Οι εφοπλιστές μας, οι…“χομπίστες”

 19/04/2024    05 : 35 : 31
efoplistes1
70 / 100

Μάθαμε, λοιπόν, ότι οι αγαπημένοι μας εφοπλιστές, αυτά τα υποδείγματα… πατριωτισμού, ό,τι κάνουν δεν το κάνουν για τα λεφτά (άλλωστε έχουν ζημιές, όπως ισχυρίζονται οι άνθρωποι!), αλλά από… “χόμπι”! (περισσότερα εδω: Το ξέρατε; Οι ακτοπλόοι είναι «χομπίστες» και… φτωχοί! Ζητάνε «ζεστό» χρήμα με επιδοτήσεις).

Ε, πάμε τώρα να δούμε συγκεκριμένα για τι είδους… “χομπίστες” πρόκειται:

Από το imerodromos.gr

«Των παθών τους τον τάραχο» περνάνε επιβάτες και ναυτεργάτες στην ακτοπλοΐα και αυτήν την καλοκαιρινή περίοδο. Οι επιχειρηματικοί όμιλοι των θαλάσσιων ενδομεταφορών, αξιοποιώντας το θεσμικό πλαίσιο που απορρέει από τον Κανονισμό 3577/92 της ΕΕ για την «απελευθέρωση» των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών, όπως τον έχουν ψηφίσει οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ, ΠΑΣΟΚ, από τη μια έχουν πάει τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια «στον θεό», μετατρέποντας σε όνειρο θερινής νυκτός μία μικρή ανάσα στα νησιά για την πλειοψηφία των εργαζομένων.

Και από την άλλη έχουν αφήσει στην ακτοπλοΐα λιγοστά πλοία, τα περισσότερα υπερήλικα και υποσυντήρητα, τα οποία, σε συνδυασμό με τα ταξίδια – «οδύσσειες», τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις και τη δουλειά των ναυτεργατών μέχρι τελικής πτώσης, τινάζουν στον αέρα την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα, διαμορφώνουν τις προϋποθέσεις για νέα «Τέμπη». Τις συνέπειες της αντιλαϊκής – αντεργατικής πολιτικής στους εργαζόμενους και στον λαό αναδεικνύει ο «Ριζοσπάστης» με πέντε χαρακτηριστικά και αποκαλυπτικά παραδείγματα.

1. Ενας μισθός στο πήγαινε – έλα!

Τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια και ναύλα των οχημάτων από τον Αύγουστο του 2021 μέχρι σήμερα έχουν πάει 4 φορές πάνω, με τη συνολική αύξηση να φτάνει ακόμα και το 50%! Για παράδειγμα, μια 4μελής οικογένεια που θέλει να ταξιδέψει στην οικονομική θέση για Σύρο με το αυτοκίνητό της θα πρέπει να πληρώσει συνολικά 609 ευρώ με επιστροφή!

Από Πειραιά για Ικαρία μετ’ επιστροφής, για το 8ωρο ταξίδι στο κατάστρωμα (βλέπε …πλαστική καρέκλα), μια 4μελής οικογένεια χωρίς αυτοκίνητο θα πρέπει να δώσει 468 ευρώ. Με το αυτοκίνητο θα πρέπει να καταβάλει 712 ευρώ, με τη συνολική αύξηση από το 2021 να φτάνει στο 48,1%!

Για Σάμο μια 4μελής οικογένεια για πήγαινε – έλα, χωρίς αυτοκίνητο, θα πρέπει να καταβάλει 565 ευρώ, ενώ με αυτοκίνητο, του οποίου το ναύλο έχει εκτιναχτεί στα 122,50 ευρώ, θα πρέπει να καταβάλει συνολικά 810 ευρώ!

Για Ρόδο (πάντα στο κατάστρωμα), από 68,50 ευρώ τον περσινό Αύγουστο, το κόστος τώρα ανέρχεται σε 91 ευρώ! Μια 4μελής οικογένεια χωρίς αυτοκίνητο, για να πάει στο νησί και να γυρίσει, θα πρέπει να πληρώσει μόνο σε εισιτήρια 728 ευρώ!

2. Μειωμένα πληρώματα και εξαντλητικά ωράρια

Οι ακτοπλοϊκές ανάγκες θα καλυφθούν και φέτος με λειψό ακτοπλοϊκό στόλο και πλοία τύπου «AQUA BLUE», με έτος κατασκευής το 1975, «SUPER STAR», με έτος κατασκευής το 1974, «ΚΡΗΤΗ ΙΙ», με έτος κατασκευής το 1979 κ.ά. Ενώ τους ναυτεργάτες τούς περιμένουν εξαντλητικά δρομολόγια και εξοντωτικά ωράρια εργασίας, που σε συνδυασμό με τις μειωμένες οργανικές συνθέσεις διαμορφώνουν ένα εκρηκτικό μείγμα.

Ηδη από τις 4 Μάη έως και τις 27 Ιούνη, από την άγρια εκμετάλλευση που επικρατεί στα ακτοπλοϊκά πλοία, οι ναυτεργάτες μετρούν 9 ναυτεργατικά «ατυχήματα»! Μάλιστα προκαλεί ερωτήματα το γεγονός ότι δυο από αυτά έγιναν στο πλοίο «BLUE STAR 2» και άλλα δύο στο πλοίο «BLUE STAR ΔΗΛΟΣ» με διαφορά μερικών ημερών, χωρίς ωστόσο να ιδρώσει το αυτί των αρμόδιων αρχών.

Τουλάχιστον ανατριχίλα προκαλούν επίσης οι καταγγελίες των ναυτεργατικών σωματείων για το επιβατηγό «ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΣ ΒΕΝΙΖΕΛΟΣ», σύμφωνα με τις οποίες το πλοίο, μετά από τρίχρονη ακινησία, δρομολογείται τώρα με μειωμένη την οργανική του σύνθεση, καθώς μείωσαν πάνω από το μισό τις ειδικότητες των θαλαμηπόλων και των επίκουρων.

Στη σχετική ανακοίνωση της Ενωσης Θαλαμηπόλων τίθενται τα εξής ερωτήματα: «Σε περίπτωση κινδύνου το ελάχιστο ξενοδοχειακό πλήρωμα που διαθέτει, είναι αρκετό να καθοδηγήσει τους επιβάτες που περιφέρονται εκτός καμπίνας, αλλά και στους κοινόχρηστους χώρους αυτού του μεγάλου πλοίου, στους σταθμούς συγκέντρωσης; (…) Το πλήρωμα αναπαύεται τις προβλεπόμενες ώρες (ειδικά στα συνδυαστικά δρομολόγια βραδινά – ημερήσια); (…) Τι σέρβις και τι ασφάλεια μπορεί να προσφέρει το πλήρωμα που καθημερινά δηλώνει την επιθυμία απόλυσης (2 – 3 άτομα τουλάχιστον) λόγω της κόπωσης και εξαιτίας των δύσκολων εργασιακών συνθηκών;».

Τονίζει δε ότι η μειωμένη οργανική σύνθεση στο προσωπικό των ενδιαιτημάτων συνεπάγεται ακόμα «έκπτωση από την ίδια την ασφάλεια των επιβαινόντων και του πλοίου».

3. «Βροχή» οι επιδοτήσεις για τις «άγονες γραμμές»

Ταυτόχρονα με τα πανάκριβα εισιτήρια, οι ακτοπλόοι εφοπλιστές τσεπώνουν εκατομμύρια ευρώ επιδοτήσεις και επιχορηγήσεις, όλα βέβαια πληρωμένα από τη φοροληστεία του λαού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η μία κυβέρνηση μετά την άλλη αυξάνουν τις επιδοτήσεις προς τους εφοπλιστές για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές». Ενδεικτικά, από 75 με 80 εκατ. ευρώ που παρέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ τις επιδοτήσεις τις εκτίναξε στα 90 και 100 εκατ. ευρώ, για να έρθει στη συνέχεια ξανά η κυβέρνηση της ΝΔ και να τις εκτοξεύσει στα 130 και πλέον στα 138 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Για παράδειγμα, οι επιδοτήσεις μόνο για τις Κυκλάδες, που θεωρούνται …«άγονες γραμμές», το 2018 ήταν 25.266.224,17 ευρώ, το 2019 ήταν 25.330.873,03 ευρώ, για να φτάσουν το 2022 τα 31.759.302,21 ευρώ και να εκτιναχθούν το 2023 στα 35.448.262,24 εκατ. ευρώ!

Στις επιδοτήσεις, δηλαδή το «ζεστό» χρήμα που προσφέρουν απλόχερα όλες οι κυβερνήσεις στους εφοπλιστές, θα πρέπει να προστεθούν και διάφορα έξτρα πακέτα, όπως 370 εκατ. ευρώ από τα ΕΣΠΑ και άλλα 300 εκατ. ευρώ από το πρόγραμμα «Νέαρχος», ενώ ήδη έχει συμφωνηθεί να τους δοθούν περίπου 5 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για την ανανέωση του στόλου τους.

4. Κίνδυνοι για την ανθρώπινη ζωή

Παρά το γεγονός ότι όλα προειδοποιούν για τα χειρότερα, οι εφοπλιστές επανέρχονται δριμύτεροι και επιδιώκουν χωρίς περιστροφές την παραπέρα ανατροπή των συγκροτημένων δικαιωμάτων των ναυτεργατών, με τη διάλυση των ΣΣΕ, της Κοινωνικής Ασφάλισης, γεγονός που τροφοδότησε και η πρόσφατη αναθεώρηση του Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου.

Οι προτάσεις που κατέθεσαν στην ΠΝΟ, προβλέπουν νέα μείωση των οργανικών συνθέσεων και ότι για να καλυφθούν θέσεις εργασίας στα ακτοπλοϊκά πλοία, θα γίνεται μεταφορά πληρωμάτων από τα πλοία Πάτρας – Ιταλίας. Ανοίγει δηλαδή η πόρτα για την επέκταση στην ακτοπλοΐα του καθεστώτος που επικρατεί στα πλοία της γραμμής της Αδριατικής, σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ 3577, που στόχο έχει να διευκολύνει τους εφοπλιστές στην πρόσληψη χαμηλόμισθων και ανασφάλιστων ναυτεργατών, με συνέπειες και για την προστασία της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα.

5. Πλέουν σε … θάλασσες κερδών

Μια ματιά στους ισολογισμούς των ακτοπλοϊκών εταιρειών ζαλίζει:

Ο όμιλος «Grimaldi», που έχει τις «Μινωικές Γραμμές», για το 2022 εμφάνισε κέρδη ύψους 222,2 εκατ. ευρώ, από 80,6 εκατ. ευρώ το 2021.

Η «Attica Group» (μητρική της «Blue Star») εμφάνισε αύξηση κερδών κατά 38%, με τα καθαρά της κέρδη να ανέρχονται σε 17,5 εκατ. ευρώ.

Η ΑΝΕΚ το 2022 αύξησε κατά 20% τον κύκλο εργασιών της, ο οποίος ανήλθε σε 180 εκατ. ευρώ, έναντι 150 εκατ. ευρώ το 2021. Τα δε κέρδη της ήταν 10,5 εκατ. ευρώ, 17,5 εκατ. ευρώ το 2021. Η μείωση αυτή δεν αποκλείεται να προέρχεται και από διάφορα επιχειρηματικά παιχνίδια που βρίσκονται σε εξέλιξη αυτήν την περίοδο ανάμεσα στις ακτοπλοϊκές εταιρίες.

Για την εταιρεία Ηλιόπουλου («Sea Jet»), με 21 ακτοπλοϊκά πλοία, τα περισσότερα ταχύπλοα, μπορεί να μην αναφέρονται συγκεκριμένα οικονομικά στοιχεία στον ναυτιλιακό Τύπο, όμως και μόνο το γεγονός ότι παζαρεύει να αγοράσει την ΑΝΕΚ είναι ενδεικτικό της πορείας όλων των μεγεθών της εταιρείας.

Οσο για το ποιες είναι οι προθέσεις της «νέας» κυβέρνησης της ΝΔ απέναντι στις αξιώσεις των εφοπλιστών, το στίγμα έσπευσε να το δώσει από την πρώτη στιγμή ο «νέος» υπουργός Ναυτιλίας Μ. Βαρβιτσιώτης κατά τη διαδικασία παράδοσης – παραλαβής, λέγοντας ότι «στόχος και όραμα» του ίδιου και της κυβέρνησής του είναι «να διευκολύνω και να διευκολύνουμε όσο μπορούμε την ελληνική ναυτιλία»…

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}