Έρευνα: Αυτοί οι Έλληνες εφοπλιστές κονομάνε από τα ρωσικά καύσιμα

Τετάρτη 05/12/2022    09 : 34 : 24
εφοπλιστες ρωσια εε
73 / 100

Σύμφωνα με ενδελεχή έρευνα του investigate.eu και του ReportersUnited, έλληνες εφοπλιστές αναδεικνύονται σε πρωταθλητές στη μεταφορά ρωσικών ορυκτών καυσίμων μετά την έναρξη του πολέμου στην Ουκρανία, πλουτίζοντας οι ίδιοι και γεμίζοντας παράλληλα τις τσέπες του Βλαντίμιρ Πούτιν, την ίδια στιγμή που η Ελλάδα διά στόματος πρωθυπουργού «βρίσκεται σε πόλεμο με τη Ρωσία» και η ΕΕ αυξάνει τις κυρώσεις για τη ρωσική οικονομία

Σε ένα διεθνές πεδίο εξαιρετικά οξυμένο, με τον Πούτιν να επισημοποιεί αύριο την προσάρτηση στη Ρωσία των τεσσάρων περιοχών της Ουκρανίας όπου διεξήχθησαν δημοψηφίσματα, τα οποία τόσο η Ουκρανία, όσο και η Δύση θεωρούν «απάτη», με τις διαρροές του Nord Stream να δείχνουν σαμποτάζ και τις υποψίες να στρέφονται στη Ρωσία, και με τον Έλληνα πρωθυπουργό να δηλώνει στο πρόσφατο ταξίδι του στις ΗΠΑ ότι «βρισκόμαστε σε πόλεμο με τη Ρωσία», προκαλεί ίσως εντύπωση το γεγονός ότι οι Έλληνες εφοπλιστές διακινούν διεθνώς το μεγαλύτερο μέρος ρωσικών καυσίμων (άνθρακα, πετρελαίου και φυσικού αερίου) κάνοντας όλο και πλουσιότερο τον Πούτιν.

Ενώ λοιπόν η Ευρώπη σχεδιάζει τη σταδιακή κατάργηση της εξάρτησής της από το ρωσικό πετρέλαιο, φυσικό αέριο και άνθρακα, και ενώ οι κυρώσεις αυξάνονται και οι όγκοι των εισαγωγών μειώνονται, ένα δίκτυο ευρωπαϊκών πλοίων συνεχίζει να μεταφέρει ρωσικά ορυκτά καύσιμα και να γεμίζει τις τσέπες του καθεστώτος Πούτιν. Αυτό λέει η νέα έρευνα του investigate.eu και του ReportersUnited, που δημοσιεύτηκε σήμερα υπό τον τίτλο Fuelling War.

Η Investigate Europe, σε συνεργασία με τους Reporters United, εξέτασε πώς οι ναυτιλιακές εταιρείες συνεχίζουν να μεταφέρουν εκατομμύρια τόνους ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία στην Ευρώπη αλλά και διεθνώς, παρά τον συνεχιζόμενο πόλεμο και τα διαφαινόμενα εμπάργκο. Τα ευρωπαϊκά πλοία έχουν εξαγάγει περισσότερα από τα μισά από όλα τα φορτία ορυκτών καυσίμων από τη Ρωσία διεθνώς από τότε που ξεκίνησε η εισβολή στην Ουκρανία.

Η έρευνα των investigate.eu και ReportersUnited αποτελείται από μια σειρά άρθρων που μας πηγαίνουν πίσω από τα δεδομένα για να περιγράψουν λεπτομερώς την έκταση αυτών των ναυτιλιακών συναλλαγών Ευρώπης-Ρωσίας και να εστιάσουν σε διάφορες πλευρές της. Με media partners έντυπα και ιστοσελίδες στη Ρωσία, τη Γερμανία, την Πολωνία, το Βέλγιο, την Ισπανία και την Πορτογαλία, σήμερα κυκλοφόρησαν έξι σχετικά δημοσιεύματα.

Σύμφωνα με τη δημοσιογραφική έρευνα, παρά τις κυρώσεις και τη σταδιακή (και μάλλον απρόθυμη) μείωση των εισαγωγών στην ΕΕ, «το τεράστιο δίκτυο των ευρωπαϊκών πλοίων συνεχίζει να στηρίζει το διεθνές εμπόριο. Η νέα ερευνητική δουλειά των Investigate Europe και των Reporters United εκτιμά ότι ευρωπαϊκά πλοία μεταφοράς πετρελαίου, φυσικού αερίου και άνθρακα (με χωρητικότητα 101,59 εκατομμύρια DWT) αναχώρησαν από τη Ρωσία 1513 φορές μεταξύ 24 Φεβρουαρίου και 31 Αυγούστου. Αυτό αντιπροσωπεύει το 55% του συνολικού παγκόσμιου εμπορίου 184 εκατομμυρίων DWT».

Σύμφωνα επίσης με την έρευνα «τα ελληνόκτητα πλοία αντιπροσώπευαν το 35% του παγκόσμιου συνόλου, με 799 ταξίδια που πραγματοποιήθηκαν με πλοία χωρητικότητας 64,84 εκατομμυρίων DWT. Τα κινεζικά πλοία (20,89 εκατομμύρια DWT) ήταν οι επόμενοι μεγαλύτεροι μεταφορείς». Ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο την ελληνική πρωτιά ακολουθούν οι γερμανοί πλοιοκτήτες.

«Ακόμη και μετά την ανακοίνωση του πακέτου κυρώσεων τον Μάιο, τα ευρωπαϊκά σκάφη πραγματοποίησαν 570 ταξίδια (χωρητικότητας 38 εκατομμυρίων DWT) τους επόμενους τρεις μήνες».

Οι Έλληνες μεγιστάνες της ναυτιλίας
Μεταξύ των Ευρωπαίων εφοπλιστών που πλουτίζουν μεταφέροντας ρωσικά ορυκτά καύσιμα, βρίσκονται και οι Έλληνες: Γιώργος Οικονόμου (TMS Tankers / TMS Dry), Βαρδής Βαρδινογιάννης (Avin International), Γιάννης Αλαφούζος (Kyklades Maritime) και Βαγγέλης Μαρινάκης (Capital Ship Management Corporation). Καμία από τις παραπάνω εταιρείες δεν απάντησε στα ερωτήματα που της έθεσαν οι δημοσιογράφοι.

Από τους τέσσερις Έλληνες εφοπλιστές, οι τρεις τελευταίοι είναι παράλληλα μεγιστάνες στο χώρο του Τύπου και της τηλεόρασης, ιδιοκτήτες εφημερίδων και τηλεοπτικών σταθμών που εκπέμπουν σε εντελώς άλλο μήκος κύματος απο τις ναυτιλιακές επιχειρηματικές τους δραστηριότητες.

Η επιρροή της ελληνικής ναυτιλίας στον τομέα ‒το 30% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων (βάσει χωρητικότητας) βρίσκεται σε ελληνικά χέρια‒ βοήθησε άλλωστε και να αμβλυνθούν τα σχέδια της ΕΕ για εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο και στο φυσικό αέριο. Στο σχέδιο εμπάργκο αντιτάχθηκαν οι κυβερνήσεις της Ελλάδας, της Κύπρου και της Μάλτας και η ΕΕ επέτρεψε στους ναυλωτές να συνεχίσουν να μεταφέρουν πετρέλαιο σε χώρες εκτός ΕΕ.

εφοπλιστες2ρωσια

Η Ουκρανία άλλωστε ασκεί σχετικές πιέσεις από τις πρώτες ημέρες του πολέμου και ο Ζελένσκι επέκρινε, στις αρχές Ιουλίου, όσους μεταφέρουν πετρέλαιο από τη Ρωσία, με αιχμηρή αναφορά και στους Έλληνες εφοπλιστές: «Είμαι βέβαιος ότι αυτό δεν ανταποκρίνεται στα συμφέροντα της Ευρώπης, της Ελλάδας ή της Ουκρανίας».

Ένα ακόμη θέμα που αναφέρει η έρευνα αφορά την επαναδρομολόγηση, αλλά και τις ύποπτες μεταφορές από πλοίο σε πλοίο ‒όπου τα πλοία εκφορτώνουν φορτίο σε άλλο πλοίο στη θάλασσα και απενεργοποιούν τα συστήματα εντοπισμού για να αποφύγουν τον εντοπισμό και τις κυρώσεις των χωρών¬‒, κάτι που ακούστηκε (όσο αυτό είναι εφικτό στα ελληνικά ΜΜΕ) πρόσφατα σε σχέση με ύποπτες δραστηριότητες στον Λακωνικό Κόλπο.

Ηθικό ζήτημα
Όλα αυτά θέτουν προφανώς ένα ηθικό ζήτημα. Πολλώ δε μάλλον στο βαθμό που η ίδια η ΕΕ και οι χώρες που την απαρτίζουν προσδίδουν τέτοια χαρακτηριστικά στον πόλεμο της Ουκρανίας και στη στάση τους απέναντι στον Βλαντίμιρ Πούτιν ‒ και ορθά.

Όπως αναφέρει η έρευνα των investigate.eu και των Reporters United, oι λιμενεργάτες στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Σουηδία και τις Κάτω Χώρες αρνήθηκαν να ξεφορτώσουν ρωσικό πετρέλαιο τους τελευταίους μήνες. Αντίθετα, οι πλοιοκτήτες στην Ελλάδα και αλλού μοιάζει να μένουν ασυγκίνητοι από τα ηθικά διλήμματα.

ΠΗΓΗ

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-color: #5dacee;background-size: initial;background-position: top center;background-attachment: initial;background-repeat: initial;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 450px;}#main-content .dfd-content-wrap {margin: 0px;} #main-content .dfd-content-wrap > article {padding: 0px;}@media only screen and (min-width: 1101px) {#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars {padding: 0 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars > #main-content > .dfd-content-wrap:first-child {border-top: 0px solid transparent; border-bottom: 0px solid transparent;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width #right-sidebar,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width #right-sidebar {padding-top: 0px;padding-bottom: 0px;}#layout.dfd-portfolio-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel,#layout.dfd-gallery-loop > .row.full-width > .blog-section.no-sidebars .sort-panel {margin-left: -0px;margin-right: -0px;}}#layout .dfd-content-wrap.layout-side-image,#layout > .row.full-width .dfd-content-wrap.layout-side-image {margin-left: 0;margin-right: 0;}