«Βόμβα» για την υγειά οι υπερεπεξεργασμένες τροφές

 13/04/2024    10 : 46 : 58
τροφες
70 / 100

«Βόμβα» για τον οργανισμό είναι οι υπερεπεξεργασμένες τροφές όπως τα κέικ, τα γλυκά, τα μπισκότα και τα τσιπς και η κατανάλωσή τους προκαλεί σοβαρές επιπλοκές, σύμφωνα με μεγάλη έρευνα, που ζητά να χαρακτηριστούν αυτές οι τροφές το ίδιο επιβλαβείς με το τσιγάρο.

Η έρευνα απέδειξε ότι η κατανάλωση μεγάλων ποσοτήτων έτοιμων γευμάτων, γλυκών δημητριακών και ψωμιού που παράγεται μαζικά, συνδέεται με αυξημένο κίνδυνο να εμφανιστούν 32 σοβαρά προβλήματα υγείας, μεταξύ των οποίων καρκίνος, διαβήτης τύπου 2 και διαταραχές ψυχικής υγείας.

Τρόφιμα που επηρεάζουν αρνητικά όλο τον οργανισμό
Οι υπερεπεξεργασμένες τροφές είναι πλούσιες σε λιπαρά, αλάτι και ζάχαρη και χαμηλής περιεκτικότητας σε βιταμίνες και ίνες και η έρευνα έδωσε «πειστικές» αποδείξεις ότι η κατανάλωσή τους συνδέεται με κατά 50% μεγαλύτερο κίνδυνο καρδιακής προσβολής ή εγκεφαλικού.

Για την έρευνα αυτή μελετήθηκαν στοιχεία από 10 εκατομμύρια άτομα και οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι όσοι καταναλώνουν υπερεπεξεργασμένες τροφές έχουν από 40 έως 66% υψηλότερο κίνδυνο να πεθάνουν από καρδιακό νόσημα. Επίσης είναι επιρρεπείς στην παχυσαρκία, σε προβλήματα των πνευμόνων και σε διαταραχές ύπνου. Πιο συγκεκριμένα η υπερκατανάλωση τέτοιων τροφίμων αυξάνει κατά 50% τον κίνδυνο θανάτου από καρδιαγγειακά προβλήματα, κατά 12% τον κίνδυνο από διαβήτη τύπου 2 και κατά 48-53% τον κίνδυνο ανάπτυξης διαταραχών άγχους.

Οι ερευνητές από το πανεπιστήμιο Deakin της Αυστραλίας, διαπίστωσαν επίσης ότι υπάρχει κατά 22% μεγαλύτερος κίνδυνος να παρουσιαστεί κατάθλιψη στα άτομα που καταναλώνουν υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα, που συνδέονται ακόμα με το άσθμα και τα προβλήματα στο γαστροοισοφαγικό σύστημα.

«Βρήκαμε συγκεκριμένες αποδείξεις που συνδέουν την υψηλότερη πρόσληψη υπερεπεξεργασμένων τροφίμων με πάνω από το 70% των 45 διαφορετικών προβλημάτων υγείας που εξετάσαμε», δήλωσε ο Βόλφγκανγκ Μαρξ, ερευνητής του Κέντρου Τροφίμων στο πανεπιστήμιο Deakin, στο Τζιλόνγκ της Αυστραλίας.

Οι επιστήμονες εκτιμούν ότι είναι κρίσιμο από την πλευρά των δημόσιων υπηρεσιών υγείας να ανακοινωθούν συγκεκριμένες οδηγίες για «καλύτερες πρακτικές» ως προς τις υπερεπεξεργασμένες τροφές και να συνδεθούν με το κάπνισμα για να αντιληφθεί το κοινό τι ζημιά μπορεί να προκαλούν. Οι ερευνητές προτείνουν μάλιστα στις συσκευασίες των τροφίμων αυτών να είναι υποχρεωτική η αναγραφή του όρου «υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα» και να επιβληθούν περιορισμοί στις πωλήσεις τους «στα σχολεία και τα νοσοκομεία».

Το μεγαλύτερο πρόβλημα στη συγκεκριμένη κατηγορία τροφίμων είναι ότι κατά την παραγωγή τους προστίθενται χημικά, χρωστικές ουσίες, γλυκαντικές ουσίες και συντηρητικά που παρατείνουν τη ζωή τους στο ράφι των καταστημάτων.

Σε συνοδευτική έκθεση, επιστήμονες από το Σάο Πάολο της Βραζιλίας τονίζουν ότι «όλοι οι συντάκτες των μελετών διαπίστωσαν ότι οι δίαιτες με υπερεπεξεργασμένες τροφές μπορεί να αποδειχτούν επιβλαβείς για τα περισσότερα -ίσως και όλα- τα συστήματα του οργανισμού». «Δεν υπάρχει κανένας λόγος να πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι μπορούν να προσαρμοστούν πλήρως σε αυτά τα προϊόντα», προσθέτουν οι επιστήμονες στην έκθεσή τους, τονίζοντας: «Το σώμα μπορεί να αντιδρά σε αυτά σα να είναι άχρηστα και επιβλαβή, κι έτσι τα συστήματα καταστρέφονται, ανάλογα με την ευαλωτότητά τους και την ποσότητα των υπερεπεξεργασμένων τροφών που καταναλώνονται».

Τρόφιμα-βόμβες και σύγχρονος τρόπος ζωής
Σχολιάζοντας τα συμπεράσματα της έρευνας, ο Γκίντερ Κούνλε, καθηγητής Διατροφολογίας και Επιστήμης Τροφίμων στο Πανεπιστήμιο του Ρίντινγκ, δήλωσε: «Πολλές μελέτες δείχνουν επίσης ότι τα άτομα που καταναλώνουν μεγάλες ποσότητες υπερεπεξεργασμένων τροφών έχουν επίσης μη υγιεινό τρόπο ζωής, άρα και υψηλότερο κίνδυνο ασθενειών».

«Δεν με εξέπληξε το ότι υπάρχουν πολλές μελέτες που δείχνουν την σχέση της πρόσληψης υπερεπεξεργασμένων τροφίμων με τον κίνδυνο διαφόρων ασθενειών», δήλωσε η επιδημιολόγος Φανγκ Ζανγκ, καθηγήτρια του τμήματος διατροφικής επιδημιολογίας στο πανεπιστήμιο Tufts, της Βοστόνης, η οποία δεν συμμετείχε στη νέα έρευνα. Πρόσθεσε εξάλλου ότι τα τρόφιμα αυτά προκαλούν παχυσαρκία, που με τη σειρά της θεωρείται παράγοντας κινδύνου για 13 τύπους καρκίνου.

Στις Ηνωμένες Πολιτείες πάνω από το 70% των τροφίμων που καταναλώνονται είναι υπερεπεξεργασμένα και τα δύο τρίτα των θερμίδων που προσλαμβάνουν τα παιδιά είναι από τρόφιμα αυτής της κατηγορίας, σύμφωνα με την Δρ. Φανγκ Ζανγκ. «Νομίζω ότι είναι όπως τότε που ανακαλύψαμε τα αυτοκίνητα», είπε, «ναι, μας διευκολύνουν. Αλλά αν χρησιμοποιούμε το αυτοκίνητο για τα πάντα και δεν αθλούμαστε, τότε έχουμε προβλήματα. Χρειαζόμαστε νέες στρατηγικές για να μειωθεί η κατανάλωση υπερεπεξεργασμένων τροφίμων».

Απλές συμβουλές για να αποφύγουμε τα τρόφιμα-βόμβες
Το ερώτημα που προκύπτει είναι πώς μπορούμε να μειώσουμε την κατανάλωση έτοιμων και υπερεπεξεργασμένων τροφίμων στην σύγχρονη εποχή της ταχύτητας. Είναι απλό, λένε οι ειδικοί: αγόρασε πραγματικά τρόφιμα και μαγείρεψέ τα στο σπίτι. Αλλά για να γίνει αυτό πρέπει να ξεβολευτούμε από την ευκολία του έτοιμου φαγητού.

Επίσης κάποιες απλές συμβουλές έδωσε ο Βόλφγκανγκ Μαρξ, ερευνητής του Κέντρου Τροφίμων στο πανεπιστήμιο Deakin, στο Τζιλόνγκ της Αυστραλίας:

Διαβάστε και συγκρίνετε τις ετικέτες στα προϊόντα και προσπαθήστε να επιλέγετε εναλλακτικά με λιγότερη επεξεργασία. Για παράδειγμα, αντί να πάρετε ένα γιαούρτι με γεύση φρούτου, αγοράστε ένα απλό γιαούρτι και προσθέστε εσείς το φρούτο που σας αρέσει.

Επικεντρώστε την προσοχή σας σε τρόφιμα που μπορείτε εύκολα να προσθέστε στη δίαιτά σας, όπως φρέσκα φρούτα, λαχανικά και όσπρια.

Προσοχή με τα αναψυκτικά! Ιδιαίτερα αυτά στα οποία προστίθεται ζάχαρη δεν έχουν καμία διατροφική αξία. Αντί τέτοιων αναψυκτικών προτιμήστε νερό.

Όταν τρώτε έξω, προτιμήστε τα μικρά, τοπικά εστιατόρια και καφέ, αντί των αλυσίδων καταστημάτων έτοιμου-γρήγορου φαγητού. Συνήθως σε αυτά τα εστιατόρια δεν σερβίρονται υπερεπεξεργασμένα τρόφιμα.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}