Και πληρώνουμε χρυσό το ρεύμα-αέριο και έρχεται ρήτρα αποζημίωσης 400.000.000€ στους Ρώσους!

 23/02/2024    08 : 37 : 37
putin angry
67 / 100

Οι σκληροί Ρώσοι που απειλούν με 400 εκατ. τη ΔΕΠΑ Εμπορίας

Με ρήτρες που φτάνουν ή μπορεί να ξεπερνούν τα 400 εκατομμύρια ευρώ βρίσκεται αντιμέτωπη η ΔΕΠΑ Εμπορίας για τις εισαγωγές ρωσικού αερίου στην Ελλάδα. Πρόκειται για το πέναλτι (ρήτρα take or pay) που καλείται να πληρώσει η εταιρεία για το φυσικό αέριο της Gazprom τα έτη 2022 και 2023 που δεν κατανάλωσε εξαιτίας κυρίως της μείωσης της κατανάλωσης, η οποία από τις αρχές του έτους υπολογίζεται σε πάνω από 15%, συνεχίζοντας την περσινή πτωτική πορεία που έφτασε το 19%.

Η ΔΕΠΑ Εμπορίας φαίνεται ότι μέχρι σήμερα κρατούσε επτασφράγιστο μυστικό ότι είναι σε διαπραγματεύσεις με τους Ρώσους για να διευθετήσουν τις μεταξύ τους εμπορικές διαφωνίες που κινδυνεύουν να τινάξουν στον αέρα τον ισολογισμό της εταιρείας (μετά την υπόθεση με τα ELFE). Το θέμα αποκάλυψε η απαίτηση της βουλγαρικής κυβέρνησης να επιβάλλει δασμό στο ρωσικό φυσικό αέριο που μεταφέρεται τράνζιτ από τη Βουλγαρία, θέμα το οποίο επηρεάζει χώρες όπως η Σερβία, η Ουγγαρία αλλά και η Ελλάδα.

Ο υπουργός ΠΕΝ Θεόδωρος Σκυλακάκης παραδέχτηκε τις προηγούμενες μέρες ότι αποτελεί ένα σύνθετο θέμα η συμφωνία με τους Ρώσους, που είναι αντικείμενο διαβουλεύσεων. Δεν έκρυψε όμως και την ανησυχία του για το γεγονός ότι παρά τη δραστική μείωση του μεριδίου του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη, στην Ελλάδα παραμένει πολύ μεγάλο φτάνοντας το 40%, όταν όλη η ΕΕ πασχίζει να απαγκιστρωθεί από τους Ρώσους.
Διαιτησία;

Η διαπραγμάτευση με την Gazprom έχει πολλά αγκάθια αφού η ελληνική πλευρά κάνει λόγο για αθέτηση συμβατικών υποχρεώσεων για την προμήθεια των 2 δισ. κυβικών μέτρων αερίου σε ετήσια βάση έως το 2026. Εάν δεν υπάρξει συμφωνία, τότε η διαμάχη θα χρειαστεί να μεταφερθεί στη διαιτησία, εξέλιξη που θεωρείται και η πιο πιθανή καθώς η Ελλάδα έχει κόψει τους ισχυρούς δεσμούς και τις διπλωματικές σχέσεις με τη Ρωσία μετά την επίθεση στην Ουκρανία.

Υπενθυμίζεται ότι οι δύο πλευρές είχαν έρθει ξανά σε μετωπική το Φθινόπωρο του 2021 όταν η Gazprom, βλέποντας την εκτίναξη της τιμής του φυσικού αερίου, είχε ζητήσει από τη ΔΕΠΑ Εμπορίας αναπροσαρμογή του μοντέλου τιμολόγησης ώστε να είναι βασισμένο αποκλειστικά στον δείκτη TTF (ολλανδικός κόμβος συναλλαγών που είναι η βάση τιμολόγησης για όλη την ΕΕ) έναντι ενός υβριδικού μοντέλου (hub TTF και Oil Index). Κάτι τέτοιο όμως θα οδηγούσε σε σημαντική επιβάρυνση του κόστους προμήθειας, με δεδομένο το άλμα του καυσίμου. Η επίλυση του ζητήματος απαιτούσε λεπτούς πολιτικούς χειρισμούς.

Το θέμα είχε βρεθεί τότε στην ατζέντα της συνάντησης του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τον Ρώσο Πρόεδρο Βλαντίμιρ Πούτιν στο Σότσι, στις αρχές Δεκεμβρίου του 2021. Είχε προηγηθεί η επίσκεψη του τέως υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κώστα Σκρέκα στην Αγία Πετρούπολη και η συνάντησή του με τον επικεφαλής της Gazprom Αλεξέι Μίλερ. Τον Ιανουάριο του 2022 είχε ανακοινωθεί ότι η φόρμουλα τιμολόγησης θα καθορίζεται κατά 80% από τον δείκτη TTF (βάσει των τιμών των spot φορτίων φυσικού αερίου στο hub της Ολλανδίας) και κατά 20% από τον δείκτη πετρελαίου (oil indexed).

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}