Ρεύμα: Με χρονικό όριο στην Καθολική Υπηρεσία

 19/06/2024    01 : 46 : 22
ρευμα 2
65 / 100

Παρέμβαση στο καθεστώς της Καθολικής Υπηρεσίας, ώστε να μην μπορεί να αποτελέσει καταφύγιο για στρατηγικούς κακοπληρωτές, σχεδιάζει το υπουργείο Περιβάλλοντος. Έτσι, έχει ήδη αποστείλει προς σχολιασμό στους προμηθευτές ρεύματος προσχέδιο σχετικής ρύθμισης, στην οποία προβλέπεται ότι, για καταναλωτές που μεταπίπτουν στην Καθολική Υπηρεσία λόγω χρεών, έπειτα από τέσσερις μήνες οι προμηθευτές θα έχουν το δικαίωμα να προχωρήσουν στην παύση της εκπροσώπησής τους.

Μεταδίδει το Insider.gr

Πιο συγκεκριμένα, για όσους καταναλωτές ενταχθούν και έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη στην εταιρεία από την οποία προμηθεύονταν νωρίτερα ηλεκτρική ενέργεια, ο προμηθευτής που τους αναλαμβάνει στο πλαίσιο της Καθολικής Υπηρεσίας, θα τους ενημερώνει εξαρχής για την τετράμηνη προθεσμία. Κάτι που σημαίνει πως, μετά την παρέλευσή της, θα μπορεί ανά πάσα στιγμή να δώσει εντολή στον ΔΕΔΔΗΕ για διακοπή απενεργοποίησης της παροχής, προχωρώντας επίσης σε παύση της εκπροσώπησης.

Από την άλλη πλευρά, στην προτεινόμενη ρύθμιση του ΥΠΕΝ προβλέπεται διαφορετική αντιμετώπιση για τους καταναλωτές οι οποίοι εντάσσονται στην Καθολική Υπηρεσία χωρίς να έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη έως αυτή τη στιγμή. Σε αυτή την περίπτωση, θα μπορούν να παραμείνουν στο εν λόγω καθεστώς, για όσο χρονικό διάστημα αποπληρώνουν εμπρόθεσμα τους λογαριασμούς τους.

Επίσης, για τους ευάλωτους καταναλωτές θα προβλέπονται ειδικές ρυθμίσεις, ώστε να διατηρηθεί ένα ενισχυμένο πλαίσιο προστασίας. Εξάλλου, σύμφωνα με τις προβλέψεις του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας, για τη συγκεκριμένη κατηγορία υπάρχει απαγορευτικό στις διακοπές ηλεκτροδότησης τον χειμώνα και το καλοκαίρι, όπως επίσης και συγκεκριμένη «φόρμουλα» για τον διακανονισμό των ληξιπρόθεσμων οφειλών, ώστε οι δόσεις να διαμορφώνονται σε χαμηλά επίπεδα.

Οι προμηθευτές έχουν προθεσμία έως το τέλος της εβδομάδας, ώστε να υποβάλουν τις παρατηρήσεις για τη ρύθμιση. Η πρωτοβουλία του ΥΠΕΝ στοχεύει στο να περιοριστούν οι στρατηγικοί κακοπληρωτές από τη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας, τα «φέσια» των οποίων έστω κι έμμεσα επιβαρύνουν τελικά τα υπόλοιπα νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις.

Σχετικό «σήμα» είχε δώσει ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, Θόδωρος Σκυλαλάκης, ήδη από τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας κυβέρνησης. «Οι πόροι από την αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση όσων υιοθετούν την ασυνέπεια σε σχέση με το νόμο ή τις πληρωμές ως στρατηγική πλουτισμού, θα φροντίσουμε να φτάνουν, επιτέλους, στους συνεπείς πολίτες και καταναλωτές, αποζημιώνοντάς τους κάπως, για τη διαχρονική κακομεταχείρισή τους», είχε σημειώσει χαρακτηριστικά.

Υπενθυμίζεται ότι στην Καθολική Υπηρεσία εντάσσονται νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις με ισχύ παροχής μέχρι 25 KVA, οι οποίοι προμηθεύονται ηλεκτρική ενέργεια από τους πέντε μεγαλύτερους παρόχους σε μερίδιο φορτίου εκπροσώπησης. Προμηθευτές Καθολικής Υπηρεσίας είναι οι 5 εταιρείες με τα μεγαλύτερα μερίδια (σε εκπροσώπηση φορτίου), δηλαδή η ΔΕΗ, η ΗΡΩΝ, η Protergia, η Elpedison και η NRG.

Όμως, όπως έχει γράψει το insider.gr, εξαιτίας του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί το εν λόγω προστατευτικό πλαίσιο στη χώρα μας, ουσιαστικά καταλήγει να γίνεται καταφύγιο στρατηγικών κακοπληρωτών, αποτελώντας ένα ολοένα μεγαλύτερο «βαρίδι» για όλη την αγορά. Ο λόγος είναι αν και η Καθολική Υπηρεσία προορίζεται για τη συνέχιση της ηλεκτροδότησης καταναλωτών στους οποίους έχει καταγγελθεί η σύμβαση (όπως για ανεξόφλητες οφειλές), για το μεταβατικό διάστημα μέχρι να προχωρήσουν σε σύμβαση με νέο πάροχο. Μάλιστα, ως αντικίνητρο παραμονής, οι χρεώσεις στην Καθολική Υπηρεσία είναι υψηλότερες.

Παρ’ όλα αυτά, στην πράξη αξιοποιείται από καταναλωτές ως καταφύγιο, ώστε αυτοί να συνεχίσουν να ηλεκτροδοτούνται για αόριστο χρόνο, συνεχίζοντας να συσσωρεύουν οφειλές. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες, από τους καταναλωτές που υπάγονται σε αυτό το καθεστώς, μόλις ένα ποσοστό 10% αποπληρώνει εμπρόθεσμα τους λογαριασμούς του, ενώ πάνω από το 60% δεν τους εξοφλεί ποτέ. Επομένως, για αυτό το ποσοστό, ουσιαστικά δεν ισχύει το αντικίνητρο των υψηλών χρεώσεων.

Αστερίσκοι προμηθευτών
Από την πλευρά των προμηθευτών, στελέχη επισημαίνουν στο insider.gr ότι στην προτεινόμενη ρύθμιση χρειάζεται να προστεθεί μία σειρά ασφαλιστικών δικλείδων, ώστε να πάψει όντως η Καθολική Υπηρεσία να αποτελεί καταφύγιο κάθε λογής μπαταχτσήδων. Έτσι, όπως σημειώνουν, θα πρέπει να υπάρξει πρόνοια ώστε, αν ένας αρθεί η εκπροσώπηση ενός καταναλωτή από τον προμηθευτή Καθολικής Υπηρεσίας, τότε αυτός να μην μπορεί να επανενταχθεί στο ίδιο καθεστώς αμέσως μετά.

Η παράμετρος αυτή απουσιάζει και στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το υφιστάμενο καθεστώς, με συνέπεια οι προμηθευτές Καθολικής Υπηρεσίας να μην προχωρούν στην άρση εκπροσώπησης του χαρτοφυλακίου «πελατών» τους που δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους – αν και κανονικά έχουν αυτή τη δυνατότητα. Κι αυτό γιατί το μόνο που θα πετύχουν σε αυτή την περίπτωση (καθώς δεν υπάρχει πρόβλεψη για «μπλόκο» σε επανένταξη), θα είναι στρατηγικοί κακοπληρωτές να επιστρέφουν αμέσως μετά στην Καθολική υπηρεσία, και επομένως απλώς να «ανακυκλώνονται» μεταξύ των πέντε προμηθευτών που αναλαμβάνουν νοικοκυριά και μικρές επιχειρήσεις αυτής της κατηγορίας.

Το πιο σημαντικό όμως, όπως προσθέτουν, είναι να υλοποιούνται από τον ΔΕΔΔΗΕ οι εντολές αποκοπής (διακοπής ηλεκτροδότησης) που εκδίδουν οι πάροχοι Καθολικής υπηρεσίας. Σε αντίθετη περίπτωση, η παύση εκπροσώπησης δεν σημαίνει μόνο πως οι συγκεκριμένοι καταναλωτές θα συνεχίσουν να ηλεκτροδοτούνται, εξακολουθώντας να μην πληρώνουν για τις κιλοβατώρες που καταναλώνουν, αλλά και το ότι το κόστος αυτό θα επιβαρύνει εν τέλει τα συνεπή νοικοκυριά και επιχειρήσεις.

Ο λόγος είναι πως αυτή η κατανάλωση θα εντάσσεται στις λεγόμενες «μη τεχνικές απώλειες» του δικτύου διανομής, το κόστος των οποίων επιβαρύνει τους προμηθευτές. Το επιπλέον αυτό κόστος οι εταιρείες τους το μετακυλίουν σε όλους τους πελάτες τους και, όπως είναι φυσικό, το επωμίζονται εκείνοι που εξοφλούν τους λογαριασμούς τους.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}