Απίστευτοι οι τζίροι στα online φαρμακεία…

Επειτα από περίπου δέκα χρόνια, όταν και ξεκίνησε η φρενίτιδα των online φαρμακείων, η ανοδική πορεία τους όχι μόνο δεν φαίνεται να κάμπτεται, αλλά συνεχίζει να διευρύνεται. Ετσι, η φετινή χρονιά, όπως φαίνεται, θα συνοδευτεί με ένα νέο ρεκόρ από άποψη πωλήσεων τόσο σε επίπεδο αξίας όσο και όγκου παρά τις πληθωριστικές πιέσεις, ακουμπώντας για πρώτη φορά τα 300 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Convert Group, που παρακολουθεί τις πωλήσεις περίπου 100 ηλεκτρονικών φαρμακείων, οι πωλήσεις το 2022 ήταν 271 εκατ. ευρώ, ενώ στο α’ εξάμηνο της φετινής χρονιάς ο ρυθμός ανάπτυξής τους ήταν στο 9%, φτάνοντας τα 145 εκατ. ευρώ. Μάλιστα στο συγκεκριμένο διάστημα οι online παραγγελίες εμφανίζονται αυξημένες κατά 7% σε σχέση με το α’ εξάμηνο του 2022, απόδειξη ότι η… πληθωριστική ανάπτυξη της αγοράς των online φαρμακείων είναι περιορισμένη. Κάτι ιδιαίτερα ενδιαφέρον εάν αναλογιστεί κανείς ότι επί τοις ουσίας τα online φαρμακεία στη χώρα μας πωλούν μόνο παραφαρμακευτικά προϊόντα, μια και η Ελλάδα είναι από τις ελάχιστες χώρες στον κόσμο και μοναδική στην Ε.Ε. που δεν επιτρέπει τη διαδικτυακή πώληση ακόμη και των μη συνταγογραφούμενων φαρμάκων (ΜΗΣΥΦΑ).
Για τον Παναγιώτη Γκεζερλή, ιδρυτή και πρόεδρο του Convert Group, οι λόγοι επιτυχίας της συγκεκριμένης αγοράς, που ουσιαστικά στήθηκε από το μηδέν, είναι αρκετοί. «Η Ελλάδα ήταν από τις πρώτες χώρες παγκοσμίως που μπήκαν στον κλάδο του ηλεκτρονικού φαρμακείου. Τα 3 πρώτα φαρμακεία που δημιουργήθηκαν παγκοσμίως το 1999 ήταν τα Drugstore.com (ΗΠΑ), PlanetRX (ΗΠΑ) και Rharmacy2u.co.uk (Ηνωμένο Βασίλειο). Και μόλις 3 χρόνια αργότερα, το 2002, ιδρύεται το pharmacy4u.gr από τον Πατρινό φαρμακοποιό Παναγιώτη Παπαδόπουλο», λέει στο «business stories» o κ. Γκεζερλής, και συνεχίζει: «Στα 20 και πλέον χρόνια παρουσίας του κλάδου στην Ελλάδα ο βασικός παράγοντας που οδήγησε στην επιτυχία του κλάδου ήταν κυρίως οι εκπτώσεις που συναντάνε οι καταναλωτές online.
Στο α’ εξάμηνο του 2023 η μέση έκπτωση στο κανάλι ήταν 38% επί της αναγραφόμενης τιμής λιανικής των προϊόντων, ενώ σε κάποιες κατηγορίες, όπως τα αντηλιακά, η έκπτωση φτάνει και το 45%. Αλλοι παράγοντες επιτυχίας είναι η μεγάλη ποικιλία παραφαρμάκων που υπάρχουν οnline, π.χ. ένα μέσο online φαρμακείο έχει 12.000 κωδικούς στο ηλεκτρονικό κατάστημα ενώ στα φυσικά σημεία πώλησης συνήθως βρίσκεις κατά μέσο όρο 3.000 κωδικούς. Τέλος, η ευκολία της παραγγελίας από απόσταση και η παράδοση στο σπίτι ή στο γραφείο επίσης ωθούν τον κλάδο συνεχώς σε άνοδο», επισημαίνει. Την ίδια ώρα όμως η αγορά των online φαρμακείων εισέρχεται σε μια πιο ώριμη φάση σε επίπεδο στρατηγικής και εμπορικής πολιτικής, καθώς οι πωλήσεις «κάτω του κόστους» οδήγησαν δεκάδες βραχύβιες, όπως αποδείχθηκε, προσπάθειες στο κενό, ενώ πλέον και η «πολυκαναλική» προσέγγιση στρέφει ολοένα και περισσότερους παίκτες στη δημιουργία δικτύου καταστημάτων.
Εξάλλου το γεγονός ότι η συγκεκριμένη αγορά εισέρχεται σε τροχιά ωρίμανσης φαίνεται και από το γεγονός ότι από τα 100+ online φαρμακεία, πλέον οι μεγαλύτεροι παίκτες φαίνεται να έχουν ξεχωρίσει.
Το ενδιαφέρον στοιχείο με αυτούς, όπως θα διαπιστώσετε παρακάτω στην παρουσίασή τους από το «b.s.», είναι πως πρόκειται για επιχειρήσεις που δεν έχουν γεωγραφικό περιορισμό, μια και κάποιες από τις πλέον επιτυχημένες περιπτώσεις έχουν ως βάση την ελληνική επαρχία. Ολες πάντως απαίτησαν και απαιτούν σημαντικές επενδύσεις στο κομμάτι των logistics και καλές εμπορικές συνεργασίες ώστε να αναδειχθούν σε ένα εντόνως ανταγωνιστικό περιβάλλον, αλλά και εν μέσω ενός ιδιαίτερου αυστηρού ρυθμιστικού πλαισίου.
«Δυστυχώς ο κλάδος των online φαρμακείων στην Ελλάδα έχει μείνει στάσιμος επειδή απαγορεύεται η πώληση μη συνταγογραφούμενων και συνταγογραφούμενων φαρμάκων οnline», λέει ο κ. Γκεζερλής. Και εξηγεί: «H χώρα μας είναι η μόνη στην Ευρώπη που δεν έχει εναρμονιστεί με την Ευρωπαϊκή Οδηγία 2011/62/Ε.Ε. και τον Ευρωπαϊκό Κανονισμό 699/2014, ενώ δεν έχει εφαρμόσει ούτε τη σχετική σύσταση του ΟΟΣΑ για τα online φαρμακεία, όπως καταγράφηκε σε έκθεση του Οργανισμού το 2017 για τις συνθήκες ανταγωνισμού του κλάδου. Μάλιστα, η ΚΥΑ της 20ής Απριλίου 2022 καθορίζει ότι στη χώρα μας απαγορεύεται να πωλούνται τα ΜΗΣΥΦΑ online, και μπορούν να διατίθενται μόνο στα φυσικά φαρμακεία. Κατά συνέπεια οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες προοδεύουν στον κλάδο του online φαρμακείου με νέα συστήματα και υπηρεσίες αλλά όχι η δική μας», επισημαίνει ο ίδιος.
Στις νέες υπηρεσίες και λύσεις που ήδη εφαρμόζονται στην ευρωπαϊκή αγορά ο κ. Γκεζερλής περιλαμβάνει τα εξής: τηλε-φαρμακείο για συμβουλευτική από τον φαρμακοποιό εξ αποστάσεως, διασύνδεση ηλεκτρονικής συνταγογράφησης με το οnline φαρμακείο, χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης και εφαρμογών για υποστήριξη σωστής λήψη φαρμάκων μέσω εφαρμογών στο κινητό, χρήση μητρώου ηλεκτρονικών φαρμακείων για να αποφεύγεται η πώληση ψευδεπίγραφων φαρμάκων και παράνομων ουσιών οnline, προσωποποιημένη φαρμακολογία, και διασύνδεση με wearables, όπως smart watches, για τη μετάδοση πληροφοριών απευθείας στον φαρμακοποιό.