Ουρές τα δεξαμενόπλοια στο Βόσπορο

 27/01/2023    06 : 11 : 38
βοσπορος
68 / 100

Βόσπορος: Συνεχίζει να αυξάνεται ο αριθμός των δεξαμενοπλοίων που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο τα οποία παραμένουν ακινητοποιημένα στην είσοδο των Τουρκικών Στενών.

Το πρόβλημα, που απειλεί να μετατραπεί σε ζήτημα διατάραξης του ομαλού εφοδιασμού των αγορών με πετρέλαιο, έχει προκληθεί από τις νέες τουρκικές απαιτήσεις ότι όλα τα πλοία μεταφορά αργού πετρελαίου που ταξιδεύουν μέσα από τα Τουρκικά Στενά, δηλαδή του Βοσπόρου, της Θάλασσας του Μαρμαρά και των Δαρδανελίων, θα πρέπει να αποδεικνύουν ότι έχουν έγκυρη ασφάλεια για την κάλυψη περιστατικών όπως πετρελαιοκηλίδες και συγκρούσεις.

Η απαίτηση αυτή της Τουρκίας τέθηκε σε ισχύ στις 2 Δεκεμβρίου και αιτιολογήθηκε από τις αρμόδιες αρχές της χώρας ως απαραίτητο μετρό μετά τις νέες κυρώσεις της Ε.Ε. που απαγορεύουν στα πλοία που μεταφέρουν ρωσικό αργό να έχουν πρόσβαση σε ευρωπαϊκή ναυτιλιακή ασφάλιση, εκτός εάν το πετρέλαιο αγοράστηκε για 60 δολάρια το βαρέλι ή λιγότερο. Να σημειωθεί πως ευρωπαϊκά πλοία μπορούν να μεταφέρουν υπό την παραπάνω προϋποθέσεις πετρέλαιο, αλλά σε τρίτες χώρες και όχι στην Ευρώπη.

Τις περί ων ο λόγος βεβαιώσεις, οι αρμόδιες ασφαλιστικές ενώσεις, τα λεγόμενα P&I Clubs (Protection & Indemnity Clubs), αρνούνται να παράσχουν, επικαλούμενες την πάγια τακτική τους να προσφέρουν κάλυψη στα μέλη τους εξετάζοντας την κατά περίπτωση, μόνο αφού δηλαδή τα πλοία βρεθούν αντιμέτωπα με συγκεκριμένες απαιτήσεις και βέβαια υπό την προϋπόθεση ότι τα πλοία και τα φορτία που έχουν γεννήσει την υποχρέωση συμμορφώνονται με όλους τους απαραίτητους κανονισμούς και νόμους.

Οι τουρκικές αρχές εμφανίζονται να ανησυχούν πως το ρωσικό πετρέλαιο θα αρχίσει να διέρχεται με αμφιβόλου κατάστασης και ασφάλισης πλοία που συχνά ανήκουν σε «σκιώδεις» επιχειρήσεις και χαμηλότερης κατηγορίας νηολόγια.

Η στάση και των δύο πλευρών, ασφαλιστικών ενώσεων και τουρκικών αρχών, έχει δημιουργήσει ένα αδιέξοδο στο οποίο έχουν εγκλωβιστεί δεκάδες δεξαμενόπλοια, ενώ ο αυξημένος αριθμός πλοίων στην είσοδο των Στενών δημιουργεί περαιτέρω προβλήματα και σε πλοία άλλων κατηγοριών. Η καθυστέρηση των πλοίων με τη σειρά της προκαλεί άνοδο στους ναύλους των πλοίων παγκοσμίως που σε μεγάλο μέρος, μαζί με τις αυξήσεις των τιμών ενέργειας, περνούν στον τελικό καταναλωτή.

Επιπλέον, το ζήτημα των κυρώσεων στην Ρωσία έχει οδηγήσει τις τιμές των παλαιών μεταχειρισμένων δεξαμενοπλοίων σε πολύ υψηλά επίπεδα καθώς ναυτιλιακές επιχειρήσεις από χώρες όπως η Τουρκία, η Ινδία και η Κίνα αγοράζουν αθρόα τονάζ προκειμένου να επωφεληθούν από τις υψηλές τιμές πετρελαίου που έχει προκαλέσει ο πόλεμος στην Ουκρανία. Είναι χαρακτηριστικό πως εκτιμάται ότι, αν η τρέχουσα κατάσταση συνεχιστεί, τα πλοία αυτά μπορούν να αποσβέσουν το κόστος αγοράς τους μέσα σε λίγους μήνες.

Ωστόσο, ο στόλος αυτός, που έχει ονομαστεί οψίμως και σκιώδης ή σκοτεινός στόλος, θα παραμείνει στην αγορά και μετά την κρίση, διαβρώνοντας τα μερίδια των σοβαρών ευρωπαϊκών πλοίο κτήσεων και παράλληλα αυξάνοντας τους κινδύνους από ατυχήματα αφού αποτελούν ευκαιριακές επενδύσεις, σχολιάζουν πηγές της ναυτιλιακής αγοράς. Είναι άλλωστε ένας απ’ τους λόγους που επικαλείται η Τουρκία – το αυξημένο ρίσκο δηλαδή – προκειμένου να εξασφαλίσει τις ασφαλιστικές βεβαιώσεις.

Το ζήτημα της αποκατάστασης της κυκλοφορίας στα Τούρκικα Στενά έχουν αναλάβει να διαπραγματευτούν τόσο δυτικές κυβερνήσεις όσο και η ένωση των P&I Clubs, International Group (IG) –όχι όμως και η Ευρωπαΐκή Ένωση– χωρίς ωστόσο ακόμα να υπάρχει ορατότητα για το πότε μπορεί να λυθεί το πρόβλημα και να ομαλοποιηθούν οι διελεύσεις.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}