Κρήτη: Ποινική ρήτρα για να μην φύγουν οι ξενοδοχοϋπάλληλοι από τη δουλειά – Αν παραιτηθούν θα δώσουν στο ξενοδοχείο 5.000€
Δέσμευσαν τους εργαζόμενους ξενοδοχείων του Ηρακλείου ότι αν παραιτηθούν, θα αποζημιώσουν το ξενοδοχείο 5.000 ευρώ – Νέες απίστευτες καταγγελίες από ξενοδοχοϋπαλλήλους
Σοβαρές καταγγελίες για παραβατική και παράτυπη συμπεριφορά των ξενοδόχων κάνουν λόγο εκπρόσωποι του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου. Παράτυπες “ποινικές ρήτρες”, δηλωμένους εργαζόμενους στο εξωτερικό ενώ εργάζονται στην Ελλάδα και συμπεριφορές που εντάσσονται στο φαινόμενο του εργασιακού εκφοβισμού είναι μερικές από τις καταγγελίες που διαμορφώνουν ένα προβληματικό τοπίο μεταξύ εργαζομένων, δηλαδή μισθωτών, και εργοδοτών.
Οι καταγγελίες αυτές βρίσκονται στο “μικροσκόπιο” της Επιθεώρησης Εργασίας, η οποία αναμένεται να αναλάβει δράση τις επόμενες ημέρες, με τους εκπροσώπους του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου να υποστηρίζουν πως κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να αισθάνεται φόβο ή ανησυχία, αλλά θα πρέπει να προβαίνει σε καταγγελίες μέσω των συνδικάτων που ανήκει.
Ειδικότερα, το neakriti.gr έχει κάνει σαφές μέσα από τα ρεπορτάζ της πως η έλλειψη εργασιακού προσωπικού είναι μεγάλη στις ξενοδοχειακές μονάδες, με τα στοιχεία να δείχνουν 30% περισσότερη έλλειψη στα ξενοδοχεία της Κρήτης σε σχέση με πέρυσι.
Στα πλαίσια αυτά, υπογράφηκε και η τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας, η οποία κηρύχθηκε ως γενικώς υποχρεωτική πριν λίγες εβδομάδες, με σκοπό να προσφέρει ελκυστικά κίνητρα στους εργαζόμενους. Ωστόσο, φαίνεται πως οι συμπεριφορές των ξενοδόχων αλλά και των προϊσταμένων συνεχίζουν και αποτελούν ένα μόνιμο πρόβλημα.
Όπως αναφέρει ο γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου και πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών ν. Ηρακλείου Νεκτάριος Μωυσάκης, το φαινόμενο της λεκτικής παραφροσύνης, που κάνει αισθητή την παρουσία του από πέρυσι, έχει ενισχυθεί.
«Δυστυχώς, ζούμε τον εργασιακό εκφοβισμό στο μεγαλείο του. Εργαζόμενοι γίνονται θύματα λεκτικής και αντισυναδελφικής συμπεριφοράς. Το πρόβλημα του εργασιακού εκφοβισμού είναι αρκετά μεγάλο στο Ηράκλειο και στην Κρήτη γενικότερα», είπε.
Ωστόσο, το πρόβλημα δε σταματάει εκεί. Ο κ. Μωυσάκης, μιλώντας αποκλειστικά στο neakriti.gr σημείωσε πως από φέτος έχουν ξεκινήσει δύο πρακτικές φαύλες, που δεν υπήρχαν τα προηγούμενα χρόνια. Ξενοδοχειακές μονάδες δηλώνουν τους εργαζομένους τους ότι δουλεύουν στο εξωτερικό, αλλά στην πραγματικότητα δουλεύουν στην Ελλάδα. Αυτό, όπως αναφέρει ο εκπρόσωπος του Εργατικού Κέντρου, πραγματοποιείται στα πλαίσια μιας προσπάθειας να μειωθεί το ποσό των ασφαλιστικών εισφορών που ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να καταθέσει.
«Φέτος, βλέπουμε μία προσπάθεια από 3-4 ξενοδοχειακούς ομίλους, που οι επιχειρηματικές τους δραστηριότητες βρίσκονται στο εξωτερικό, να έχουν δηλώσει τους εργαζόμενούς τους στο εξωτερικό αν και δουλεύουν στην Ελλάδα. Δηλαδή, Έλληνες πολίτες που δουλεύουν στα ξενοδοχεία του Ηρακλείου είναι δηλωμένοι εργασιακά σε χώρες του εξωτερικού. Αυτό γίνεται καθώς οι ξενοδόχοι θέλουν να μειώσουν τις ασφαλιστικές εισφορές που είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν. Και ρωτάω εγώ υπεύθυνα: Με αυτόν τον τρόπο προσπαθούν οι ξενοδόχοι να προσελκύσουν προσωπικό να εργαστεί; Η Επιθεώρηση Εργασίας το γνωρίζει. Έχει κάνει εμπεριστατωμένη έρευνα και σε εύλογο χρονικό διάστημα θα πραγματοποιήσει μηνύσεις», σημείωσε.
Τα φετινά προβλήματα… δεν έχουν τέλος. Δεν είναι μόνο οι παραπάνω συμπεριφορές αυθαιρεσίας, αλλά και η στάση κάποιων ξενοδοχείων να προβάλλουν ψεύτικα έγγραφα και χαρτιά, τα οποία επιβάλλουν “ποινικές ρήτρες”, ως ένα εργαλείο ώστε ο εργαζόμενος να μη φύγει από τη μέση της τουριστικής περιόδου.
Είναι ανυπόστατες, καταγγέλλει ο κ. Μωυσάκης, ο οποίος μεταξύ άλλων εξηγεί: «Υπάρχουν 6-7 ξενοδοχεία του Ηρακλείου, όπου οι ξενοδόχοι προβάλλουν ψεύτικα έγγραφα για ποινικές ρήτρες. Η “ποινική ρήτρα” δεν υπάρχει στον ξενοδοχειακό χώρο, παρά μόνο στα δημόσια έργα, όπου οι εργολάβοι είναι υποχρεωμένοι να φέρουν εις πέρας ένα έργο μέσα σ’ ένα συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο. Αυτή είναι η ποινική ρήτρα. Στα ξενοδοχεία δεν υπάρχει και, δυστυχώς, πολλοί ξενοδόχοι το έχουν εργαλειοποιήσει, με σκοπό να αποφευχθεί περαιτέρω και ενδεχόμενη μείωση του εργασιακού προσωπικού. Για να γίνει πιο κατανοητό το πρόβλημα, υπάρχουν ξενοδόχοι που ζητούν από τους εργαζομένους τους 5.000 ευρώ σε περίπτωση που αποχωρήσουν πριν τη λήξη της τουριστικής περιόδου. Καταδικαστέα πράγματα».
Από την πλευρά του, ο πρόεδρος του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων ν. Ηρακλείου, Νίκος Κοκολάκης, υπογράμμισε ότι «οι καταγγελίες για εργοδοτική παραβατικότητα είναι πολλές. Υπάρχουν αρκετές ατασθαλίες από την πλευρά των εργοδοτών. Η κακή συμπεριφορά, η μη συνέπεια με την τοπική συλλογική σύμβαση εργασίας έχουν δημιουργήσει ένα διαβρωμένο κλίμα. Εμείς θα πραγματοποιούμε συνεχείς παρεμβάσεις, με σκοπό να θίξουμε τα “κακώς κείμενα”, αλλά και να ευαισθητοποιούμε τους εργαζομένους. Εμεί είμαστε, πέρα από συνδικαλιστές, εργαζόμενοι και θα προσπαθούμε ανά πάσα στιγμή να πιέζουμε σε συνεργασία με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς, ώστε να εφαρμόζεται στο ακέραιο η εργατική νομοθεσία».
«Όσο δε γίνονται έλεγχοι, η εργοδοτική αυθαιρεσία θα βασιλεύει»
Παρέμβαση για την εργοδοτική αυθαιρεσία και νέα φαινόμενα που αμαυρώνουν το εργασιακό τοπίο στις ξενοδοχειακές μονάδες έκανε ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου, Στέλιος Βοργιάς.
Ο κ. Βοργιάς ξεκαθάρισε πως η παραβατικότητα είναι έντονη, ενώ υποστήριξε δημόσια πως τόσο το ΕΚΗ όσο και τα εργατικά συνδικάτα θα προασπίσουν την αξιοπρέπεια των εργαζομένων.
«Η εντατικοποίηση της εργασίας φέρνει πολλά προβλήματα παραβατικής συμπεριφοράς. Η παραβατικότητα είναι αρκετά μεγάλη και θεωρώ πως η κύρια αιτία είναι η υποστελέχωση της Επιθεώρησης Εργασίας. Όσο οι μηχανισμοί της Επιθεώρησης Εργασίας είναι υποστελεχωμένοι, τόσο η εργοδοτική αυθαιρεσία και παραβατικότητα θα είναι μεγάλη. Ως Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου στεκόμαστε απέναντι στην αυθαιρεσία και παραβατικότητα. Οι εργαζόμενοι, εφόσον πέφτουν θύματα παραβατικής συμπεριφοράς, θα πρέπει να το καταγγέλλουν είτε στα συνδικάτα είτε στο Εργατικό Κέντρο Ηρακλείου, κι εμείς εγγυόμαστε πως θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να προασπίσουμε τα δικαιώματα και την αξιοπρέπειά τους εντός του εργασιακού τους χώρου», δήλωσε ο κ. Βοργιάς.
Ντοκουμέντα-«φωτιά» για τα εργασιακά στο Ηράκλειο – Ιδού οι ρήτρες της «ντροπής» για την «ομηρία» των ξενοδοχοϋπαλλήλων
Μετά τον σάλο της αποκάλυψης, το neakriti.gr φέρνει σήμερα στο φως και τα «συμβόλαια» που δεσμεύουν τους εργαζόμενους να πληρώσουν ως και 10.000 ευρώ τον ξενοδόχο αν μαρτυρήσουν τον μισθό τους
Όπως φαίνεται σε έγγραφα που παρουσιάζει το neakriti.gr, ξενοδοχείο ζητάει από εργαζόμενό του να μην αναφέρει σε άλλους εργαζόμενους τι μισθό παίρνει, ειδάλλως θα απολυθεί και ταυτόχρονα θα πρέπει να καταβάλει ως αποζημίωση στον εργοδότη το ποσό των 10.000 ευρώ. Μάλιστα, το neakriti.gr φέρνει στη δημοσιότητα και άλλες αποκλειστικές πληροφορίες γύρω από τις “ποινικές ρήτρες”.
Ειδικότερα, στο ρεπορτάζ μας έγινε αναφορά σε μια φαύλη πρακτική που χρησιμοποιούν ξενοδόχοι για να κρατήσουν το ξενοδοχοϋπαλληλικό προσωπικό. Λαμβάνοντας υπόψη πως το εργασιακό προσωπικό των ξενοδοχείων είναι σαφέστατα μειωμένο σε σχέση με άλλες χρονικές περιόδους, πάρα πολλοί ξενοδόχοι χρησιμοποιούν λανθασμένες πρακτικές για να προσελκύσουν προσωπικό ή τέλος πάντων να αναθεωρήσουν ενδεχόμενες σκέψεις για αποχώρηση.
Μία τέτοια πρακτική, όπως δημοσιεύσαμε τη Πέμπτη 25 Μαΐου, ήταν η χρήση ποινικής ρήτρας. Τι είναι η ποινική ρήτρα; Ποινική ρήτρα μπορεί να βάλει ένας Δήμος ή μια Περιφέρεια σε έναν εργολάβο ή τέλος πάντων σ’ έναν υπεύθυνο δημοσίου έργου σε περίπτωση που καθυστερήσει να ολοκληρώσει το έργο. Τότε ο εργολάβος, στη βάση νόμιμων εγγράφων, υποχρεούται να καταβάλει ένα χρηματικό ποσό ως μια μορφή αποζημίωσης για τον χρόνο αναμονής.
Ωστόσο, φαίνεται πως η ποινική ρήτρα είναι το “εργαλείο” των ξενοδόχων σε μια προσπάθεια να παραμείνει το προσωπικό. Το neakriti.gr δίνει αποκαλυπτικά στοιχεία πώς γίνεται μια ποινική ρήτρα, η οποία είναι νομικά ανυπόστατη και ατεκμηρίωτη.
Πιο συγκεκριμένα, η ποινική ρήτρα έχει τη μορφή εγγράφου. Δεν είναι νόμιμο έγγραφο, δηλαδή σε περίπτωση παράβασής της δεν τιμωρείται ο ξενοδοχοϋπάλληλος, πράγμα που σημαίνει πως μπορεί να φύγει ανά πάσα στιγμή. Είναι νόμιμο δικαίωμά του να αποχωρήσει όποια στιγμή θέλει.
Το συγκεκριμένο έγγραφο, σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες, συντάσσεται από τον διευθυντή του ξενοδοχείου, τον ξενοδόχο και τον λογιστή. Επομένως, τα τρία αυτά μέρη συναινούν στη συγκρότηση ενός άτυπου και μη νόμιμου εγγράφου. Το συγκεκριμένο έγγραφο πρέπει να το υπογράψουν κάποιοι ξενοδοχοϋπάλληλοι σε συγκεκριμένους ξενοδοχειακούς ομίλους και συγκροτήματα. Και το έγγραφο, εφόσον υπογραφεί από τον εργαζόμενο, αναφέρει πως πρέπει να καταβάλει ένα αρκετά μεγάλο ποσό σε περίπτωση που αποχωρήσει.
«Είναι ένα φόβητρο. Είναι ένας εκβιασμός. Σε περίπτωση αποχώρησης του εργαζομένου, πρέπει να καταβάλλει στον εργοδότη 5.000 ευρώ. Είναι εργοδοτική αυθαιρεσία», καταγγέλλει στο neakriti.gr ο Νεκτάριος Μωυσάκης, γενικός γραμματέας του Εργατικού Κέντρου Ηρακλείου και πρόεδρος του Σωματείου Μαγείρων και Ζαχαροπλαστών ν. Ηρακλείου.
Τι περιλαμβάνει το έγγραφο
Το συγκεκριμένο έγγραφο είναι δυο-τρεις σελίδες, όπου αναφέρεται πως ο εργαζόμενος δεν μπορεί να αποχωρήσει πριν τη λήξη της τουριστικής χρονιάς. Μάλιστα, το εν λόγω έγγραφο είναι υπογεγραμμένο από τη διοίκηση της εταιρείας. Παράλληλα, υπάρχουν ξενοδοχειακοί όμιλοι που στο παρόν έγγραφο θέτουν και όρους, όπως το να μη δηλώσει ο εργαζόμενος τον μισθό του σε άλλο εργαζόμενο-μισθωτό. Απαγορεύει δηλαδή το συγκεκριμένο έγγραφο τη συζήτηση γύρω από μισθολογικές απολαβές.
Όπως εξήγησε στο neakriti.gr ο κ. Μωυσάκης, υπάρχει μισθολογικό χάσμα μεταξύ δύο ειδικοτήτων.
«Ενδέχεται δύο α’ μάγειρες σ’ ένα ξενοδοχείο να παίρνουν διαφορετικό μισθό. Έχουν την ίδια ειδικότητα, αλλά οι μισθολογικές απολαβές να είναι διαφορετικές», είπε ο κ. Μωυσάκης.
Έγγραφα- “φωτιά” παρουσιάζει το neakriti.gr – Αποζημίωση στον εργοδότη… αν αποχωρήσει νωρίτερα!
Το neakriti.gr μίλησε με τον πρόεδρο του Σωματείου Ξενοδοχοϋπαλλήλων ν. Ηρακλείου, Νίκο Κοκολάκη, ο οποίος έδωσε αποκλειστικά στη δημοσιότητα έγγραφα που θέτουν τις ποινικές ρήτρες στους εργαζομένους. Στο παρόν έγγραφο έπρεπε να βάλει την υπογραφή του ο εργαζόμενος, ενώ το συγκεκριμένο ξενοδοχειακό συγκρότημα, όπου εργάζεται ο εν λόγω μισθωτός, είναι ξενοδοχειακός όμιλος.
Στο συγκεκριμένο έγγραφο αναφέρεται: «Κατά η διάρκεια της απασχόλησή σας θα λάβετε γνώση δεδομένων (…), οι μισθολογικές αποδοχές σας (…) δεν πρέπει να γνωστοποιούνται σε οποιοδήποτε πρόσωπο εκτός ξενοδοχείου και σε οποιοδήποτε πρόσωπο εντός ξενοδοχείου, συνάδελφό σας ή μη, και δε χρειάζεται τις περαιτέρω πληροφορίες για τη σωστή εκτέλεση των καθηκόντων του. Παραβίαση των παραπάνω υποχρεώσεων εκ μέρους του μισθωτού παρέχει στην εργοδότρια το δικαίωμα άμεσης λύσης της παρούσης συμβάσεως αζημίως και αξίωσης αποζημίωσής της για κάθε τυχόν ζημία που θα υποστεί».
Το ανυπόστατο έγγραφο είναι αποκαλυπτικό, ενώ υποχρεώνει τον μισθωτό να καταβάλει ποσό ύψους 10.000 ευρώ.
Πιο συγκεκριμένα, αμέσως μετά αναφέρει: «Μάλιστα, στην περίπτωση αυτή η εργοδότρια έχει το δικαίωμα να απαιτήσει κατάπτωση ποινικής ρήτρας 10.000 ευρώ, το ύψος της οποίας ρητά συνομολογούν και αποδέχονται σήμερα από κοινού οι στο παρόν συμβαλλόμενοι σαν δίκαιο και εύλογο, αφού πρώτα υπολόγισαν, ώστε να μη χρειάζεται η απόδειξη της (…)».
Μεταξύ άλλων, η ανυπόστατη νομικά σύμβαση ορίζει πως «σε περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης από τον εργαζόμενο, αυτός οφείλει να προειδοποιήσει την εταιρεία τουλάχιστον τρεις (3) μήνες πριν από την αποχώρησή του, αλλιώς υποχρεούται σε καταβολή ποινικής ρήτρας, η οποία θεωρείται δίκαιη και εύλογη από τα συμβαλλόμενα μέρη, παραιτουμένου του δικαιώματος να αξιώσει μείωση αυτής, στο ισόποσο τριών (3) μηνιαίων ακαθάριστων αποδοχών του».
Είναι ένα έγγραφο που είναι “γροθιά στο στομάχι” του ξενοδοχοϋπαλλήλου. Ο κ. Κοκολάκης, μιλώντας αποκλειστικά στο neakriti.gr, ανέφερε: «Είναι ντροπή που υπάρχουν τέτοια έγγραφα. Είναι ανυπόστατα νομικά και δεν έχουν στέρεη βάση. Εμείς τα καταδικάζουμε και είμαστε σε επαγρύπνηση. Κανένας εργαζόμενος δεν πρέπει να υπογράφει τέτοια έγγραφα. Είναι αδικαιολόγητα και μας θίγουν ως κλάδο. Όποιοι όμιλοι ή ξενοδόχοι προέβησαν σε τέτοιες πράξεις, θα τιμωρηθούν. Δε θα περάσει έτσι. Καλούμε τους εργαζομένους αφενός να στηρίξουν τα δικαιώματα και την αξιοπρέπειά τους, και αφετέρου να συσπειρωθούν γύρω από το σωματείο μας. Δε θα περάσει η εργοδοτική αυθαιρεσία και όσοι επιδιώξουν να ασελγήσουν εις βάρος των εργαζομένων».