Μεταχειρισμένα: Πρόστιμο 100 ευρώ ή 200 ευρώ ημερησίως

 13/04/2024    04 : 05 : 03
αυτοκινητα
71 / 100

Άλλαξαν ριζικά από τις 28 Φεβρουαρίου τα δεδομένα στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που ονομάζεται Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων (ΜΕΜΟ) καθώς οι εισαγωγείς έμποροι αλλά και ιδιώτες καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τους χρόνους ανάρτησης των εγγράφων ώστε να γλιτώσουν από τα υπέρογκα πρόστιμα που μπορεί να ανέλθουν έως και 20.000 ευρώ!

Ειδικότερα όπως ορίζει η σχετική νομοθεσία η προθεσμία καταχώρησης στο ΜΕΜΟ από τις 28 Φεβρουαρίου 2023 μειώνεται στις 20 (ημερολογιακές) ημέρες από 40 ημέρες που ίσχυε έως και τις 27 Φεβρουαρίου. Δηλαδή τόσο οι έμποροι εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ όσο και οι ιδιώτες καταναλωτές που εισάγουν κάποιο όχημα θα έχουν στην διάθεσή τους μόλις 20 ημέρες μετά την κατάθεση αίτησης χορήγησης άδειας κυκλοφορίας ώστε να ολοκληρώσουν τη διαδικασία ανάρτησης των εγγράφων που απαιτούνται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα.

Από το newsauto.gr

Πάντως έχουν εντοπιστεί κάποια προβλήματα στη λειτουργία του ΜΕΜΟ και ειδικότερα στα λεωφορεία, τράκτορες, οχήματα μετοικούντων και οχήματα που εισάγονται από χώρες ΕΟΧ για τα οποία δεν γίνεται Δήλωση Άφιξης Οχήματος (ΔΑΟ) αλλά στην ηλεκτρονική πλατφόρμα δεν προβλέπεται αυτή η εξαίρεση…

Επίσης σημαντικό πρόβλημα έχει προκύψει με τα επαγγελματικά οχήματα στα οποία δεν υπάρχει Δελτίο Τεχνικού Ελέγχου σε ισχύ και δεν μπορούν να αποκτήσουν καθώς θα πρέπει πρώτα να το αποκτήσει κάποια εταιρεία ώστε να εκδοθούν πινακίδες κυκλοφορίας και κατόπιν να περάσει από ξένο ΚΤΕΟ…

Παράλληλα σύμφωνα με τον ΣΕΕΑΕ το κόστος απόκτησης των Πιστοποιητικών Συμμόρφωσης από κάποιες εισαγωγικές εταιρείες είναι υπέρογκο καθώς αντί των 75 ευρώ πλέον του ΦΠΑ που έχει «συμφωνηθεί» απαιτούν έως και 500 ευρώ!

Βαριά πρόστιμα

Αν πάλι κάποιος έμπορος ή ιδιώτης καταναλωτής εισαγόμενων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων ή φορτηγών αγνοήσει το ΜΕΜΟ τότε απειλείται με πρόστιμα έως και 20.000 ευρώ είτε επειδή δεν έχουν αναρτήσει τα απαραίτητα στο Μητρώο Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Αυτοκινήτων είτε διαπιστωθεί σε περίπτωση ελέγχου ότι τα έγγραφα είναι πλαστά και η παράνομη πράξη έχει επαναληφθεί σε βάθος 5ετίας.

Ειδικότερα η νομοθεσία προβλέπει ότι αν διαπιστωθεί μετά την παρέλευση 6 μηνών δεν έχουν υποβληθεί στο ΜΕΜΟ τα έγγραφα για 1 έως 3 οχήματα τότε επιβάλλεται πρόστιμο 1.000 ευρώ για κάθε όχημα.

Για 4 έως και 6 περιπτώσεις επιβάλλεται πρόστιμο 1.500 ευρώ για καθένα, για 7 έως 9 περιπτώσεις το πρόστιμο αυξάνεται σε 2.000 ευρώ το όχημα ενώ για 10 έως 12 περιπτώσεις το πρόστιμο ανά όχημα αυξάνεται στις 4.000 ευρώ.

Σε περίπτωση υποτροπής με την τέλεση της ίδιας παράβασης εντός 1 έτους το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου διπλασιάζεται και σε κάθε επόμενη υποτροπή εντός 1 έτους από την έκδοση κάθε προηγούμενης απόφασης επιβολής προστίμου, το ποσό τριπλασιάζεται!

Η Κοινή Υπουργική Απόφαση του 2021 αναγράφει ότι: «Κατηγοριοποίηση των παραβάσεων της παρ. 4 του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 «Σύσταση Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων» (Α’ 40), των διοικητικών προστίμων που επισύρουν και του τρόπου επιβολής αυτών, καθώς και κάθε άλλη σχετική αναγκαία λεπτομέρεια.

«Καθορισμός χρηματικού προστίμου στον υπόχρεο καταχώρισης στο Μ.Ε.Μ.Ο.

1.Το χρηματικό πρόστιμο και η προσαύξηση αυτού σε περίπτωση υποτροπής που επιβάλλεται σε εισαγωγέα μεταχειρισμένου οχήματος κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3, ΝΙ, Ν2, Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, για καθεμία εκ των κατηγοριών των παραβάσεων της παρ. 4 του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 40), διαμορφώνονται ως εξής:

α) Η μη καταχώριση από τον υπόχρεο στο Μ.Ε.Μ.Ο. του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 51) των υποβαλλόμενων στοιχείων της παρ. 2 αυτού για κάθε μεταχειρισμένο όχημα των ως άνω κατηγοριών που εισάγει από το εξωτερικό διαπιστώνεται μετά την παρέλευση εκατόν ογδόντα (180) ημερών από την ημερομηνία της κατάθεσης της αίτησης έκδοσης της πρώτης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα κάθε οχήματος και επισύρει στον υπόχρεο καταχώρισης τα κάτωθι χρηματικά πρόστιμα, κλιμακούμενα ως εξής:

αα. Για μία (1) έως και τρεις (3) περιπτώσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3,ΝΙ, Ν2, Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, που διαπιστώνεται η παράβαση της μη καταχώρισης των υποβαλλόμενων στοιχείων τους στο Μ.Ε.Μ.Ο. του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 51), πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ για καθένα εκ των ως άνω εισαγόμενων οχημάτων.

αβ. Για τέσσερις (4) έως και έξι (6) περιπτώσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων κατηγορίας Μ1,Μ2, Μ3, ΝΙ, Ν2, Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, που διαπιστώνεται η παράβαση της μη καταχώρισης των υποβαλλόμενων στοιχείων τους στο Μ.Ε.Μ.Ο. του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 51), πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ για καθένα εκ των ως άνω εισαγόμενων οχημάτων, σωρευτικά με το πρόστιμο της υποπερ. αα.

αγ. Για επτά (7) περιπτώσεις και άνω εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3, ΝΙ, Ν2,Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, που διαπιστώνεται η παράβαση της μη καταχώρισης των υποβαλλόμενων στοιχείων τους στο Μ.Ε.Μ.Ο. του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 51), πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ για καθένα εκ των ως άνω εισαγόμενων οχημάτων. Το πρόστιμο αυτό επιβάλλεται ανά τρεις (3) περιπτώσεις που διαπιστώνεται η παράβαση ήτοι δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ για επτά (7) έως εννέα (9) περιπτώσεις, τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ για δέκα (10) έως δώδεκα (12) περιπτώσεις κ.ο.κ., σωρευτικά με τα πρόστιμα των υποπερ. αα και αβ.

Σε περίπτωση υποτροπής με την τέλεση της ίδιας παράβασης εντός ενός (1) έτους από την έκδοση της απόφασης επιβολής εκάστου εκ των ανωτέρω χρηματικών προστίμων, το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου διπλασιάζεται και σε κάθε επόμενη υποτροπή εντός ενός (1) έτους από την έκδοση κάθε προηγούμενης απόφασης επιβολής προστίμου, το ποσό τριπλασιάζεται.

β) Η καταχώριση στο Μ.Ε.Μ.Ο. των στοιχείων της παρ. 2 του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 του εισαγόμενου μεταχειρισμένου οχήματος κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3, ΝΙ,Ν2, Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, πέραν του τιθέμενου χρονικού διαστήματος της παρ. 3 του εν λόγω άρθρου, επισύρει στον υπόχρεο καταχώρισης τα κάτωθι χρηματικά πρόστιμα, κλιμακούμενα ανάλογα με το χρονικό διάστημα καθυστέρησης, ως εξής:

βα. Για χρονικό διάστημα καθυστερημένης καταχώρισης από μία (1) έως και τριάντα (30) ημερολογιακές ημέρες πέραν των είκοσι (20) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία της κατάθεσης της αίτησης για έκδοση πρώτης άδειας κυκλοφορίας του οχήματος, πρόστιμο εκατό (100) ευρώ για κάθε μία (1) ημέρα καθυστέρησης.

ββ. Για χρονικό διάστημα καθυστερημένης καταχώρισης άνω των τριάντα (30) ημερολογιακών ημερών κατόπιν της παρέλευσης είκοσι (20) ημερολογιακών ημερών από την ημερομηνία της κατάθεσης της αίτησης για έκδοση πρώτης άδειας κυκλοφορίας του οχήματος, πρόστιμο διακοσίων (200) ευρώ για κάθε μία (1) ημέρα καθυστέρησης. Η καταχώριση πέραν των εκατόν ογδόντα (180) ημερών από την ημερομηνία της κατάθεσης της αίτησης έκδοσης της πρώτης άδειας κυκλοφορίας στην Ελλάδα του οχήματος λογίζεται ως μη καταχώριση και επισύρει τα πρόστιμα που προβλέπονται στην περ. (α) της παρ. 1 του παρόντος άρθρου.

Σε περίπτωση υποτροπής με την τέλεση της ίδιας παράβασης εντός ενός (1) έτους από την έκδοση της απόφασης επιβολής καθενός εκ των ανωτέρω χρηματικών προστίμων, το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου διπλασιάζεται και σε κάθε επόμενη υποτροπή εντός ενός (1) έτους από την έκδοση κάθε προηγούμενης απόφασης επιβολής προστίμου, το ποσό τριπλασιάζεται.

γ) Η καταχώριση ψευδών στοιχείων ή πλαστών δικαιολογητικών στο Μ.Ε.Μ.Ο. του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 51), των υποβαλλόμενων στοιχείων της παρ. 2 αυτού, του εισαγόμενου μεταχειρισμένου οχήματος κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3, ΝΙ, Ν2, Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, πλέον των προβλεπόμενων κυρώσεων του ν. 4619/2019 (Α’ 95), επισύρει στον υπόχρεο καταχώρισης τα κάτωθι χρηματικά πρόστιμα, κλιμακούμενα ως εξής:

γα. Για μία (1) έως και τρεις (3) περιπτώσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3,ΝΙ, Ν2, Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, που διαπιστώνεται η παράβαση της καταχώρισης ψευδών στοιχείων ή πλαστών δικαιολογητικών στο Μ.Ε.Μ.Ο. του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 51), πρόστιμο χιλίων (1.000) ευρώ για καθένα εκ των ως άνω εισαγόμενων οχημάτων.

γβ. Για τέσσερις (4) έως και έξι (6) περιπτώσεις εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων κατηγορίας Μ1,Μ2, Μ3, ΝΙ, Ν2, Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, που διαπιστώνεται η παράβαση της καταχώρισης ψευδών στοιχείων ή πλαστών δικαιολογητικών στο Μ.Ε.Μ.Ο. του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 51), πρόστιμο χιλίων πεντακοσίων (1.500) ευρώ για καθένα εκ των ως άνω εισαγόμενων οχημάτων, σωρευτικά με το πρόστιμο της υποπερ. γα.

γγ. Για επτά (7) περιπτώσεις και άνω εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3, ΝΙ, Ν2,Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, που διαπιστώνεται η παράβαση της καταχώρισης ψευδών στοιχείων ή πλαστών δικαιολογητικών στο Μ.Ε.Μ.Ο. του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 51), πρόστιμο δύο χιλιάδων (2.000) ευρώ για καθένα εκ των ως άνω εισαγόμενων οχημάτων. Το πρόστιμο αυτό επιβάλλεται ανά τρεις (3) περιπτώσεις που διαπιστώνεται η παράβαση ήτοι δύο χιλιάδες (2.000) ευρώ για επτά (7) έως εννέα (9) περιπτώσεις, τέσσερις χιλιάδες (4.000) ευρώ για δέκα (10) έως δώδεκα (12) περιπτώσεις κ.ο.κ., σωρευτικά με τα δύο πρόστιμα των υποπερ. γα και γβ.

Σε περίπτωση υποτροπής με την τέλεση της ίδιας παράβασης εντός ενός (1) έτους από την έκδοση της απόφασης επιβολής προστίμου, το ποσό του επιβαλλόμενου προστίμου διπλασιάζεται και σε κάθε επόμενη υποτροπή εντός έτους από την έκδοση κάθε προηγούμενης απόφασης επιβολής προστίμου, το ποσό τριπλασιάζεται.

2.Σε περίπτωση βεβαίωσης σε εισαγωγέα μεταχειρισμένων οχημάτων κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3, ΝΙ, Ν2, Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, περισσότερων της μιας παραβάσεων της παρ. 1, στο πλαίσιο του ίδιου τριμηνιαίου δειγματοληπτικού ελέγχου από την αρμόδια Υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την τήρηση του Μ.Ε.Μ.Ο. του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 (Α’ 51), το συνολικά επιβαλλόμενο πρόστιμο είναι ίσο με το σύνολο των προστίμων για τις επιμέρους παραβάσεις και δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των είκοσι χιλιάδων (20.000) ευρώ.

2.Αν ο εισαγωγέας μεταχειρισμένων οχημάτων κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3, ΝΙ, Ν2, Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3, υποπέσει εκ νέου στις πράξεις ή παραλείψεις των περ. (α) έως (γ) της παρ. 1, εντός πέντε (5) ετών από την τέλεση αυτών, επιβάλλεται νέο πρόστιμο πενταπλάσιο της αξίας του ήδη επιβληθέντος.

Άρθρο 4

Διαδικασία επιβολής προστίμων

1.Η «Αρμόδια Υπηρεσία τήρησης του Μ.Ε.Μ.Ο.», ανά τρεις (3) μήνες από την έναρξη της λειτουργίας του Μ.Ε.Μ.Ο. διενεργεί δειγματοληπτικούς ελέγχους στις καταχωρίσεις αυτού, προκειμένου να επαληθεύει τη γνησιότητα των υποβαλλόμενων στοιχείων στο εν λόγω Μητρώο από τους υπόχρεους εισαγωγείς μεταχειρισμένων οχημάτων και στην περίπτωση που διαπιστώνει φαινόμενα μη καταχώρισης ή εκπρόθεσμης καταχώρισης εντός της προβλεπόμενης στην παρ. 3 του άρθρου 51 του ν. 4784/2021 προθεσμίας ή/και ανακριβούς καταχώρισης στο Μ.Ε.Μ.Ο. των στοιχείων του μεταχειρισμένου οχήματος, επιβάλλει το χρηματικό πρόστιμο του άρθρου 3 της παρούσας στον υπόχρεο προς καταχώριση, ανάλογα με την παράβαση.

2.Στην περίπτωση κατά την οποία τα διαθέσιμα στοιχεία από τη διενέργεια κάθε τριμηνιαίου δειγματοληπτικού ελέγχου για την επαλήθευση των υποβαλλόμενων στοιχείων στο Μ.Ε.Μ.Ο. μεταχειρισμένων οχημάτων κατηγορίας Μ1, Μ2, Μ3, ΝΙ, Ν2, Ν3 και Ο1, Ο2, Ο3 κρίνονται επαρκή για τη θεμελίωση παραβάσεων του άρθρου 3 της παρούσας σε έναν (1) ή περισσότερους από τους εισαγωγείς αυτών, συντάσσεται έκθεση βεβαίωσης παράβασης από το Τμήμα Εποπτείας Αγοράς και Ασφάλειας Προϊόντων της Διεύθυνσης Εποπτείας και Ελέγχου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία υπογράφεται από τον προϊστάμενο της εν λόγω Διεύθυνσης.

3.Η κατά τα ανωτέρω έκθεση βεβαίωσης παράβασης αποστέλλεται στη διεύθυνση της έδρας του εισαγωγέα μεταχειρισμένων οχημάτων των ως άνω κατηγοριών με συνημμένη κλήση σε ακρόαση εντός δέκα (10) ημερών από την επομένη της ημέρας παραλαβής της υπόψη έκθεσης. Ο καθ’ ου επί της έκθεσης βεβαίωσης της παράβασης δύναται να ζητήσει και να λάβει προθεσμία έως είκοσι (20) ημέρες από την επίδοση αυτής για να εκθέσει εγγράφως τις απόψεις του.

4.Μετά την υποβολή των απόψεων του καθ’ ου και εφόσον αυτές κριθούν βάσιμες, διαγράφεται η παράβαση και δεν επιβάλλεται το κατά περίπτωση πρόστιμο.

Στην περίπτωση που οι απόψεις του καθ’ ου δεν κριθούν βάσιμες, ή δεν υποβληθούν, ή υποβληθούν εκπρόθεσμα, απορρίπτονται με αιτιολογημένη απόφαση του προϊσταμένου της Διεύθυνσης Εποπτείας και Ελέγχου, του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και στη συνέχεια εκδίδεται απόφαση του Γενικού Διευθυντή Οχημάτων και Εγκαταστάσεων του εν λόγω Υπουργείου για την επιβολή του προστίμου, με ειδική αιτιολογία και με βάση τη σχετική έκθεση βεβαίωσης παράβασης.

5.Η απόφαση επιβολής του διακριτού, ανά παράβαση, προστίμου του άρθρου 3, αποστέλλεται με συστημένη επιστολή με απόδειξη παραλαβής στην έδρα του εισαγωγέα τέλεσης της παράβασης του εν λόγω άρθρου.

Στην υπόψη απόφαση αναγράφεται και ο έκτου βαθμoύ ανάλυσης κωδικός αναλυτικής οικονομικής ταξινόμησης εσόδων του κρατικού προϋπολογισμού, υπέρ του οποίου αποδίδεται το επιβληθέν πρόστιμο στη ΔΟΥ, το οποίο καλείται να το καταβάλλει ο νόμιμος εκπρόσωπος του καθ’ ου εντός δέκα (10) εργάσιμων ημερών από την παραλαβή της απόφασης επιβολής του.

Άρθρο 5

Διαδικασία είσπραξης προστίμων

1.Τα πρόστιμα επί των παραβάσεων των περ. α’, β’ και γ’ της παρ. 1 του άρθρου 3 καταβάλλονται, εγγράφονται καθ’ ύψος και αποτελούν έσοδο του δημοσίου και εισπράττονται στον ΑΛΕ 1560989001 με την ονομασία «Λοιπά πρόστιμα και χρηματικές ποινές».

2.Τα πρόστιμα της παραπάνω παραγράφου καταβάλλονται μέσω της διαδικασίας του ηλεκτρονικού παράβολου αυτόματης δέσμευσης σύμφωνα με τα οριζόμενα στην υπό στοιχεία ΠΟΛ 1163/2013 «Όροι και διαδικασία είσπραξης – επιστροφής για την εφαρμογή του ηλεκτρονικού παράβολου» (Β’ 1675).

3.Στην περίπτωση που τα επιβληθέντα πρόστιμα δεν καταβληθούν εντός της προθεσμίας της παρ. 5 του άρθρου 4, αυτά εισπράττονται κατά τις διατάξεις του ν.δ. 356/1974, μετά την αποστολή χρηματικού καταλόγου από την «Αρμόδια Υπηρεσία τήρησης του Μ.Ε.Μ.Ο.».

4.Αντίγραφο του παραστατικού καταβολής του προστίμου υποβάλλεται από τον καθ’ ου ή τον νόμιμο εκπρόσωπο αυτού στο Τμήμα Εποπτείας Αγοράς και Ασφάλειας Προϊόντων της Διεύθυνσης Εποπτείας και Ελέγχου του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών εντός δεκαπέντε (15) ημερών από την έκδοσή του.»

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}