Σαρώνει η ιδιωτική ετικέτα εξαιτίας της ακρίβειας

Δευτέρα 03/02/2023    05 : 35 : 15
σουπερ
69 / 100

Σαρώνει η ιδιωτική ετικέτα εξαιτίας της ακρίβειας: Ολοένα και περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας περιλαμβάνουν μέρα με τη μέρα τα ψώνια των ελληνικών νοικοκυριών, εν μέσω αυξημένης αβεβαιότητας για το κύμα ανατιμήσεων που συνεχίζει να σκεπάζει «επιθετικά» την ελληνική αγορά.

Όσο ο καιρός περνάει και οι πληθωριστικές τάσεις εμμένουν, τόσο πιο συγκρατημένοι καθίστανται οι καταναλωτές, ακόμη κι αν πρόκειται για προμήθειες σε βασική είδη διατροφής. Μέσα σε αυτό το θολό τοπίο μεγάλος «νικητής» αναδεικνύεται το προϊόν ιδιωτικής ετικέτας το οποίο είναι παραδοσιακά φθηνότερο έναντι του αντίστοιχου επώνυμου προϊόντος και προσφέρει μια οικονομικότερη λύση για τον καταναλωτή.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας βρίσκονται, άλλωστε, στην πρώτη γραμμή του ενδιαφέροντος μετά την εφαρμογή από τις αρχές Νοεμβρίου της πρωτοβουλίας του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων για το «καλάθι» του νοικοκυριού, με στόχο τη μέγιστη δυνατή συγκράτηση των ανατιμήσεων σε μια σειρά από είδη πρώτης ανάγκης για τα ελληνικά νοικοκυριά. Αν παρατηρήσει κανείς τη διαμόρφωση των καλαθιών του νοικοκυριού των μεγάλων αλυσίδων σούπερ μάρκετ στην πλατφόρμα ekatanalotis, θα αντιληφθεί πολύ γρήγορα πού κυμαίνεται η αναλογία των επώνυμων προϊόντων και εκείνων ιδιωτικής ετικέτας μέσα σε αυτά. Το ποσοστό της ιδιωτικής ετικέτας μπορεί να ξεκινάει από 20% αλλά και να φτάνει έως και το 75% των προϊόντων που απαρτίζουν το «καλάθι» του νοικοκυριού σε ορισμένα σούπερ μάρκετ.

«Κρίσιμη η ισορροπία επώνυμων και ιδιωτικής ετικέτας προϊόντων»
«Η στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα private label είναι μια πραγματικότητα», δήλωσε πριν από μερικά 24ωρα ο Γενικός Διευθυντής της βορειοελλαδίτικης αλυσίδας Μασούτης, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης, συμμετέχοντας στο 13ο συνέδριο του ΙΕΛΚΑ. Το μεγάλο ζητούμενο όμως για τον ίδιο είναι η ισορροπία των επώνυμων προϊόντων και των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας όταν θα καταλαγιάσει σταδιακά το κύμα των ανατιμήσεων.

«Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας δεν είναι υποδεέστερα σε ποιότητα» δήλωνε τον περασμένο μήνα ο νέος Brand President της αλυσίδας ΑΒ Βασιλόπουλος, Νίκος Λαβίδας, στην πρώτη του συνάντηση με τους εκπροσώπους του Τύπου μετά την ανάληψη των καθηκόντων του τον περασμένο Αύγουστο. Η δήλωσή του αυτή μόνο τυχαία δεν ήταν, καθώς επιχείρησε να αντιστρέψει την παγιωμένη αντίληψη των καταναλωτών για τα private label προϊόντα πως «εφόσον είναι πιο φτηνά, υπολείπονται και σε ποιότητα». Αρκετά μάλιστα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας συνθέτουν το καλάθι του νοικοκυριού της ΑΒ Βασιλόπουλος.

Μάλιστα προς αυτή την κατεύθυνση, όπως αποκάλυψε πρόσφατα η Σοφία Πρωτονοταρίου, Διευθύνουσα Σύμβουλος της Truberries, εταιρείας που δραστηριοποιείται στον χώρο μελέτης στοιχείων έρευνας αγοράς, το τελευταίο διάστημα τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας χαρακτηρίζονται ως μάρκες αλυσίδας, προκειμένου να ενισχύεται το κύρος τους έναντι των επώνυμων προϊόντων.

Στο 16,1% το μερίδιo των private label επί του συνολικού τζίρου
Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία της εταιρείας ερευνών IRI, στο δεκάμηνο Ιανουάριος-Οκτώβριος του 2022, το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας έχει ανέλθει στο 16,1%. Αξιοσημείωτο είναι δε το γεγονός ότι μέσα σε ένα χρόνο έχουν σημειώσει ανάπτυξη 13,9%.

Την ίδια στιγμή, όπως υπενθυμίζουν παράγοντες της αγοράς, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που πωλούνται στα ράφια των σούπερ μάρκετ διεκδικούν πλέον ένα μερίδιο που δεν απέχει πολύ από τα ιστορικά υψηλά του 19% που είχαν καταγραφεί το 2014, ήτοι στο απόγειο της δεκαετούς οικονομικής κρίσης.

Στροφή στο private label κάνουν οι Αμερικανοί υπό το φόβο ύφεσης
«Τα συνεχή δημοσιεύματα για την πορεία του πληθωρισμού θέτουν τους καταναλωτές σε ένα περιβάλλον που προσομοιάζει εκείνο μιας ύφεσης, γεγονός που τους καθιστά ολοένα και πιο επιφυλακτικούς ως προς τα έξοδά τους».

Τα ανωτέρω επισημαίνει πρόσφατο report της IRI για τα μερίδια αγοράς των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στην αμερικανική οικονομία. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει η εν λόγω μελέτη, στις ΗΠΑ το μερίδιο τoυ private label αντιστοιχεί στο 17,5% του συνολικού τζίρου των προϊόντων, αν και αποδεικνύεται εξαιρετικά ανομοιογενές ανά ηλικιακή ομάδα καταναλωτών.

Είναι ενδεικτικό ότι τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα αγοράζουν περισσότερο οι καταναλωτές μεγαλύτερης ηλικίας που αποτελούν μέλη μεγαλύτερων συνήθως οικογενειών. Οι καταναλωτές που εμπιστεύονται το private label είναι επίσης λάτρεις της αγοραστικής εμπειρίας, αφιερώνοντας αρκετό χρόνο κατά την πραγματοποίηση των αγορών τους.

Τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που ξεχωρίζουν στα είδη τροφίμων αφορούν κυρίως στα σνακς, ήτοι προϊόντα που παρέχουν μεγάλη ευκολία κατά την κατανάλωσή τους, ενώ το τελευταίο διάστημα ολοένα και μεγαλύτερα μερίδια αγοράς διεκδικούν τα private label απορρυπαντικά ρούχων.

Όπως άλλωστε επιβεβαιώνουν τα στοιχεία της μελέτης της IRI, οι οριστικές αποφάσεις για τις αγορές καταναλωτικών αγαθών συνήθως λαμβάνονται προτού ο καταναλωτής διαβεί το κατώφλι του σούπερ μάρκετ. Είναι ενδεικτικό ότι το 84% των Αμερικανών δηλώνουν ότι έχουν αποφασίσει ήδη τι θα αγοράσουν προτού φτάσουν στο κατάστημα, ενώ ένας στους δύο (54%) ακολουθεί πιστά τη λίστα με τα ψώνια που έχει συντάξει από πριν ώστε να αποφύγει κάθε αγοραστικό… πειρασμό.

Ωστόσο, σύμφωνα με τα στελέχη της IRI, οι καταναλωτές σπάνια μεταβάλλουν τις αγοραστικές τους συνήθειες. Τη δεδομένη στιγμή, το πράττουν λόγω των δύσκολων συνθηκών που επιβάλλει ο επίμονος πληθωρισμός. «Όσο το διαθέσιμο εισόδημα των νοικοκυριών ενισχύεται, τόσο μειώνεται το ενδιαφέρον για αγορές προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας», σημειώνεται χαρακτηριστικά στη μελέτη.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}