Νέος κύκλος ανατιμήσεων στην αγορά

 23/02/2024    10 : 03 : 35
σουπερ μαρκετ
70 / 100

Μετά από μια χρονιά με τις αυξήσεις στις τιμές των τροφίμων να… χτυπάνε κόκκινο ο κύκλος των ανατιμήσεων τροφοδοτείται πλέον και από την κλιματική αλλαγή. Μετά το ελαιόλαδο και τα πορτοκάλια έχουν μπει στο «κάδρο» των προϊόντων που η παραγωγή τους έχει πληγεί λόγω κλιματικής κρίσης και η τιμή τους ακολουθεί μια ξέφρενη ανοδική πορεία.

Από τις αρχές του χρόνου μέχρι σήμερα η τιμή του συμπυκνωμένου χυμού πορτοκαλιού έχει αυξηθεί κατά 72,21% ενώ σε επίπεδο τριετίας η αύξηση έχει φτάσει στο 246,48% (!) σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει το τελευταίο δελτίο τιμών Αγροτικών Προϊόντων της τράπεζας Πειραιώς. Η εκρηκτική άνοδος των τιμών συνδέεται με τη μείωση της παραγωγής λόγω των καιρικών συνθηκών με τους τυφώνες να έχουν πλήξει βασικές παραγωγικές χώρες αλλά και ασθενειών που έχουν πλήξει το φυτό.

Το «καμπανάκι» για την άνοδο των τιμών αλλά και τις ελλείψεις σε συγκεκριμένα γεωργικά προϊόντα λόγω κλιματικής κρίσης είχε κρούσει πριν λίγο καιρό και ο επικεφαλής της Bespoke SGA Holdings, Σπύρος Θεοδωρόπουλος κάνοντας λόγο για κίνδυνο ελλείψεων στα τρόφιμα με τη γεωργία να δέχεται τις μεγαλύτερες επιπτώσεις από την κλιματική αλλαγή. Όπως είχε τονίσει, το πρόβλημα της κλιματικής αλλαγής βρίσκεται ήδη εδώ με τα πρώτα σημάδια ήδη να είναι εμφανή μέσα από τις υπερβολικές αυξήσεις των τιμών στα αγαθά της γεωργίας.

«Αλλά σταδιακά περνάμε και στο δεύτερο στάδιο, όπου όσο υψηλές τιμές και να προσφέρουμε απλά δεν θα υπάρχουν πια τα αγαθά» τόνισε. «Οι τιμές των πορτοκαλιών για παράδειγμα στη Βραζιλία έχουν αυξηθεί στα 6,5 ευρώ από 2,5 ευρώ το κιλό αλλά όσο υψηλές τιμές και να προσφέρουμε στους προμηθευτές δεν έχουν προϊόν να παραδώσουν» είχε τονίσει χαρακτηριστικά.

Ανατιμήσεις έως και 40% σε χυμούς και αναψυκτικά από τη βιομηχανία
Με αυτά τα δεδομένα ήδη οι πρώτες αυξήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε χυμούς με βάση το πορτοκάλι έχουν αρχίσει να κάνουν την εμφάνισή τους. Επιπλέον ήδη κάποιοι προμηθευτές έχουν στείλει νέους τιμοκαταλόγους με αυξήσεις που φτάνουν και στο 40%.

Σε ό,τι αφορά τα φρέσκα πορτοκάλια με βάση τις χονδρικές τιμές που αναρτώνται από τον Οργανισμό Κεντρικών Αγορών τις τελευταίες ημέρες έχουν ομαλοποιηθεί και κινούνται στα περσινά επίπεδα ήτοι 0,60 ευρώ το κιλό κατά μέσο όρο τα ομφαλοφόρα πορτοκάλια. Στις αρχές του μήνα η αύξηση ήταν στο 40%. Σε ό,τι αφορά τις λιανικές τιμές με βάση τα στοιχεία στο e-katanalotis, που αναρτώνται από τα σούπερ μάρκετ, κυμαίνονται από 1,09 έως 1,98 ευρώ.

Το ελαιόλαδο στο «κάδρο» των ανατιμήσεων
Σύμφωνα με πηγές από το λιανεμπόριο τροφίμων, στους νέους τιμοκαταλόγους από το νέο έτος περίοπτη θέση έχει και το ελαιόλαδο. Άλλο ένα γεωργικό προϊόν που έχει πληγεί από την κλιματική αλλαγή. Οι χονδρικές τιμές του ελαιόλαδου με βάση τα τελευταία στοιχεία που έχουν αναρτηθεί από τον Σύνδεσμο Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης (ΣΕΔΗΚ) κυμαίνονται για το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο παραγωγής Κρήτης από 8,30 έως 9,10 ευρώ το κιλό, από 8,20 έως 9,35 ευρώ το κιλό για το έξτρα παρθένο ελαιόλαδο παραγωγής Πελοποννήσου και 9 ευρώ το κιλό για τη νησιωτική παραγωγή. Σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία που αφορούν στις 27 Δεκεμβρίου η τιμή παραγωγού στην Ιταλία ανέρχεται σε 10 ευρώ το κιλό, στην Ισπανία από 8,40 έως 9,89 ευρώ το κιλό και στην Τυνησία 7,88 ευρώ το κιλό.

Αλλωστε οι τιμές των φρούτων και των λαχανικών συνεχίζουν την ανοδική τους πορεία με τα στοιχεία του πληθωρισμού τον περασμένο Νοέμβριο δείχνουν ότι κινούνται αυξητικά σε διψήφια ποσοστά αν και επιβραδύνθηκε η άνοδος του Γενικού Δείκτη, καθώς καταγράφηκε αύξηση 3% από 3,4% τον Οκτώβριο και έναντι αύξησης 8,5% τον Νοέμβριο πέρυσι. Στα τρόφιμα, όμως, οι ανατιμήσεις είναι στο 9%. Ξεχωρίζει, δε, το λάδι με +31,4%. Ειδικότερα, σε ετήσια σύγκριση καταγράφηκαν ανατιμήσεις σε: Ψωμί και δημητριακά (3,3%), Κρέατα- γενικά (8,1%), Ψάρια- γενικά (9,5%), Γαλακτοκομικά και αυγά (4,8%), Έλαια και λίπη (31,4%), Φρούτα- γενικά (12%), Λαχανικά- -γενικά (10,8%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (7,6%), Λοιπά τρόφιμα (7,7%), Καφέ- κακάο- τσάι (6,8%), Μεταλλικό νερό- αναψυκτικά- χυμούς φρούτων (13,3%) και Αλκοολούχα ποτά- μη σερβιριζόμενα (5,9%).

Με μικρότερη ένταση η άνοδος των τιμών
Η εικόνα πάντως και για τη νέα χρονιά δεν είναι καθόλου ευοίωνη. Αναμένονται και νέες ανατιμήσεις, οι οποίες όμως θα είναι πολύ λιγότερες σε σχέση με αυτές που έγιναν με τον τελευταίο ενάμιση χρόνο όπως ανέφεραν, πριν λίγες μέρες, κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου οι εκπρόσωποι της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας.

Επισήμαναν, μάλιστα, ότι ήδη εδώ και δύο μήνες οι ανατιμήσεις που γίνονται αλλά σε μικρότερο βαθμό, προσθέτοντας ότι υπάρχουν προϊόντα οι τιμές των οποίων αυξάνονται εξαιτίας διεθνών συγκυριών όπως για παράδειγμα στο ελαιόλαδο και πρόσθεσαν ότι οι προοπτικές για την πορεία των τιμών τους επόμενους μήνες είναι καλές αλλά δεν θα επιστρέψουν στα επίπεδα που ήταν πριν από δύο χρόνια.

Προβλέψεις για ανατιμήσεις 4,5% στην κατηγορία των FMCG
Το γεγονός ότι θα συνεχιστούν και το 2024 οι αυξήσεις στις τιμές πολλών προϊόντων, αλλά με χαμηλότερους ρυθμούς, εκτιμάται και από τη Circana. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία που παρουσίασε τον περασμένο μήνα η κ. Δήμητρα Κατσίπη, Sales Director της Circana, στο πλαίσιο του 14ου συνεδρίου του ΙΕΛΚΑ, ο αλγόριθμος της εταιρείας προβλέπει ανατιμήσεις της τάξης του 4,5% στην κατηγορία των FMCG προϊόντων. Τα τρόφιμα, τα οποία αποτελούν το 75% της συνολικής αγοράς FMCGs, θα ανατιμηθούν κατά με όσο όρο 4,6% από 7,2% το 2023. Τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς θα δουν υψηλότερες τις τιμές τους κατά 4% από 7,2% και τα είδη νοικοκυριού κατά 5,7% από 9,2% το 2023.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}