Η «Μάχη της Κρήτης» για τα σχεδόν 2 δις του ΒΟΑΚ

 24/02/2024    06 : 56 : 01
μυτιληναιος περιστερης
72 / 100

Σε πεδίο αντιπαράθεσης των δύο μεγάλων κατασκευαστικών Ομίλων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με τη Mytilineos, εξελίσσεται η διεκδίκηση της μεγαλύτερης υπό δημοπράτηση οδικής παραχώρησης στη χώρα μας στην Κρήτη.

Οι δύο εταιρείες είναι έτοιμες να «διασταυρώσουν τα ξίφη τους» για τον ΒΟΑΚ και συγκεκριμένα για την παραχώρηση του οδικού άξονα Χανιά-Ηράκλειο, αξίας 1,75 δισ. ευρώ.

Από το mononews.gr

Στη διεκδίκηση εμφανίζεται, σύμφωνα με πληροφορίες, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να είναι το φαβορί, έχοντας, όμως, απέναντι της την κοινοπραξία του Ομίλου Mytilineos με τη θυγατρική της Ελλάκτωρ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η οποία αποτελεί έναν ισχυρό πόλο.

Η «έκβαση της μονομαχίας» μεταξύ των δύο «γιγάντων» του ελληνικού επιχειρείν είναι αμφίρροπη, καθώς ο καθένας διαθέτει στη «φαρέτρα» του ισχυρά όπλα.

Επιπροσθέτως, το έργο χαρακτηρίζεται υψηλής στρατηγικής σημασίας, επομένως δεν θα μπορούσε να αφήσει αδιάφορη την Κυβέρνηση και το Μέγαρο Μαξίμου, το οποίο επιθυμεί να προχωρήσει ταχύτατα.

Στα «δυνατά χαρτιά» της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ περιλαμβάνεται η εγνωσμένη εμπειρία που διαθέτει στη διεκδίκηση μεγάλων οδικών έργων και παραχωρήσεων, όπως φάνηκε και από την επικράτηση στον διαγωνισμό της 25ετούς παραχώρησης της Αττικής Οδού με το τίμημα-ρεκόρ των 3,27 δισ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, η Mytilineos μπορεί να μην διαθέτει ανάλογη εμπειρία σε παραχωρήσεις, αλλά κατάφερε να «διαβάσει» καλά τον διαγωνισμό της Αττικής Οδού, για τον οποίο έχασε οριακά το δικαίωμα να υποβάλει βελτιωτική προσφορά, καθώς έδωσε μαζί με τη γαλλική Vinci το δεύτερο καλύτερο τίμημα.

Η εξέλιξη αυτή είχε ως αποτέλεσμα η κοινοπραξία της Mytilineos να προσφύγει τόσο στην Ενιαία Αρχή Δημοσίων Συμβάσεων (ΕΑΔΗΣΥ), αλλά και στο ΣτΕ με το διαγωνισμό για την Αττική Οδό να έχει «βραχυκυκλώσει» προς το παρόν.

«Βραχυκύκλωμα» στον διαγωνισμό
Το αποτέλεσμα πάντως είναι ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του ΒΟΑΚ να βρίσκεται σε διελκυστίνδα, καθώς οι προσφορές από τους τρεις μνηστήρες (σ.σ. Το τρίτο σχήμα είναι η κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Meridiam-Egis) έχουν μεν υποβληθεί από τις αρχές του περασμένου Μαΐου, αλλά έως και σήμερα δεν έχουν ανοίξει καν οι τεχνικοί φάκελοι.

Το παραπάνω μεταφράζεται σε καθυστερήσεις για τον διαγωνισμό, ο οποίος σύμφωνα με τα όσα είχαν εξαγγείλει οι προηγούμενες διοικήσεις του υπουργείου Υποδομών, θα έπρεπε να είχε ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος έτους.

Επιπλέον, σύμφωνα με τους κατασκευαστές, εμφανίζονται και άλλα προβλήματα, όπως η έλλειψη εργατικού προσωπικού και ο προϋπολογισμός του συγκεκριμένου έργου.

Σε οποιαδήποτε περίπτωση η κυβέρνηση επιδιώκει αυτό το έργο πνοής για την Κρήτη να κατασκευαστεί και για αυτό τον λόγο φαίνεται πως αναζητά μία συμβιβαστική λύση.

Μάλιστα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης έχει συναντήσει ξεχωριστά τους κ. Περιστέρη και Μυτιληναίο προ εβδομάδων στο Μέγαρο Μαξίμου για αυτό το θέμα. Συνάντησε όμως αντικρουόμενες απόψεις και μέχρι στιγμής δεν έχει βρεθεί η χρυσή τομή.

Λέγεται ότι υπάρχει η πρόταση οι δυο μονομάχοι να αναλάβουν από κοινού το έργο, αλλά ένας εκ των δύο δεν αποδέχεται την πρόταση.

Γιατί ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και Mytilneos μάχονται για τον ΒΟΑΚ
Η ισχυρή, όπως φαίνεται και από τις εξελίξεις, σύγκρουση μεταξύ των δύο ομίλων οφείλεται κατά κύριο λόγο στο ότι οι παραχωρήσεις και δη οι οδικές μπορούν να αποτελέσουν έναν σημαντικό και σταθερό χρηματοδότη σε βάθος δεκαετιών.

Τούτο το γνωρίζει πολύ καλά η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία διαχειρίζεται πλήρως τις παραχωρήσεις της Κεντρικής και της Νέας Οδού μέσω των ομώνυμων θυγατρικών της, ενώ συμμετέχει και κατά 17% στην Ολυμπία Οδό.

Έτσι, αν επικρατήσει τελικώς και στον ΒΟΑΚ, η εισηγμένη θα έχει επιτύχει να «περικυκλώσει» τη Μεγαλόνησο με τα έργα που έχει αναλάβει, καθώς υλοποιεί το αεροδρόμιο στο Καστέλι, ενώ κατασκευάζει ως ηγέτης της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-ΑΚΤΩΡ- Intrakat και το ΣΔΙΤ Χερσόνησος-Νεάπολη αξίας 360 εκατ. ευρώ που αφορά το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ.

Στην ουσία δηλαδή η Κρήτη θα έχει μετατραπεί σε ένα τεράστιο εργοτάξιο για την εταιρεία δημιουργώντας σημαντικές οικονομίες κλίμακος.

Από την άλλη πλευρά ο Όμιλος Mytilineos, που έχει δημιουργήσει εδώ και ένα χρόνο μια ξεχωριστή θυγατρική (Μ Παραχωρήσεων) και όπως φάνηκε και με την Αττική Οδό συμπράττει με ομίλους που έχουν εμπειρία δεκαετιών στη διεκδίκηση και τη διαχείριση οδικών αξόνων, ενώ δε διστάζει να «ταρακουνήσει» τα νερά με ενστάσεις και προσφυγές, εάν κρίνει ότι είναι πολύ κοντά στο να «κλειδώσει» τα έργα.

Με αυτό το σκεπτικό η Mytilineos δημιούργησε μία ισχυρή συμμαχία με την ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η οποία είναι θυγατρική του Ομίλου Ελλάκτωρ και γνωρίζει πολύ καλά τα δεδομένα στις οδικές παραχωρήσεις, καθώς συμμετέχει στην Ολυμπία Οδό, τον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου και τη Γέφυρα Α.Ε.

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ισχυρός άσσος στο μανίκι της κοινοπραξίας θα είναι ο συνδυασμός δύο κατασκευαστικών εταιρειών, καθώς το Ηράκλειο-Χανιά προϋποθέτει και την κατασκευή του οδικού άξονα και όχι μόνο της συντήρηση και τη λειτουργία του.

Υπενθυμίζεται ότι μαζί με τη Μ Παραχωρήσεις, η Mytilineos έχει ιδρύσει και τη κατασκευαστική ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, ενώ η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις ύστερα από την ολοκλήρωση της συμφωνίας πώλησης της ΑΚΤΩΡ θα μπορεί να καλεί την Intrakat για να αναλάβει την κατασκευή έργων για λογαριασμών της.

Το έργο και τα σκιώδη διόδια
Το Χανιά-Ηράκλειο, που περιλαμβάνει και την προαίρεση Κίσσαμος-Χανιά, αποτελεί το μεγαλύτερο και ακριβότερο τμήμα του ΒΟΑΚ και ίσως το τελευταίο οδικό έργο που χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Στα βασικά χαρακτηριστικά του, προβλέπεται, μεταξύ άλλων:

– Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ (εάν λάβουμε υπόψη και την επέκταση Κίσσαμος-Χανιά) και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150 χλμ.

– 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ

– 26 σήραγγες

– 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος

– 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.

Η διάρκειά του έχει υπολογιστεί στα 30 έτη και τα τέσσερα πρώτα αφορούν την κατασκευή του. Επομένως, εφόσον η σύμβαση υπογραφεί εντός του 2024, τότε ο οδικός άξονας θα παραδοθεί στην κυκλοφορία το 2028.

Σημειώνεται ότι η προσφορά εκτός από το κόστος για την κατασκευή του οδικού άξονα αφορά και την τιμή των διοδίων για τα υπόλοιπα 26 έτη της παραχώρησης.

Υπενθυμίζεται, ότι το υπουργείο Υποδομών θα εφαρμόσει τη μέθοδο των «σκιωδών» διοδίων.

Βάσει αυτής, η χρέωση των διοδίων θα γίνεται χιλιομετρικά (σ.σ. στα 0.067 ευρώ/χλμ) και το υπουργείο θα καλύπτει μέσω κρατικής επιχορήγησης τη διαφορά μεταξύ της τιμής που θα προτείνει το κάθε σχήμα, ώστε να του «βγαίνει» το χρηματοδοτικό μοντέλο για να μπορεί να ανταπεξέλθει στα δάνεια που θα έχει αναλάβει ώστε να χρηματοδοτήσει το έργο.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}