Γιατί θα παραμείνει ακριβό το γάλα

 18/05/2024    06 : 05 : 21
γαλα
68 / 100

Η γαλακτοβιομηχανία βρίσκεται σε δύσκολη θέση. Ο όγκος των πωλήσεων συνεχίζει να μειώνεται, αλλά οι ίδιες δεν έχουν μεγάλα περιθώρια να προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών, εκτός από τις ασθενικές προσφορές στις οποίες προχωρούν κατά καιρούς. Πηγές της αγοράς, μιλώντας προς το BD, έλεγαν πως η τιμή της πρώτης ύλης έχει πέσει στα 45 με 49 λεπτά το κιλό, αλλά αυτό δεν αντιπροσωπεύει παρά μόνο το 60% της τιμής πώλησης του προϊόντος, το υπόλοιπο 40% αφορά το μεταφορικό κόστος, τα υλικά συσκευασίας, τα χρηματοοικονομικά έξοδα, την ενέργεια και όλα τα υπόλοιπα κοστολογικά στοιχεία της επιχείρησης.

Ως εκ τούτου τα περιθώρια είναι περιορισμένα, πόσο μάλλον που η πλειονότητα των μεγάλων επιχειρήσεων του κλάδου της γαλακτοβιομηχανίας – έτσι κι αλλιώς – έχουν υψηλό χρηματοοικονομικό κόστος -η άνοδος των επιτοκίων έχει άμεση επίπτωση παραγωγής και λειτουργίας της επιχείρησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana (πρώην IRI) που έχει στη διάθεση του το BD, ο Ιούλιος παρ΄ ότι βρίσκεται στην «καρδιά» της τουριστικής περιόδου, συνεχίζει να εμφανίζει πτώση του όγκου των πωλήσεων έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2022 -που επίσης είχε πτώση έναντι του 2021. Αυτό πρακτικά σημαίνει και υψηλές επιστροφές που είναι ο αστάθμητος κοστολογικός παράγοντας στη διαμόρφωση της τιμής του γάλακτος.

Βέβαια από την άλλη πλευρά η αξία των πωλήσεων συνεχίζει να «τρέχει» με διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης, γεγονός που σημαίνει ότι οφείλεται στις ανατιμήσεις των γαλακτοκομικών προϊόντων, έναντι του Ιουλίου του 2022. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι η μόνη κατηγορία που έχει θετικό πρόσημο, έστω και οριακά, στον όγκο των πωλήσεων είναι το γιαούρτι. Όλες οι άλλες κατηγορίες κινούνται αρνητικά.

Ειδικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έχει στη διάθεση του BD, η κατηγορία του λευκού γάλακτος έχασε τον Iούλιο το 3,4% του όγκου της, ενώ η αξία της αυξήθηκε κατά 11%! Από τις υποκατηγορίες, το παστεριωμένο γάλα έχασε 2,2% του όγκου του, αλλά αύξησε τις πωλήσεις του κατά 10,1%, ενώ το γάλα υψηλής παστερίωσης έχασε το 3,2% του όγκου του, αλλά αύξησε τις πωλήσεις του κατά 10,8% έναντι του Ιουλίου του 2022. Το γάλα εβαπορέ είχε την μεγαλύτερη πτώση με 6% του όγκου του και με αύξηση των πωλήσεων κατά 13,4%, γεγονός που σημαίνει ότι οι ανατιμήσεις στο συγκεκριμένο προϊόν είναι θηριώδεις!

Πτωτικά επίσης κινείται και η κατηγορία των τυροκομικών προϊόντων, με χαμηλότερους όμως ρυθμούς πτώσης. Συγκεκριμένα η κατηγορία των τυριών έχασε τον περασμένο Ιούλιο το 2,4% του όγκου των πωλήσεων, ενώ αυξήθηκε η αξία κατά 12,4% έναντι του αντίστοιχου μήνα του 2022. Αναλυτικότερα, ο όγκος της υποκατηγορίας των κίτρινων τυριών είχε πτώση κατά 1,9%, ενώ οι πωλήσεις της αυξήθηκαν κατά 8,6%, ενώ των λευκών τυριών – το μεγαλύτερο ποσοστό αφορά στη φέτα – ο όγκος μειώθηκε κατά 3,1% και η αξία αυξήθηκε κατά 17,3%. Πρακτικά η ανατίμηση των λευκών τυριών έναντι του Ιουλίου του 2022 ξεπερνά το 20%! Η μικρότερη πτώση των κίτρινων έναντι των λευκών τυριών οφείλεται στο γεγονός ότι τα κίτρινα είναι κυρίως φθηνότερα από τα λευκά τυριά.

Όπως προαναφέρθηκε, η μόνη κατηγορία που έχει – οριακά βεβαίως – αύξηση του όγκου της είναι του γιαουρτιού. Σύμφωνα με τα της Circana, τον Ιούλιο ο όγκος των πωλήσεων αυξήθηκε κατά 0,2%, ενώ η αξία τους κατά 12,2%. Μάλιστα το στραγγιστό γιαούρτι είχε αύξηση κατά 0,7% στον όγκο και κατά 13,9% στις πωλήσεις. Η αγορά της κρέμας γάλακτος έχασε τον ίδιο μήνα το 2,3% του όγκου της, αλλά αύξησε τις πωλήσεις της κατά 15,4%. Και η κατηγορία του βούτυρου έχασε το 6,1% του όγκου της και αύξησε κατά 7,7% τις πωλήσεις της.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}