Γιώργος Λεχουρίτης(ΙΝΚΑ): Απάτη το καλάθι του νοικοκυριού

 01/02/2023    04 : 34 : 45
λεχουριτης ινκα
62 / 100

Σε φθηνότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας και ψώνια κάθε είδους στους πάγκους των λαϊκών στρέφονται ολοένα και περισσότερα νοικοκυριά για να τα βγάλουν πέρα.

Η ακρίβεια σε όλα τα προϊόντα φαίνεται πως έχει στρέψει το καταναλωτικό κοινό σε φθηνότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας, που βαφτίζονται «μάρκες αλυσίδας», αλλά και σε προϊόντα από τους πάγκους των λαϊκών αγορών, προκειμένου να τα βγάλουν πέρα οικονομικά. Χαρακτηριστικό είναι πως το τελευταίο 10μηνο του χρόνου, παρουσιάζεται ποσοστιαία ανάπτυξη 13,9% στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, χωρίς να έχουν μπει στις μετρήσεις το «καλάθι του νοικοκυριού», αλλά και δίχως τα «νούμερα» της γερμανικής εκπτωτικής αλυσίδας Lidl. Μάλιστα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, το μερίδιό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας φθάνει το 16,1%.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση που έχει καταγραφεί από το 2011

Τι σημαίνει, όμως, αυτό το 16,1% στο μερίδιό των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας; Πρακτικά, σημαίνει ότι από τον Ιανουάριο έως και τον Οκτώβριο της φετινής χρονιάς οι πωλήσεις στην εν λόγω κατηγορία ξεπερνούν τα 850 εκατ. ευρώ δηλαδή περί τα 100 εκατ. ευρώ παραπάνω από πέρσι. Μάλιστα εάν συμπεριληφθούν και τα ποσοστά της Lidl, το ποσοστό των PL (private label=Ιδιωτική ετικέτα) φθάνει στο 23,6%, σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ.

Στους 10 μήνες του 2022 οι συνολικές πωλήσεις των αλυσίδων σούπερ μάρκετ – εξαιρουμένης της Lidl – ανήλθαν στα 6,933 δισ. ευρώ, καταγράφοντας αύξηση 5%, ως αποτέλεσμα της εκτίναξης του πληθωρισμού.

αδωνις

Νέα άνοδος των PL τους επόμενους μήνες
Το ποσοστό αυτό θα είναι, πιθανότατα, αυξημένο τον Νοέμβριο, τόσο γιατί δεν υποχώρησε το κύμα της ακρίβειας, ειδικά στα είδη διατροφής, όπως διαπιστώθηκε από τα προκαταρκτικά στοιχεία της Eurostat, όσο και εξαιτίας του «καλαθιού του νοικοκυριού», που «ξεχείλισε» από προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Χαρακτηριστικό είναι πως στο «καλάθι» των τεσσάρων μεγαλύτερων αλυσίδων σούπερ μάρκετ (σ.σ. από άποψη τζίρου), ήτοι Σκλαβενίτης, ΑΒ Βασιλόπουλος, My Market και Μασούτης, την πέμπτη εβδομάδα εφαρμογής του μέτρου, το ποσοστό των private label προϊόντων κυμαίνεται από 38% έως 58%, ενώ στη Lidl, η οποία αποτελεί μία αλυσίδα που πουλάει κατεξοχήν προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, ο αριθμός των ελάχιστων επώνυμων προϊόντων μειώθηκε ακόμη περισσότερο.

Μπορεί ακόμη να απέχουμε από το ρεκόρ του 2014, που το ποσοστό των προϊόντων με ετικέτα αλυσίδας σούπερ μάρκετ είχε φθάσει στο 19% στις πωλήσεις σε αξία στην οργανωμένη λιανική (στοιχεία της IRI), ωστόσο το γεγονός ότι 3 στους 4 καταναλωτές ξοδεύουν με βάση την τιμή, όπως έδειξε η έρευνα καταναλωτικών τάσεων που πραγματοποίησε το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, σημαίνει ότι η τάση είναι αυξητική.

«Κυνηγοί» προσφορών
5739207Ένα άλλο στοιχείο που παρατηρείται από το καταναλωτικό κοινό, είναι πως έχει μπει σε μία διαδικασία «κυνηγιού» της φθηνότερης τιμής. Δεν είναι λίγοι, πλέον, οι καταναλωτές που γυρίζουν από σούπερ μάρκετ σε σούπερ μάρκετ προκειμένου να βρουν τις καλύτερες προσφορές.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, σχεδόν ένας στους τρεις καταναλωτές είναι «κυνηγός» προσφορών (ποσοστό 29%). Πρόκειται μάλιστα για την υψηλότερη αναλογία που έχει καταγραφεί από την εταιρεία.

Αυξάνονται οι αγορές μεταχειρισμένων
Η κάλυψη αναγκών από φθηνότερα προϊόντα φαίνεται και από την αύξηση των πωλήσεων μεταχειρισμένων ειδών.

Με βάση τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής στο τρίτο τρίμηνο του 2022 το λιανεμπόριο μεταχειρισμένων ειδών σε καταστήματα εμφάνισε τζίρο 4,88 εκατ. ευρώ, έναντι 3,18 εκατ. ευρώ στο αντίστοιχο τρίμηνο του 2021, καταγράφοντας αύξηση 53,3%.

Άλλωστε σύμφωνα με τη μελέτη προοπτικής «Το οικοσύστημα λιανικής της ΕΕ του μέλλοντος – ένα όραμα για το 2040», που χρηματοδοτήθηκε από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η άνοδος των μεριδίων αγοράς για μεταχειρισμένα προϊόντα, ειδικά στη μόδα, θεωρείται δεδομένη.

Δεν είναι τυχαίο μάλιστα, πως ντεμπούτο στον κλάδο των μεταχειρισμένων ρούχων κάνουν και τα καταστήματα Zara, με την δημοφιλή ισπανική μάρκα να προσφέρει υπηρεσίες επισκευής, μεταπώλησης και δωρεών.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}