Αλλάζουν όλα στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα ΙΧ

 23/06/2024    08 : 36 : 19
αυτοκινητα
64 / 100

Ο Γενικός Γραμματέας του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς, μιλάει στο newsauto και στον Τάκη Τρακουσέλλη, για όλα…

Κάνοντας έναν απολογισμό της τετραετίας (ο ίδιος ανέλαβε τα καθήκοντά στο Υπουργείο, στις 12 Μαρτίου 2021), μίλησε για όλα τα ζητήματα που απασχολούν τους πολίτες, στον κρίσιμο τομέα των μεταφορών και των συγκοινωνιών.

-Επιγραμματικά πείτε μας το σημαντικότερο έργο -αυτά τα 4 χρόνια- του Υπουργείου και αυτά που έμειναν πίσω, που θα θέλατε να έχουν ολοκληρωθεί μέσα στην τετραετία.

«Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι που έχει γίνει αφορά στις αστικές συγκοινωνίες. Εδώ, οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι η αρχική αφορμή για να δώσουμε βαρύτητα στις συγκοινωνίες, ήταν η πανδημία, η οποία μας υποχρέωσε να βρούμε γρήγορα και αποτελεσματικά λύσεις, για να αυξήσουμε τη διαθεσιμότητα του στόλου.

Συ συνεργασίες, λοιπόν, που αναπτύξαμε και με τον ιδιωτικό τομέα, με την προμήθεια λεωφορείων μέσω leasing και σε συνεργασία με τα ΚΤΕΛ, καταφέραμε και αυξήσαμε τη διαθεσιμότητα του στόλου στην Αθήνα κατά 50% και στη Θεσσαλονίκη τη διπλασιάσαμε.

Έχουμε μειώσει τις χρονοαποστάσεις στις γραμμές του μετρό, κατά ένα με μισό λεπτό και έχουμε καταφέρει να παραδώσουμε 6 νέους σταθμούς στη γραμμή 3 και την επέκτασή της προς τον Πειραιά, ενώ ταυτόχρονα έχει ήδη ξεκινήσει η επέκταση της γραμμής 4. Σίγουρα, λοιπόν, στο κομμάτι των αστικών συγκοινωνιών, έχει γίνει μια καλή αρχή.

Είναι στον αέρα ένας διαγωνισμός, για την προμήθεια 650 λεωφορείων, τόσο ηλεκτρικών όσο και CNG (φυσικό αέριο), άρα οχημάτων μηδενικών ρύπων, για τις δύο μεγάλες πόλεις της χώρας. Άρα σίγουρα έχουμε εναρμονίσει τη νομοθεσία μας με τον ευρωπαϊκό κανονισμό, κάτι το οποία θα επιφέρει μεγάλη βελτίωση στην ποιότητα των λεωφορείων και την παροχή των υπηρεσιών στις υπεραστικές και αστικές συγκοινωνίες, στο σύνολο της χώρας.

Παράλληλα, έχουμε δουλέψει πολύ και στον τομέα της αεροναυτιλίας και καταφέραμε πέρσι να έχουμε μια πολύ επιτυχημένη χρονιά, με αύξηση των κινήσεων προς τη χώρας μας και μείωση των καθυστερήσεων, κατά 70%, σε σχέση με το 2019.

Και κάτι για το οποίο είμαστε ιδιαίτερα υπερήφανοι, είναι η ψηφιοποίηση πολύ μεγάλου μέρους των υπηρεσιών του Υπουργείου. Έχουμε καταφέρει να ψηφιοποιήσουμε το δίπλωμα, έχουμε καταφέρει να ψηφιοποιήσουμε την προσωρινή άδεια, , έχουμε ψηφιοποιήσει τη ώστε κάποιος που έχει πετύχει στις εξετάσεις να μπορεί την επόμενη μέρα να μπει νόμιμα στο αυτοκίνητό του, έχουμε ψηφιοποιήσει τη διαδικασία της μεταβίβασης και μια σειρά από άλλες υπηρεσίες.

Έχουμε ονομάσει το πακέτο αυτών των εφαρμογών ως car wallet και ο στόχος μας, μέσα στην επόμενη τετραετία είναι να ψηφιοποιήσουμε πλήρως όλο τον τομέα των μεταφορών, τόσο για τους πολίτες, όσο και για τους επαγγελματίες».

-Τι είναι αυτό που σας έλειψε αυτή την τετραετία και θα θέλατε να το υλοποιήσετε, στο επόμενε διάστημα, εφόσον παραμείνετε στο Υπουργείο;

«Αυτό που είναι πολύ σημαντικό, είναι να προχωρήσουμε και να κλείσουμε το διαγωνισμό για τα λεωφορεία, όπως σας είπα. Είναι σε εξέλιξη και περιμένουμε μέσα στο επόμενο εξάμηνο, τα πρώτα ηλεκτρικά και CNG λεωφορεία. Παράλληλα, όμως, δουλεύουμε πολύ και θα ήταν παράλειψή μου να ην αναφερθώ, για τον εκσυγχρονισμό και την εξυγίανση του τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών.

Δυστυχώς, με το τραγικό συμβάν του δυστυχήματος των Τεμπών, προέκυψαν ακόμα πιο έντονα και επιτακτικά οι ανάγκες για την εξυγίανση του τομέα στο σιδηρόδρομου, της προσθήκης επιπλέον προσωπικού και εκσυγχρονισμού των συστημάτων.

Στις επόμενες ημέρες παραδίδουμε ένα πολύ μεγάλο κομμάτι της τηλεδιοίκησης του άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη και στο τέλος Σεπτεμβρίου σκοπεύουμε να έχουμε ολοκληρώσει πλήρως την τηλεδιοίκηση. Άρα από αρχές Οκτωβρίου να λειτουργούμε με σύγχρονα συστήματα στον ελληνικό σιδηρόδρομο»,

-Σε ό,τι αφορά στα αυτοκίνητα, έχουμε τον παλαιότερο στόλο στην Ευρώπη. Τα μισά αυτοκίνητα που κυκλοφορούν είναι Euro2, Euro3 και κάτι πρέπει να γίνει γι’ αυτό και λόγους ασφάλειας και για το περιβάλλον. Ποιες είναι οι σκέψεις σας γι’ αυτό;

«Η αλήθεια είναι ότι η οικονομική κρίση και τα χρόνια του μνημονίου, επηρέασαν πάρα πολύ τον τομέα των μεταφορών και ειδικά τον τομέα στων οχημάτων, τόσο των Ι.Χ. όσο και των επαγγελματικών.

Έχει ξεκινήσει ήδη μια προσπάθεια εξυγίνασης του στόλου από το Υπουργείο, τόσο με τα τέλη που έχουν θεσπιστεί, σε συνεργασία με το Υπουργείο Περιβάλλοντος, για τα οχήματα παλαιού τύπου, όσο και με το μητρώο εισαγόμενων μεταχειρισμένων οχημάτων, που πρόσφατα θέσαμε σε εφαρμογή.

Όπως ξέρετε, προσπαθούμε να διασφαλίσουμε καταρχήν ότι τα οχήματα που έρχονται στη χώρα, έρχονται με τα σωστά στοιχεία, έτσι ώστε να ξέρουμε ποιος είναι ο πραγματικά διαθέσιμος στόλος και άρα να μπορούμε να τον φορολογήσουμε και να τον μετρήσουμε κατάλληλα.

Από εκεί και πέρα, το επόμενο βήμα είναι να μπορέσουμε να ενισχύσουμε τα καινούρια αυτοκίνητα, τα φιλικά προς το περιβάλλον αυτοκίνητα.

Έχει ήδη γίνει η αρχή μέσα από τα προγράμματα επιδότησης «Κινούμαι Ηλεκτρικά», τόσο για ηλεκτρικά, όσο και για υβριδικά οχήματα. Από εκεί και πέρα, πρέπει να δούμε ποιες είναι οι οικονομικές δυνατότητες που έχουμε για επιπλέον προγράμματα επιδότησης νέων οχημάτων και αυτό που είναι σημαντικό να τονίσουμε είναι ότι με έξυπνους τρόπους θα πρέπει να διασφαλίσουμε επιδοτήσεις και στον τομέα των επαγγελματικών οχημάτων, διότι αυτή τη στιγμή στη χώρα μας υπάρχει ένα λανθασμένο μοντέλο λειτουργίας αυτών των εταιρειών.

Υπάρχουν εταιρείες που έχουν το μοντέλο: μία εταιρεία, ένας οδηγός-ιδιοκτήτης, ένα όχημα, συνήθως παλιό όχημα, το οποίο λόγω της αδυναμίας να υπάρχει μια οικονομία κλίμακας στην εταιρεία πηγαίνει και έρχεται μισογεμάτο ή μισοάδειο, διαλέξτε όποια έκφραση θέλετε.

Αυτό σημαίνει, μετακινήσεις με μεγάλο περιβαλλοντολογικό αποτύπωμα, με μια ακριβή υπηρεσία για τον πελάτη και με έλλειψη ανταγωνισμού για τις γείτονες χώρες, οι οποίες κινούνται και αυτές στον τομέα των μεταφορών στη χώρα μας.

Εδώ, λοιπόν, σκεφτόμαστε πως μπορούμε να κάνουμε μια υποστήριξη μέσω ομαδοποιήσεων αυτών των εταιρειών, δίνοντας κίνητρα να ανανεώσουν το στόλο τους και με αυτό τον τρόπο να κινηθούν, όχι μόνο επαρκώς, στον ανταγωνισμό της χώρας μας, αλλά να κινηθούν σωστά και προς τις γείτονες χώρες, όπως η Βουλγαρία, τα Σκόπια και η Τουρκία, που πολύ συχνά τα φορτηγά τους έρχονται εδώ και παρέχουν υπηρεσίες.

-Επιστρέφω λίγο στο μητρώο εισαγόμενων μεταχειρισμένων. Οι πληροφορίες που έχουμε, αναφέρουν ότι ακόμα δεν έχει λειτουργήσει πλήρως. Ότι δεν δηλώνουν οι έμποροι τα αυτοκίνητά τους, ότι απέχουν από αυτή τη διαδικασία και θα έπρεπε να έχουν ενεργοποιηθεί τα προβλεπόμενα από το νόμο πρόστιμα. Αυτό δεν έχει γίνει προς το παρών.

«Έχετε δίκιο. Η διαδικασία είναι η εξής: σύμφωνα με τη νομοθεσία, κάθε 3 μήνες γίνεται ένας απολογισμός από το Υπουργείο, το οποίο βλέπει στην πλατφόρμα ποια οχήματα έχουν δηλωθεί και ποια όχι και εκκινεί τις διαδικασίες για τα πρόστιμα.

Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, αφού έχουμε ολοκληρώσει ήδη το πρώτο τρίμηνο της λειτουργίας του μητρώου, έχει δοθεί η εντολή από τον προηγούμενο Υπουργό Επικρατείας, κ. Γεραπετρίτη, προς την υπηρεσία να προχωρήσει η διαδικασία με τα πρόστιμα.

Τώρα, αυτό που πρέπει να πούμε, για να μην δημιουργήσουμε σύγχυση, είναι το εξής: Όπως ξέρετε, η πλατφόρμα λειτουργεί τόσο για τα Ι.Χ. όσο και για τα φορτηγά. Για τα φορτηγά η πλατφόρμα δεν είναι ακόμα πλήρως λειτουργική. Εκεί, λοιπόν, έχει δοθεί μια εγκύκλιος για μια παράταση έξι μηνών, για να μπορεί να είναι χρηστική. Η διαδικασία, λοιπόν, που έχει εκκινήσει για τα πρόστιμα, αφορά τα επιβατικά, τα Ι.Χ. αυτοκίνητα.

-Οπότε αυτή η διαδικασία είναι σε εξέλιξη;

«Είναι σε εξέλιξη. Δυστυχώς, επειδή μιλάμε για το πρώτο τρίμηνο της εφαρμογής του μητρώου, υπήρχε μια μεγάλη άρνηση από μερίδα της αγοράς να συμμορφωθεί, οπότε τα πρόστιμα είναι αρκετά και αυτό καθυστερεί λίγο τη διαδικασία. Η υπηρεσία έχει να διαχειριστεί μεγαλύτερο όγκο χαρτιών, διαδικασιών και πιθανότατα ενστάσεων, είναι όμως μια ιστορία που έχει ξεκινήσει σίγουρα θα ολοκληρωθεί».

-Σχετικά με τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, το μητρώο σίγουρα βοηθάει να εισάγονται καλύτερης ποιότητας αυτοκίνητα, σε σχέση με το παρελθόν. Αλλά και πάλι είναι πολλά τα εισαγόμενα που δεν ελέγχονται. Γίνονται παραποιήσεις εγγράφων, πριν περάσουν από τελωνειακό έλεγχο. Έχετε κάτι στα σχέδιά σας, για να ελέγξετε την αθρόα εισαγωγή ή για να ελεγχθούν καλύτερα αυτά τα αυτοκίνητα, πριν ταξινομηθούν;

«Είναι πολύ καλή η ερώτησή σας. Το memo, το μητρώο, λειτουργεί κάνοντας σύγκριση των στοιχείων που δηλώνονται εδώ, με τα στοιχεία από τη χώρα εισαγωγής.

Γίνεται αυτή η αντιστοίχιση και έτσι τα πρόστιμα δεν προβλέπονται μόνο για όλους όσοι δεν δηλώνουν τα στοιχεία τους, αλλά και γι’ αυτούς που δηλώνουν λανθασμένα στοιχεία.

Παρόλα αυτά, επειδή παραμένει ο κίνδυνος για οχήματα που δεν θα έχουν δώσει την πραγματική εικόνα τους στην αγορά, έχουμε ήδη σχεδιάσει και θα υλοποιηθεί από την επόμενη κυβέρνηση ένα σύστημα λειτουργίας επιθεωρητών στα ΚΤΕΟ, οπότε από μια διαδικασία που θα τσεκάρει ότι και τα ΚΤΕΟ κάνουν σωστά τη δουλειά τους, θα μπορέσουμε να αποκτήσουμε μια σαφή και καθαρή εικόνα.

Ο στόχος είναι να έχουμε, σε ένα χρόνο από τώρα, ένα καθαρό μητρώο οχημάτων συνολικά στη χώρα, με τρόπο που θα βοηθάμε και τον πολίτη, με αυτόματη ενημέρωση.

-Το «Κινούμαι Ηλεκτρικά», θα συνεχιστεί;

«Το συγκεκριμένο πρόγραμμα έχει αποδώσει έχει ενισχύσει την ταξινόμηση ηλεκτρικών οχημάτων. Έχουμε φτάσει περίπου στο 8% των νέων οχημάτων που ταξινομούνται να είναι ηλεκτρικά. Όταν αναλάβαμε στην κυβέρνηση, το ποσοστό αυτό ήταν κάτω από 1%.

Υπάρχουν, λοιπόν, πολλά ηλεκτρικά οχήματα και το επόμενο βήμα θα πρέπει να είναι το πως θα ενισχύσουμε τις υποδομές φόρτισης. Ξέρετε ότι οι περισσότεροι οδηγοί διαλέγουν ένα αυτοκίνητο και με αυτό επιλέγουν να κάνουν τα πάντα. Όταν, λοιπόν, δεν υπάρχει επαρκής διαθεσιμότητα των δημόσιων σημείων φόρτισης, όσο και να επιδοτηθεί το ηλεκτρικό αυτοκίνητο, εκεί μπαίνει ένα ταβάνι.

Θα πρέπει να πούμε ότι το 2019 είχαμε 50 δημόσια σημεία φόρτισης, σήμερα έχουμε περίπου 2.500 και με το πρόγραμμα που επιδοτείται από το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος, μιλάμε για 8.000 σημεία φόρτισης».

-Σκέφτεστε να εντάξετε και τα υβριδικά σ’ αυτό το πρόγραμμα επιδότησης;

«Έχει υπάρξει μια τέτοια σκέψη και μάλιστα αφορά τόσο τα υβριδικά, όσο και τα μεταχειρισμένα ηλεκτρικά. Υπάρχουν τέτοια αυτοκίνητα 2-3 ετών, φιλικά στο περιβάλλον, που μπορούν να αξιοποιηθούν. Παράλληλα, υπάρχουν σκέψεις και για τη μετατροπή αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, σε ηλεκτρικά».

-Σκέφτεστε και αλλαγές στα τέλη κυκλοφορίας, αύξηση στα τέλη των πιο ρυπογόνων οχημάτων;

«Δεν υπάρχουν τέτοιες συζητήσεις, νομίζω ότι το Υπουργείο Οικονομικών θα το δει σε ένα ευρύτερο πλαίσιο. Υποψιάζομαι ότι θα το δει συνολικά, στο πλαίσιο κινήτρων και αντικινήτρων».

-Οδική ασφάλεια; Ποια είναι τα βήματα που κάνατε και τι θα θέλατε να κάνετε;

«Έχει ήδη ολοκληρωθεί η εθνική στρατηγική μας για την οδική ασφάλεια και ένα σχέδιο, σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο. Με την επόμενη κυβέρνηση θα είναι ένα από τα πρώτα νομοσχέδια, που θα ψηφιστούν.

Υπάρχει, λοιπόν, ένα κοστολογημένο και με δεσμευμένη χρηματοδότηση από το πρόγραμμα ΕΣΠΑ. Πρόγραμμα 300 εκατομμυρίων ευρώ και αφορά, στο σύνολό τους, τις υποδομές οδικής ασφάλειας».

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}