Αχόρταγη η Pfizer: Υπερδιπλασιάζει την τιμή του φαρμάκου κατά του Covid!

 25/06/2024    09 : 02 : 47
pfizer
70 / 100

Οργή προκαλεί η απόφαση της Pfizer να αυξήσει την τιμή του πατενταρισμένου φαρμάκου της για τη θεραπεία του κορονοϊού Paxlovid σε επίπεδα τιμών… Prada.

Ο αμερικανικός φαρμακευτικός κολοσσός που έβγαλε κέρδη δεκάδων δισεκατομμυρίων στη διάρκεια της πανδημίας χάρη στα εμβόλιά της, ανακοίνωσε την προηγούμενη Τετάρτη ότι υπερδιπλασιάζει την τιμή του εν λόγω φαρμάκου στα 1.390 δολάρια. Το Paxlovid περιέχει δύο δραστικές ουσίες, το PF-07321332 και τη ριτοναβίρη, και χορηγούνται δύο δόσεις τριών χαπιών ημερησίως επί πέντε ημέρες. Ερευνητές του Πανεπιστημίου Χάρβαρντ εκτίμησαν πρόσφατα ότι το κόστος παραγωγής μιας θεραπείας πέντε ημερών με τις δύο παραπάνω δραστικές ουσίες είναι μόλις 13 δολάρια. Ούτε λίγο-ούτε πολύ δηλαδή η νέα τιμή του φαρμάκου της Pfizer είναι 100 φορές μεγαλύτερη από το κόστος παραγωγής του. Είναι επίσης πάνω από 2,5 φορές υψηλότερη από την τιμή που η αμερικανική κυβέρνηση αγόρασε το Paxlovid για να το διαθέσει δωρεάν στους πολίτες μετά τον Δεκέμβριο του 2021 όταν εγκρίθηκε από τον Οργανισμό Τροφίμων και Φαρμάκων των ΗΠΑ.

Η κραυγαλέα αύξηση της τιμής ενός σκευάσματος που μπορεί να σώσει εκατομμύρια ανθρώπους από τον θάνατο προκάλεσε όπως ήταν φυσικό έντονες αντιδράσεις. Μεταξύ άλλων και από την Public Citizen, μια μη κυβερνητική οργάνωση που υπερασπίζεται τους καταναλωτές και το δημόσιο συμφέρον.

Ο Peter Maybarduk, διευθυντής του προγράμματος Access to Medicines της Public Citizen, υπενθύμισε ότι «η Pfizer έχει κερδίσει ήδη δεκάδες δισεκατομμύρια από τις πωλήσεις του Paxlovid, κυρίως μέσω μεγάλων κρατικών αγορών, και θα μπορούσε να επιλέξει τώρα να υποστηρίξει τον αγώνα κατά του Covid και να διευκολύνει την πρόσβαση στη θεραπεία μειώνοντας τις ήδη φουσκωμένες τιμές της. Αντίθετα η Pfizer επέλεξε να διπλασιάσει την τιμή του στις ΗΠΑ, τη στιγμή που η χρηματοδότηση για την πανδημία παραπαίει και ξεκινά η επισφαλής χειμερινή περίοδος των ιών. Και αυτό επιβαρύνει τους προϋπολογισμούς για την υγεία και θα συμβάλει σε περαιτέρω περιορισμό της ίασης». «Η Pfizer αντιμετωπίζει το Paxlovid σαν μια τσάντα Prada, μια πολυτέλεια για τους λίγους, παρά σαν ένα φάρμακο για τους πολλούς. Είναι ντροπή», κατέληξε ο Maybarduk σε σχετική δημοσίευσή του στην ιστοσελίδα της ΜΚΟ.

Επαγγελματίες υγείας και φορείς υποστήριξης των ασθενών εξέφρασαν από την πλευρά τους και αυτοί την ανησυχία τους για την κατακόρυφη αύξηση της τιμής του Paxlovid. Προειδοποίησαν ότι ενδέχεται να χαθούν ανθρώπινες ζωές λόγω της αδυναμίας των ασθενών να το αγοράσουν. Ας σημειωθεί ότι το Paxlovid έχει αποδειχθεί ότι μειώνει τον κίνδυνο θανάτου ή σοβαρής νόσησης από Covid-19 για ασθενείς με εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα ή παθήσεις όπως ο διαβήτης και τα καρδιακά προβλήματα.

Ενα εικοσιτετράωρο πριν από την τεράστια αύξηση της τιμής του Paxlovid, η Public Citizen σε συνεργασία με τη Health Global Access Project (Health GAP) δημοσίευσαν ανάλυση η οποία αποκάλυψε ότι πέρυσι περισσότεροι από 8 εκατομμύρια άνθρωποι με λοιμώξεις υψηλού κινδύνου Covid-19 σε χώρες χαμηλού και μεσαίου εισοδήματος δεν κατάφεραν να έχουν πρόσβαση στο φάρμακο, αφήνοντας έτσι πάνω από το 90% της ανάγκης για θεραπεία ακάλυπτο. «Τουλάχιστον 10 φορές περισσότεροι άνθρωποι είχαν ανάγκη το Paxlovid και δεν μπόρεσαν να το πάρουν στις αναπτυσσόμενες χώρες» ανέφερε χαρακτηριστικά ο Maybarduk.

Εκτός από το Paxlovid, η Pfizer παράγει ακόμη ένα από τα δύο διαθέσιμα εμβόλια mRNA για τον Covid-19. Μόνο πέρυσι οι πωλήσεις του εμβολίου και του Paxlovid έφεραν στα ταμεία της Pfizer 56 δισ. δολάρια. Τα συνολικά της κέρδη αυξήθηκαν κατά 43%, ξεπερνώντας τα 31 δισ. δολάρια, ενώ ο διευθύνων σύμβουλός της, Αλμπέρ Μπουρλά, είδε τις αποδοχές του να αυξάνονται κατά 36%, στα 33 εκατ. δολάρια. Διαβλέποντας μείωση των πωλήσεων με την υποχώρηση της πανδημίας το 2023, η Pfizer είχε εξαγγείλει ήδη από τα τέλη του 2022 τα σχέδιά της για τεράστια αύξηση της τιμής του σκευάσματός της, που ως γνωστόν είχε χρηματοδοτηθεί και με δημόσιο χρήμα, αλλά προστατεύεται από πατέντα.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}