Ζημιά 35.000.000€ στο Δημόσιο από την στήριξη στην Aegean

 24/02/2024    06 : 08 : 36
aegean
72 / 100

Με ζημιά σχεδόν 35 εκατ. ευρώ βγαίνει το Ελληνικό Δημόσιο από την υλοποίηση του σχεδίου κρατικής ενίσχυσης της Aegean, προκειμένου να ξεπεράσει τις συνέπειες της πανδημίας covid-19. Από τα 120 εκατ. ευρώ που παρείχε το Δημόσιο στην κορυφαία αεροπορική εταιρεία της χώρας ως χορηγία για να αντιμετωπίσει τις ζημιές που προκλήθηκαν από τα έκτακτα μέτρα για την πανδημία, θα πάρει πίσω μόνο τα 85,4 εκατ. ευρώ.

Το σχήμα κρατικής ενίσχυσης που είχε εγκριθεί από την Κομισιόν για την Aegean ήταν μια κεφαλαιακή ενίσχυση, που όμως είχε ιδιαίτερα χαρακτηριστικά. Δεν πήρε τη μορφή συμμετοχής στο μετοχικό κεφαλαίο της Aegean, η οποία θα είχε οδηγήσει σε μερική κρατικοποίησή της, κάτι που συνέβη σε άλλες χώρες την περίοδο της πανδημίας -στην Ελλάδα, μετά την τραυματική εμπειρία της Ολυμπιακής, η έννοια της κρατικοποίησης αερομεταφορέα δεν είναι ιδιαίτερα ελκυστική για τους πολιτικούς, ενώ την αντίθεσή του είχε εκφράσει κατηγορηματικά ο Ευτύχης Βασιλάκης.

Με βάση τον ειδικό κανονισμό για τις κρατικές ενισχύσεις, η ελληνική κυβέρνηση ζήτησε από την Επιτροπή να εγκρίνει μια δωρεά 120 εκατ. ευρώ προς την Aegean για την κάλυψη των ζημιών που υπέστη από τους περιορισμούς που επιβλήθηκαν στις αερομεταφορές. Για την ενεργοποίηση αυτής της ενίσχυσης, που επέτρεψε να καλυφθούν οι τεράστιες απώλειες κεφαλαίου της εταιρείας, χρειάσθηκε πρώτα να καλύψουν οι ιδιώτες μέτοχοι μια αύξηση κεφαλαίου κατά 60 εκατ. ευρώ.

Το σχήμα που εφαρμόσθηκε θα μπορούσε, θεωρητικά, να οδηγήσει στην πλήρη επιστροφή των 120 εκατ. ευρώ από την Aegean στο Δημόσιο: είχε προβλεφθεί ότι το κράτος θα μπορούσε μέχρι το 2026 να ασκήσει δικαίωμα προαίρεσης για να πάρει 10,37 εκατ. μετοχές (10,3% του μετοχικού κεφαλαίου της Aegean) στην ίδια, χαμηλή τιμή των 3,2 ευρώ που τις αγόρασαν οι ιδιώτες μέτοχοι μέσω της ΑΜΚ.

Για να αποφύγει αυτή την κρατική συμμετοχή, δόθηκε στην Aegean το δικαίωμα, εφόσον το Δημόσιο ασκούσε αυτό το warrant, να αγοράσει η ίδια τις μετοχές στη μέση χρηματιστηριακή τιμή του αμέσως προηγούμενου εξαμήνου, μείον τα 3,2 ευρώ που αντιστοιχούν στην τιμή της αύξησης κεφαλαίου.

Η κυβέρνηση θα μπορούσε, αν δεν βιαζόταν να ασκήσει τώρα τα warrants, να περίμενε μέχρι να έφθανε η τιμή της μετοχής σε τέτοιο επίπεδο, ώστε να έπαιρνε πίσω το σύνολο των 120 εκατ. ευρώ που είχε χορηγήσει στην Aegean. Δεδομένου ότι η τιμή της μετοχής έχει ήδη υπερδιπλασιασθεί φέτος, ενώ η πορεία της οικονομίας και του τουρισμού δικαιολογούν πολύ καλές επιδόσεις της Aegen και το 2024, η κυβέρνηση θα μπορούσε να είχε προεξοφλήσει ότι η δυναμική ανόδου της μετοχής θα διατηρείτο και τον επόμενο χρόνο, ώστε να λάμβανε πολύ περισσότερα κεφάλαια από την Aegean.

Είναι χαρακτηριστικό ότι η μέση τιμή 6μήνου που «κλειδώνει», όπως ανακοίνωσε η Aegean, για να υπολογισθεί το ποσό που θα επιστραφεί στο Δημόσιο, είναι 11,43 ευρώ (από αυτό αφαιρούνται 3,2 ευρώ για υπολογισθεί τι θα πληρώσει η Aegean). Αν το Δημόσιο έδειχνε… υπομονετική διάθεση και περίμενε να αυξηθεί 22% η τιμή της μετοχής, στα 14 ευρώ, θα λάμβανε σχεδόν 112 εκατ. ευρώ, περιορίζοντας σε μονοψήφιο ποσό εκατομμυρίων τη ζημιά του. Αν είχε λίγο μεγαλύτερη υπομονή, μέχρι να ανέβαινε η μετοχή στα 15 ευρώ, μια άνοδος κατά 31% που φαίνεται ρεαλιστική, θα λάμβανε περισσότερα από 122 εκατ. ευρώ, δηλαδή θα έβγαινε με κέρδος!

Από την πλευρά της κυβέρνησης δεν έχει εξηγηθεί μέχρι στιγμής ποιος λόγος επέβαλε να κινηθεί βεβιασμένα για την άσκηση των δικαιωμάτων προαίρεσης, παρά το γεγονός ότι όλα δείχνουν πως θα μπορούσε να το μεταθέσει στο όχι πολύ μακρινό μέλλον για να ελαχιστοποιήσει τις απώλειες των φορολογουμένων από τη στήριξη της Aegean. Για τους ιδιώτες μετόχους της Aegean, πάντως, η βιασύνη του Δημοσίου είναι ευνοϊκή, γι’ αυτό και σήμερα η μετοχή του αερομεταφορέα σημειώνει σημαντική άνοδο.

Την ίδια ώρα που ζημιώνουν το δημόσιο εκατομμύρια ευρώ, η Aegean…

Aegean: Στα €37,1 εκατ. τα κέρδη μετά από φόρους το α’ εξάμηνο, άλμα 51% στα έσοδα

Αύξηση 37% στον ενοποιημένο κύκλο εργασιών του δευτέρου τριμήνου ανακοίνωσε η AEGEAN συγκριτικά με το δεύτερο τρίμηνο του 2022, φτάνοντας τα €449,1 εκατ.

Την ίδια στιγμή, τα Κέρδη προ φόρων διαμορφώθηκαν σε €67,3 εκατ. και τα Κέρδη μετά από φόρους σε €51,5 εκατ. από Κέρδη μετά από φόρους €10,8 εκατ. το δεύτερο τρίμηνο του 2022.

Αντίστοιχα στο επίπεδο του α’ εξαμήνου, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών σημείωσε άλμα 51% και ανήλθε σε €678,1 εκατ.

Τα κέρδη προ φόρων για την ίδια περίοδο διαμορφώθηκαν σε €48,7 εκατ. έναντι ζημιών προ φόρων €30,6 εκατ. το αντίστοιχο εξάμηνο του 2022, ενώ τα κέρδη μετά από φόρους διαμορφώθηκαν σε €37,1 εκατ. από ζημίες μετά από φόρους €27,7 εκατ.

Όπως αναφέρει η εταιρεία σε σχετική ανακοίνωση, η προσφερόμενη χωρητικότητα, με την σημαντική ενίσχυση του δικτύου κατά το δεύτερο τρίμηνο, αυξήθηκε κατά 22%, φέρνοντας ακόμη μεγαλύτερη αύξηση κατά 28% στην επιβατική κίνηση, η οποία ανήλθε σε 4,1 εκατ. επιβάτες από 3,2 εκατ. επιβάτες το αντίστοιχο τρίμηνο του 2022.

Ο συντελεστής πληρότητας βελτιώθηκε σε 82,6% από 79,2% στο δεύτερο τρίμηνο του 2022. Η διεύρυνση της δραστηριότητας της AEGEAN με 16 νέα δρομολόγια στο εξωτερικό, αλλά και κυρίως η ενίσχυση των συχνοτήτων σε προορισμούς της Ιταλίας, Ισπανίας, Γερμανίας, Σκανδιναβίας, Ισραήλ, Αιγύπτου και Σαουδικής Αραβίας, αγορές στις οποίες ανέκαμψε σημαντικά η ζήτηση, συνέβαλαν στο ιδιαίτερα θετικό αποτέλεσμα.

Η ισχυρή δυναμική της ζήτησης κατά το δεύτερο τρίμηνο, η ανάπτυξη του δικτύου και η συνεχιζόμενη επένδυση σε νέα αεροσκάφη συνέβαλλαν ώστε ο Όμιλος να μεταφέρει 6,7 εκατ. επιβάτες το πρώτο εξάμηνο του 2023, 42% περισσότερους σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2022, προσφέροντας συνολικά 8,2 εκατ. θέσεις, 28% περισσότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

………………..

Η αύξηση επιβατών στην Aegean δείχνει κέρδη από 160 έως και πάνω από 200 εκ ευρώ για το 2023

Οι επιδόσεις τρίτου τριμήνου της Aegean στο σκέλος της επιβατικής κίνησης και της πληρότητας όπως ανακοινώθηκαν με αφορμή την παρουσίαση του χειμερινού προγράμματος δρομολογίων της εταιρίας ανεβάζουν τον πήχη των προσδοκιών κερδοφορίας για τη φετινή χρόνια παρά τη συγκρατημένη προσέγγιση από την ίδια την εταιρία.

Με την παρουσίαση των αποτελεσμάτων εξαμήνου ο Πρόεδρος της Aegean είχε αναφέρει ότι παρά το γεγονός ότι απομένουν είκοσι περίπου ημέρες έως το κλείσιμο του τριμήνου ο τζίρος θα είναι ανάλογος με τον περυσινό.

Από ό,τι φαίνεται όμως το ανάλογος δεν σημαίνει ότι θα είναι ο ίδιος και με τα στοιχεία που ανακοινώθηκαν προχθές δείχνει ότι θα είναι υψηλότερος.

Και αυτό διότι μεταφέρθηκαν, 5,3 εκατ. επιβάτες με αύξηση, τόσο στην επιβατική κίνηση εσωτερικού κατά 17 %, όσο και στην επιβατική κίνηση εξωτερικού κατά 18%.

Η πληρότητα σε σχέση με πέρυσι (τρίτο τρίμηνο) ενισχύθηκε κατά 2 μονάδες βάσης στο 86% γεγονός που επηρεάζει θετικά και το καθαρό αποτέλεσμα.

Ένα καθαρό αποτέλεσμα που θα επηρεαστεί θετικά από την αποπληρωμή δανείων λόγω περιορισμού των χρηματοοικονομικών εξόδων αλλά και θεωρητικά αρνητικά από την αύξηση της τιμής των καυσίμων τον Σεπτέμβριο. Ανασχετικά στην κερδοφορία θα δράσει και η καθυστέρηση παράδοσης των νέων αεροπλάνων τα οποία καταναλώνουν λιγότερα καύσιμα. Από την άλλη πλευρά σε συγκρίσιμη βάση τριμήνου στο φετινό τρίτο τρίμηνο η μέση τιμή του πετρελαίου ήταν χαμηλότερη σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα εκτιμάται ότι η Aegean θα επιτύχει αισθητά υψηλότερη κερδοφορία σε σχέση με πέρυσι που ήταν στο τρίτο τρίμηνο ήταν 135 εκ ευρώ και η πιθανότητα υπέρβασης των 150 εκ ευρώ καθαρής κερδοφορίας είναι ιδιαίτερα υψηλή γεγονός που θα εκτινάξει τα κέρδη εξαμήνου στα επίπεδα των 190 εκ ευρώ καθιστώντας εφικτό το στόχο των κερδών της τάξεως των 200 εκ ευρώ στο τέλος της χρήσης εκτός συγκλονιστικού απροόπτου.

Ακόμα και αν υποτεθεί ότι δεν επιτυγχάνεται το θετικό σενάριο στη χειρότερη των περιπτώσεων η Aegean θα έχει κερδοφορία μεταξύ 160 και 170 εκ ευρώ. αυτό πρακτικά σημαίνει ότι η εταιρία με τρέχουσα κεφαλαιοποίηση 1,17 δις ευρώ έχει μονοψήφιο πολλαπλασιαστή κερδών χρήσης 2023 κατ ανώτερο στα επίπεδα του 7,3 γεγονός που την καθιστά ως μια από τις πιο ελκυστικές μετοχές υψηλής κεφαλαιοποίησης του ΧΑ αν συγκριθεί με άλλες εταιρίες του δείκτη FTSE 25.

………………………………………..

Αegean: «Δωράκι» με υπογραφή Κωστή Χατζηδάκη

Δεν ήταν τυχαία η χθεσινή άνοδος στη μετοχή (κλείσιμο στα 11,36 ευρώ με κέρδη 4,99%). Η εταιρεία θα πληρώσει 85,4 εκατ. ευρώ (σ.σ. 11,43 ευρώ ανά μετοχή μείον την τιμή εξάσκησης), για τα 120 εκατ. ευρώ που πήρε το 2021, ως κρατική ενίσχυση. Το καθαρό όφελος είναι περίπου 35 εκατ. ευρώ, συν τους τόκους που θα πλήρωνε στην προηγούμενη τριετία για ένα δάνειο με κρατική εγγύηση, ενώ τη ζημιά του δημοσίου την πληρώνει ο φορολογούμενος.

Έπρεπε να πάρει την ενίσχυση η εταιρεία λόγω της Covid; Ουδείς θα μπορούσε να απαντήσει αρνητικά. Το έκαναν και πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες; Ασφαλώς και το έκαναν.

Ποια είναι η διαφορά; Ότι το Δημόσιο αποφάσισε να μετατρέψει τα warrants πριν ανακτήσει όλο το ποσό που έδωσε, ενώ σύμφωνα με τις χρηματιστηριακές προσδοκίες και πληθώρα αναλύσεων με τιμές-στόχο από 14 έως 16,3 ευρώ, η Αegean έχει πολύ καλές προοπτικές για το προσεχές μέλλον. Αλλά και το δημόσιο -βάσει της συμφωνίας- τη δυνατότητα να περιμένει μέχρι το 2026, αντί να εξασκήσει μέσα στο πρώτο 4μηνο!

Το γερμανικό δημόσιο στήριξε πολύ γερά, με έξι δισεκατομμύρια ευρώ, τη Lufthansa. Τα χρήματα όμως αποπληρώθηκαν μέχρι δεκάρας, όπου απαιτείτο με τους τόκους τους. Κι από τις μετοχές της, το κράτος έβγαλε κέρδος 760 εκατ. ευρώ, με τοποθέτηση… 306 εκατ. ευρώ.

Προφανώς οι Γερμανοί όχι μόνο κάνουν καλύτερες συμφωνίες, αλλά προσέχουν και να τις υλοποιήσουν με τον τρόπο που είναι βέλτιστος για τα συμφέροντα των φορολογουμένων. Ενώ στην ψωροκώσταινα, κρατική ενίσχυση φαίνεται να σημαίνει απαραιτήτως κρατική… χασούρα!

Χωρίς εξαίρεση.

χατζηδακης

 Σε παλαιότερο σχόλιο, τον περασμένο Ιούλιο, είχαμε γράψει: «Tο ερώτημα, με δεδομένο ότι το δημόσιο έχει δικαίωμα να εξασκήσει τα warrants μέχρι και τον Ιούλιο του 2026, ενώ ακόμη δεν έχει κάνει break even σε σχέση με τη στήριξη που προσέφερε στην εταιρεία, είναι πώς ακριβώς θα δικαιολογηθεί τέτοια συμφωνία από εκείνους που θα την υπογράψουν για λογαριασμό του δημοσίου».

Η απορία μας… λύθηκε.

Η απόφαση, όπως προκύπτει από την αμήχανη ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας, εμπίπτει στην αρμοδιότητα -και άρα έχει την υπογραφή- του Κωστή Χατζηδάκη (φωτ.). Ελήφθη δε η απόφαση χωρίς να αναφέρεται οποιαδήποτε αιτιολόγηση, γι’ αυτό και την χαρακτηρίζουμε ως «δωράκι».

Ούτε για «αιτιολογημένη γνώμη» κάποιου οίκου σε ρόλο συμβούλου διαβάσαμε ούτε για αποτίμηση. Τίποτα απολύτως. Ούτε καν το ύψος της ενίσχυσης (120 εκατ. ευρώ) δεν έβαλαν στην ανακοίνωση, παρά μόνον ότι «το όφελος για το Δημόσιο αναμένεται να ανέλθει στα 85 εκατ. ευρώ περίπου»! Που σημαίνει ότι η απόφαση είναι καθαρά πολιτική, χωρίς οποιαδήποτε επίφαση «επενδυτικής» αξιολόγησης. Με ό,τι σημαίνει αυτό.

Ανεπισήμως βέβαια, σιγοψιθυρίζεται από κάποιους, ως αιτιολογία, ότι υπάρχει ο κίνδυνος με όσα συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή να υπάρξουν περαιτέρω αρνητικές επιπτώσεις στη μετοχή, που έχει χάσει σημαντικό ποσοστό από τα υψηλά του 2023. Έτσι όμως εντελώς «μπακάλικα», όταν υπάρχει επενδυτικός ορίζοντας έως και τρία χρόνια αργότερα, δεν μας καλύπτει καθόλου.

ΥΓ: Τα 120 εκατ. ευρώ δεν ήταν δάνειο για να επιστραφεί, ορθώς έχει επισημάνει ο Ευτύχης Βασιλάκης. Έναντι όμως αυτής της «παροχής», πήρε ως αντάλλαγμα το δημόσιο τα warrants. Και η σύγκριση του τι έδωσε το δημόσιο, του τι παίρνει και του τι θα μπορούσε να πάρει χωρίς να «βιαστεί», δεν αναιρείται.

Οταν ρωτήσαμε πηγές του ΥΠΕΘΟ τους λόγους για τους οποίους αποφασίστηκε να γίνει τώρα η κίνηση, δεν γίναμε σοφότεροι, καθώς η απάντηση που λάβαμε είναι σαν να συγκρίνουμε μήλα με… πορτοκάλια.

Αναφέρθηκαν στην επιστρεπτέα προκαταβολή που δόθηκε σε χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επαγγελματίες, η οποία έφτασε τα 8,2 δισ., εκ των οποίων βεβαιώθηκε για επιστροφή μόλις το ένα τρίτο του ποσού. Υπήρξαν, επίσης, χρηματοδοτήσεις από τις περιφέρειες ύψους 900 εκατ. ευρώ, για τις οποίες δεν ζητήθηκαν χρήματα πίσω. Υπό αυτό το πρίσμα, στόχος ήταν η στήριξη και όχι το κέρδος για το δημόσιο.

Οπότε τα warrants τι τα θέλαμε; ρωτάμε εμείς. Υποθέτουμε άλλωστε ότι επιστρεπτέες προκαταβολές που μετατράπηκαν σε μη επιστρεπτέες δικαιούνταν και η Aegean.

ΠΗΓΗ

ΠΗΓΗ

ΠΗΓΗ

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}