Πέφτουν πρόστιμα: Η απάτη με την αλλαγή κινητήρα
Συνεχίζονται οι έλεγχοι του ΣΔΟΕ και χιλιάδες ιδιοκτήτες ΙΧ θα κληθούν άμεσα να εξηγήσουν τις πρακτικές με τις οποίες θέλησαν να μειώσουν τις φορολογικές τους υποχρεώσεις…
Τα κυκλώματα που έναντι αμοιβής άλλαζαν στην Άδεια Κυκλοφορίας τον κυβισμό του κινητήρα κάποιου οχήματος, συνήθως με κυβισμό πάνω από 2 λίτρα, αντικαθιστώντας τον με κάποιον με χαμηλότερο κυβισμό ώστε ο ιδιοκτήτης του να γλιτώνει από τα υπέρογκα Τέλη Κυκλοφορίας, τα τεκμήρια διαβίωσης αλλά και το Φόρο Πολυτελούς Διαβίωσης.
Παράλληλα κάποιοι άλλοι πραγματοποιούσαν τον «εικονικό» υποκυβισμό ώστε να μπορέσουν να μεταπωλήσουν με υψηλή αξία κάποιο μεταχειρισμένο όχημα!
Ωστόσο το Σώμα Δίωξης Οικονομικού Εγκλήματος (ΣΔΟΕ), ψάχνει και βρίσκει εκείνους που «κατεβάζουν» τον κυβισμό των αυτοκινήτων τους προκειμένου να τα κυκλοφορούν πληρώνοντας χαμηλότερα Τέλη Κυκλοφορίας και να γλιτώνουν από την «τσιμπίδα» των τεκμηρίων και του Φόρου Πολυτελούς Διαβίωσης ενώ παράλληλα όταν έρθει η ώρα της πώλησης να εισπράξουν πολύ περισσότερα χρήματα.
Άλλωστε χιλιάδες αγγελίες πώλησης μεταχειρισμένων αυτοκινήτων «διαφημίζουν» τον υποκυβισμό του κινητήρα τους και σύμφωνα με πληροφορίες του Newsauto.gr αυτό αποτέλεσε και η αρχή των ερευνών του ΣΔΟΕ καθώς οι ιδιοκτήτες τους χωρίς κανένα δισταγμό διαφήμιζαν την κομπίνα που είχαν κάνει ώστε το όχημα να πληρώνει χαμηλότερους φόρους.
Κάτι ανάλογο να επισημάνουμε ότι συμβαίνει και με τα Ιστορικά αυτοκίνητα όπου οι πωλητές τους «διαφημίζουν» τα χαμηλά Τέλη Κυκλοφορίας τους και τονίζουν ότι κυκλοφορούν κανονικά…
Τι θα πληρώσουν οι παραβάτες
Βαριά είναι τα πρόστιμα που θα καλεστούν να πληρώσουν οι παραβάτες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στα οποία έχουν πραγματοποιήσει «εικονικές» αλλαγές κινητήρων ενώ σε εκκρεμότητα παραμένει και το τελικό πρόστιμο της Εφορίας.
Αρχικά οι παραβάτες ιδιοκτήτες των οχημάτων θα πληρώσουν τα διπλά Τέλη Κυκλοφορίας από το έτος που έχει δηλωθεί η «εικονική» αλλαγή του κινητήρα. Δηλαδή αν η αλλαγή του κινητήρα έχει δηλωθεί το 2015 τότε ο ιδιοκτήτης του οχήματος θα πληρώσει αναδρομικά τα αυξημένα και διπλά Τέλη Κυκλοφορίας για 9 έτη! Είναι εύκολο να αναλογιστεί κανείς πως αν τα Τέλη Κυκλοφορίας ανέρχονταν σε 1.150 ευρώ τότε το πρόστιμο ανέρχεται σε 20.700 ευρώ.
Αν πάλι τα Τέλη Κυκλοφορίας κυμαίνονται σε 625 ευρώ και η μετατροπή έχει δηλωθεί το 2013 τότε το πρόστιμο μόνο απο τα Τέλη κυκλοφορίας ανέρχεται σε 13.750 ευρώ!
Στα παραπάνω θα πρέπει να συνυπολογιστούν και το Φόρος Πολυτελούς Διαβίωσης αλλά και τα χαμένα έσοδα του κράτους που πιθανόν να προκαλούνται από την αποφυγή των τεκμηρίων διαβίωσης…
Το ιστορικό των ερευνών
Το ΣΔΟΕ από τον Σεπτέμβριο και μετά, σύμφωνα με πληροφορίες του Newsmoney.gr, έχει εξαρθρώσει τουλάχιστον τρία τέτοια κυκλώματα (σε Αττική, Πελοπόννησο και Μακεδονία), με τη βοήθεια των οποίων εκατοντάδες ιδιοκτήτες αυτοκινήτων κατάφερναν να γλιτώσουν από τα υψηλά τεκμήρια, τον φόρο πολυτελούς διαβίωσης και τα υπέρογκα τέλη κυκλοφορίας. Στα χρόνια της οικονομικής κρίσης έχουν εντοπιστεί τουλάχιστον 7.000 περιπτώσεις αυτοκινήτων να κυκλοφορούν και να κινούνται με μεγαλύτερο κινητήρα από εκείνον που έχει δηλωθεί.
Οι έρευνες εστιάζουν στις δηλώσεις περί δήθεν αλλαγής δίλιτρων ή μεγαλύτερων κινητήρων με άλλους μικρότερους, το πολύ έως 1.800 κυβικά εκατοστά. Το ΣΔΟΕ εξετάζει σειρά φακέλων που υποβλήθηκαν σε Διευθύνσεις Μεταφορών της Πελοποννήσου και της Στερεάς Ελλάδας για υποκυβισμούς-μαϊμού που έχουν παρατηρηθεί σε περιοχές ολόκληρης της Ελλάδας, όπου τα κυκλώματα έχουν απλώσει πλοκάμια.
Παράλληλα, ένας ακόμη καυτός φάκελος που εξετάζεται είναι και αυτός που αφορά αυτοκίνητα τα οποία αλλάζουν μεν όντως κινητήρα, αλλά βάζουν μεγαλύτερο απ’ ό,τι δηλώνεται στα χαρτιά. Έτσι, οι ιδιοκτήτες τους πληρώνουν τέλη, φόρους κ.λπ., αλλά πολύ χαμηλότερους απ’ όσο θα έπρεπε κανονικά για ένα τέτοιο Ι.Χ. αυτοκίνητο.
Πως στήθηκε η κομπίνα
Σύμφωνα με πληροφορίες, οι έρευνες αυτές στρέφονται σε συνεργεία, ΚΤΕΟ, αλλά και υπαλλήλους των αρμόδιων Διευθύνσεων Μεταφορών. Σε περιπτώσεις όπως αυτές, ιδιοκτήτες με πολυτελή οχήματα 2.000-3.000 κυβικών εκατοστών επέλεγαν να πληρώσουν 2.000-5.000 ευρώ στα κατάλληλα πρόσωπα, για να αποκτήσουν μια βεβαίωση περί δήθεν αλλαγής του κινητήρα ώστε να μειώσουν τον κυβισμό του οχήματός τους στην άδεια κυκλοφορίας.
Ο ιδιοκτήτης έτσι κάνει εύκολα απόσβεση των χρημάτων του, αφού με το κόλπο του υποκυβισμού ενός αυτοκινήτου 2.000-3.000 κυβικών εκατοστών:
■ Αντί 625-1.150 ευρώ για τέλη κυκλοφορίας, δεν πληρώνει παραπάνω από 300 ευρώ. Κερδίζει έτσι τουλάχιστον 325-850 ευρώ τον χρόνο.
■ «Ξεφουσκώνει» το τεκμήριο από 8.800 ευρώ ή έως και 19.000 ευρώ τον χρόνο σε μόλις 4.000-7.000 ευρώ. Γλιτώνει έτσι καπέλο φόρου τουλάχιστον 100 ή έως και 5.000 ευρώ τον χρόνο, ανάλογα με το εισόδημα που δηλώνει και τον φορολογικό συντελεστή στον οποίο ανήκει.
■ Απαλλάσσεται αυτομάτως από φόρο πολυτελούς διαβίωσης 450-1.900 ευρώ που πληρώνει ετησίως.
Επιπλέον, καθίσταται ξαφνικά και πάλι δικαιούχος μιας σειράς εκτάκτων ή τακτικών επιδομάτων, παροχών και μέτρων στήριξης, από τα οποία συλλήβδην εξαιρούνται όσοι εμπίπτουν σε φόρο πολυτελούς διαβίωσης.
Για όλα αυτά, ο ιδιοκτήτης του οχήματος δεν χρειάζεται να πληρώσει καμία μετατροπή στο όχημά του. Αντιθέτως, με το κόλπο του υποκυβισμού, το αυτοκίνητο αποκτά και υψηλότερη μεταπωλητική αξία σε σχέση με τα αντίστοιχα δίλιτρα μοντέλα.
Στις περιπτώσεις αυτές, τα στελέχη του ΣΔΟΕ έχουν ανακαλύψει και εκατοντάδες πιστοποιητικά τεχνικών ελέγχων-μαϊμού, τα οποία μετά από διασταύρωση που πραγματοποίησαν στα ΚΤΕΟ που φέρονται ότι τα έχουν εκτυπώσει διαπιστώθηκε ότι είναι πλαστά.
Ωστόσο, επειδή το όχημα πρέπει πράγματι κάποια στιγμή να περάσει από ΚΤΕΟ, φαίνεται ότι υπάρχουν και περιπτώσεις όπου η διαδικασία ελέγχου ολοκληρώνεται χωρίς τεχνικές παρατηρήσεις. Το ΣΔΟΕ ερευνά, λοιπόν, τη διαδρομή του χρήματος για να διαπιστωθεί αν καταβλήθηκε το σχετικό τίμημα.
Σύμφωνα με νεότερες έρευνες, αποδεικνύεται ότι κυκλώματα που είχαν εντοπιστεί και προ ετών σε παλαιότερους ελέγχους έκαναν υποκυβισμούς. Αλλά η δράση τους πλέον φαίνεται να είναι καλύτερα συγκαλυμμένη και να μετατοπίζεται χωρικά σε άλλες περιοχές.
Σε μερικές περιπτώσεις μάλιστα ο υποτιθέμενος υποκυβισμός γινόταν «εκτός προδιαγραφών», καθώς οι εταιρείες δεν διαθέτουν αντίστοιχους κινητήρες στα συγκεκριμένα μοντέλα αυτοκινήτων.