Σε 1.800.000 ελέγχους ΚΤΕΟ κόπηκαν μόλις 27 ΙΧ…
Εξαιρετικός δείχνει να είναι ο παλαιός, γηρασμένος και ασυντήρητος στόλος οχημάτων της Ελλάδας καθώς σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr σε πάνω από 1,8 εκατ. ελέγχους αυτοκινήτων μόλις 27 ΙΧ κόπηκαν με επικίνδυνες ελλείψεις, κανένα Ταξί δεν βρέθηκε με επικίνδυνη έλλειψη σε πάνω από 27.000 ελέγχους, ενώ αντίθετα κόπηκαν 2 λεωφορεία σε πάνω από 21.000 ελέγχους, 6 vans έως 3,5 τόνους σε πάνω από 294.000 ελέγχους και μόλις 5 φορτηγά σε πάνω από 102.000 ελέγχους!
Τα παραπάνω στοιχεία είναι πραγματικά εντυπωσιακά αν τα δει κανείς αυτόνομα καθώς μπορεί κανείς να υποθέσει ότι κάτι δεν πηγαίνει καλά με τους ελέγχους στα ΚΤΕΟ. Άλλωστε ο καθένας μπορεί να δει καθημερινά στους δρόμους να κινούνται χιλιάδες κυριολεκτικά σαράβαλα αυτοκίνητα, φορτηγά και Ταξί στα οποία φαίνεται η κατάστασή τους από την πρώτη ματιά…
Ωστόσο ο πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ Ελλάδος κ. Κωνσταντίνος Βήκας εξηγεί ότι το χαμηλό ποσοστό απόρριψης οχημάτων από τα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου οφείλεται στο εξαιρετικά υψηλό ποσοστό αποχής το οποίο υπολογίζεται σε 40% ή σε περίπου 1,8 εκατ. οχήματα! Ειδικότερα ο κ. Βήκας επισημαίνει στο Newsauto.gr ότι:«Το φαινόμενο της συστηματικής αποχής ιδιοκτητών οχημάτων από τη διαδικασία ΚΤΕΟ των οχημάτων τους είναι διαχρονικό στη χώρα μας και διακρίνεται τα τελευταία 16 χρόνια, από το 2007. Αν και έχουμε σχετική νομοθεσία από το 2015 που προβλέπει διαδικασίες ηλεκτρονικής διασταύρωσης για τον αυτόματο εντοπισμό των παραβατών και αυτόματης επιβολής προστίμων στους συστηματικά αμελείς, έως σήμερα δεν έχει ενεργοποιηθεί, αν και η πολιτεία μας πλέον διαθέτει όλη την απαραίτητη μηχανογραφική υποδομή και συστημική πληροφορία. Κοινώς το υπουργείο Μεταφορών δύναται να γνωρίζει πλέον σήμερα ποιοι οδηγοί δεν ελέγχουν τα οχήματά τους και να επιβάλλει αυτόματα τα προβλεπόμενα πρόστιμα, το μόνο που απομένει είναι να το πράξει.
Πρέπει να σημειωθεί ότι όσο δεν αντιμετωπίζεται από το υπουργείο Μεταφορών αποτελεσματικά το φαινόμενο των αμελών οδηγών, τότε δε θα πρέπει να περιμένουμε ξεκάθαρη εικόνα στα ποσοστά απόρριψης στους ελέγχους στα ΚΤΕΟ, καθώς αφενός διατηρείται μια τεράστια μαύρη τρύπα στο σύστημα ΚΤΕΟ της χώρας που δεν επιτρέπει την εξαγωγή ασφαλών συμπερασμάτων και αφετέρου είναι αυτονόητο ότι τα εντελώς προβληματικά οχήματα δεν προσκομίζονται και δεν πρόκειται να προσκομιστούν ποτέ από τους ιδιοκτήτες τους αν δεν υποχρεωθούν από την πολιτεία να το πράξουν.
Έχει διαπιστωθεί ότι το 2015 τη χρονιά ψήφισης του νόμου για την ηλεκτρονική διασταύρωση και ιδίως κατά τους τελευταίους 4 μήνες του έτους όπου τέθηκαν προθεσμίες στους οδηγούς προκειμένου να δύναται να ολοκληρώσουν καθυστερημένα τον τεχνικό έλεγχο των οχημάτων τους και να αποφύγουν με αυτόν τον τρόπο τα υψηλά πρόστιμα, ο αριθμός των σοβαρών ελλείψεων στα αποτελέσματα ΚΤΕΟ παρουσίασε μεταβολή +44% έναντι προηγούμενων αντίστοιχων χρονικών περιόδων διότι πολύ απλά σημειώθηκε αθρόα προσκόμιση εκπρόθεσμων οχημάτων. Από αυτό το γεγονός γίνεται αντιληπτό ότι αν προσκομιστούν όλα τα κυκλοφορούντα οχήματα τότε ανεβαίνει και ο αριθμός των απορριφθέντων. Αξίζει να σημειωθεί για την ιστορία ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα ενός οχήματος που το 2015 προσκομίστηκε για έλεγχο στο ΚΤΕΟ με προηγούμενο δελτίο ΚΤΕΟ από το 1989, παρέμενε δηλαδή εκτός διαδικασίας τεχνικού ελέγχου για πάνω από 20 χρόνια κυκλοφορίας.
Ένα άλλος λόγος που οι αμελείς οδηγοί δεν ανησυχούν ιδιαίτερα είναι ότι οι έλεγχοι της τροχαίας για ΚΤΕΟ είναι ελαστικοί, ανεπαρκείς και εν τέλει αναποτελεσματικοί καθώς όπως διαφαίνεται δεν αναζητείται συστηματικά από τα στελέχη της σε κάθε τροχαίο έλεγχο το δελτίο ΚΤΕΟ. Αυτό διαπιστώνεται τουλάχιστον από τα ετήσια στατιστικά της Τροχαίας όπου σταθερά το ποσοστό παραβάσεων για ΚΤΕΟ εν του συνόλου των σημειωμένων παραβάσεων δεν ξεπερνά το 4,5% ή τις 25 χιλιάδες περιπτώσεις τον χρόνοόταν την ίδια στιγμή κυκλοφορούν 1,8 εκατ. ανέλεγκτα οχήματα. Η κακή αυτή πρακτική, λειτουργεί καθησυχαστικά στις συνειδήσεις των αμελών οδηγών και για αυτόν τον λόγο εξακολουθούν να μην ελέγχουν τα οχήματά τους. Ένας άλλος λόγος είναι ότι το κόστος παραβόλων εκπρόθεσμων ελέγχων όπως ισχύει σήμερα, δεν λειτουργεί αποτρεπτικά καθώς στην περίπτωση καθυστέρησης άνω των 6 μηνών ο παραβάτης δεν κινδυνεύει με μεγαλύτερο πρόστιμο ακόμη και αν καθυστερήσει για 6 χρόνια ή και περισσότερο, άρα δεν τον απασχολεί να καθυστερήσει εκ του ασφαλούς με «κλειδωμένο» πλέον το κόστος προστίμου καθυστέρησης.
Εκτός των παραπάνω διαπιστώσεων, αποτελεί γεγονός παράλληλα ότι πέραν της ελλειμματικής εποπτείας του στόλου των κυκλοφορούντων οχημάτων της χώρας μας, έλλειμμα διακρίνεται και στην συστηματική και αποτελεσματική εποπτεία των ΚΤΕΟ με αποτέλεσμα ορισμένα ΚΤΕΟ ενδεχομένως να μην κάνουν σωστά τη δουλειά τους και να αποτελούν την «εύκολη – φιλική λύση» για τα επικίνδυνα οχήματα, αυτά δηλαδή που δεν πληρούν τα κριτήρια ασφαλούς κυκλοφορίας σύμφωνα με τον νόμο. Το γεγονός αυτό είναι επίσης διαχρονικό και δημιουργεί μεταξύ άλλων προβλημάτων και αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων του κλάδου μας. Η πολιτεία μας δεν μπορεί να προστατεύσει τον κλάδο μας από περιπτώσεις παράτυπης λειτουργίας ορισμένων ΚΤΕΟ.
Συμπερασματικά λοιπόν και βάσει των παραπάνω πραγματικών γεγονότων δύναται να ισχυριστούμε ότι αποτελεί πραγματικότητα το ότι ο θεσμός ΚΤΕΟ στη χώρα μας έχει παραμεληθεί από την πολιτεία μας και χρήζει άμεσης προσοχής. Μέχρι να εφαρμοστεί η ηλεκτρονική διασταύρωση ώστε να ολοκληρωθεί έτσι αποτελεσματικά η εποπτεία του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων και να διαπιστωθεί στην πράξη ότι προσκομίζονται όλα τα υπόχρεα οχήματα στα ΚΤΕΟ, μόνο εικασίες θα μπορούμε να κάνουμε για την λειτουργία των ΚΤΕΟ ή και να διατυπώνονται αυθαίρετα συμπεράσματα που πλήττουν μεταξύ άλλων τόσο τους νομοταγείς πολίτες όσο και τις νόμιμες επιχειρήσεις ΚΤΕΟ.
Καλούμε λοιπόν το Υπουργείο Μεταφορών για ακόμη μια φορά να ενεργήσει άμεσα με όλα τα απαραίτητα θεσμικά και τεχνικά μέσα που διαθέτει σήμερα ώστε να μπει επιτέλους μια τελεία στα λυπηρά αυτά φαινόμενα που απασχολούν όλους μας, οδηγούς,πεζούς καθώς τις νόμιμες επιχειρήσεις ΚΤΕΟ, εδώ και δεκαετίες.»
Ιδού τα αναλυτικά στοιχεία των ελέγχων…
Τα αποτελέσματα των ελέγχων από τα ΚΤΕΟ υποδηλώνουν ότι η χώρα μας διαθέτει τον καλύτερο στόλο αυτοκινήτων, Ταξί, λεωφορείων, van και φορτηγών!
Δηλαδή το 2022 το ποσοστό των ΙΧ με επικίνδυνες ελλείψεις ανήλθε σε μόλις 0,01% των αυτοκινήτων που ελέγχθηκαν ενώ αν παρατηρήσει κανείς τα στοιχεία της τελευταίας 5ετίας θα αντιληφθεί επίσης ότι είναι διψήφιος ο αριθμός των οχημάτων με… επικίνδυνες ελλείψεις με μοναδική εξαίρεση το 2018. Ειδικότερα το 2022 κόπηκαν μόλις 27 αυτοκίνητα, το 2021 κόπηκαν 16 ΙΧ, το 2020 κόπηκαν 21 οχήματα, το 2019 δεν πέρασαν 15 ΙΧ, και το 2018 τα ΚΤΕΟ έκοψαν 158 αυτοκίνητα.
Επίσης σύμφωνα με τα στοιχεία του στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων διαπιστώνει κανείς πως σε σύνολο 4,6 εκατ. οχημάτων, εκ των οποίων το 50% πρέπει να περνά κατά μέσο όρο από ΚΤΕΟ κάθε χρόνο, θα έπρεπε να ελέγχονται 2,5 εκατ. οχήματα ετησίως αλλά αντ’ αυτού από τα ΚΤΕΟ πέρασαν μόλις 1,8 εκατ. οχήματα το 2022.
Πέραν των οχημάτων με τις επικίνδυνες ελλείψεις που ήταν μόλις 27 αυτοκίνητα το 2022 καταγράφηκαν 76.599 οχήματα με σοβαρές ελλείψεις και 702.889 οχήματα με δευτερεύουσες ελλείψεις.
Δηλαδή το 2022 μόλις το 4,18% του στόλου των οχημάτων που επισκέφθηκαν κάποιο ΚΤΕΟ «έφυγαν» με σοβαρές ελλείψεις και αναγκαστικά έπρεπε να ξαναπεράσουν από τεχνικό έλεγχο.
Δεν «κόβονται» οχήματα
Το άκρως ανησυχητικό για τον κλάδο, την ελληνική οικονομία, την οδική ασφάλεια αλλά και το περιβάλλον είναι το γεγονός πως μειώνονται δραματικά τα ποσοστά των οχημάτων που «κόβονται» από τα ΚΤΕΟ.
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr το 2015 πάρα πολλά ΚΤΕΟ «έκοβαν» με σοβαρές ελλείψεις εξαψήφιο αριθμό οχημάτων (105.025 οχήματα).
Ως διά μαγείας το 2016 το εν λόγω ποσοστό μειώθηκε ραγδαία και κυμάνθηκε στο 4,71% (75.265 οχήματα)!
Το 2017 εξαιτίας της αύξησης των ελέγχων, από 1,5 εκατ. ανεβήκαμε στο 1,9 εκατ., το ποσοστό απόρριψης με σοβαρές ελλείψεις ανήλθε σε 4,77% (95.154 οχήματα).
Το 2018 σε 1,7 εκατ. ελέγχους το ποσοστό απόρριψης με σοβαρές ελλείψεις μειώθηκε σε 4,47% (77.975 οχήματα).
Το 2019 σε 1,9 εκατ. ελέγχους το ποσοστό απόρριψης με σοβαρές ελλείψεις μειώθηκε σε 4,47% (96.646 οχήματα) παρά την αύξηση των ελέγχων κατά 200.000 οχήματα!
Το 2020 σε 1,6 εκατ. ελέγχους το ποσοστό απόρριψης με σοβαρές ελλείψεις μειώθηκε σε 4,36% (72.788 οχήματα) αλλά με μείωση των ελέγχων κατά 300.000 οχήματα!
Το 2021 σε 2 εκατ. ελέγχους το ποσοστό απόρριψης με σοβαρές ελλείψεις μειώθηκε σε 4,21% (76.599 οχήματα) με αύξηση των ελέγχων κατά 400.000 οχήματα!
Το 2022 οι έλεγχοι μειώθηκαν κατά περίπου 200.000 μονάδες καθώς ανήλθαν σε 1,8 εκατ. οχήματα και το ποσοστό των απορρίψεων μειώθηκε σε 4,18%. Μάλιστα το ποσοστό απορρίψεων του 2022 ήταν και το χαμηλότερο της 5ετίας!
Πέραν των επικίνδυνων και σοβαρών ελλείψεων υπάρχουν και οι Δευτερεύουσες Ελλείψεις ο αριθμός των οποίων επίσης μειώνεται στην τελευταία 5ετία!
Ειδικότερα σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr το 2022 σε 1.832.046 ελέγχους το 38,37% (702.889) των οχημάτων έφυγαν με καταγεγραμμένη Δευτερεύουσα έλλειψη.
Το 2021 σε 2 εκατ. ελέγχους το αντίστοιχο ποσοστό ανήλθε σε 37,63% (773.713), το 2020 σε 37,02% (617.348), το 2019 σε 37,47% (728.260) και το 2018 σε 49,31% (859.368).
Αντίθετα το ποσοστό των οχημάτων που πέρασαν από ΚΤΕΟ την τελευταία 5ετία χωρίς να καταγραφεί κανένα πρόβλημα διατηρείται στα ίδια επίπεδα…
Ειδικότερα το 2022 το ποσοστό των ελέγχων χωρίς καμία παρατήρηση ανήλθε σε 57,45% (1.052.531), το 2021 το ποσοστό ελέγχων χωρίς παρατηρήσεις ανήλθε σε 58,16% (1.195.953), το 2020 σε 58,62% (977.667), το 2019 σε 57,56% (1.118.878), και το 2018 σε 46,21% (805.387).
Κανένα Ταξί με Επικίνδυνες Ελλείψεις!
Η Ελλάδα σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ελέγχων από ΚΤΕΟ φαίνεται ότι διαθέτει τον… καλύτερο στόλο Ταξί στην ΕΕ καθώς ούτε το 2022, ούτε το 2021, ούτε το 2020 αλλά ούτε και το 2019 ούτε ένα επαγγελματικό όχημα δεν κόπηκε με επικίνδυνες ελλείψεις! Τώρα κάποια Ταξί που κυκλοφορούν στους ελληνικούς δρόμους τα οποία κυριολεκτικά είναι σε πολύ άσχημη κατάσταση κάποια ΚΤΕΟ που τα έλεγξαν διαπίστωσαν ότι είναι σε… εξαιρετική κατάσταση ή δεν έχουν επισκεφθεί κάποιο Κέντρο Τεχνικό Ελέγχου!
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του Newsauto.gr το 2022 ελέγχθηκαν 27.345 Ταξί και δεν κόπηκε ούτε ένα ενώ το ίδιο ακριβώς συνέβη και το 2021 όπου ελέγχθηκαν 28.831 οχήματα αλλά και το 2020 όπου ελέγχθηκαν 25.754 οχήματα αλλά ούτε και το 2019 όποτε και ελέγχθηκαν 27.621 Ταξί και δεν βρέθηκε ούτε ένα με επικίνδυνες ελλείψεις! Να σημειώσουμε ότι το 2018 τα ΚΤΕΟ είχαν κόψει μόλις 1 Ταξί με επικίνδυνες ελλείψεις, το 2017 κόπηκαν 2 οχήματα, το 2016 αποτέλεσε χρονιά ρεκόρ με 4 ταξί να κόβονται και το 2015 κόπηκαν μόλις 2 οχήματα!
Με σοβαρές ελλείψεις το 2022 κόπηκαν 732 Ταξί (2,68%), το 2021 κόπηκαν 878 Ταξί (3,05%), το 2020 δεν πέρασαν 922 οχήματα (3,58%), το 2019 τα ΚΤΕΟ έκοψαν 1.304 Ταξί (4,72%), και το 2018 τα ΚΤΕΟ έκοψαν 1.047 Ταξί (3,84%).
Και στις δευτερεύουσες ελλείψεις καταγράφεται μεγάλη πτώση του αριθμού των οχημάτων καθώς το 2022 καταγράφηκαν 9.218 περιπτώσεις (33,71%), το 2021 το ποσοστό τους ανήλθε σε 34,11% (9.835 οχήματα), το 2020 σε 35,18% (9.059), το 2019 σε 36,76% (10.128), και το 2018 σε 50,72% (13.839).
Αντίθετα στην τελευταία 5ετία αυξάνεται ο αριθμός των Ταξί που περνούν από ΚΤΕΟ χωρίς να διαπιστώνεται κάποια παρατήρηση! Ειδικότερα πέρυσι 17.395 Ταξί πέρασαν χωρίς καμία παρατήρηση (63,61%), το 2021 το αντίστοιχο ποσοστό επιτυχία ανήλθε σε 62,84% (18.118 οχήματα), το 2020 σε 61,24% (15.773), το 2019 σε 58,61% (16.189) και το 2018 μόλις το 45,44% των Ταξί (12.399) πέρασε χωρίς παρατήρηση!
Η ίδια εικόνα καταγράφεται και στα λεωφορεία καθώς το 2022 σε 21.097 ελέγχους κόπηκαν μόλις 2 λεωφορεία (0,01%) ενώ το 2021 σε 20.670 ελέγχους βρέθηκαν επίσης μόλις δύο λεωφορεία με επικίνδυνες ελλείψεις! Αντίθετα το ποσοστό των οχημάτων που ελέγχθηκαν και δεν καταγράφηκε καμία παρατήρηση ανέβηκε το 2022 στο 74,51% από 74,40% το 2021 ενώ τα προηγούμενα χρόνια κυμαίνονταν μεταξύ 59,53% το 2018 έως 70,29% το 2019!
Στα φορτηγά έως 3,5 τόνους (Vans) το 2022 κόπηκαν μόλις 6 φορτηγάκια με επικίνδυνες ελλείψεις σε 294.434 ελέγχους ενώ το 2021 κόπηκαν 4 οχήματα σε 334.187 ελέγχους. Τα προηγούμενα χρόνια ο αντίστοιχος αριθμός ανήλθε το 2020 σε 8, το 2019 σε 8 και το 2018 σε 60 οχήματα.
Αντίθετα το ποσοστό επιτυχία χωρίς παρατηρήσεις διατηρήθηκε σε υψηλά επίπεδα και το 2022 ανήλθε σε 43,19%, το 2021 ανήλθε σε 45,6% με τα προηγούμενα έτη κυμαίνονταν μεταξύ 31,02% (2018) έως 46,03% το (2020).
Η τελευταία κατηγορία που ελέγχθηκαν από ΚΤΕΟ αφορά στα βαρέα φορτηγά άνω των 3,5 τόνων όπου το 2022 ελέγχθηκαν 102.024 οχήματα και κόπηκαν με επικίνδυνες ελλείψεις μόλις 5 φορτηγά. Το 2021 με επικίνδυνες ελλείψεις βρέθηκαν επίσης 5 φορτηγά σε 100.494 ελέγχους!
Τα προηγούμενα χρόνια κόβονταν περισσότερα φορτηγά σε ίδιο αριθμό ελέγχων και ειδικότερα το 2018 κόπηκαν με επικίνδυνες ελλείψεις 62 φορτηγά, το 2020 κόπηκαν 7 και το 2019 κόπηκε μόλις 1 φορτηγό.
Αντίθετα το ποσοστό επιτυχίας στους ελέγχους φορτηγών κατά τους οποίους δεν καταγράφηκε ούτε μία παρατήρηση ανήλθε το 2022 ανήλθε σε 59,45%, το 2021 σε 59,73% ενώ τα προηγούμενα χρόνια το αντίστοιχο ποσοστό κυμαίνονταν από 43,69 (2019) έως και 55,82% (2019).
Απώλειες εκατομμυρίων για το κράτος
Η ουσιαστική «κατάργηση» του θεσμού των ΚΤΕΟ από εκατομμύρια ιδιοκτήτες που δεν περνούν από τεχνικό έλεγχο τα οχήματά τους αλλά και από το γεγονός του εξαιρετικά χαμηλού ποσοστού απόρριψης έχει προκαλέσει απώλεια πολλών εκατομμυρίων ευρώ για το Δημόσιο.
Αρχικά η μη έλευση από το ΚΤΕΟ σημαίνει αυτομάτως ότι εκατομμύρια ιδιοκτήτες δεν καταβάλλουν το παράβολο του ελέγχου αλλά ούτε και τον ΦΠΑ ενώ παράλληλα δεν συντηρούν σωστά το όχημά τους προκαλώντας επιπλέον «αιμορραγία» στα κρατικά ταμεία που προέρχεται από την φορολόγηση αλλά και τον ΦΠΑ των συνεργείων, των καταστημάτων πώλησης ανταλλακτικών, ελαστικών, φανοποιείων, κ.ά.
Στη συνέχεια το κράτος επιβαρύνεται από τα τροχαία ατυχήματα που προκαλούνται λόγω της κακής συντήρησης των οχημάτων καθώς οι τραυματίες «κοστίζουν» τόσα σε φάρμακα όσο και νοσήλια.
Επίσης το περιβάλλον έχει υποστεί ανεπανόρθωτες ζημιές καθώς δεν είναι λίγες οι φορές που όλοι μας βρισκόμενοι πίσω από κάποιο αυτοκίνητο ή φορτηγό βλέπουμε πως από την εξάτμιση βγαίνει άσπρος ή κατάμαυρος καπνός!