξία», δήλωσε ο Mostaque.

Ο Mostaque είπε επίσης ότι οι εταιρείες που δεν χρησιμοποιούν σωστά την τεχνητή νοημοσύνη στις επιχειρήσεις τους θα «τιμωρηθούν» από το χρηματιστήριο. «Θα είναι ένα από τα μεγαλύτερα επενδυτικά θέματα τα επόμενα χρόνια», πρόσθεσε. Ο ίδιος ανέφερε το παράδειγμα της Google, η οποία έχασε 100 δισεκατομμύρια δολάρια μέσα σε μια μέρα αφού το chatbot Bard AI έδωσε ανακριβείς πληροφορίες όσον αφορά ένα διαφημιστικό βίντεο κατά την κυκλοφορία του.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}