Ο θάνατος του εμπορίου στην Ερυθρά Θάλασσα

 25/02/2024    08 : 08 : 08
πλοια εφοπλιστες
69 / 100

Μια συγκλονιστικού μεγέθους κατακόρυφη πτώση 82% στην ολική χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που περνούν από την Ευρθρά Θάλασσα και φτάνουν στον Κόλπο του Άντεν καταγράφηκε στο διάστημα 19-22 Δεκεμβρίου, σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του Δεκεμβρίου, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία από την Clarkson Research Services Ltd. τα οποία δημοσιεύει το Bloomberg.

Τα ναυτιλιακά δεδομένα αυτά δεν δείχνουν απλά σημαντική μείωση της δραστηριότητας των εμπορικών πλοίων στον κρίσιμο παγκόσμιο εμπορικό διάδρομο της Ερυθράς Θάλασσας που συνδέεται με τη Διώρυγα του Σουέζ και μέσω του οποίου γίνεται το 12% του διεθνούς εμπορίου και σχεδόν το ένα τρίτο της παγκόσμιας κυκλοφορίας εμπορευματοκιβωτίων, αλλά την κατά κυριολεξία κατάρρευσή της καθώς οι μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες του κόσμου αλλάζουν τα δρομολόγια των πλοίων τους, επιλέγοντας να διαπλεύσουν την Αφρική για να αποφύγουν τις επιθέσεις με drone και πυραύλους των ανταρτών Houthi.

Αποοσύρθηκαν τα εμπορικά πλοία από την Ερυθρά Θάλασσα

Τα στοιχεία του Bloomberg δείχνουν συγκεκριμένα ότι οι επιθέσεις των Houthi είχαν αποτέλεσμα αλλάζοντας ριζικά την εικόνα του διεθνούς εμπορίου και ότι μέσα σε λίγες μέρες ελάχιστα μόνο πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων με προορισμούς στην Ευρώπη ή την Ασία συνεχίζουν να διασχίζουν την κάποτε πολυσύχναστη Ερυθρά Θάλασσα.
Αντίθετα, όλα ή σχεδόν όλα τα εμπορικά πλοία επαναδρομολογούνται γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Την Τετάρτη, 20 Δεκεμβρίου η εταιρεία logistics Kuehne + Nagel International AG ανέφερε ότι τουλάχιστον 100 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων άλλαξαν τα δρομολόγιά τους και θα περάσουν από το Ακρωτήριο της Καλης Ελπίδας.
Εκτιμάται ότι μέχρι την Κυριακή 24/12 ο αριθμός τους θα είναι πολύ μεγαλύτερος.

Επτά μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, και συγκεκριμένα η Maersk, η MCS, Hapag Lloyd, η Yang Ming, η CMA CGM, η Evergreen αλλά και η βελγική εταιρεία δεξαμενόπλοιων Euronav, απέσυραν τα πλοία τους από την Ερυθράς Θάλασσας νωρίτερα αυτή την εβδομάδα.

CNBC: Ως το 300% η επιβάρυνση στα ναύλα

Και ενώ οι traders και αγορές έχουν επικεντρωθεί στην αύξηση των τιμών του πετρελαίου brent και του φυσικού αερίου – που βεβαίως θα οδηγήσουν σε νέο πληθωριστικό κύμα – το CNBC αναφέρει ότι οι τιμές στα logistics για κάθε εμπορευματοκιβώτιο 40 ποδιών που μεταφέρεται από τη Σαγκάη στο Ηνωμένο Βασίλειο κυριολεκτικά τετραπλασιάστηκαν και έφτασαν στις 10.000 στερλίνες έναντι 2.400 στερλίνων που ήταν μόλις την προηγούμενη εβδομάδα.

Η Maersk και η CMA CGM, δύο από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στον κόσμο, ανακοίνωσαν ότι θα επιβάλλουν πρόσθετες χρεώσεις στα δρομολόγια των πλοίων τους, που θα παραπλέουν την Αφρική, προκειμένου να καλύψουν τα πρόσθετα κόστη.
Επικαλούμενη «σοβαρή λειτουργική διακοπή», η Maersk ανακοίνωσε την Παρακευή 21/12 ότι οι πρόσθετες πληρωμές περιλαμβάνουν επιβάρυνση άμεσης διακοπής της συγκοινωνίας (TDS) για την κάλυψη πρόσθετων εξόδων που σχετίζονται με την αύξηση της διάρκειας του ταξιδιού καθώς και επιβάρυνση περιόδου αιχμής (PSS) από την 1η Ιανουαρίου.

Συνολικά, σε ένα τυπικό κοντέινερ 20 ποδιών που ταξιδεύει από την Κίνα στη Βόρεια Ευρώπη θα επιβληθεί πρόσθετη χρέωση 700 δολαρίων, που αποτελείται από ένα TDS 200 δολαρίων και ένα PSS 500 δολαρίων, είπε η Maersk.

Τα εμπορευματοκιβώτια με προορισμό την ανατολική ακτή της Βόρειας Αμερικής θα χρεώνονται με πρόσθετο κόστος 500 δολάρια το καθένα, που αποτελείται από την πληρωμή TDS 200 δολαρίων και PSS 300 δολαρίων, πρόσθεσε η εταιρεία.

Η Maersk είπε επίσης ότι τα δρομολόγια σε άλλα μέρη του δικτύου της θα επηρεαστούν από τη διακοπή του Σουέζ, προκαλώντας πρόσθετες χρεώσεις έκτακτης ανάγκης σε ένα ευρύ φάσμα ναύλων.

Η CMA CGM ανακοίνωσε επίσης προσαυξήσεις, συμπεριλαμβανομένων επιπλέον 325 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδιών στη διαδρομή Βόρεια Ευρώπη προς Ασία και 500 δολαρίων ανά εμπορευματοκιβώτιο 20 ποδιών για την Ασία στη Μεσόγειο.
Οι χρεώσεις ήταν μέρος του σχεδίου έκτακτης ανάγκης για αλλαγή δρομολογίων πλοίων γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, ανέφερε.

Χάος στην εφοδιαστική αλυσίδα – Το παράδειγμα της ΙΚΕΑ

Οι παρατεταμένοι χρόνοι που απαιτούνται για την μεταφορά των προϊόντων μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας που σημαίνει ότι τα πλοία παρακάμπτουν την Αφρική, οδηγούν στην αύξηση του χρόνου των ταξιδιών κατά 1 έως 2 εβδομάδων, με αποτέλεσμα να έχει ήδη προκληθεί χάος στην εφοδιαστική αλυσίδα.

Η εταιρεία λιανικού εμπορίου IKEA αντιμετωπίζει ήδη σοβαρό πρόβλημα.
«Αυτό που μπορούμε να ανακοινώσουμε προος το παρόν είναι ότι η κατάσταση στη Διώρυγα του Σουέζ θα οδηγήσει σε καθυστερήσεις και μπορεί να προκαλέσει περιορισμούς διαθεσιμότητας για ορισμένα προϊόντα της ΙΚΕΑ.
«Αυτή είναι η κύρια προτεραιότητά μας. Στο μεταξύ, αξιολογούμε άλλες επιλογές προμήθειας για να εξασφαλίσουμε τη διαθεσιμότητα των προϊόντων μας και συνεχίζουμε να παρακολουθούμε στενά την κατάσταση», δήλωσε εκπρόσωπος της ΙΚΕΑ.

Εν τω μεταξύ, οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους προσπαθούν να αποκαταστήσουν την τάξη στη μεγάλη λωρίδα της θαλάσσιας ναυτιλίας μέσω της Επιχείρησης Prosperity Guardian.

Οι δηλώσεις στις οποίες προχώρησε εκπρόσωπος του Λευκού Οίκου το απόγευμα της Παρασκευής με τις οποίες κατηγόρησε το Ιάν ως υπεύθυνο για τις επιθέσεις των ανταρτών Houthi την Ερυθρά Θάλασσα δείχνουν ότι οι ΗΠΑ εξετάζουν έως και το ενδεχόμενο να φτάσουν ως τη θερμή σύρραξη, ανοίγοντας νέο μέτωπο με το Ιράν στην Ερυθρά Θάλασσα.

Σε κάθε περίπτωση ο θαλάσσιος δρόμος της Ερυθράς Θάλασσας μπαίνει οριστικά στη βαθιά κατάψυξη, διαταράσσοντας τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, για απροσδιόριστο χρονικό διάστημα.

Ισχυρός κίνδυνος πληθωριστικών πιέσεων, κίνδυνος για παγκόσμια ύφεση

Στα προβλήματα που προκαλεί η ανακατεύθυνση του παγκοσμίου διακομεταμιστικού εμπορίου από Ασία προς Ευρώπη, κυρίως σε ότι αφορά τη μεγάλη αύξηση των οικονομικού κόστους, έρχεται να προστεθεί και η αύξηση των τιμών του πετρελαίου και του φυσικού αερίου κατά +10% τις τελευταίες εβδομάδες,

Οι αυξήσεις στα ναύλα και στα καύσιμα αναμένεται να τροφοδοτήσουν ένα κύμα πληθωριστικών πιέσεων που είναι θέμα χρόνου να κάνουν την εμφάνισή τους, πιέζοντας σοβαρά τις οικονομίες της Δύσης ακριβώς την περίοδο κατά την οποία ο πληθωρισμός παρουσίαζε σημάδια επιβράδυνσης δίνοντας ανάσα στις κεντρικές τράπεζες.

Εξαιτίας αυτής της κατάστασης έχει σημάνει συναγερμός στη Δύση, ιδίως μάλιστα στην Ευρώπη που πρέπει να πληρώσει μεγαλύτερες αυξήσεις στους ναύλους σε σχέση με τις ΗΠΑ και δεν έχει καταφέρει να περιορίσει τον πληθωρισμό τόσο οι Ηνωμένες Πολιτείες.

Και βέβαια, δεν διαφεύγει από τους σχεδιαστές πολιτικής ο όχι αμελητέος κίνδυνος, αν τουλάχιστον κρατήσει πολύ ακόμη η σύγκρουση του Ισραήλ με τη Hamas στη Γάζα και παραμείνει πρακτικά κλειστό το θαλάσσιο πέρασμα της Ερυθράς Θάλασσας για πολύ καιρό, η διαταραχή αυτή του παγκοσμίου εμπορίου να αρχίζει να πιέζει το παγκόσμιο ΑΕΠ, προκαλώντας έως και παγκόσμια ύφεση.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}