Εκτόξευση τιμών: Κόβουν και το γάλα οι Έλληνες

 26/01/2023    11 : 38 : 38
synthetic milk
68 / 100

H κατανάλωση των γαλακτοκομικών προϊόντων συνεχίζει να έχει πτωτική τάση, ενώ παράλληλα οι τιμές τους συνεχίζουν να αυξάνονται. Τα στοιχεία της IRI που αφορούν στην εξέλιξη του κλάδου τον περασμένο Οκτώβριο είναι αποκαλυπτικά του αδιεξόδου στο οποίο βρίσκεται –ο οποίος στη γενικότερη τάση της αγοράς παρεμπιπτόντως κινήθηκε σε θετικό έδαφος στη διάρκεια των τριών πρώτων εβδομάδων και αρνητικά την τέταρτη εβδομάδα, κάτι που προοιωνίζεται την τάση του τελευταίου διμήνου του έτους.

Μιλώντας μάλιστα προς το BD, ο κ. Χρήστος Αποστολόπουλος, πρόεδρος του ΣΕΒΓΑΠ, εκφράζει την ελπίδα πως το 2023 οι τιμές αφού αρχικά σταθεροποιηθούν, θα αρχίσουν να αποκλιμακώνονται –λέει χαρακτηριστικά πως «δεν μπορούν να συνεχιστούν αυτές τιμές», εννοώντας τόσο τις λιανικές όσο και τις τιμές παραγωγού. Ο κ. Αποστολόπουλος επισημαίνει ακόμη πως, ενώ η φέτα συνεχίζει τις εντυπωσιακές της επιδόσεις στη διεθνή αγορά, αντιθέτως φαίνεται πως σύντομα θα υπάρξει πρόβλημα με το γιαούρτι, δεδομένου ότι, ενώ μέχρι τώρα είχε σταθερά υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης στον εξαγωγικό τομέα, πλέον εμφανίζει τάσεις σταθεροποίησης, που δεν είναι καλή εξέλιξη.

Πάντως στη διάρκεια του Οκτωβρίου από την γενικότερη εξέλιξη του γαλακτοκομικού κλάδου, η συνολική κατηγορία του λευκού γάλακτος εμφανίζει πτώση στην κατανάλωση κατά 5,4% έναντι 5,3% τον Σεπτέμβριο, αλλά οι πωλήσεις είναι αυξημένες κατά 4,8% έναντι 3,5% τον προηγούμενο μήνα. Είναι προφανείς οι ανατιμήσεις και η πληθωριστική αύξηση του τζίρου.

Από τις επιμέρους κατηγορίες τη μεγαλύτερη πίεση συνεχίζει να υφίσταται η υποκατηγορία του παστεριωμένου γάλακτος (φρέσκο) η οποία χάνει 6,3% σε όγκο και εμφανίζεται ελαφρώς βελτιωμένη έναντι του Σεπτεμβρίου που ήταν 6,5%. Αντιθέτως η αξία των πωλήσεων είναι αυξημένη κατά 2,3% έναντι 0,9% τον προηγούμενο μήνα. Σε ρυθμό πτώσης της κατανάλωσης ακολουθεί το εβαπορέ που τον Οκτώβριο έχασε 6,2%, η κατάσταση του οποίου επιδεινώθηκε έναντι του Σεπτεμβρίου, στη διάρκεια του οποίου η πτώση ήταν 5,7%. Σε αντίστροφη πορεία κινήθηκαν οι πωλήσεις, αφού από αύξηση 4,5% ανήλθαν στο 5,4%. Είναι προφανές ότι οι εταιρείες συνεχίζουν να περνούν τις κοστολογικές τους επιβαρύνσεις στις λιανικές τιμές, αγνοώντας την κόπωση της κατανάλωσης.

Σε καλύτερη μοίρα βρίσκεται η υποκατηγορία του γάλακτος υψηλής παστερίωσης, οι απώλειες της οποίας είναι μόλις 3,8% σχεδόν όσο και τον Σεπτέμβριο (3,7%) ενώ η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 6,9% έναντι 5,6% τον προηγούμενο μήνα.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι ένα μέρος των απωλειών που εμφανίζει η κατηγορία του λευκού γάλακτος απορροφάται από τη νεοπαγή κατηγορία των ροφημάτων (γάλα αμυγδάλου κλπ) η οποία αν και βρίσκεται σε χαμηλά επίπεδα και τα προϊόντα της πωλούνται σε υψηλές τιμές, ωστόσο αναπτύσσεται με εντυπωσιακούς ρυθμούς για την συγκυρία. Σύμφωνα μάλιστα με πηγές της αγοράς αυτή η κατηγορία αντιστοιχεί περίπου στο 5% της συνολικής κατηγορίας του λευκού γάλακτος.

Με σταθερά πτωτικούς ρυθμούς κινείται η υποκατηγορία των τυροκομικών προϊόντων. Τον Οκτώβριο, η κατανάλωση της περιορίστηκε κατά 5,3% όσο και τον Σεπτέμβριο, ενώ η αξία των πωλήσεων της αυξήθηκε από 9,1% σε 9,9%. Η υποκατηγορία των κίτρινων τυριών αν και έχασε το 5,8% της κατανάλωσης από 5,5% τον Σεπτέμβριο, ωστόσο η αξία των πωλήσεων της αυξήθηκε κατά 9,1% από 8,3%.

Ωστόσο ενδιαφέρον παρουσιάζει η κίνηση στην υποκατηγορία των λευκών τυριών, που κατά κύριο λόγο αποτελείται πρωτίστως από την φέτα και από το «λευκό τυρί» που παράγεται από αγελαδινό γάλα. Ειδικότερα περιορίστηκε ελαφρώς η πτώση της κατανάλωσης από 4,8% σε 4,6%, ενώ η αξία των πωλήσεων αυξήθηκε από 10,7% σε 11,4%.

Αξίζει να σημειωθεί ότι στη διάρκεια των τελευταίων μηνών και με την αύξηση της τιμής της φέτας που κινείται πάνω από 12 ευρώ το κιλό, έχει αρχίσει και κερδίζει μερίδιο το «λευκό τυρί», η τιμή του οποίου είναι κάτω από 10 ευρώ το κιλό, ενώ παράλληλα η φέτα συνεχίζει να έχει υψηλή ζήτηση λόγω των εντυπωσιακών εξαγωγικών επιδόσεων – εξάγεται το 65% της παραγωγής, από το οποίο το 70% στις χώρες της Ευρώπης.

Επίσης, ελαφρά βελτίωση έναντι του Σεπτεμβρίου εμφανίζει η αγορά του γιαουρτιού. Έτσι, τον Οκτώβριο η κατανάλωση ήταν μειωμένη κατά 7% στη συνολική κατηγορία έναντι 7,2% τον προηγούμενο μήνα. Την ίδια τάση καταγράφει και το στραγγιστό γιαούρτι, με πτώση 7,3% έναντι 7,6% τον Σεπτέμβριο και οι πωλήσεις είναι αυξημένες πάνω από 2%. Επίσης η υποκατηγορία της κρέμας γάλακτος έχασε 4,4% έναντι 4,1% τον Σεπτέμβριο και οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 3,4% έναντι 2,5%. Και η υποκατηγορία του βούτυρου συνεχίζει να πέφτει με ρυθμό 5,9% έναντι 5,3% τον Σεπτέμβριο.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}